Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 23:53

7
دی
نگاه روانشناختی به کرونا و پی‌آمد‌های آن

نگاه روانشناختی به کرونا و پی‌آمد‌های آن

چند ماهی است که یک ویروس نا‌اهل میهمان سرزده و ناخوانده جامعه ایرانی و جهانی است. کووید ۱۹ یا کرونا ویروس، بیماری‌ای که باعث مختل شدن بسیاری از روزمرگی‌های خانواده‌ها شده

محمد رضا دژکام - روان‌شناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : چند ماهی است که یک ویروس نا‌اهل میهمان سرزده و ناخوانده جامعه ایرانی و جهانی است. کووید ۱۹ یا کرونا ویروس، بیماری‌ای که باعث مختل شدن بسیاری از روزمرگی‌های خانواده‌ها شده و با خود فشارهای روحی و روانی، استرس، تنش و اضطراب بد و مهلکی را همراه آورده است! خانواده‌های ایرانی، چند ماهی است که به دلایل روانی، درگیر این ویروس مخرب و آزار‌دهنده قرن بیستم و یکم شده‌اند و زندگی فردی، اجتماعی، شغلی و در یک کلام همه چیز‌شان تحت تأثیر قرار گرفته است!

 

بیشتربخوانید:

کرونا بر سیستم عصبی چه تاثیری دارد؟

 

رهاوردهای منفی ویروس کرونا برای خانواده‌های ایرانی از نگاه روان‌شناسی

بی‌تردید هر اتفاقی که در قرن بیست و یکم می‌افتد، با خودش پیامد‌های مثبت و منفی به همراه دارد. از زمان ورود این ویروس به ایران (بیش از ۷ ماه) تاکنون، شاهد گسترش پیامد‌های منفی آن در بین خانواده‌های ایرانی بوده و هستیم!

ترس، وحشت، اضطراب، فوبیا، فشارهای روحی و روانی، تنش‌های منفی و مخرب، پیدایش اختلال‌های روانی و نگرانی‌های بی‌پایانش و در پی آن رفتار‌هایی همچون وسواس فکری و عملی، اختلال‌های اضطرابی، نشانه‌های افسردگی، به هم خوردن تعادل روحی و روانی، پیدایش اختلال‌های روان‌تنی و ... باعث از هم‌گسیختگی روان و در یک کلام از بین رفتن آرامش خانواده‌های ایرانی شده که متاسفانه هر روز هم بر تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری مهلک افزوده می‌شود! البته بایستی این موضوع را نیز مد نظر قرار داد که شاید ویروس کرونا، برخی از رفتار‌های نادرست ما را به نوعی تحت تأثیر قرار داده و درترمیم رفتار‌ها و شخصیت ما اندکی اثر مثبت گذاشته باشد شاید!

 

آنچه خانواده‌های ایرانی در برابر کرونا ویروس باید بدانند!

چه بخواهیم و چه نخواهیم، این میهمان ناخوانده این روزهای جامعه امروزی ما، حالا حالاها زندگی ما را نشانه رفته است! خودتان خوب می‌دانید که اگر رهایش کنیم، تلفات آن بسیار افزایش می‌یابد. پس چه کار باید کنیم که از رویدادهای سخت و جان‌فرسای آن در امان باشیم؟!

رعایت نکات ایمنی، بهداشتی را همگی جدی بگیریم. استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شرکت نکردن در مراسم‌ها، دورهمی‌ها، برگزار نکردن مجالس عزاداری، عروسی و سوگواری، احترام گذاشتن به حقوق خود و دیگران در مکان‌های عمومی، وسایل نقلیه عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و ... .

 

 بیشتر بخوانید:

چگونه سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس کرونا تقویت کنیم؟

 

 

مقابله با کرونا از نگاه روان‌شناختی

 اضطراب بیش از حد و بی مورد را کنار بگذاریم. پیدایش اضطراب از حالت طبیعی و تبدیل آن به یک رفتار بیمار‌گونه باعث شکل‌گیری اختلال اضطرابی از جمله: اختلال وسواس فکری و عملی می‌شود.

 

عدم توجه به فضای مجازی و اخبار و اطلاعاتی که به نادرست از طریق این قبیل رسانه‌ها منتشر می‌شود و باعث پیدایش تنش، استرس، فشار روانی و نگرانی می‌شود.

 

امید به زندگی و درک این حقیقت که زندگی را زندگی باید کرد و روزگار را باید با تمام سختی‌هایش گذراند و باور داشتن این واقعیت که می‌توانیم بر کرونا غلبه کرده، آن را مهار، مدیریت و کنترل نماییم.

 

گوش دادن موسیقی‌‌های آرامش‌بخش در کنار اعضای خانواده و نیز بحث نکردن درباره وضعیت پیش آمده در مورد کرونا که خود باعث نگرانی‌های بیجا و بی‌مورد می‌شود.

 

کنار هم جمع شدن افراد خانواده که شاید به نوعی آرزوی دیرینه برخی از خانواده‌ها بوده و هست. در این وضعیت و تماشای فیلم و گفتگویی صمیمانه کردن به زعم بنده، حلقه گمشده این روزهای جامعه امروزی ما است و شاید کرونا آن بهبودی در روابط خانوادگی و ارتباط کلامی و عاطفی باز دوباره به جایگاه واقعی خانواده‌های ایرانی باز گردد.

 

خندیدن از ته دل که از قدیم گفته‌اند که بر هر درد بی‌درمانی دوا است! خندیدن، از نظر نورولوژی و فیزیولوژی، فعالیت پادتن‌ها را به میزان ۲۰ درصد در بدن افزایش می‌دهد و به از بین بردن تمام ویروس‌ها کمک می‌کند!

 

تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مصرف سبزی‌جات و میوه‌جات تازه و نداشتن استرس بد و افکار مسموم و فرسایشی، به آرامش روان آدمی کمک کرده و از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند.

اهمیت دادن به سلامت روان سالمندان عزیز و گرامی و عدم حضور در مکان‌هایی که این عزیزان و جانان وجود دارند و دادن انرژی مثبت به آنان در روزگاری که می‌توان با ارتباط تصویری از طریق واتساپ از حال و احوال این بزرگواران باخبر شد.

حفظ آرامش و دوری از افرادی که پیوسته باعث به هم ریختن روان ما می‌شوند و تنش را جایگزین آن می‌نمایند. به عبارت بهتر از این قبیل افراد که موج منفی می‌دهند، دوری کنید!

 

 

 بیشتر بخوانید:

ماسک می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد!

داروهای ممنوعه برای کرونایی‌ها را بشناسید

 

 

 

خواندن کتاب‌هایی که بتواند آرامش روانی شما را تضمین کند و دور شدن از فضای مسموم شبکه‌های اجتماعی!

امید آن که هر چه سریع‌تر با هم، کنار هم و برای هم، با همدلی، همرازی، همفکری، همکاری و هم‌اندیشی خوب، صمیمانه و جانانه خود، این بیماری مهلک را نیز پشت سر بگذارید و بگذاریم و شاهد روزهایی سرشار از عشق و مهربانی در جامعه عزیز ایران اسلامی و خانواده‌های همیشه سبز و کشور همیشه سبز و جاودانمان ایران عزیز باشیم. به امید آن روز، روزگارتان قشنگ و درست.

 

 

برچسب ها: روانشناسی، افسردگی، جامعه، ویروس کرونا، قرنطینه تعداد بازديد: 240 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز