Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 12:37

13
شهریور
باید و نبایدهای واکسیناسیون برای مادران باردار

باید و نبایدهای واکسیناسیون برای مادران باردار

رقیه خرّم، با بیان اینکه مادران باردار بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیستند، اظهار کرد: اما در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نسبت به زنان غیرباردار در سن مشابه، بیماری شدیدتری خواهند داشت.

ایسنا نوشت: مدیر گروه سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه به تشریح بایدها و نبایدهای واکسیناسیون در مادران باردار پرداخت.

رقیه خرّم، با بیان اینکه مادران باردار بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیستند، اظهار کرد: اما در صورت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نسبت به زنان غیرباردار در سن مشابه، بیماری شدیدتری خواهند داشت.

وی یکی از اقدامات مهم در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را واکسیناسیون اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه واکسیناسیون مادران باردار از اواسط مردادماه سال جاری با واکسن سینوفارم آغاز شده است، اما متاسفانه تاکنون فقط حدود ۳۰ درصد زنان باردار واجد شرایط دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده و واکسینه شده‌اند.

او با اشاره به پیک پنجم بیماری و ابتلای تعداد بسیار زیاد زنان باردار به کرونا در منطقه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه، بر انجام واکسیناسیون مادران باردار تاکید کرد و از کلیه مادران خواست جهت دریافت اطلاعات و مشاوره‌های لازم به نزدیکترین پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت محل سکونت مراجعه کنند.

بیشتربخوانید:

مادران باردار در شرایط کرونایی چگونه مراقب خود باشند؟

 

این مقام مسئول در دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه تب و کاهش اکسیژن خون ناشی از بیماری کرونا می‌تواند منجر به عوارض جنینی، ناهنجاری‌های جنین، زایمان زودرس، سقط خود به خودی، پارگی زودرس کیسه آب و حتی مرگ جنین شود، تصریح کرد: واکسن سینوفارم حاوی ویروس کشته شده است و از جفت عبور نمی‌کند، بنابراین مادران نگران عوارض واکسن بر روی جنین نباشند. در صورتی که مادران در زمان تزریق از بارداری خود اطلاع نداشتند نگران نبوده و دوز دوم با ترجیح مادر در فاصله ۲۸ روز یا پس از هفته ۱۲ بارداری تزریق می‌شود.

آنچه مادران باردار باید قبل از تزریق بدانند

وی در ادامه به نکات مهمی که قبل از تزریق واکسن کووید۱۹ باید به آن توجه کرد پرداخت و افزود: در صورت داشتن هرگونه علامتی مانند تب، لرز و بدن درد، علائم مشابه سرماخوردگی در خود یا بستگان، سابقه تماس با افراد مشکوک و مبتلا، قبل از تزریق واکسن به پرسنل بهداشتی درمانی اطلاع دهید. تا زمان بهبودی کامل، از تزریق واکسن خودداری کنید و جهت انجام تست کرونا به مرکز منتخب ۱۶ ساعته مراجعه کنید.

او بیان کرد: اگر سابقه ابتلای قطعی به کرونا دارید تا حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل از تزریق واکسن کووید ۱۹ خودداری کنید. در صورتی که پس از دریافت دوز اول و در فاصله نوبت‌های اول و دوم به بیماری کرونا مبتلا شدید از تزریق نوبت دوم تا حداقل یک ماه پس از بهبودی کامل خودداری کنید.

خرم با تاکید بر اینکه حتما قبل از تزریق واکسن، میان وعده و صبحانه میل کرده باشید، افزود: شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشید زیرا خواب آرام یکی از رازهای سلامتی و طول عمر انسان همراه با سرزندگی و نشاط است و نقش مهمی در آماده‌سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا می‌کند. همچنین مصرف یک لیوان شیرگرم به داشتن یک خواب راحت کمک می‌کند. قبل از تزریق واکسن به هیچ وجه نیاز به مصرف داروهای مسکن و تب‌بر مانند استامینوفن و... نیست.

بیشتر بخوانید:

مراقبت های بهداشتی زنان باردار در معرض کرونا

همه‌گیری کووید-۱۹ و سلامت مادر و جنین

شیردهی مادر مبتلا به کرونا منعی ندارد؟

 

 

وی به نکات مهم تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون هم اشاره کرد و گفت: آب و مایعات فراوان، غذاهای پروتئین دار(تخم مرغ آب‌پز، شیر، کشک، پنیر، ماهی، مرغ و حبوبات)، سبزیجات، میوه، منابع ویتامینc ،سالاد و آجیل و مصرف روزانه یک عدد مکمل هزار واحدی ویتامین D در زنان باردار توصیه می‌شود.

او گفت: مصرف فست‌ فود، نوشابه، نوشیدنی های‌ خیلی شیرین، سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای شور و تنقلات، غذای چرب و سنگین روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد و روغن‌ها و چربی‌های حیوانی توصیه نمی‌شود.

با کد ۴ تماس بگیرید

مدیر گروه سلامت جمعیت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در ادامه به بیان نکات مهمی که بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ باید به آن توجه کرد پرداخت و افزود: بعد از تزریق واکسن حداقل ۲۰ دقیقه در همان محل بمانید تا در صورت بروز واکنش‌های حساسیتی سریع رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه حتما کارت واکسیناسیون خود را دریافت کنید، افزود: دقت کنید که پس از تزریق واکسن نیاز به قرنطینه نیست و شما به دلیل تزریق واکسن، ناقل ویروس نیستید و دریافت واکسن منجر به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نمی‌شود. در ۲۴ ساعت اول پس از تزریق، فعالیت سنگین نداشته باشید. حتی اگر بعد از اولین نوبت تزریق واکسن عوارض جانبی خفیف داشتید نوبت دوم را دریافت کنید مگر اینکه پزشک یا ماما به شما اجازه دریافت واکسن را ندهند.

وی با بیان اینکه نوبت دوم واکسن سینوفارم ۲۸ روز پس از دریافت نوبت اول است، گفت: تمام واکسن‌ها ممکن است پس از تزریق، عوارضی را به همراه داشته باشند اکثر این عوارض موقتی و خفیف است و به ندرت ممکن است عوارض شدید بروز کند.

خرم افزود: عوارض واکسن معمولا خفیف و موقتی است، شامل عوارض محل تزریق(قرمزی، خارش، درد، سفتی، تورم و احساس گرما) تب، لرز، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، اسهال، خستگی، دردعضلانی و کهیر. در صورت بروز عوارض جهت دریافت راهنمایی صحیح به پزشک یا مامای پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید. می‌توانید در تمامی ساعات شبانه روز با کد ۴ سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرید.

 

برچسب ها: بارداری، واکسیناسیون، واکسن کرونا تعداد بازديد: 217 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز