Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 12:54

6
شهریور
ویتامین‌ها و مواد معدنی (1)

ویتامین‌ها و مواد معدنی (1)

بخش اول- دوران پس از زایمان، دوران بسیار حساس و نیازمند مراقبت‌های خاصی است. اگر شما نیز جزء مادرانی هستید كه وعده غذایی خود را به طور كامل نمی‌خورند و یا آن‌را با فرزند خود تقسیم می‌كنند.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه كودك سالم

 

 

دوران پس از زایمان، دوران بسیار حساس و نیازمند مراقبت‌های خاصی است. اگر شما نیز جزء مادرانی هستید كه وعده غذایی خود را به طور كامل نمی‌خورند و یا آن‌را با فرزند خود تقسیم می‌كنند. باید بدانید كه نتیجه آن چیزی نخواهد بود، جز آنكه احتمالا ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای سلامت و حفظ انرژی بدن‌تان را دریافت نخواهید كرد.

خانم‌ها به دلیل عدم دریافت ویتامین‌های مورد نیاز پس از زایمان، دچار كمبود آنها می‌شوند و زنانی كه به مقدار كافی گوشت و یا محصولات حیوانی استفاده نمی‌كنند، معمولاً كمبود آهن، كلسیم، ویتامین D، اسید فولیك، روی و ویتامین B12 دارند. بهترین راه دریافت این ویتامین‌ها، مصرف مواد غذایی مفید و داشتن یك رژیم غذایی مناسب است.

قطعا مصرف مواد مغذی و جذب ویتامین‌ها از طریق یك رژیم غذایی صحیح، بهتر از مصرف قرص و مكمل است. علاوه بر این، خوردن غذا، یكی از لذت‌های بزرگ زندگی است. اگر مادر هستید و مشغله زندگی شما بسیار زیاد است و فرصت كافی برای خوردن مواد مغذی ضروری را ندارید بهتر است روزانه یك عدد مولتی ویتامین مصرف كنید.

نیازهای تغذیه‌ای زنان در هر دوره از زندگی آنان متفاوت می‌باشد و در هر مرحله (قبل از باردار شدن، دوران بارداری، پس از زایمان و دوران شیردهی) باید ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را دریافت كنند. از هیچ نوع مكمل و ویتامینی بیش از مقدار مورد نیاز بدن‌تان استفاده نكنید. برخی از مكمل‌ها فقط حاوی یك نوع ویتامین و مواد مغذی هستند كه از مقدار مجاز روزانه بیشتر است.

برخی از مواد مغذی اثرات سمی دارند و زمانی كه در دوزهای بالا مصرف شوند، در صورت بارداری، خطرات زیادی برای جنین به وجود می‌آورند. لزوما مصرف مكمل در دوران بارداری خوب نیست و گاها حتی خطرناك هم هست؛ مثلا سطح بالای ویتامین A در دوران بارداری می‌تواند منجر به نقص مادرزادی در نوزاد شود. همیشه بهترین روش این است كه تحت نظر پزشك و طبق دستور او از مكمل‌ها استفاده كنید.

جذب ویتامین در بدن

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به سادگی جذب بدن نمی‌شوند و بسیاری از زنان در دوران تولد كودك‌شان دچار كمبود این مواد هستند. اگر شما گیاه خوار هستید و یا مقدار گوشت در رژیم غذایی شما كم است، ممكن است در معرض ابتلا به كمبود روی و ویتامین B12 نیز قرار داشته باشید؛ زیرا منابع حیوانی سرشار از این مواد مغذی هستند.  مقدار این مواد را به سادگی و با انجام یك آزمایش خون می‌توان تشخیص داد.

 آهن

آهن برای شكل‌گیری و عملكرد سلول‌های طبیعی قرمز خون و حمل اكسیژن در بدن، بسیار ضروری است و به رشد و تمایز سلول‌های حیاتی بدن در دوران بارداری كمك می‌كند. دریافت كم آهن موجب كم خونی می‌شود و سلامتی را به خطر می‌اندازد. كم خونی باعث خستگی فردی می‌شود و ایمنی بدن را كاهش می‌دهد. زنان به دلیل قاعدگی ماهیانه و از دست دادن خون، بیشتر در معرض ابتلا به كم خونی قرار دارند.

 آهن؛ قبل از بارداری

نیاز روزانه در این دوران 18 میلی‌گرم است و گوشت قرمز بهترین منبع آهن می‌باشد. اگر چه آهن موجود در سبزی‌ها به راحتی و سرعت آهن موجود در گوشت جذب بدن نمی‌شود، ولی سایر غذاهای غنی از آهن عبارتند از: غلات غنی شده، لوبیا، حبوبات، سویا و ماهی.

اگر گیاه خوار هستید و یا دوره‌های قاعدگی سنگین دارید، مصرف یك مكمل آهن و یا مولتی ویتامین كه حاوی آهن باشد را به شما توصیه می‌كنیم (البته با مشورت پزشك). سعی نكنید كم خونی خود را سرخود و با مصرف آهن درمان كنید، زیرا مصرف بیش از حد آهن نیز می‌تواند خطرناك باشد...

 

 

برای خواندن بخش دوم- ویتامین‌ها و مواد معدنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: بارداری، زایمان، تغذیه در بارداری، دوران بارداری، تغذیه مناسب بارداری، بارداری و ویتامین ها، دوران پس از زایمان تعداد بازديد: 893 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز