Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 06:30

6
شهریور
ویتامین‌ها و مواد معدنی (2)

ویتامین‌ها و مواد معدنی (2)

بخش دوم- دوران پس از زایمان، دوران بسیار حساس و نیازمند مراقبت‌های خاصی است. اگر شما نیز جزء مادرانی هستید كه وعده غذایی خود را به طور كامل نمی‌خورند و یا آن‌را با فرزند خود تقسیم می‌كنند.

 

 آهن؛ حین بارداری

 در دوران بارداری نیاز بدن به آهن از 18 میلی‌گرم در روز به 27 میلی‌گرم افزایش می‌یابد و به همین دلیل است كه مركز كنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، به خانم‌های باردار توصیه می‌كند به محض اطلاع از بارداری، دست كم 30 میلی‌گرم آهن در روز دریافت كنند.

از آنجا كه دریافت بیشتر آهن در دوران بارداری موجب حالت تهوع یا یبوست شدید در برخی زنان می‌شود، سعی كنید برای به حداقل رساندن حالت تهوع خود، آهن را با غذا مصرف كنید. همچنین غذاهای فیبردار و آبدار بخورید تا علاوه بر كاهش حالت تهوع، یبوست را كاهش دهد.

 آهن؛ پس از زایمان

در چند هفته اول پس از زایمان، نیاز بدن به آهن بسیار زیاد است. هر خانم، در زایمان طبیعی مقدار زیادی خون از دست می‌دهد كه این خونریزی پنج تا شش هفته پس از زایمان نیز ادامه خواهد داشت و بیشتر خانم‌ها بعد از زایمان به كم خونی دچار می‌شوند.

بنابراین به تمامی آنها توصیه می‌شود، دست كم تا اولین هفته پس از تولد نوزادشان، مصرف ویتامین‌های دوران بارداری خود را قطع نكنند. در خانم‌های شیرده، نیاز بدن به آهن به 9 میلی‌گرم در روز كاهش می‌یابد؛ زیرا خانم‌ها در دوران شیردهی معمولا قاعدگی ندارند و خونی از دست نمی‌دهند.

 اسید فولیك

فولات نوعی ویتامین B می‌باشد. مصرف فولات در طول دوره تقسیم سلولی سریع (مثل حاملگی) بسیار ضروری است و در ساخت DNA و RNA، اهمیت دارد. مطالعات نشان می‌دهد زنانی كه قبل از بارداری به مقدار كافی فولات و یا اسید فولیك مصرف كرده‌اند، خطر تولد نوزاد مبتلا به نقص سیستم عصبی و تغییر شكل مغز تا 70 درصد كاهش می‌یابد.

فولات به طور طبیعی در سبزیجات با برگ سبز، در میوه‌ها و در نخود و حبوبات یافت می‌شود. نان، غلات و حبوبات نیز سرشار از اسید فولیك هستند.

 اسید فولیك؛ قبل از بارداری

مقدار مورد نیاز بدن خانم‌ها در روز 400 میكروگرم است و كارشناسان تغذیه به خانم‌هایی كه در سن باروری هستند، حتی اگر قصد بارداری ندارند، توصیه می‌كنند روزانه دست كم 400 میكروگرم اسید فولیك مصرف كنند كه حتی می‌تواند از طریق مكمل باشد؛ زیرا در سه ماه اول بارداری سیستم عصبی جنین شكل می‌گیرد و برای این شكل‌گیری، اسید فولیك بسیار ضروری است.

بیش از 50 درصد بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی شكل می‌گیرد و به همین دلیل مصرف اسید فولیك را به تمامی زنان توصیه می‌كنند. اما اگر قصد بارداری دارید، حتما با مشورت پزشك از سه ماه قبل مصرف اسید فولیك را آغاز كنید.

 اسید فولیك؛ حین بارداری

در طول بارداری نیاز بدن به اسید فولیك به 600 میكرو ‌گرم در روز افزایش می‌یابد. به طور معمول تمامی مولتی ویتامین‌ها، حاوی 1000 میكروگرم اسید فولیك هستند.

 اسید فولیك؛ پس از زایمان

 در زنان شیرده مقدار مورد نیاز بدن به اسید فولیك 500 میكرو‌گرم در روز است و اگر به نوزاد خود شیر نمی‌دهند، همان 400 میكرو‌گرم كافی است.

 

 

برای خواندن بخش اول- ویتامین‌ها و مواد معدنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: زایمان طبیعی، حاملگی، سزارین، بارداری و آهن، اسید فولیك، آهن پس از زایمان تعداد بازديد: 698 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز