Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 22:38

2
مرداد
دوستی، بدون آ‌موزش (1)

دوستی، بدون آ‌موزش (1)

بخش اول- گله و شكایت والدین از دوستان فرزندانشان تمامی ندارد؛ بسیاری از آ‌نها با فرزندان نوجوان و حتی جوان خود بر سر انتخاب دوست یا معاشرت با دوستان ناباب یا نامناسب بگومگو دارند.

ركسانا خوشابی؛ كارشناس ارشد مشاوره

 

 

گله و شكایت والدین از دوستان فرزندانشان تمامی ندارد؛ بسیاری از آ‌نها با فرزندان نوجوان و حتی جوان خود بر سر انتخاب دوست یا معاشرت با دوستان ناباب یا نامناسب بگومگو دارند. این بگومگوها معمولا بر سر این است كه به دلایلی دوست فرزند خود را لاابالی، زیاده از حد آ‌زاد و بدون قید و بند، دارای ظاهر نامناسب و لباس‌های ناجور، یا دارای خانواده بدون كنترل و بی‌توجه یا در بدترین حالت، دارای انحراف و اهداف سوء می‌دانند.

از طرفی نوجوان‌ها هم در بسیاری موارد، به همین چیزها كشش دارند، به لباس‌های غیرعادی، مدهای جدید و عجیب، دوستان آ‌زاد و رها كه هر كاری دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند و خلاصه كشش آ‌نها به سمت چیزهایی است كه در زندگی خود ندارند یا از آ‌نها منع  شده و نسبت به آ‌نها كنجكاوند و آ‌نها را نشانه‌ای از بزرگ شدن، پیشرفت، آ‌زادی و استقلال می‌دانند و در عین حال در مورد آ‌ن چیزها آ‌گاهی و اطلاعات صحیحی نداشته و آ‌موزشی دریافت نكرده‌اند.

به همین علت گاه، جنگ‌های سخت و گاهی هم مشاجرات كوچك بین پدر و مادرها و نوجوانانشان بر سر دوست و رفیق آ‌نها درمی‌گیرد. در اصل، بیشتر این كشمكش‌ها از این جا ناشی می‌شود كه ارتباط خوب و مناسبی بین والدین و فرزندان وجود ندارد و به جای اعتماد و امنیت، بی‌اعتمادی بین آ‌نها حاكم است و والدین از ابتدا، به جای روش‌های عقلانی و صمیمانه، از روش‌های زورمدارانه، برای ارتباط با فرزندانشان استفاده كرده، یا آ‌نها را زیاده از حد خودخواه و لوس بار آ‌ورده‌اند.

از آ‌نجا كه چنین عواملی ریشه‌دار بوده و اغلب برای حل آ‌نها نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در شخصیت، رفتار و روابط هست، در این فرصت كوتاه، نمی‌خواهم به آ‌نها بپردازم، بلكه می‌خواهم به عامل دیگری اشاره كنم كه بیشتر جنبه آ‌موزشی دارد و در دوست‌یابی فرزندان ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آ‌یا می‌دانید این عامل، كدام است؟

به فرزندان خود، دوست‌یابی را آ‌موزش دهید.

متاسفانه اغلب ما به عنوان والدین، هرگز آ‌موزش صحیحی در انتخاب دوست به فرزندان خود نمی‌دهیم و معلوم نیست طبق كدام قانون ناگفته‌ای انتظار داریم فرزندمان وقتی به سنین نوجوانی و جوانی رسید در انتخاب دوست، موفق عمل كند (بگذریم كه خود ما هم آ‌موزش صحیحی برای انتخاب دوست دریافت نكرده‌ایم.)

نكته دیگر هم این است كه اصولا آ‌موزش دوست‌یابی باید از سن پایین شروع شود نه سنین نوجوانی. چرا كه از همان سنین، كودك در معرض روابط اجتماعی و دوستانه قرار می‌گیرد و از همان مقطع، سنگ بنای انتخاب‌های او گذاشته می‌شود.

اگر كمی دقت كنیم متوجه می‌شویم كودكان دبستانی نیز به سمت همكلاسی‌های خود جذب می‌شوند و گرچه نمی‌توان اسم این جذب شدن را از همان ابتدا دوستی نامید اما خود این جذب شدن منجر به همنشینی و مصاحبت و سپس یادگیری از گروه و فرد همسال شده و تاثیر خود را بر جای خواهد گذاشت...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- دوستی، بدون آ‌موزش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: دوستان، دوست یابی، دوستان ناباب، دوستان نامناسب، دوست خوب، ارتباط با دوستان تعداد بازديد: 602 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز