Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 17:13

22
آذر
استقبال مردم از حضور سازمان آتش نشاني در جشنواره مشاركت شهروندي و خدمات شهري

استقبال مردم از حضور سازمان آتش نشاني در جشنواره مشاركت شهروندي و خدمات شهري

كليك كنيد.

نخستين جشنواره مشاركت شهروندي و خدمات شهري كه با حضور مسئولان سازمان‌هاي مختلف در پارك گفت‌وگو و از 10 تا 16 مردادماه برگزار شد با استقبال گسترده مردم مواجه شد. يكي از غرفه‌هاي بسيار زيبا و داراي طراحي بي‌نظير كه در اين جشنواره مشاركت فعال داشت، مربوط به سازمان آتش‌نشاني بود. سازمان آتش‌نشاني شعار «ايمني از مهم‌ترين نيازها است» را به عنوان شعار اصلي خود در اين جشنواره انتخاب كرد.
براي اطلاع يافتن از اهم فعاليت‌ها و برنامه‌هاي اين سازمان در جشنواره، گفت‌وگويي داشتيم با مدير روابط عمومي سازمان جناب آقاي جمشيد شفيعي كه نظر خوانندگان محترم را به اين گفت‌وگو جلب مي‌نماييم...
آقاي جمشيد شفيعي مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل هستند. حدود 6 ماه است كه در اين سازمان مشغول شده‌اند. قبلا خبرنگار، مترجم و سردبير در خبرگزاري جمهوري اسلامي و همچنين دو دوره رئيس دفتر خبرگزاري در مسكو و جانشين معاون خبر بوده‌اند.
وي در رابطه با حضور سازمان آتش‌نشاني در جشنواره به خبرنگار ما گفت: سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران از نخستين روزهاي ارديبهشت‌ماه با مشاركت فعال در نشست‌هاي مربوط به  اين جشنواره نقطه نظرات و ديدگاه‌هاي خود را در مورد برگزاري هر چه بهتر آن ارائه داد. در فضاي داخلي ابتدا محلي نامناسب و با مساحت 150 متر در اختيار سازمان گذاشته شد كه مورد قبول قرار نگرفت و پس از مذاكرات، فضايي 350 متري در بهترين مكان يعني بين 2 ورودي در اختيار سازمان گذاشته شد. كار طراحي و ساخت غرفه بلافاصله آغاز شد و آتش‌نشاني از معدود سازمان‌هايي بود كه غرفه خود را به صورت باز و بدون هيچگونه ديواري ساخت و تلاش شد تا غرفه با ماموريت سازمان از جمله رنگ‌هايي كه در تمامي مواد تبليغاتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد يعني قرمز و زرد طراحي و ساخته شود و موكت كف نيز قرمز انتخاب شد.
سازمان آتش‌نشاني همچنين با استقرار دو دستگاه خودرو و 30 آتش‌نشان كه به صورت دائمي در غرفه‌هاي مختلف داخلي و خارجي گشت‌زني كرده و نكات ايمني را بررسي مي‌كردند، مسووليت ايمني جشنواره را برعهده داشت.
در اين جشنواره غرفه آتش‌نشاني چه فعاليت‌ها و برنامه‌هايي داشت؟
در غرفه كه از نخستين دقايق شروع كار جشنواره تا ساعات پاياني، محل تجمع بازديدكنندگان بود برنامه‌هاي مختلفي چون فرود از ميله، عمليات نجات كوهستان راپل اجرا شد. امدادگران نجات كوهستان عمليات طناب نوردي البته با حفظ كليه اصول ايمني انجام مي‌دادند. توزيع جدول در رابطه با اصول ايمني و همچنين پرسش‌نامه‌هايي با محوريت شعارها، توصيه‌ها و اصول ايمني از اقدامات ديگر غرفه آتش‌نشاني بود. غرفه نقاشي كودكان يكي از غرفه‌هايي بود كه در طول برگزاري جشنواره با استقبال كودكان مواجه شد. نمايش آقاي آتش‌نشان يكي ديگر از برنامه‌هاي سازمان آتش‌نشاني بود كه محور آن توصيه‌هاي ايمني با زبان كودكان بود.
برنامه آموزشي خاموش كردن آتش در تشتك از برنامه‌هاي ديگر آتش‌نشاني بود كه هر شب ساعت 21:30 در فضاي بيروني نمايشگاه اجرا شد. ناگفته نماند كه يكي از برنامه‌هاي مهم سازمان آتش‌نشاني مجهز ساختن 20 هزار تاكسي به كپسول آتش‌نشاني بود.
سازمان چه تجهيزات پيشرفته‌اي را در معرض عموم قرار داد؟
از جمله تجهيزات پيشرفته انواع خودروهاي مربوط به امداد و نجات- خودروهاي ويژه نجات كوهستان- بالابرهاي 34 و 52 متري كه براي خاموش كردن آتش در برج‌هاي بلند استفاده مي‌شود و همچنين انواع تجهيزات داخل خودروهاي آتش‌نشاني.
هدف سازمان از شركت در اين جشنواره چه بود؟
هدف اساسي سازمان از شركت در اين جشنواره گسترش فرهنگ ايمني و همچنين جلب مشاركت مردمي براي تحقق هر چه بهتر اين امر بود. و نكته جالب اين بود كه اكثر مردم با انواع حوادث، درخواست كمك از آتش‌نشاني در اين گونه موارد با شماره‌هاي 125 و... آشنا بودند.
هدف اساسي ديگر از شركت در اين جشنواره اقدام‌هاي لازم براي تهيه توليدات فرهنگي در برگيرنده‌ي توصيه‌هاي ايمني به منظور عرضه در جشنواره. كه از جمله اين توليدات مي‌توان به ليوان، كلاه پارچه‌اي، كتاب نقاشي آتش‌نشانان، دفتر خاطرات، كپسول آتش‌نشاني و... اشاره كرد.
چه مسئوليني از غرفه بازديد كردند؟
آقاي دكتر قاليباف شهردار محترم تهران پس از مراسم افتتاحيه جشنواره از قسمت‌هاي مختلف غرفه آتش‌نشاني ديدن كردند.
دكتر كلخوراني معاونت محترم خدمات شهري نيز از بخش‌هاي مختلف غرفه آتش‌نشاني بازديد كردند.
دكتر حدادعادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز بخش‌هاي مختلف غرفه آتش‌نشاني را به دقت مورد بازديد قرار دادند.
آقاي رجب‌زاده رئيس ستاد بحران نيز براي مدتي طولاني از غرفه آتش‌نشاني بازديد كرد و از نزديك در جريان فعاليت‌هاي اين سارقان قرار گرفت.
20 نفر از شهرداران كردستان عراق كه به دعوت شهرداري تهران به ايران سفر كرده بودند نيز از غرفه آتش‌نشاني ديدن كردند. آنها با استقبال گرم از غرفه بويژه نحوه طراحي آن در جريان فعاليت‌هاي سازمان آتش‌نشاني قرار گرفتند.
مديرعامل سازمان نيز در ديدار با اين هيات كه در محل پاويون غرفه صورت گرفت آنها را در جريان برنامه‌ها و اقدامات سازمان آتش‌نشاني براي افزايش ايمني در كلان‌شهر تهران قرار داد.
از برنامه‌هاي آتي سازمان آتش‌نشاني و برگزاري چنين جشنواره‌ها و نمايشگاه‌ها بفرماييد.
در تدارك برنامه‌اي به مناسبت روز آتش‌نشان كه در 7 مهر است، هستيم كه در اين روز از آتش‌نشانان تجليل و قدرداني خواهد شد. در اين مراسم يك نوع ارتباط بين سازمان و خانواده آنها برقرار مي‌شود. براي بازنشسته‌ها هم برنامه‌هايي در اين روز تدارك ديده شده است.
همزمان نمايشگاه ايپاس كه نهمين نمايشگاه بين‌المللي لوازم و تجهيزات پليس و امنيت است در محل مصلي برگزار مي‌گردد و سازمان آتش‌نشاني حضور فعالي خواهد داشت و برنامه‌هايي نيز براي اين روز در حال تدارك است.
علت استقبال گسترده مردم از اين جشنواره چه بود؟ و چه واكنشي نسبت به برگزاري اين جشنواره‌ها داشتند؟
اكثر بازديدكنندگان و همچنين برخي مديران اجرايي ساير سازمان‌ها، غرفه آتش‌نشاني را زيباترين و مناسب‌ترين غرفه با توجه به ماموريت آن توصيف كردند. در اين مكان 55 تصوير از جالب‌ترين تصاوير مربوط به عمليات، چاپ و نصب شد كه مورد توجه بازديدكنندگان اين غرفه قرار گرفت.
در غرفه كه از نخستين دقايق شروع كار جشنواره تا ساعات پاياني محل تجمع بازديدكنندگان بود برنامه‌هاي مختلفي چون فرود از ميله و عمليات نجات كوهستان راپل اجرا شد كه مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت. مجموعه‌اي از عمليات امداد و نجات، شهداي آتش‌نشان، انيميشن، گزيده عمليات 125 از تلويزيون مستقر در غرفه مرتب پخش مي‌شد كه مورد توجه بازديدكنندگان قرار گرفت. غرفه سازمان آتش‌نشاني به طور متوسط روزانه مورد بازديد بيش از 10 هزار نفر از شهروندان تهراني قرار گرفت.
در ساعت 22 هر شب قرعه‌كشي بين افرادي كه جدول‌هاي توزيع‌شده پرسش‌نامه‌هاي مربوط به اصول ايمني را پر مي‌كردند و همچنين كودكاني كه نقاشي مي‌كردند صورت مي‌گرفت و جوايزي از جمله كپسول آتش‌نشاني بين آنها توزيع مي‌شد. با توجه به استقبال گسترده مردم در دو روز آخر، قرعه‌كشي هر يك ساعت يكبار صورت مي‌گرفت و جوايز نيز به 2 برابر افزايش مي‌يافت.
مردم در گفت‌وگو با خبرنگاران از پايگاه 125، غرفه سازمان آتش‌نشاني را زيباترين غرفه از نظر طراحي و چنين امكانات و تجهيزات دانستند.
پيشنهادات شما براي بهتر شدن كيفيت اينگونه نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها چيست؟
خوب است اين نوع جشنواره‌ها به صورت موضوعي باشد يعني به طور مثال سازمان آتش‌نشاني بحث ايمني را به صورت مستقل برگزار كند و ساير سازمان نيز همين طور.
بحث اطلاع‌رساني و تبليغات از پيشتر شروع شود.
سازمان‌هاي مردم‌نهاد ايجاد شود، مردم هم به نوعي در اين گونه نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها حضوري فعال داشته باشند.

انتظارات سازمان از مسئولين برگزاركننده چنين جشنواره‌هايي چيست؟
تسهيل ارتباط با مردم و ايجاد امكانات لازم براي اين ارتباط
 

تعداد بازديد: 472 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز