سری 5 محصولات بامو یکی از پرفروشترین محصولاتاین خودروساز است که در کلاس سدانهای لوکس موقعیت خود را تثبیت کرده است. خصوصیاتی همچون پویایی، راحتی، کارایی و اقتصادی بودن و همچنین فناوریهای پیشرفته هم نوع سدان و هم نوع تفریحی (تورینگ)این سری را بسیار محبوب کرده است. حال سری M این کلاس از بامو سعی دارد که روح اسپرتی بودن را بهاین سری از بامو بیافزاید. مدل M550 این سری از بامو ارقام عملکردی غیر قابل تصوری دارد و کاملا خودروهای دیزلی هم کلاس خود را پشت سر میگذارد. البتهاین ارقام عملکردی فوق العاده با خصوصیات اقتصادی وکارایی بودن که برخی از رانندهها بیشتر از مدلهای دیزلی انتظار دارند، همراه شده است.
قویترین قوای محرکه در کلاس خودروهای دیزلی
موتور جدید شش سیلندر خطی که مجهز به توربو شارژرهای دوقلو است به دو مدل سدان و تورینگاین سری قدرتی معادل 381 اسب بخار و بیشینه گشتاور 740 نیوتن متر میدهد. جریان مستمر و با ثبات گشتاوراین موتور امکان داشتن عملکرد بینظیری دراین کلاس از خودروها داده است. نوع سدان آن شتاب صفر تا 100 معادل 7/4 ثانیه و مدل تورینگ آن شتاب 9/4 ثانیه دارند. به واسطه سیستم ذخیره نیرویاین موتور چسبندگی دائمی را در هر سرعتی حتی سرعتهای بالا به خودرو میدهد. بیشینه سرعتاین خودرو به طور الکترونیکی تا 250 کیلومتر بر ساعت کنترل میشود.
موتور دیزلیاین مدل در هر دو نوع به سرعت استارت خورده و از لحاظ زیست محیطی عملکرد کم نظیری دارد. نوع سداناین سری مصرف سوختی معادل 6.3 لیتر در صد کیلومتر در تستهای اتحادیه اروپا دارد و نوع تورینگ آن مصرف سوختی معاد 4/6 لیتر در صد کیلومتر در همین آزمون دارد. گسیل دی اکسید کربن در نوع سدان آن 165 گرم در کیلومتر و در نوع تورینگ 169 گرم در کیلومتر است. سیستم بلوپرفورمنس(BluePerformance) که در هر دو نوع به طور استاندارد نصب شده است امکان برآوردن استانداردهای اتحادیه اروپا در آزمون اگزوز را میسر میکند.
این عملکرد عالی موتور و خصوصیات کارایی، زیست محیطی و اقتصادی آن مدیون قوای محرکه دیزلی و همچنین فناوری افیشنت داینامیک(EfficientDynamic) بامو است. همچنین یکی دیگر از نقاط قوتاین سری از ب ام و، جعبه دندههای 8 سرعته اسپرت و اتوماتیک آن است که با تعویض دنده مناسب و حداقل تاخیر در تعویض عملکرد مناسبی در شتاب گیری و حرکت خودرو ارائه میدهد. یکی دیگر از فناوریهایی که دراین مدل بطور استاندارد نصب شده است، سیستم توقف- حرکت است.این سیستم موتور را به طور خودکار هنگام توقف خاموش کرده و با جمعآوری نیروی حاصله آن را در هنگام حرکت بکار میگیرد. همچنین حالت اکوپرو ECO PRO در حالت فعال بودن با استفاده راننده از سوئیچ کنترل تجربه رانندگی(Driving Experience Control) به راننده کمک میکند تا رانندگی با کمترین مصرف و راحتی را از طریق مدیریت عملکرد موتور داشته باشد و متعاقبا شتاب و تعویض دنده نیز به طور مناسب و راحت صورت گیرد. بعلاوهاین حالت خروجی کارکردهای الکتریکی مانند کنترل هوا، گرم کنهای صندلی و آینههای عقب را تنظیم کرده و موتور را کاملا بهینه مدیریت میکند. فناوریهای پیشرفته دیگری که دراین سری نصب شده است شامل سیستم باز تولید نیروی ترمز، تجهیزات جانبی نصب شده روی خودرو، براگیر خودکار و کمپرسور تهویه هوا خودکار براساس تقاضا میشود.
سیستم چهارچرخ محرک xDrive با تنظیم انحصاری سری M
سری M بامو سری 5، بطور استاندارد مجهز به سیستم انحصاری xDrive است که نیروی موتور را بطور متغیر و با توجه به نیاز چرخها بین چهار چرخ توزیع میکند. در واقعاین سیستم، یک سیستم چهارچرخ محرک الکترونیکی است که از یک استراتژی کنترلی بهره گرفته و خطر کم چرخیدن چرخها در شرایط رانندگی بسیار سریع و پیچها را با توزیع مناسب نیروی موتور مهار میکند. تیونینگ مخصوص M از اریب معروف چرخهای عقب بامو نیز دراین سیستم توزیع نیرو بهره گرفته است.
سیستم چهار چرخاین سری از بامو نیروی محرک بیشتری را به محور عقب در هنگام ورود خودرو به یک پیچ فرستاده، و علاوه بر حفظ ثبات خودرو پیچیدن آن را بسیار روان و دقیق میکند. بعلاوه سیستم کنترل عملکرد خودرو که آن نیز بطور استاندارد رویاین سری نصب شده است نیرو را بین دو چرخ عقب تقسیم چکرده تا عملکرد اسپرتی خودرو را بیشینه کند. ترمز گرفتن دقیق و محدود چرخهای عقب هنگام وارد شدن خودرو به یک پیچ همزمان با افزایش نیروی محرک، پاسخ مناسب و سریع خودرو به فرمان راننده را تضمین میکند. راننده حتی میتواند از خود فرمان دهیاین سری از بامو سری 5 بهره گرفته تا خودرو انحراف کنترل شدهای را در پیچها داشته باشد.
تنظیم شاسی اختصاصی سری M؛ دقت و ظرافت در فرمانپذیری
شاسیاین سری از بامو بر پایه اکسلهای جلو دوگانه جناغی(Double-wishbone) و اکسل یکپارچه عقب شکل گرفته است. بعلاوه مدل تورینگ آن دارای سیستم تعلیق هوایی با تراز کننده خودکار در اکسل عقب میباشد. سیستم تعلیق بویژه فنرها و کمک فنرها و سیستم هیدرولیک از نوع سروترونیک(Servotronic) است که با تنظیم اختصاصی M روی آن نصب شدهاند.
نگهدارندههای کائوچویی مخصوص و میلههای ضد لغزش جایگاه بدنهاین سری از بامو را بسیار مستحکم کردهاند. بعلاوه فنرها و کمک فنرهای اصلاح شده به هر دو مدل امکان پاسخ محکمتر به نیروهای وارده را میدهد. میلههای کنترلی ضد لغزش چرخش خودرو در هر سرعتی را بهبود میدهند. کنترل نیروهای جانبی در هنگام تغییر جهت حرکت خودرو بسیار مناسب است. تیونینگ M بامو سعی کرده است که راحتی که سری 5 بامو همیشه داشته است را در دستاندازها و چالهها نیز حفظ کند.این مهم بواسطه سیستم کنترل پویای کمک فنر و سیستم انطباقی حرکت(Adaptive Drive system) که میتوان آنها را با قرار دادن سوئیچ مخصوص روی حالت COMFORT+ انتخاب کرد، بدست میآید.
ترمزهای قدرتمنداین سری از بامو از دیسکهای خنک شونده از داخل(inner-vented) به قطر 374 میلیمتر در چرخهای جلو و 345 میلیمتر در چرخهای عقب برخوردارند. بر روی چرخهای آلیاژی و سبکاین سری از بامو تایرهای شماره 19 قرار میگیرند. البته بطور سفارشی چرخهای 20اینچی نیز با آلیاژ سبک که توسط تیونینگ M بامو طراحی شدهاند، نیز رویاین مدل نصب میشوند.
خصوصیات اسپرتی در طراحی داخلی و خارجی
از دیگر خصوصیات انحصاری این سری از بامو طراحیایرودینامیک بدنه است که کنترل پذیری خوبی به هر دو مدل آن داده است. ظاهر هر دو مدلاین سری را میتوان با سفارش دریچههای هوای قابل نصب در جلو و عقب خودرو بیشتر اسپرتی کرد. نمای جلوی هر دو مدل با دریچههای هوایی روی سپر جلوه ی خاصی گرفته است. معمولا فضایی که در خودروهای دیگر و مدلهای معمول بامو برای قرار گرفتن چراغهای مه شکن روی سپرهای جلو در نظر گرفته میشود دراین مدل برای دریچهها در نظر گرفته شده است.این دریچهها با نواری خاکستری متالیک بطور افقی جدا شدهاند که با دادن حالت سه بعدی به آنها جلوه بهتری به خودرو داده است. همین حالت نیز در قاباینههای جانبی و چرخهای آلیاژی نیز مشاهده میشود.
در عقب خودرو نیز وجود پخش کنندههای هوا که با بدنه یکپارچه و هم رنگ هستند، ظاهر اسپرتی خودرو را تقویت کرده است. همچنین وجود دریچههای اگزوز با رنگ کرومی تیره در دو گوشه عقب خودرو که در قالب نواری سیاه رنگ قرار میگیرند، جلوه و عظمت خاصی بهاین مدل داده است.
ویژگی قابل توجه در طراحی داخلی، وجود آرم M که نشان از تیونینگ M دارد بر روی دسته دنده و روی روکش چرمی فرمان، روی کفیهای زیرپای راننده است. روکش صندلیها نیز از جنس پارچه خاکستری رنگ یا طرح آلکانترا است که با کوکهای با رنگ متضاد دوخته شدهاند و آنها نیز نشان M را به رخ میکشند. همچنین روکش چرمی با طرح داکوتا نیز بطور سفارشی رویاین سری نصب میشود.
تجهیزات و فناوری ها
فناوریها و تجهیزاتی که بطور استاندارد رویاین دو مدل از بامو نصب میشود، شامل چراغهای زنون، سیستم کنترل سرعت(کروز کنترل)، صندلیها قابل تنظیم برقی دارای حافظه برای صندلی راننده، سیستم کنترل وضعیت هوا برای چهار وضعیت آب و هوا، حسگرهای باران، سیستم رادیو حرفهای، چراغهای متعدد و سیستم کنترلی انحصاری بامو به نام iDrive میشوند. علاوه براین موارد امکاناتی مانند در باز کن خودکار درب پنجم، سانروف پانورامایی برقی، دربهای مجهز به سیستم خودکار بسته شدن(Soft Close Automatic)، قلاب عقب(برای بستن کاروان)، فرمان مجهز به گرم کن، صندلیهای هوشمند، سیستم ناوبری دارای حافظه سخت و سیستم صوتی و تفریحی در صندلیهای عقب به راحتی و کاربردی بودناین مدل میافزایند.
قوای محرکه: بدیعترین و کاراترین قوای محرکه دیزلی
ارقام عملکردی فوقالعاده یکی از خصوصیات موتورهای دیزلی است که نظر بسیاری از رانندهها را جلب میکند. کارایی بالای فناوری دیزل که مصرف سوخت پایینتر و گسیل کمتر دیاکسیدکربن را تضمین میکند، نقش مهمی در تمایل به موتورهای دیزلیایفا میکنند. سابقه بامو در طراحی و قرار دادن موتورهای دیزلی در خودروهایش به سال 1983 بر میگردد. در ادامه روند طراحی و نصب موتورهای دیزلی بر روی محصولات بامو، شرکت تیونینگ M نیز که به دنبال ارائه محصولی با خصوصیات اسپرتی بود موتور دیزلیاین سری از بامو را تقویت کرده است. موتور سه لیتری، 6 سیلندر خطیاین سری از بامو با نشان بزرگ M روی آن با بالا زدن کاپوت خودرو، خودنمایی میکند. این موتور بیشینه گشتاور 740 نیوتن متر را در دور 2000 تولید میکند و بیشینه توان خروجی آن 381 اسب بخار است. سیستم تولید لحظهای گشتاور که در حالت دور بالای موتور گشتاور را حفظ میکند، یکی از ویژگیهای منحصر بفرد این موتور است. همچنین برای اولین بار در محصولات بامو سه توربو شارژر روی یک موتور نصب شدهاند. ساختار و تقابل نقش هر یک ازاین توربو شارژرها نقش مهمی در رسیدن موتور به عملکرد و کارایی فوقالعاده ایفا میکنند.
عملکرد همزمان و هماهنگ این سه توربو شارژر که در اندازههای مختلفی هستند امکان عملکرد سریع موتور در دورهای بالا میدهد. این سیستم امکان افزایش فشار شارژر را مطابق با نیاز موتور در هنگامیکه فشار زیادی به موتور وارد میشود را میدهد. پیش ازاین بامو از فناوری دو توربو شارژر در مدلهایی مانند بامو 535d بهره گرفته است، اما برای اولین بار فناوری با سه توربو شارژر را با رعایت اصلی عملکرد چند مرحلهای توربو شارژرها ارائه میدهد. این سیستم که توسط تیونینگ M طراحی شده است برای اولین بار از دو شارژر کوچک با فشار بالا به همراه یک شارژر بزرگ با فشار کم بهره میگیرد. اضافه شدن توربو شارژر سوم قابلیت موتور را هنگام تولید نیرو بهبود داده و نقش مهمی در بالا بردن سطح توان خروجی موتور ایفا میکند. یکی از این توربو شارژرهای کوچک هنگامیکه سرعت حرکت موتور کمی بالاتر از حالت درجا کار کردن است شروع به کار میکند. اینرسی کم آن امکان پاسخ بدون تاخیر به کمترین فشار به پدال گاز را میدهد و متعاقبا محفظه سیلندر را از هوای متراکم در مرحله اول حرکت پیستون پر میکند. با بالارفتن دور موتور جریان گاز اگزوز به توربوشارژر بزرگتر رسیده که در دور 1500 شروع به کار میکند. این توربوشارژر در کنار دیگر توربوشارژر کوچک رسیدن به بیشینه گشتاور 740 نیوتن متر را دراین دور کم موتور میسر ساخته و همین گشتاور تا دور 3000 حفظ میشود. برای افزایش عملکرد توربوشارژر بزرگتر حجم زیادی از گاز خروجی از اگزوز در دور 2700 لازم است. اگر راننده نیروی بیشتری از موتور بخواهد، یک دریچه اگزوز خلاء فورا مسیر ورودی دیگر را باز کرده و امکان عبور گاز بیشتری از توربوشارژر کوچک با فشار بالا و توربوشارژر بزرگ با فشار کم را میدهد. سومین توربوشارژر که دراین مسیر قرار داد- که اینرسی کم و اندازه کمپرسهای متغیر دارد- با باز شدن آن دریچهها سریعا وارد عمل میشود. حاصل آن اضافه شدن نیروی بیشتر است که از دو منبع همزمان ایجاد میشوند. توربوشارژر بزرگتر هنگامیکه قادر به ارائه حداکثر خروجی است که توربوشارژر کوچک دوم با وارد کردن هوای متراکم بیشتر به محفظههای احتراق بر روی آنها تاثیر میگذارد. این ترتیببندی به سیستم توربوشارژ امکان رسیدن به حداکثر قدرت 381 اسب بخار با اطمینان کامل و عملکرد روان در دورهای 4000 تا 4400 را میدهد. حداکثر دور موتور این قوای محرکه 5400 دور است.
جعبه دنده 8 سرعته خودکار اسپرت
قوای محرکه قدرتمند این خودرو در کنار سیستم انتقال نیروی خودکار اسپرت که 8 دنده دارد بهاین خودرو توان حرکت فوقالعاده میدهد. سیستم تعویض دنده پویا که انحصاری شرکت M است، امکان تعویض دنده سریع را بدون هدر رفتن نیروی موتور میدهد. جعبه دنده هشت سرعته این سیستم به راننده دو حالت انتخاب D و S و همچنین حالت تعویض دنده دستی(حالت M) را میدهد.
حالت دستی به راننده امکان تعویض دنده بطور متناوب را یا با استفاده از دسته دنده روی کنسول میانی و یا با استفاده از اهرمهایی که در کنار فرمان قرار دارند میدهد. در حالت M دنده اهرم سمت راست فرمان امکان بالا بردن دنده و اهرم سمت چپ امکان پایین آوردن دنده را میدهد. امکان تعویض حالت دنده از خودکار به دستی با اشاره به یکی از اهرمهای کنار فرمان وجود دارد. اگر در این موقع، حالت M انتخاب شود، حالت بالا بردن دنده به طور خودکار همچنان فعال میماند. همچنین این سیستم انتقال نیرو اگر این اهرمها پس از یک بار بالا یا پایین بردن دنده استفاده نشوند، در حالت خودکار فعال میماند.
صدای طبیعی موتور در اتاق با سیستم صوتی پیشرفته
گشتاور فوقالعاده و عملکرد بینظیر موتور چنان تجربه رانندگی میدهد که کمتر رانندهای نمیخواهد آن را تجربه کند. بنابراین طراحان تیونینگ M سعی کردند که با اضافه کردن صدای زیبای موتور لذت رانندگی را در این سری بیشتر کنند. از طریق فناوری صدایی که در این خودرو تعبیه شده است، صدای طبیعی موتور با سیستمهای صوتی براساس موقعیت رانندگی تنظیم و تقویت شده و شش رکورد صدای موتور را با کیفیت فوق العادهای در اتاق خودرو پخش میکند. اضافه شدن این شش رکورد صدا که روح اسپرتی خودرو را افزایش میدهند، مخصوصا هنگامیکه حالت اسپرت خودرو انتخاب شود، جذابیت کم نظیری به رانندگی با این مدل میدهد. مزیت دیگر این سیستم این است که راننده بهتر میفهمد که موتور در هر لحظه چقدر سخت کار میکند و عملکرد خودرو بر روی جاده را برای راننده شفافتر میسازد.