گروه لیفان سازنده موتورسیکلت و خودرو در چین است. تولید خودرو در این شرکت از سال 2005 میلادی آغاز شد که در ابتدا ونهای کوچکی تحت لیسانس و سدانهای کوچک توسط خود لیفان تولید میشدند. کارخانه این شرکت در چونگ کینگ چین قرار دارد و میان شرکتهای چینی از لحاظ بزرگی، رتبه 88 را در سال 2009 میلادی کسب کرده است. در خارج از چیناین شرکت به واسطه خودروهای سواری کوچکش که در بازارهای در حال توسعه عرضه میشوند، شناخته شده است. البته این شرکت موتورسیکلتهایی برای جادههای بیابانی، وسایل نقلیه کوچک و بزرگ تجاری نیز تولید میکند.
همچنین شرکت لیفان در صنایع تولید کفشهای ورزشی و نوشیدنی نیز فعالیت دارد. علی رغم اینکه فروش لیفان در سال 2009 میلادی تنها حدود 43 هزار دستگاه بود اما این شرکت توانسته است همچنان رتبه سوم صادر کنندگان خودرو در چین را حفظ کند. در سال 2010 میلادی ظرفیت تولید انواع خودرو و قوای محرکه دراین شرکت حدود 300 هزار دستگاه بود که نسبت به سال 2006 میلادی دوبرابر شده است.
در ادامه این مطلب مروری بر تاریخچه و فعالیتهایاین شرکت داریم.
تاریخچه
تاریخ تاسیس شرکت لیفان به سال 1992 میلادی ميگردد. این شرکت را فردی به نام «یین مینگشان» راه اندازی کرده است. لیفان ابتدا یک مغازه تعمیر موتورسیکلت با 9 نفر کارمند بود و نام آن «مرکز تحقیقات تجهیزات خودرو چونگ کینگ هونگدا»بود.
در سال 1997 میلادی این مرکز به گروه صنعتی لیفان تغییر نام داد و در سال 2003 میلادی، گروه لیفان شرکت تولید خودروهایی با کاربری خاص چونگ کینگ (با مسئولیت محدود) را خریداری کرد.
در سال 2003 میلادی، لیفان در حوزه تولید موتورسیکلت نقش مهمی ایفا میکرد و در همان سال به طور همزمان به تولید اتوبوس نیز روی آورد. این شرکت در سال 2010 میلادی و فقط در عرض هفده سال، به پنجمین سازنده بزرگ موتورسیکلت در چین تبدیل شد. باید گفت سال گشایش خط تولید خودرو دراین شرکت به سال 2005 میلادی بر ميگردد و نخستین محصول آن مینی ونها و وانتهای LF6361/1010 بودند که برپایه دایهاتسو آترای 1999 طراحی شده بودند. در دسامبر سال 2005 میلادی، نخستین محصول مستقل لیفان، سدانی به نام 520 بود که با موتور برزیلی تریتک عرضه شد. در پایان سال 2011 میلادی، خط تولید لیفان شامل خودروهای سواری کوچک به نام لیفان 320، سدانهای کوچک و هاچبک 520 و سدانهای بزرگتر 620 و خودروی بیابانی و کوچک X60 بود.
سال 2010 میلادی نخستین باری بود که سهام این گروه در بورس شانگهای عرضه ميشد.
حضور در بازار جهانی
دسترسی به بازارهای پرسود که دولت چین امکان آن را در سال 1998 میلادی برای لیفان فراهم کرد، در واقع داشتن چیزی بود که بسیاری از خودروسازان چینی آرزو دارند؛ یعنی فروش در بازارهای خارجی مانند اتحادیه اروپا و ژاپن.
در حالیکه این شرکت سازنده خودرو و موتورسیکلت به دنبال بازارهای بیشتری برای خط محصولات موتورسیکلت خود است، تاکنون به بیش از 51 کشور جهان صادرات داشته است. در سال 2010 میلادی در رقابت با شرکت «چری» رتبه سوم صادرات را کسب کرد. این شرکت در بسیاری از کشورها و در همه قارهها (به استثنا قطب جنوب) محصولات خود را عرضه کرده است. در زیر برخی از بازارهای مهم لیفان در جهان را بررسی میکنیم.
اروپا
موتورسیکلتهای شرکت لیفان در سال 2006 میلادی در 18 کشور اروپایی به فروش رفته اند. شرکت وارد کننده ایتالیایی «مارتین موتورز» دو خودروی سواری تولید این شرکت را با نام خود به فروش میرساند. مونتاژ خودروهای لیفان از سال 2007 میلادی در روسیه صورت میگیرد و در سال 2010 میلادی، لیفان سومین مدل خود را به نام لیفان 320 دراین کشور مونتاژ کرد.
اتیوپی
از سال 2007 تا 2010 میلادی، لیفان 520 در اتیوپی به صورت کیت قطعات و با نام آبای توسط شرکت خودروی هلند مونتاژ میشود. در حال حاضر نیز این شرکت محصولات خود را با نام خود در اتیوپی مونتاژ میکند و در آدیسابابا - پایتخت اتیوپی- مرکز خدمات پس از فروش دارد.
ژاپن
از سال 2001 میلادی لیفان در کشور ژاپن موتورسیکلت ميفروشد.
لائوس
در سال 2009 میلادی برخی از خودروهای تولید شرکت لیفان در این کشور فروخته میشوند.
خاورمیانه
در اوایل سال2010 میلادی، یک کارخانه مونتاژ در آذربایجان راه اندازی شد. پیش از این نیز این شرکت در ایران خودرو مونتاژ میکرد. در سال 2009 میلادی نیز نخستین بار محصولات این کشور به سوریه راه پیدا کردند.
آمریکای شمالی
موتورسیکلتهای بیابانی این شرکت در کانادا موجود هستند.
فیلیپین
در سال 2009 میلادی یک مدل از محصولات لیفان در فیلیپین عرضه شد.
آمریکای جنوبی
تعدادی از خودروهای سواری کوچک این شرکت در برزیل، گواتمالا، پرو و اروگوئه به فروش میروند. در سال 2010 میلادی یک کارخانه مونتاژ با ظرفیت تولید 40 هزار دستگاه در سال در اروگوئه راه اندازی شد.
ویتنام
کشور ویتنام جزو نخستین بازارهای محصولات شرکت لیفان است. نخستین محصولات این شرکت در سال 1999 میلادی وارد ویتنام شدند و فقط شامل موتورسیکلت و مونتاژ قطعات آن ميشد. در ماه مارس سال 2007 میلادی، خط مونتاژ سدان 520 نیز در ویتنام افتتاح شد. در اوایل سال 2009 میلادی، مدل های 320، 520i و 620 نیز دراین کشور تولید شدند.
فروش با روش کیت قطعات
برخی از خودروهای لیفان به روش کیت قطعات صادر میشوند. دراین روش، قطعات در قالب کیتهای آماده صادر و در کارگاههای محلی کشورها مونتاژ میشوند. این روش این مزیت را دارد که شرکت میتواند بدون هزینههای خدمات پس از فروش به بازارهای در حال توسعه دست یابد. در سال 2007 میلادی، کارخانههای مونتاژ در مصر، روسیه و ویتنام با برند لیفان خودرو تولید کردند و در اوایل 2011 میلادی این شرکت حداقل 6 کارخانه در خارج از چین داشت که در آنها محصولاتش مونتاژ میشدند.
حق اختراع ها
تا پایان سال 2006 میلادی، این شرکت بیش از سه هزار و 800 حق اختراع را ثبت کرده بود. به همین دلیل در رتبه اول خودروسازان چینی قرار گرفت. حداقل 346 عدد از این حق اختراع ها به بخش خودروی این شرکت مربوط میشوند.
خطوط تولید و تاسیسات
در حال حاضر شرکت لیفان یک کارخانه تولید سواری و قصد توسعه بخشیدن به آن را دارد به طوریکه ظرفیت تولیدش به یکصد و 50 هزار واحد برسد. این ظرفیت هم شامل انواع وسایل نقلیه و هم قوای محرکه میشود. کارخانههای تولیدی لیفان در خارج از کشور چین در کشورهای تایلند، ترکیه و ویتنام قرار دارند.
خوب است بدانید، در سال 2007 میلادی، کارخانههای تولید در مصر، روسیه و ویتنام محصولاتی را با برند لیفان برای بازار داخلی خود تولید کردند.