موتورسیکلت هوندا NT700V، که اخیرا توسط هوندا عرضه شده است، مدل جدیدی نیست. در واقع این موتورسیکلت نسل جدیدی از موتورسیکلتهای دالویل(Dullville) است که سالها پیش در اروپا عرضه شده بود. این مدل یکی از پرفروش ترین محصولات هوندا از سال 2000 میلادی به شمار می رود. از آن زمان تاکنون بیش از 47 هزار دستگاه از این موتورسیکلت به فروش رفته است.
مشتریان این مدل از هوندا بیشتر پیکها، افرادی که سفرهای درون شهری دارند و بیشتر نیروهای پلیس هستند. بیشتر نیروهای پلیس اروپا از بیرمنگام انگلیس گرفته تا بارسلونای اسپانیا از این مدل استفاده می کنند. نسل نخست این مدل در سال 1998 میلادی عرضه شد که ریشه آن هم به مدل تفریحی هاوک NT650 دهه هشتاد بر میگردد.
در سال 2006 میلادی تغییرات مهمی در این مدل ایجاد شد. سیلندرهای سه سوپاپی به چهار سوپاپی تبدیل شدند و حجم موتور نیز افزایش یافت. اما از آن زمان تاکنون تغییر چندان مهمی در این مدل ایجاد نشده است.
یکی از ویژگیهای موتورسیکلت هوندا NT700V، پوشش پلاستیکی قسمت بالای موتور است. این قابلیت از مدلهای پیشین هوندا اقتباس شده است و در نتیجه آن صاحب موتور دیگر نباید نگران کثیف شدن وسیله اش باشد. محفظه یکدست(غیر قابل برداشتن) با حجم 27 لیتراین مدل که تقریبا میتوان یک چمدان کوچک را با یک کیف کوچک در آن قرار داد، حجم قابل قبول اما نه چندان زیادی را در اختیار صاحب خود قرار میدهد. البته محفظهای به حجم 45 لیتر که قابل نصب روی آن است(با هزینه 392 دلار در امریکا) به شما امکان قرار دادن کلاهایمنی نیز میدهد.
البته در اروپا، درب مخصوص محفظه ای ارایه می شود که حجم وسیله را تا 10 لیتر افزایش میدهد. در واقع یک کانال این دو محفظه را به هم وصل میکند تا محفظه طویل تر شود و بتوان بارهای باریک را به راحتی در آن قرار داد.
شیشه محافظ جلوی NT700V ، با وجود کوتاه بودن کاملا از راننده در برابر باد محافظت می کند. این شیشه با دست قابل بالا و پایین رفتن است و با اینکه هر دو دست برای این کار نیاز است اما به راحتی و با سرعت انجام میگیرد. دسته فرمان بلند و لولهای، زین نرم، بزرگ و مسطح و زیرپاییهایی با ارتفاع کم، نشستن روی این موتورسیکلت را کاملا راحت کرده اند. همچنین فاصله دو محور به اندازه تقریبی یک و نیم متر فضای کافی برای سرنشین دوم فراهم میکند.
لوازم جانبی که به همراه این مدل قابل ارائه هستند شامل محافظ در برابر باد، محافظهای جلوی زانوها، دسته فرمان مجهز به گرم کن میشوند که راحتی و انعطاف پذیری آن را افزایش میدهند.
قوای محرکه نصب شده رویاین مدل یکی از قوی ترین قوای محرکه هوندا ست که روی مدلهای تورر و سوپر اسکوترها نیز نصب شده است. موتور این مدل از نوع سیستم خنک کننده با مایع، با حجم 680 سی سی، دوقلو V شکل است. فناوریهایی همچون میل سوپاپهایی با محرک زنجیری(Chain-driven) و تنظیم کنندههای سوپاپ از نوع پیچشی(screw-type) نیاز به تنظیم موتور را کمتر و کم هزینه تر کرده اند.
هوندا NT700V به واسطه ساساتهای 40 میلیمتری با سیستم برنامه ریزی شده تزریق سوخت مستقیم (PGM-FI) کار میکند. زمان روشن شدن موتور بسیار کوتاه و عملکرد آن بسیار روان است. با قدرت 55 اسب بخار در چرخها، میتوان گفت که شتاب گیری این هوندا تقریبا خوب است و برای سفرهای درون شهری و گردشهای کوتاه کفایت میکند.
در مجموع اگر چه این قوای محرکه در سفرهای کوتاه عملکرد خوبی دارد اما هنگامیکه موتورسوار بخواهد سرعت را به بیش از یکصد کیلومتر بر ساعت برساند، صدای زوزهای از موتور بلند میشود و کمی لرزش در موتورسیکلت حس میشود. بنابراین بهتر بود که به جعبه دنده پنج سرعته این موتورسیکلت دنده ششم نیز اضافه میشد.
راحتی در حرکت این موتورسیکلت را میتوان به راحتی پوشیدن کفشهای بسیار نرم ورزشی تشبیه کرد. فنرهای چنگکی که قابل تنظیم نیستند و کمک فنرهای تک، سیستم تعلیق معمولی و سادهای برای یک موتورسیکلت است، اما هر دو آنها به گونهای تنظیم شده اند که سواری نرم و راحتی را در سرعت مناسب ارائه دهند. کمک فنرهایاین موتورسیکلت 40 ضربه حرکت را تحمل میکنند. این میزان به موتورسوارانی که معمولا یک سرنشین دیگر دارند نیز سواری راحتی میدهد.
سیستم ترمز نیز در این مدل عملکرد مناسبی دارد. سیستم متعادل ترمز ترکیبی(Combined Braking system) که پیستون گیرههای سمت چپ جلو را به عقب متصل میکند، تعادل در هنگام ترمز و اطمینان به موتورسیکلت را بسیار افزایش میدهد. ترمز ضد قفل را می توان به عنوان گزینه قابل نصب روی این موتور نصب کرد.
هوندا NT700V، موتورسیکلت تقریبا مناسب، اقتصادی و کاراست و مصرف سوخت آن 50 مایل در هر گالن (حدود 30 لیتر در کیلومتر) است.
کلام آخر
موتورسیکلت NT700V هوندا نسبت به موتورسیکلتهای هم کلاس خود خوب است و می توان آن را در رده متوسط دسته بندی کرد. البته قیمت خرید این وسیله نقلیه تا اندازهاي بالاست. قیمت آن بدون هیچ گونه لوازم جانبی حدود 10 هزار دلار آمریکاست. این قیمت در مقایسه با مدلهایی همچون کاوازاکی ورسیس و سوزوکی وی-استورم حدود دو هزار و 500 دلار گرانتر است.
این مساله فروش این موتورسیکلت را تحت تاثیر قرار داده است. اما هوندا امیدوار است که ویژگیهایی همچون محافظت خوب و سیستم موجود در قوای محرکه آن بتواند این نقطه ضعف را جبران کند و فروش آن را افزایش دهد.