بدنه آلومینیومی سبک تر و محکم تر
نسل جدید این کلاس از مرسدس به معنای واقعی خصوصیاتی که از نام آن گرفته شده است را با خود دارد؛ یعنی اسپرتی و سبک بودن.
کاهش وزن یکی از مهمترین اهدافی بود که در طراحی نسل جدید این کلاس در نظر گرفته شده است. در واقع نسل اولیه این کلاس نیز که به سال 1952 میلادی بر میگردد به واسطه چارچوب لولهای شکل و سبک، وزن کمی داشته است. این نخستین بار است که شرکت نامدار مرسدس از بدنه کاملا آلومینیومی در یک مدل با تولید انبوه استفاده کرده است. تنها تعداد کمی از اجزا این خودرو از مواد دیگر ساخته شدهاند. طراحان آن حتی از ماده سبکتر منیزیم در پوشش باک آن استفاده کردهاند. از فولاد مستحکم تنها روی ستونهای A (ستونهایی که به کاپوت جلو متصل میشوند) به واسطه دلایل ایمنی استفاده شده است.
این بدنه آلومینیومی حدود یکصد و 10 کیلوگرم از مدلهای فولادی این نوع خودرو سبکتر است. دکتر توماس رادلاف- مسوول قسمت بدنه آلومینیومی مرسدس بنز- در این خصوص میگوید: «نتیجه بهره گیری از این نوع بدنه کاملا مشهود و قابل اندازهگیری است. وزن کمتر به معنای چابکی بیشتر و مصرف کمتر است. به عبارت دیگر از توان موتور آن میتوان بیشتر لذت برد و دیگر نگرانی از بابت مسوولیتهای محیط زیستی وجود نخواهد داشت».
ساختار آلومینیومی نه تنها سبکتر است بلکه نسبت به مواد فولادی از لحاظ استحکام، ایمنی و راحتی برتری دارد. البته این خصوصیت بیشتر مدیون پیکربندی هوشمندانه و سبک است به گونهای که اجزا برای انجام وظایف خود بهینه شدهاند. بنابراین فرایندهای گوناگونی برای ساخت انواع مختلفی از آلومینیوم -بسته به نوع استفاده از قطعه- مورد استفاده قرار گرفتند. این قطعات با قالب گیری سرد و دایکستینگ
(Die-casting) به بخشهای آلومینیومی یا صفحات آلومینیومی با ضخامتهای مختلف تبدیل شدند. نتیجه آن استحکام، ایمنی و خصوصیات انعطاف پذیری بیشتر است.
با اینکه خودرو اسال جدید راحتتر از نسلهای پیشین خود است و سیستمهای کمکی بیشتری دارد، اما آمار و ارقام مربوط به آن جالب هستند. به طور مثال، اسال 500 جدید وزنی معادل یکهزار و 785 کیلوگرم دارد. یعنی حدود یکصد و 25 کیلوگرم سبک تر از نسل پیشین است. مرسدس اسال 350 نیز با وزن یکهزار و 685 کیلوگرم، حدود یکصد و 40 کیلوگرم سبک تر از نمونههای پيشين است. این مساله به دلیل تجهیزات هوشمندي است که برای کاهش وزن توسط مرسدس روی خودرو نصب شده است.
اسال جدید؛ اقتصادی، قدرتمند و چابک
اسال جدید شتاب بسیار خوب و در همه سرعتها عملکرد آرامی دارد. این اتومبیل در جادههای پر پیچ و خم، تند و تیز است و در مجموع لذت رانندگی فوق العادهای به شما میدهد. به غیر از موتور قدرتمند آن، سیستم تعلیق اسپرتی و راحت آن که تقویت کننده ساختار هوشمند و سبک آن است نیز عملکرد بی نظیری دارد. برای مثال، مفصلهای فرمان و اتصالات فنر در محور جلو از جنس آلومینیوم هستند تا باری که معلق نیست کاهش یابد. همین خصوصیت در تمامی اجزا چرخها و محور عقب نیز وجود دارند.
این نسل از اسال با دو نوع سیستم تعلیق موجود است: بطور استاندارد کمک فنرهای تنظیم شونده نیمه خودکار روی آن نصب شده است و به طور سفارشی نیز سیستم تعلیقهای فعال(Active Body Control) نیز بر روی آن نصب میشود.
هر دو این سیستمها بعلاوه سیستم فرمان الکترومکانیکی دایرکت استیر(Direct-Steer) از فرمان هیدرولیک حساس به سرعت برخوردار هستند. فرمان خودرو را میتوان به راحتی در زوایای مختلف تنظیم کرد. این ویژگی، سطح بالایی از اطمینان و ثبات فوق العاده را در مسیرهای مستقیم و سرعتهای بالا به راننده القا می کند. همچنین باید گفت، این سیستم به میزان چرخش فرمان کمتری هنگام پارک کردن نیاز دارد. در نتیجه راننده قدرت مانور بیشتری با خودرو دارد.
قوای محرکه
موتور هشت سیلندر جدید اسال 500 با توان 435 اسب بخار و حجم 4 هزار و 663 سی سی، با اینکه 8/0 لیتر حجم کمتری دارد اما حدود 12 درصد توان بیشتری از نسلهای پیشین خود دارد. مصرف سوخت مرسدس بنز اسال جدید حدود 22 درصد کمتر شده است. همچنین گشتاور آن از 530 نیوتن متر به 700 نیوتن متر افزایش یافته که در واقع افزایشی 32 درصدی است.
دمدل 350، با اینکه حجم موتور 3 هزار 499 سی سی است موتور شش سیلندر V شکل آن توان 306 اسب بخار را دارد و گشتاور 370 نیوتن متری را تولید میدهد. این مدل فقط 8/6 لیتر در صد کیلومتر سوخت مصرف میکند که آن را 30 درصد نسبت به نسلهای پیش از آن اقتصادی تر کرده است. هر دوی این موتورها مجهز به سیستم اقتصادی توقف-حرکت هستند.
سیستم انتقال نیروی خودکار 7G-Tronic Plus که براساس معیارهای راحتی و صرفه اقتصادی بهینه شده است نیز خود عامل مهمی در کاهش مصرف قوای محرکه این مدل است. صرفه اقتصادی موتور بلودایرکت(BlueDirect) چیزی کمتر از خودروهای رودستر ندارد. برخلاف انتظار مدل اسال 350 شتاب
صفر تا 100 کمتر از 9/5 ثانیه دارد که آن را سه دهم ثانیه سریعتر از نسلهای پیشین خود کرده است. مدل 500 آن
نیز شتاب صفر تا 100 معادل 6/4 ثانیه دارد که هشت دهم ثانیه سریعتر از نسلهای قبل است.
طراحی داخلی؛ ترکیبی از زیبایی و اسپرتی بودن
این نسل جدید از کلاس اسال ظاهر زیبا با خطوط تیز که جزو خصوصیات ذاتی مرسدس است را با احساس لوکس بودن در هم آمیخته است. مواد مرغوب که با دقت پرداخت شدهاند سبک و خصوصیات داخلی این خودرو را شکل میدهند. نسبت به نسلهای پیشین، اسال جدید اندازه بزرگتری دارد؛ طول 4 هزار و 612 میلیمتری(50 میلیمتر بیشتر) و عرض یکهزار و 877 میلیمتری(57 میلیمتر بیشتر) فضای بیشتری در داخل اتاق خودرو ایجاد کردهاند.
فاصله سرنشین از سقف(افزایش 37 میلیمتری)، فاصله از کنارهها (افزایش 28 میلیمتری) به میزان مناسبی افزایش یافته است و به طور کل ابعادی که در این کلاس از خودروها یافت میشود را بهتر کرده است. خطوط منظم خودرو، فضایی منسجم، منظم و راحت ایجاد کردهاند. از کنسول میانی تا روی داشبورد و دربهای اتومبیل شاهد روکشهای چوبی هستیم که همچون کمربندی سرتاسر کابین را پوشاندهاند.
طراحی خارجی؛ ابعاد مختص کلاس SL
طراحان مرسدس بنز اسال 2012 علاوه بر حفظ و ابقای ویژگیهای سنتی این کلاس از خودرو، قابلیتهای مدرن و جدیدی نیز به آن اضافه کردهاند. نتیجه این تلفیق هوشمندانه عرضه خودرویی اسپرتی، برازنده و لوکس است.
اسال 2012 اندازه مدلهای پیشین را حفظ کرده است و کاپوت کشیده خودرو امکان ایجاد محفظه مناسب داخل داشبورد را فراهم کرده است. انتهای بزرگ بدنه خودرو حس اسپرتی بودن را به بیننده القا میکند. دریچههای هوای کرومی که از خصوصیات سنتی مرسدس بنز است در کنار ظاهر جسورانه عقب تاییدی بر اصالت این کلاس از خودرو دارند.
جلوپنجره عمودی، جلوه لوکس و تشریفاتی به این خودروی اسپرت خانوادگی داده است. چراغهای اریب جلو به خوبی با خطوط گلگیرهای خودرو هماهنگ هستند و به این خودروی رودستر ظاهر خاص و بینقصی دادهاند. این چراغها به طور استاندارد از سیستم هوشمند نوردهی(ILS) برخوردارند. این سیستم با پنج کارکرد نوردهی متفاوت که برای شرایط رانندگی و آب و هوایی گوناگون تنظیم میشوند به طور خودکار متناسب با این شرایط تنظیم شده و به خوبی جلوی خودرو را روشن میسازند.
سقف تاشو: آپشنی با فناوری انحصاری Magic Sky Control
نسل ششم این کلاس از مرسدس بنز مجهز به سقف تاشو است و با مکانیزمی هیدروالکتریک که فضای کمتری اشغال میکند، سقف را در ظرف چند ثانیه به داخل صندوق عقب میبرد. البته این کار با درخواست راننده و با توجه به وضعیت آب و هوایی صورت میگیرد.
برخلاف نسلهای پیشین، این قابلیت برای دوستداران اسال 2012 در سه نوع مختلف، سقف همرنگ بدنه با شیشه، سقف پانورامایی از نوع Vario-roof یا سقف مجهز به سیستم مجیک اسکای کنترل، عرضه میشود. سقف شفاف آن با فشار یک کلید، تیره یا روشن میشود. هنگامیکه رنگ آن روشن است، ظاهرا سقف شفاف است و هوای آزاد را حتی در هوای سرد به شما میدهد. درحالت تیره، سقف مانند روکشی عمل کرده و مانع گرم شدن فضای اتاق در زیر نور شدید آفتاب میشود. چارچوبهای این دربها از منیزیم ساخته شدهاند. استفاده از منیزیوم منجر به سبک تر شد سقف تا 6 کیلوگرم شده است. این حالت همچنین باعث کاهش مرکز گرانش خودرو و چابکی آن نیز هست.
همچنین مهندسان طراح این مدل مکانیزم تاشدن سقف را اصلاح کردهاند. به گونهای که هم اکنون بسته و باز شدن کامل آن کمتر از 20 ثانیه طول میکشد.
ایرودینامیک: استانداردهای جدید
طراحی نسل جدید اسال نه تنها خصوصیات زیبایی شناختی بسیاری دارد بلکه خصوصیات ایرودینامیک آن نیز از کیفیت بالایی برخوردارند. این رودستر از چهار جهت در کلاس خود نمره کیفی بالایی میگیرد:
• کمترین ضریب کشش (0.27 cd در نوع اسال 350).
• کمترین صدای باد
• راحت ترین وضعیت در حالت باز بودن سقف (به طوریکه میتوان در سرعتهای بالا نیز سقف را باز گذاشت)
• آلوده نشدن شیشه پنجرههای خودرو
پیشگام در ارائه دو سیستم: فرانت باس و مجیک ویژن کنترل
با ارائه دو سیستم نوین، این کلاس از مرسدس بنز سنت دیرینه خود را در ارائه فناوریهای بدیع حفظ کرده است:
• سیستم کنترل مجیک ویژن
مجیک ویژن نوعی سیستم کنترل شستوشو و تمیز کردن هوشمند و کارآمد شیشه است. تیغه برف پاک کنهای بدیع این خودرو، مایع شستوشو را از طریق کانالهایی که در تیغهها تعبیه شدهاند روی شیشه میریزد. در نتیجه، با اینکه شیشه کاملا تمیز میشود، هیچ آبی روی شیشه پاشیده نمیشود. این امر برای دید بهتر و کامل راننده مفید است. آب روی شیشه میماند تا زمانیکه سیستم مطمئن شود شیشه تمیز شده است. این سیستم حتی در حالتیکه سقف باز است بدون هیچ مزاحمتی برای سرنشینان کار میکند.
بعلاوه برای اولین بار تیغههای تولید کننده گرما بطور سفارشی روی این مدل قابل نصب هستند تا مانع شکل گرفتن یخ روی تیغهها در زمستان گردند. این سیستم امکان تزریق آب گرم روی شیشه را نیز ممکن میسازد.
• سیستم صوتی فرانت باس
سیستم صوتی فرانت باس نیز سیستم هوشمندی است که از فضاهای خالی روی بدنه آلومینیومی در جلوی پاهای سرنشینان بهره گرفته و از آنها به عنوان فضای طنین انداز برای ایجاد صدای باس استفاده میکند. در نتیجه این خودرو صدای باس کاملا شفافی همانند آنچه در یک سالن کنسرت شنیده میشود برای سرنشینان پخش می کند. این کیفیت حتی با باز بودن سقف خودرو نیز ملموس است.
هر دو این سیستمها بطور استاندارد روی هر دو مدل از این کلاس نصب میشوند.
سیستم هندز فری برای صندوق عقب
مرسدس تنها خودروسازی است که سیستم هندز فری برای صندوق عقب را برای خودروهایش ارائه میدهد. سیستم دسترسی بدون دست(Hand Free Access) یکی دیگر از نوآوریهای مرسدس بنز است که برای صندوق عقبهای این مدل ارائه شده است. با این سیستم راننده میتواند به راحتی با حرکت پاهایش به نزدیکی سپر عقب درب صندوق عقب را باز کند. این سیستم نه تنها بطور خودکار در را باز میکند بلکه آن را نیز بطور خودکار میبندد.
اس ال جدید: امن ترین رودستر
به واسطه ساختار آلومینیومی پیشرفته آن، سیستم ایمنی Pre Safe که از فناوریهای انحصاری مرسدس بنز است و در کنار سیستمهای کمکی در سطح کلاس S مرسدس، این خودرو یکی از امن ترین رودسترهای دنیا شناخته شده است. بدنه آلومینیومی محکم این خودرو فضای مستحکمی را با ایجاد نقاط ضرب گیر مشخص در جلو و عقب خودرو برای سرنشینان فراهم کرده است. در صورت چپ شدن خودرو، ستونهای A این خودرو که از جنس فولاد و آلومینیوم ساخته شدهاند و دو میله نگهدارنده از محل قرارگرفتن سرنشینان محافظت میکنند. سیستمهای محافظتی آن شامل کیسههای هوا دو مرحله ای جلو، کیسههای هوا جانبی و کیسههای هوای مختص سینه نصب شده روی تکیه گاه صندلیهاست که از قسمت میانی بدن در صورت تصادف از کنار محافظت میکند.
دیگر ویژگی ایمنی اسال 2012، محافظهای گردن با نام تجاری Neck-Pro هستند که برای نخستین بار بطور استاندارد روی این مدل نصب شدهاند.
یکی دیگر از سیستمهای ایمنی مرسدس بنز، سیستم Pre Safe است. با اینکه چندسالی از عرضه این قابلیت میگذرد اما هنوز کاربردی است و بطور استاندارد روی محصولات مرسدس نصب میشود.
این سیستم درصورت تشخیص وقوع یک تصادف خطرناک بطور خودکار اقدامات ایمنی را برای محافظت سرنشینان اعمال میکند. مزیت نصب این سیستم این است که کمربندها و کیسههای هوا بطور کامل و مناسب و متناسب با شرایط در هنگام تصادف عمل میکنند.
مزیت ایمنی دیگر این خودرو این است که فارغ از شدت تصادف، قفل دربها بطور خودکار پس از تصادف باز و چراغهای درون اتاق روشن میشوند و پنجرهها تا 50 میلیمتر پایین میآیند تا هوا در اتاق خودرو جریان یابد.
مرسدس بنز اسال 2012
مرسدس اسال جدید با ظاهری کاملا نو سنت 60 ساله مرسدسهای این کلاس یعنی ترکیب خصوصیات اسپرتی، سبک خاص مرسدس و راحتی را در کنار نوآوریهای خارق العاده حفظ کرده است. برای نخستین بار این کلاس از مرسدس کاملا از جنس آلومینیوم ساخته شده است و یکصد و 40 کیلوگرم کمتر از مدلهای پیشین وزن دارد. این خصوصیت، چابکی و اسپرتی بودن این مدل را به سطح جدیدی ارتقا داده و در کنار فرمان پذیری خوب، سواری راحتی را به سرنشینان خودرو ارائه میدهد.
پویاییهای رانندگی این مدل به واسطه موتور بلودایرکت آن که در حین قدرتمندی تا 29 درصد اقتصادیتر است بیشتر شده است. از دیگر ویژگیهای این مدل میتوان به سیستم فرانت باس(Frontbass) آن که فضای کابین این خودروی لوکس را - فارغ از اینکه سقف آن باز باشد یا نه - به یک سالن کنسرت تبدیل میکند و سیستم شستوشو و برف پاک کن مجیک ویژن(Magic Vision Control) که آب را متناسب با جهت حرکت و میزان نیاز به روی شیشه میپاشد، اشاره كرد.
در ادامه این مطلب بیشتر با این خودروی شیک و زیبا آشنا میشویم.