دانکرورت، شرکت آلمانی که روی خودروهای اسپرتی خاص کار میکند، سرانجام نسل جدیدی از محصولات خود که بسیاری منتظر آن بودند را عرضه کرد. مدل 2012 دانکرورت جیتیاو با همکاری شرکت کواترو که از زیر مجموعههای آئودی ایجی است طراحی شده است. دانکرورت جیتیاو تلفیقی از جدیدترین فناوریها، طراحی ایرودینامیک خاص و قوای محرکه قوی است که تجربه فوقالعادهای از سرعت را به راننده میدهد.
محصول جدید دانکرورت توانی بین 340 تا 400 اسب بخار و گشتاور 450 نیوتن متر در دور 1600 تولید میکند. جالب این است که همه این عملکردهای فوق العاده در خودرویی با وزن 700 کیلوگرم قرار گرفتهاند که آن را بیشک سریعترین خودرو در بازار اروپا میکند. خصوصیات کم نظیر این خودروی اسپرت چنان جذاب بوده است که در نخستین نمایش خصوصی آن در کمتر از یک ساعت تقریبا نیمی از 25 جیتیاو سفارشی ساخته شده به فروش رفتند.
جیتیاو کمی از نسلهای پیشین خود یعنی GT و D8 270RS بزرگتر است. در واقع جیتیاو دقیقا در طول، حدود 35 سانتیمتر و در عرض 15 سانتیمتر از نسلهای پیشین خود بزرگتر است. این افزایش در اندازه به خاطر قرار گرفتن موتور 5 سیلندر 340 اسب بخاری ساخت آئودی ایجی است که به طور طولی روی آن قرار گرفته است. بنابراین جیتیاو به واسطه این موتور جدید کاملا از نسلهای قبل خود متفاوت است و فقط 5 درصد از قطعات آن با D8 270RS - از نخستین محصولات این شرکت - و حدود 30% با جیتی که نسل قبلی آن است، مشترک هستند.
این خصوصیات دانکرورت جیتیاو را نقطه عطفی در تاریخ 34 ساله فعالیت شرکت دانکرورت کرده است. ظاهر عجیب این خودرو بیشتر به دلیل بهرهگیری از تکنیکهای طراحی است که در صنعت هوافضا و هوانوردی به کار گرفته میشوند.
بیست و پنج جیتیاو اولیهای که توسط دانکرورت طراحی شدهاند مجهز به موتور 5/2 لیتری TFSI شرکت آئودی ایجی است که این موتور نیز نسبت به دیگر موتورهای طراحی شده توسط این شرکت سبکتر است. همین امر سبب شده است که این خودرو ایرودینامیک و عملکرد بهتری نسبت به نسلهای پیش از خود ارائه دهد.
جوپ دانکرورت - مالک این شرکت - در مورد این موتور میگوید: «کاهش وزن این موتور به واسطه طراحی دوباره چندین قطعه جانبی با همکاری تکنسینهای شرکت آئودی حاصل شده است. برای مثال، یک دریچه هوای کاملا جدید برای این موتور طراحی شده است. این دریچه از مسیر بهتری در موتور حرکت میکند و متعاقبا نه تنها سبکتر است بلکه تاثیر بسزایی در عملکرد موتور دارد. روی داشبورد این خودرو یک ماژول اسپرتی قرار دارد که میتواند قدرت موتور را از 340 به 400 اسب بخار افزایش دهد تا عملکرد آن در مسابقات بهتر گردد. همچنین این خودرو نخستين محصول این شرکت است که از سیستم کنترل کشش برخوردار است. البته این سیستم در این خودرو اسپرتی برای شرایط بارانی تعبیه شده است».
این مواردی که دانکرورت ذکر میکند تنها نوآوریهای ارائه شده در جیتیاو نیستند. در جیتیاو با اتصال شاسی فولادی لولهای به پانلهای کامپوزیت کربنی، استحکام بیشتر در حین حال کاهش وزن محسوسی به دست آمده است.
اجزاي اتاق نیز در این خودرو کاملا از کامپوزیتهای کربنی ساخته شدهاند. این ویژگی در کنار نوآوری در طراحی دربهای یکپارچه که خودشان توانایی تحمل وزن یکهزار و 500 کیلوگرم و لولاهایشان توانایی تحمل وزن یکهزار و 100 کیلوگرم را دارند و در مجموع 980 گرم وزن دارند از جمله ویژگیهای بی نظیر این خودرو هستند. این تکنیک طراحی دقیقا از صنعت هوانوردی گرفته شده است و پیش از این در هیچ خودرویی وجود نداشته است. همچنین سیستم قفل آلومینیومی کاپوت خودرو دقیقا از صنعت تولید راکتهاي آمریکایی اتخاذ شده است که حاصل آن باید وزن کمتر، عملکرد راحت و ظاهر براقتر باشد.
علاوه بر این ویژگیهای منحصر به فرد که در طراحی اتاق خودرو دیده میشوند، در زیر اتاق خودرو نیز اصلاحات جالب و قابل توجهی صورت گرفته است. اکسل جلو مجهز به یک میله ضد لغزش است و اکسل عقب نیز با طراحی کاملا جدید ثبات فوق العادهای به این خودرو دادهاند.
دانکرورت تجربه کاملا جذابی از عملکرد فوق العاده و سرعت را به شما میدهد. آزمونهای انجام شده روی دانکرورت جیتیاو نیز کاملا گواه این ویژگیها هستند. مدلهای سفارشی با طراحی خاص این خودرو هم اکنون تولید شدهاند و این شرکت قصد دارد که مدلهای معمولی را تا سال 2013 میلادی وارد جادههای اروپا کند. قیمت انواع این خودرو بین یکصدهزار تا یکصد و 50 هزار یورو (بدون احتساب مالیات) متغیر است.