Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 16:53

22
آذر
خودروهاي دردسرساز

خودروهاي دردسرساز

كليك كنيد.

مرسدس بنز كلاس A: شركت دايملر آلمان براي توليد خودرويي در كلاس خودرو و خانوادگي كوچك، طرح‌‌هاي متعددي داشت. پس از مطالعه و بررسي‌هاي گوناگون، از ميان اين طرح‌ها، طرح توليد مرسدس بنز كلاسA
(Mercedes-Benz A-Class) مورد تأييد قرار گرفت. نمونه اوليه خودروي مزبور در سال 1997 توليد شد. اين خودرو بصورت سه درب و پنج درب هاچبك قابل سفارش بود. در مورد پيش رانه، 8 موتور، شامل 4 موتور بنزيني و 4 موتور ديزل، با توان‌هاي مختلف براي نصب در آن پيش‌بيني شده بود. اين خودرو در كارخانه مرسدس بنز واقع در براشتات آلمان مونتاژ مي‌شد. مجموعه خصوصيات فني، طراحي و ظاهري بسيار زيبا باعث شده بود تا دايملر اين خودرو را يكي از اميدهاي خود براي تصاحب بازار بداند. خودرو مزبور با استقبال به نسبت خوبي روبه‌رو شد. تا آنكه در سال 1997 هنگام انجام يك حركت نمايشي در كشور سوئد واژگون شد! پس از اين حادثه مرسدس بنز با موج شديدي از انتقاد و تمسخر روبه‌رو شد. با نصب سامانه پايداري الكترونيكي  اين مشكل برطرف شد.
اين فن‌آوري در آن سال‌ها چندان رايج نبود، اما، مرسدس بنز با صرف هزينه زياد، اين سامانه را بر روي انبوهي از خودروهاي كلاس A نصب كرد. بدين ترتيب مشكل مزبور برطرف شد، اما، ضربه سنگيني به شهرت اين خودروساز آلماني وارد آمد.
تويوتا كرولا، ماتريكس و لكسوس:
در سال‌هاي اخير صنعت خودروسازي جهاني با مشكلات متعددي روبه‌رو بوده است. بحران مالي اقتصاد جهاني از صنعت ساخت و ساز (بخش مسكن) در كشور آمريكا شروع شد، سپس با درنورديدن مرز بازارهاي مالي، كه به ورشكستگي بسياري از شركت‌ها و موسسه‌هاي غول‌آساي مالي انجاميد، صنعت خودروسازي جهاني (به قولي دومين صنعت بزرگ جهان، پس از صنايع نفت) را گرفتار كرد. بدين ترتيب بزرگ‌ترين خودروسازان در چهار گوشه جهان با انواع مشكلات اعم از كاهش بازار فروش و... روبه‌رو شدند. نتيجه آنكه بسياري از شركت‌هاي خودروسازي مجبور به تعطيل دائم و موقت خطوط توليد (كاهش توليد)، اخراج و كاهش نيروي انساني، استفاده از كمك‌هاي اضطراري دولتي و... شدند. در چنين شرايطي بروز نقص فني در خودروهاي توليدي هر شركت بدشانسي بزرگ و بقولي «قوز بالا قوز» است. شركت خودروساز ژاپني تويوتا مدتي است كه با اين شوربختي دست و پنجه نرم مي‌كند.
مسأله از تويوتا كرولا (TOYOTA Corola) و تويوتا ماتريكس (TOYOTA Matrix) شروع شد. در اين مدل‌ها مشكل فني يك قطعه الكترونيكي باعث مي‌شد تا موتور خودرو خاموش شود.
اشكال در پدال گاز خودروهاي تويوتا اجازه نمي‌داد تا پس از برداشتن پا، پدال به عقب برگردد. سپس نوبت به ترمزهاي تويوتا رسيد تا جنجال به پا كند، زيرا «خالي مي‌كرد». در ادامه اين سريال جنجالي، زيرپايي مشكل‌آفرين شد چون هنگام رانندگي، زير پاي راننده ليز مي‌خورد!
در اوايل آوريل 2010 ميلادي (اسفند 1388) رسانه‌هاي آمريكا خبر جريمه 16 ميليون دلاري تويوتا را منتشر كردند. در آمريكا خودروسازان وظيفه دارند وجود هر گونه مشكلي را كه به ايمني سرنشينان بستگي دارد حداكثر در مدت 5 روز به سازمان مسئول ايمني خودروها اطلاع دهند. گويا مقامات اين شركت خودروساز در مورد مشكلات مربوط به پدال گاز و ترمز خودروهاي خود براي دستكم 4 ماه سكوت كرده بودند و به همين علت جريمه شدند. علاوه بر جريمه مالي، تويوتا ناگزير شد 9 ميليون خودرو در سراسر جهان را براي تعمير به تعميرگاه فرا خواند (شامل 6 ميليون خودرو در آمريكا و 8/1 ميليون در اروپا).
خودروي بعدي كه براي تويوتا دردسرساز شد، لكسوس GX460 است. تويوتا لكسوس GX460 (TOYOTA Lexus GX460) خودرويي در كلاس SUV با ظاهري شكيل و مشخصات فني بسيار خوب است. اما، هنگامي كه بوسيله يك سازمان غيردولتي در آمريكا آزمايش مي‌شد، از تعادل خارج شد. خوشبختانه در‌ آخرين ثانيه‌ها با فعال شدن سامانه پايداري الكترونيكي نصب‌شده در آن، از واژگون شدن نجات يافت و به كنترل راننده درآمد. بنا به اظهار نهاد آزمايش‌كننده، اين اتفاق چنانچه در يك خيابان  عادي رخ مي‌داد ممكن بود باعث واژگوني خودرو شود. اين نهاد بطور جدي توصيه كرد كه از خريد اين مدل خودداري شود. بدنبال اين ماجرا، يكي از مديران تويوتا در آمريكا (مدير لكسوس در آمريكا) گفت: از نظر تويوتا مشكل پيش‌آمده بطور كامل جدي است و اين شركت تمام تلاش خود را براي از بين بردن اين نقص بكار مي‌گيرد. به نمايندگي‌هاي فروش لكسوس در آمريكا نيز دستور داده شده تا از فروش اين مدل تويوتا خودداري كنند.
به تازگي شركت خودروسازي تويوتا از طرح فراخوان يكصد و سي هزار دستگاه تويوتا لكسوس براي برطرف كردن نقص فني موتور آنها خبر داده‌اند. مديران بخش توليدات لكسوس اعلام كرده‌اند كه در بعضي از مدل‌هاي اين خودرو، در بازارهاي آمريكا، نقص فني در سوراخ‌هاي دريچه خروجي موتور مشاهده شده است. اين مديران خاطرنشان كرده‌اند تاكنون راجع به بروز تصادف و يا صدمات و آسيب ناشي از نقص فني موتور لكسوس گزارش و اطلاعاتي ارائه نشده است.
اين نقص به احتمال باعث سر و صداي غيرطبيعي موتور خودرو و يا به ندرت باعث از كار افتادن ناگهاني آن مي‌شود. بر اساس گفته مديران لكسوس در صورت از كار افتادن ناگهاني موتور، راننده مي‌تواند به حركت خود ادامه دهد. لكسوس 2006، 2007 و 2008 GS، IS و LS از جمله خودروهايي هستند كه براي تعمير فرا خوانده مي‌شوند.
 

تعداد بازديد: 506 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز