Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 30 شهریور 1403 - 17:16

22
آذر
گزارشي از نمايشگاه خودرو در ژنو

گزارشي از نمايشگاه خودرو در ژنو

كليك كنيد.

شهر ژنو كشور سوئيس همه ساله ميزبان خودروسازان مشهور جهان است تا دستاوردهاي خود را در معرض ديد و داوري رقيبان و علاقه‌مندان قرار دهند. هشتادمين دوره اين نمايشگاه در 4 مارس سال‌جاري ميلادي (13 اسفندماه 1388) گشايش يافت. بدين ترتيب شركت‌هاي خودروسازي از سي كشور جهان (به تعبيري غول‌هاي خودروسازي) به مدت ده روز تازه‌ترين‌هاي خود را در معرض بازديد همگان قرار دادند.
جهت‌گيري اصلي سازندگان، «خودروهاي هيبريد» بود. نسل جديد ميني، نمونه تازه ب.ام.و سري 5 و نمونه هيبريد پورشه از جمله خودروهاي ممتاز اين نمايشگاه به شمار مي‌رفت. در ادامه گزارشي از نمايشگاه يادشده را مرور مي‌كنيم.

دايلمر آلمان، مرسدس مدل F800 را معرفي كرد. اين خودرو كه از نظر اندازه بدنه در كلاس متوسط قرار دارد، با موتور هيبريدي ارائه شد.
به گفته شركت سازنده، خودرو مزبور 409 اسب بخار توان دارد و سرعت آن در كمتر از 5 ثانيه از صفر به صد كيلومتر بر ساعت مي‌رسد. ميانگين مصرف سوخت آن 9/2 ليتر در هر يكصد كيلومتر است. باتري مربوط به موتور برقي آن، كه با پريزهاي معمولي برق قابل شارژ است، به تنهايي مي‌تواند تا 30 كيلومتر خودرو را به حركت درآورد. اين باتري در زماني كه موتور الكتريكي در تركيب با موتور بنزيني كار مي‌كند، تا 700 كيلومتر بي‌نياز از شارژ است. مرسدس F800 «خودروي آينده» ناميده شده است.
ب.ام.و، سري 5 را عرضه كرد. اين خودرو با ظاهري برگرفته از سري (7 ز) ولي با ارتفاعي پايين‌تر، قرار است با مرسدس كلاس E رقابت كند. پيش‌بيني مي‌شود با بهسازي‌هاي مربوط به پيشرانه و بدنه اين خودرو، 15 درصد از آلاينده‌هاي خروجي اگزوز آن كاسته شود. نمونه چهار سيلندر گيربكس دنده‌اي آن به فن‌آوري ويژه‌اي مجهز است كه خودرو متوقف در پشت چراغ قرمز را بطور خودكار خاموش مي‌كند.
قرار است از اين فن‌آوري در نمونه‌هاي 6 سيلندر گيربكس اتوماتيك آن نيز استفاده شود. گفته شده است، موتور 2 ليتري 4 سيلندر I 520
(مدل پايه اين خودرو)، پس از بهسازي 177 اسب بخار توان دارد. پيش از اين، موتور مزبور 170 اسب بخار توان داشت. ب.ام.و سري 5 در سال 2012 موتوري 2 ليتري با همين حجم ولي با فن‌آوري توربو خواهد داشت كه 220 اسب بخار توان توليد مي‌كند.

ميني‌ماينر، مدل «كانتري من Ciuntry man» را در برابر ديد بازديدكنندگان قرار داد. اين خودرو با 5 موتور مختلف، سه موتور بنزيني و دو ديزل ارائه مي‌شود. توان اين موتورها بين 90 تا 185 اسب بخار است. ميانگين مصرف اين خودرو به عنوان مثال در مدل مجهز به بزرگ‌ترين موتور، 3/6 ليتر در هر صد كيلومتر است. سرعت اين خودرو در 6/7 ثانيه از صفر به صد كيلومتر بر ساعت مي‌رسد. حداكثر سرعت خودروي مزبور 215 كيلومتر بر ساعت است. قابليت تقسيم نيروي گيربكس بين 4 چرخ را مي‌توان به صورت آپشن سفارش داد.
پورشه، اسپايدر 918 «Spyder 918» و «Gt 3R» را عرضه كرد (خودروي سمت راست Gt 3R با موتور هيبريد و خودروي سمت چپ 918 Spyder).
اسپايدر 918 به موتور 8 سليندر با آرايش V شكل مجهز است. اين موتور پانصد اسب بخار توان دارد. ميانگين مصرف اين خودرو كمتر از 3/5 ليتر در هر صد كيلومتر است. حداكثر سرعت اين پورشه اسپورت 320 كيلومتر بر ساعت است.
آئودي، مدل «A1» را به ژنو آورده بود. اين شركت كه در سال 2009 ميلادي صد ساله شد، مدت‌ها بود كه از توليد خودروهاي كوچك فاصله گرفته بود. اما، با عرضه A1 نشان داد كه ميل دارد در سال‌هاي آينده بازار خودروهاي كوچك را تصاحب كند. البته نبايد فراموش كرد كه در اين ميدان رقباي مهمي مثل  PoloGTI (فولكس واگن) وجود دارد.

فولكس واگن، در غرفه خود مدل POLOGTI را به نمايش گذاشت. سال 2010 ميلادي را مي‌توان سال رقابت خودروهاي كوچك و سريع نام گذاشت. اين نمونه فولكس يكي از رقباي سرسخت است. بنا به گفته فولكس واگن، «پولو» با موتور يك و چهاردهم ليتري خود، تواني برابر با 185 اسب بخار توليد مي‌كند

اپل، اين خودروساز بحران‌زده مدل Mervia را به نمايش درآورد. در اين نمونه جديد «مرويا»، درب عقب و جلو از روي ستون وسط باز مي‌شود. در نتيجه، سوار و پياده شدن بويژه در رديف عقب خودرو آسان شده است. مرويا كه در كلاس يك خودروي ون شهري است، موتوري يك و چهاردهم ليتري با توان صد اسب بخار دارد. مدل نخست مرويا كه در سال 2003 ميلادي به بازار عرضه شد، به عنوان خودرويي چندمنظوره و با قيمتي مناسب، با موفقيت به نسبت خوبي روبه‌رو شد.

پژو، مدل آزمايشي «SR1» را به نمايش درآورد. اين نمونه به موتور هيبريد مجهز است. موتور بنزيني 6/1 ليتر حجم دارد و 218 اسب بخار توان توليد مي‌كند.
 در كنار اين پيشرانه، موتور برقي 70 كيلوواتي قرار دارد. موتور بنزيني چرخ‌هاي جلو و موتور برقي، چرخ‌هاي عقب را به حركت درمي‌آورد. تركيب دو موتور، با مصرف كمتر از 5 ليتر سوخت، 313 اسب بخار توان توليد مي‌كند. به گفته سازنده، اين خودرو با وزني حدود يك و نيم تن، در مدت 4 و 7 ثانيه از صفر تا صد كيلومتر بر ساعت سرعت مي‌گيرد.

آلفا رومئو، اين شركت ايتاليايي، خودرويي جديد با نام قديمي «Giulietta» را به ژنو آورد. تا شايد خاطرات شيرين Giulietta دهه 1950 و 1960، بازار مناسبي براي اين مدل جديد نيز بگشايد. البته، اين آلفاي جديد، از هيچ نظر به نياكان قديمي خود شباهتي ندارد. به عنوان مثال، پلاتفرم از نو طراحي شد.
 اين خودرو، علاوه بر مدل‌هاي آن، در مدل‌هاي آينده فيات، ديگر خودروساز مشهور ايتاليايي، نيز استفاده خواهد شد. به هر ترتيب آلفاي جديد را مي‌توان با دو موتور بنزيني هزار و يا چهارصد سي‌سي سفارش داد.


ولوو، اين خودروساز سوئدي نسل جديد «S60» را در ژنو معرفي كرد.
ولو S60 قديمي از سال 2000 ميلادي توليد مي‌شد، تا آنكه در تابستان سال 2009 ميلادي ساخت آن در سوئد متوقف شد. نمونه اخير نسل جديد S60 قديمي است. موتور اين خودرو 6 سيلندر بوده و 304 اسب بخار توان دارد. مدل قديمي به موتور 5 سيلندر توربو با 260 اسب بخار توان مجهز بود.
مصرف اين خودرو كمي بيش از ده ليتر در هر صد كيلومتر است و در مدت زمان شش و نيم ثانيه سرعت آن از صفر به صد كيلومتر بر ساعت مي‌رسد. S60 جديد ولوو را مي‌توان با موتور ديزل نيز سفارش داد.

كياموتورز، براي نخستين بار مدل SUV 2010 خود را در اين نمايشگاه رونمايي كرد. اين SUV در مقايسه با نوع قبلي خود SOU1، در طول و عرض بزرگ‌تر شده، اما در ارتفاع كمي كمتر است.
اين خصوصيت‌ها سبب شده تا فضاي بيشتري براي سرنشينان و بار در دسترس باشد. همچنين، راننده كنترل بهتري، بر خودرو داشته باشد.
كياموتورز مدل مزبور را با دو موتور بنزيني و يا ديزل عرضه مي‌كند.
 اين SUV كره‌اي، با «فورد كاگا» و يك مدل «نيسان» در يك كلاس بوده و آن را رقيبي براي اين دو خودروي آمريكايي و ژاپني مي‌دانند.

تعداد بازديد: 505 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز