Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 15:47

23
دی
همه چيز پيرامون سركه سيب (بخش اول)

همه چيز پيرامون سركه سيب (بخش اول)

سركه، دیابت را درمان می‌كند كه شاید این خاصیت یكی از مهم‌ترین فواید سلامتی سركه باشد.

موژان زرگرزاده؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه

 

 

قرن‌هاست كه از سركه برای اهداف بی‌شماری استفاده می‌شود؛ از جمله تهیه انواع  ترشی‌ها و یا برای از بین بردن علف‌های هرز، تمیز كردن كتری و قوری و یا قهوه‌جوش، تهیه سس سالاد و .... و همچنین در زمان گذشته به گونه‌ای سركه سیب تبلیغ می‌شد كه مردم تصور می‌كردند می‌توان آن را برای درمان تمام بیماری‌ها مصرف كرد.  

در سال‌های اخیر، پژوهشگران با انجام آزمایش‌های مختلف به این باور رسیده‌اند كه سركه سیب برای سلامتی بسیار سودمند است و در حال حاضر همچون نمك و فلفل در تمامی فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسد. زیرا دارای آنتی‌اکسیدان می باشد و برای پیشگیری از سر طان مفید می‌باشد.  

سركه سیب چگونه تولید می‌شود 

از بسیاری میوه‌ها و سبزیجات و غلات می‌توان سركه تهیه كرد كه یكی از بهترین انواع آن سركه سیب است كه از میوه سیب تهیه می‌شود. عنصر اصلی سركه سیب و یا هر سركه دیگر، اسید استیك است؛ اگرچه سرشار از اسیدهای دیگر، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه و املاح معدنی هم هست. برای تهیه سركه سیب، میوه سیب را می‌شویند، خرد كرده و دانه‌ها و دم آن را جدا می‌كنند.

سپس سیب را درون یك ظرف پلاستیكی دردار می‌گذارند و یك قاشق مخمر نانوایی را در آب ولرم حل كرده و روی سیب‌ها می‌ریزند (روی ظرف باید خالی باشد) بعد آن را در یك جای گرم قرار داده و پس از 7-8 ماه از صافی عبور می‌دهند. مایع به دست آمده بعد از 15 روز قابل استفاده است. بهتر است علاوه بر مخمر یك تكه نان نیز روی سیب‌ها گذاشته شود.  

سركه سیب درمان‌كننده همه‌ چیز است 

در اواخر سال 1950 كه طب سنتی در ایالات متحده آمریكا رواج داشت، از سركه سیب به عنوان یك داروی گیاهی و سنتی استفاده می‌شد و در بسیاری از پر فروش‌ترین كتاب‌ها، از جمله راهنمای سلامتی دكتر ورمونت، استفاده از آن به عموم مردم توصیه می‌کرد ولی اگر صبح ان را مصرف می‌کنید بهتر است که ناشتا نبوده و همراه با یک قاشق مر باخوری عسل آن را میل کنید. 

 در سال‌های اخیر و با رونق طب، قرص سرکه سیب جایگزین سركه سیب شده است و ادعا می‌شود كه این مكمل‌اثر پیری را معكوس، هضم را تسهیل و سموم را از بدن دفع می‌كند. 

در مورد خواص سركه نیز، اگرچه مطالعات بسیاری انجام شده، ولی گاهاً تأثیر آن از سایر روش‌های درمانی كمتر است. با اینكه ادعا می‌شود سركه خاصیت ضدعفونی‌كنندگی دارد، ولی این خاصیت در از بین بردن میكروب‌ها به نسبت سایر پاك‌كننده‌ها كمتر و حتی می‌توان گفت خاصیت ضدعفونی‌كنندگی آب داغ بیشتر است.  

خواص سركه سیب 

در برخی از مطالعات مختلف، مفید بودن سر که سیب به اثبات رسیده است عبارتند از:

سركه، دیابت را درمان می‌كند كه شاید این خاصیت یكی از مهم‌ترین فواید سلامتی سركه باشد. مطالعات نشان می‌دهند كه سركه سفید، قند خون را پایین می‌آورد. به عنوان مثال در سال 2007 مطالعه‌ای روی 11 نفر از مبتلایان به دیابت نوع 2 انجام شد و افرادی كه قبل از خواب روزانه دو قاشق غذاخوری سركه سیب می‌خوردند، مقدار قندخون‌شان در هنگام صبح 4-6 درصد كاهش یافته بود.  

سركه فشارخون را نیز كاهش می‌دهد و سلامت قلب را تضمین می‌كند. افرادی كه 5-6 بار در هفته سالاد خود را با سركه می‌خورند، كمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.  

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان می‌دهند كه سركه قادر است سلول‌های سرطانی را بكشد و یا سرعت رشد آنها راكاهش دهد. ولی مطالعات و بررسی‌ها در زمینه اثرات مصرف سركه نتایج متفاوتی به دنبال دارد؛ مثلاً برخی مطالعات نشان می‌دهند كه سركه باعث كاهش ابتلا به سرطان مری می‌شود، در حالی كه در مطالعات دیگر مشخص شده است كه باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان مثانه می‌گردد.  

 بیش از هزاران سال است كه از سركه برای كاهش وزن استفاده می‌شود. سركه سفید و انواع دیگر سركه حس سیری را در افراد ایجاد می‌كنند. در سال 2005 مطالعه‌ای بر روی 12 نفر انجام شد كه نشان می‌داد افرادی كه یك تكه نان به همراه مقداری سركه سفید خورده‌اند، به نسبت افرادی‌ كه نان خالی خورده‌اند، احساس سیری بیشتری می‌كردند.  

در حالی كه نتایج حاصل از این مطالعات امیدواركننده است، ولی تمامی آنها مقدماتی هستند و بعضی از آنها  فقط روی حیوانات و یا سلول‌های آزمایشگاهی انجام شده‌اند؛ بنابراین برای مشخص شدن تمامی مزایای سلامتی سركه به آزمایش‌های دقیق‌تری نیاز است...

 

 

برای خواندن بخش دوم - همه چيز پيرامون سركه سيب - اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: سرکه سیب، موارد مصرف سرکه سیب، درمان بیماری ها با سرکه سیب، طریقه تولید سرکه سیب، خواص سركه سیب تعداد بازديد: 1180 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز