Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 08:43

11
شهریور
توصیه‌هایی برای یک سفره ایمن و مغذی

توصیه‌هایی برای یک سفره ایمن و مغذی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر گروه تغذیه جامعه گفت: هر کدام از رژیم‌ها که ناقص هستند و مواد مورد نیاز را به بدن نمی‌رسانند؛ قطعا خطرها و ضررهایی برای بدن دارند. علم تغذیه معتقد است افرادی که صرفا گیاه‌خوار هستند

تحریریه زندگی آنلاین : دکتر احمدرضا درستی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر گروه تغذیه جامعه گفت: هر کدام از رژیم‌ها که ناقص هستند و مواد مورد نیاز را به بدن نمی‌رسانند؛ قطعا خطرها و ضررهایی برای بدن دارند. علم تغذیه معتقد است افرادی که صرفا گیاه‌خوار هستند، حتما دچار مشکل خواهند شد و باید بخشی از نیازهای خود را با استفاده از مکمل‌های غذایی تامین کنند.

به گزارش دنیای تغذیه، به نقل از ایسنا، درباره مصرف مکمل‌ها به عنوان جایگزینی برای مصرف غذا باید گفت علم تغذیه بسیاری از مواد مغذی را شناخته، ولی خیلی از موارد هنوز به طور کامل در غذاها شناخته نشده‌اند و هنوز علم قادر نیست این مواد را تولید کرده و در اختیار ما قرار دهد. مثلا در مورد مصرف میوه‌های دارای ویتامین C در فصل زمستان، افرادی با مصرف میوه‌هایی مانند پرتقال و لیموشیرین در فصل زمستان کمتر دچار بیماری‌های تنفسی شده و هنگام بیماری نیز زودتر بهبود پیدا می‌کنند.

بیشتربخوانید:

اهمییت ایمنی غذای کودکان

 

 

طبق مطالعات انجام شده در میوه‌های زمستانی علاوه بر ویتامین C مقدار زیادی مواد مغذی وجود دارد که ما هنوز نمی‌شناسیم و صرف مصرف قرص جوشان، ویتامین C کافی نیست. مصرف صرف مکمل‌ها به عنوان جایگزینی برای غذاها ۱۰۰ درصد اشتباه است. قطعا چنین افرادی برخی مواد موجود در غذاهای طبیعی را از دست داده و مواد تولیده شده توسط انسان به روش شیمیایی در آزمایشگاه‌ها را مصرف می‌کنند. افرادی که به مدت طولانی مصرف بالای فرآورده‌های گوشتی و غذای پر کلسترول را داشتند و به علت سن بالا نیز دچار بیماری‌هایی مانند فشار خون، تمرکز پایین و بیماری‌های قلبی شده‌اند، رژیم گیاه‌خواری به مدت حداکثر شش ماه برای سلامتی این افراد مناسب است، چراکه دریافت‌ها و لطمه‌های قبلی جبران خواهد شد. در حفظ رژیم گیاه‌خواری در طولانی مدت مواد مورد نیاز به حد کفایت به بدن نمی‌رسد، مگر افرادی که گیاه‌خواری همراه با لبنیات و تخم‌مرغ دارند؛ چراکه تخم‌مرغ و لبنیات از غذاهای حیوانی هستند و اغلب نیازهای افراد را برطرف می‌کنند. انسان «همه‌چیزخوار» است و نباید خودمان را با حیوانات گیاه‌خوار مقایسه کنیم.

ادعای کتاب‌ها و علم تغذیه بر این است که این افراد دچار کمبودهایی می‌شوند که ما مجبوریم با مکمل‌ها آن را جبران کنیم، ولی این به معنی حل شدن تمام ماجرا نیست و در علم تغذیه هیچ راهی برای صرفا گیاه‌خوار بودن و سلامت ۱۰۰ درصد وجود ندارد.

بیشتربخوانید:

ایمنی غذا در مراکز تهیه و توزیع غذا

 

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، گیاهخواری، ایمنی غذایی، دکتر احمدرضا درستی، فشار خون، کلسترول، گوشت قرمز، مکمل های غذایی، ویتامین c، پرتقال تعداد بازديد: 180 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز