Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:14

4
اردیبهشت
اهمیت ایمنی غذای کودکان

اهمیت ایمنی غذای کودکان

ایمنی غذا در تغذیه نوزادان و کودکان نوپا، یک مساله بسیار مهم و یک نگرانی عمده محسوب می‌شود. کودکان کمتر از پنج سال در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های ناشی از غذا و عوارض مربوط به سلامتی هستند

محدثه آصفری : کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی

دکتر محمد حضوری : متخصص تغذیه و رژیم درمانی

 

تحریریه زندگی آنلاین : ایمنی غذا در تغذیه نوزادان و کودکان نوپا، یک مساله بسیار مهم و یک نگرانی عمده محسوب می‌شود. کودکان کمتر از پنج سال در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های ناشی از غذا و عوارض مربوط به سلامتی هستند، زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز به تکامل نرسیده است و به دلیل ضعف سیستم ایمنی، مسمومیت غذایی برای این گروه سنی بسیار خطرناک می‌باشد؛ زیرا کودکان نمی‎توانند مانند بزرگسالان با عفونت‌ها مبارزه کنند. علاوه بر این، کودکان خردسال اسید معده کمتری برای از بین بردن باکتری‎های مضر تولید می‎کنند و راحت‌تر در معرض ابتلا قرار می‎گیرند. همچنین مسمومیت‌های ‌غذایی اغلب باعث استفراغ، اسهال یا هر دو می‎شود و کودک در مدت زمان کوتاهی و به سرعت مقدار زیادی از مایعات بدن خود را از دست می‎دهد و دچار کم‎آبی می‎شود.

ایمنی غذا برای کودکان خردسال به رفتارهای ایمنی غذایی والدین و مراقبان آنها بستگی دارد. شستن دست‌ها اهمیت ویژه‎ای دارد و کودکان و کسانی که از آنها مراقبت می‎کنند، باید مرتب به ویژه قبل، حین و بعد از تهیه غذا و قبل از غذا خوردن دست‌ها را بشویند.

 

علائم مسمومیت و بیماری

استفاده از غذاهای نامناسب و مسمومیت غذایی (به ویژه در کودکان) می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها گزارش می‌دهد که افراد زیر 5 سال در معرض خطر بالا، با افزایش نرخ عفونت و عوارض جدی مانند نارسایی کلیه نیز روبرو هستند. طبق نظر همین مرکز، شایع‌ترین عفونت‌های منتقل‌شده از غذا ناشی از باکتری‌های کامپیلوباکتر، سالمونلا و اشرشیاکلی (O157:H7) و همچنین گروهی از ویروس‌ها به نام نوروویروس‌ها است. بوتولیسم خیلی رایج نیست، اما در میان کودکان خردسال شایع‌تر و خطرناک‌تر است.

نشانه‎های مسمومیت غذایی به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد. ممکن است گاهی ظرف یک الی دو ساعت پس از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی یا مایعات آلوده، شخص احساس بیماری کند و در برخی دیگر علائم ممکن است برای چند هفته ظاهر نشود. در بیشتر موارد، علائم طی 1 تا 10 روز برطرف می‎شوند.

علائمی که نشان می‎دهد کودک مسمومیت غذایی دارد، عبارتند از: حالت تهوع، شکم درد و گرفتگی، استفراغ، اسهال، تب، سردرد و ضعف کلی.

 در موارد نادر، مسمومیت غذایی می‎تواند احساس سرگیجه، تاری دید یا احساس گزگز در بازوها را ایجاد کند.

در کودکان زیر 5 سال، عفونت E.coli بیشتر به سندرم همولیتیک اورمیک (HUS) منجر می‎شود. این یک عارضه شدید است که می‌تواند باعث بیماری مزمن کلیوی، نارسایی کلیه و مرگ شود. علائم HUS عبارتند از:

 دفعات کمتر ادرار کردن

 احساس خستگی بسیار

 از بین رفتن رنگ صورتی در گونه‎ها و داخل پلک پایین

 این علائم جدید معمولاً پس از حدود یک هفته از بیماری، زمانی که اسهال در حال بهبود است، ایجاد می‎شود.

آگاهی و پیروی از چند دستورالعمل می‎تواند به ایمن‌تر کردن مصرف غذا کمک کند. با استفاده از دستورالعمل‎های نگهداری و آماده‎سازی ایمنی مواد غذایی، می‌توانید به کاهش خطر گسترش مسمومیت غذایی کمک کنید.

 

اقدامات لازم برای پیشگیری از مسمومیت

از نگهداری و گرم کردن مجدد باقی‌مانده غذای خورده شده خودداری کنید. فرو بردن قاشق در دهان کودک و برگشت آن در ظرف حاوی غذا باکتری‌های فلور طبیعی را از دهان کودک به مابقی غذا وارد می‎کند و این باکتری‎ها در غذا به رشد خود ادامه می‌دهند و می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند.

بهترین روش این است که غذای کودک را در مقادیر کم در ظرف مخصوص کودک بریزید و سپس از بشقاب کودک، تغذیه را انجام دهید و در پایان تمام مواد غذایی نخورده را از ظرف دور بریزید. برای نگهداری ایمن غذا، ظرف غذایی که برای تغذیه کودک استفاده نشده است را در یخچال (4/4 درجه سانتیگراد یا کمتر) نگهداری کنید.

 

هنگام تهیه غذا برای کودکان به موارد زیر توجه کنید

میکروب‌ها می‌توانند در بسیاری از مکان‌ها پخش شوند و زنده بمانند. دست‌ها، ظروف و سطوح را مرتب بشویید و از شستشوی مرتب و به‌موقع دست‌های کودک اطمینان حاصل کنید.

 گوشت خام، مرغ، غذاهای دریایی و تخم‎مرغ می‎توانند باکتری‎های عامل بیماری را به غذاهای آماده مصرف منتقل کنند، بنابراین غذاهای خام را از غذاهای پخته جدا نگه دارید و هرگز مواد غذایی پخته‌شده را درون ظرفی که مواد غذایی خام در آن بوده است، نگذارید.

 دمای خطر نگهداری موادغذایی در محدوده 4 تا 65 درجه سانتیگراد می‎باشد و باکتری‌هایی که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند، در این دما سریع‌تر تکثیر می‌یابند. همچنین در زمان تهیه و پخت غذا دمای داخلی آن باید به اندازه‎ای باشد که میکروارگانیسم‌های بیماریزا از بین برود.

 مطمئن شوید که غذا خوب پخته شده است و گرم کردن مجدد غذا به صورت کامل و صحیح انجام شده است. دمای گوشت گاو باید حداقل به ۷۱ درجه، مرغ حداقل ۸۲ درجه و ماهی به حداقل ۶۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

 

  نگهداری و گرم کردن مجدد غذا برای کودکان

موادغذایی را در سریع‎ترین زمان ممکن خنک کنید (در حالت ایده‎آل در مدت 1 الی 2 ساعت) و آن را درون یخچال یا فریزر بگذارید. مواد غذایی موجود در یخچال باید ظرف 2 روز خورده شوند.

 برای خنک کردن سریع غذا، آن را درون یک ظرف در دار قرار داده و آن را در زیر شیر آب سرد نگه دارید. برنج‌هایی که در یخچال قرار می‌گیرند باید در طی 24 ساعت خورده شوند و هرگز بیش از یکبار دوباره گرم نشوند.

 گوشت قرمز، ماهی یا ماکیانی را که بیش از یک یا دو روز به صورت نپخته در یخچال (دمای زیر انجماد) بوده است را مصرف نکنید.

 هنگام استفاده از ماکروویو برای تهیه غذاهای کودک، پس از حرارت آن را هم بزنید و اجازه دهید مجدد 30 ثانیه در همان فضا بماند.

 گوشت‌ها و انواع استیک یا تخم‎مرغ را در مایکروویو حرارت ندهید و به جای آن از اجاق گاز استفاده کنید؛ این غذاها دارای محتوای چربی بالایی هستند و چربی‌ها را سریع‎تر از سایر مواد گرم می‌کنند و همچنین می‎توانند باعث پاشیده شدن و گرم شدن بیش از حد شوند.

 

از دادن غذاهای زیر به کودکان خردسال خودداری نمایید

غذاها و نوشیدنی‌های فاقد بسته‌بندی و عملیات سترون‌سازی، از جمله شیرها و پنیرهای پاستوریزه نشده محلی و آب‎میوه‌های موجود در سطح عرضه (فله)

 تخم‌مرغ خام یا نیمه پخته و غذاهای حاوی تخم‎مرغ خام

 گوشت و مرغ خام یا نیم‎پز

 ماهی یا صدف خام و نیم‎پز

 جوانه‎های خام

 عسل، تاقبل از سن یک سالگی؛ زیرا دارای سم بوتولیسم می‎باشد و منجر به ایجاد مسمومیتی کشنده به این نام می‌شود.

 

شیردهی ایمن

اگرچه شیر کودک یا شیر خشک نیازی به گرم کردن قبل از مصرف ندارد، اما برخی از نوزادان تمایل به مصرف شیر گرم دارند، هیچ‎گاه شیر مصرفی کودک را مستقیم حرارت ندهید و اگر تصمیم دارید بطری را گرم کنید، برای گرم کردن ایمن آن به توصیه‎های زیر توجه کنید:

 

 استفاده از آب جوش: آب را در تابه گرم کنید. تابه را از روی حرارت بردارید و بطری را در آب جوش قرار دهید تا بطری گرم شود. نگهداشتن بطری در زیر آب لوله‎کشی داغ و جاری نیز بطری را به دمای مطلوب می‎رساند. این عمل به مدت 1 تا 2 دقیقه زمان نیاز دارد.

 

 هنگام گرم کردن شیر کودک، همیشه مایع را تکان دهید تا دمای آن یکنواخت شود و قبل از شیر دادن، آن را روی دست خود امتحان کنید تا ولرم باشد.

  هرگز شیر مادر یا شیر خشک نوزاد را در مایکروویو گرم نکنید. مایکروویوها شیر و شیرخشک نوزاد را به طور غیر یکنواختی گرم می‎کنند که در نتیجه نقاط داغی ایجاد می‎شود که می‌تواند دهان و گلوی نوزاد را بسوزاند.

 

 شیر خشک آماده شده برای نوزادان ظرف 2 ساعت پس از آماده‌سازی باید مصرف شود و اگر در این مدت مورد مصرف قرار نگرفت، بطری را بلافاصله در یخچال نگهداری کنید و تا 24 ساعت از آن استفاده کنید. همچنین، شیر خشک باقی‌مانده در بطری را پس از شیر دادن به کودک دور بریزید.

 

 اگر کودک با شیشه‌شیر تغذیه می‌شود، به دستورالعمل‌های تهیه و آماده‎سازی شیرخشک توجه کنید.

  فضایی که در آن شیر خشک تهیه می‌کنید و بطری‌های شیر حتماً تمیز و ضدعفونی شوند.

 نحوه تمیز کردن، ضدعفونی کردن و نگهداری وسایل تغذیه نوزاد را بیاموزید.

 

 اگر کودک شما کمتر از 3 ماه دارد یا زودتر از موعد به دنیا آمده است و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارد، ممکن است به اقدامات احتیاطی بیشتری در تهیه شیر خشک برای محافظت در برابر کرونوباکتر نیاز داشته باشد. کروناباکتر یک عفونت نادر، اما جدی است که می‎تواند توسط میکروارگانیسم‌ها ایجاد شود.

 

موادغذایی آماده و بسته‌بندی شده

مواد غذایی دارای بو یا ظاهر غیرمعمول را استفاده نکنید.

 از مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته یا غذاهای بسته‌بندی که پلمپ آنها باز شده است بپرهیزید.

 قوطی و کنسروهایی را که فرورفتگی دارد یا کج شده‌ است استفاده نکنید.

 قبل از غذا خوردن یا نوشیدن یک ماده‌ غذایی آن را بیش از یک ساعت خارج از یخچال قرار ندهید.

 در مسافرت‎ها فقط آبی را که جوشانده شده است و غذای داغ و تازه پخته‌شده را به کودک بدهید و سبزیجات خام یا میوه را با پوست‌‌ به کودک ندهید.

 

تعداد بازديد: 299 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز