Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:10

10
فروردین
با این ترفند‌ها تناسب اندام داشته باشید

با این ترفند‌ها تناسب اندام داشته باشید

یک کارشناس تغذیه و مواد غذایی می‌گوید: میوه بهترین جایگزین برای آجیل و شیرینی است.

به گزارش فارس : نوروز دیگری از راه رسید و دوباره بازار دید و بازدید و دورهمی‌ها گرم شد؛ امسال برای سومین سال متوالی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا بر احوال‌پرسی و دید و بازدید‌های حضوری تا حدودی سایه افکنده، اما با این وجود مردم اوقات فراغت بیشتری نسبت به روز‌های دیگر سال دارند؛ در نتیجه میزان مصرف مواد غذایی مختلف و کم بودن میزان تحرک، باعث افزایش وزن و بهم خوردن تعادل بین مصرف غذا و سوخت و ساز آن می‌شود.

دغدغه بسیاری از افراد در ایام نوروز به دلیل افزایش مصرف شیرینی و آجیل چاقی است. تعطیلات عید زمان مناسبی است برای مسافرت و دید و بازدید‌های فامیلی و از همه مهم‌تر خوردن میوه و شیرینی و آجیل. این، قسمت خوب ماجرا است. اما قسمت بد آن که خیلی از افراد دچار آن می‌شوند، اضافه وزن بعد از تعطیلات است. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها معتقدند میزان غذایی که مصرف کرده‌اند تغییری نکرده، اما وزن‌شان زیاد شده است. در این گزارش می‌خواهیم بهترین راه‌های پیشگیری از چاقی در تعطیلات نوروزی را بیان کرده و به نکاتی در اضافه وزن اشاره کنیم که شاید تا به الان به آن توجه نکرده‌اید.

بیشتربخوانید:

این دمنوش های لاغری کوره چربی سوزی هستند

 

 

با قدرت نه بگویید

مریم دانایی، کارشناس تغذیه و مواد غذایی با اشاره به معضل اضافه وزن در ایام نوروز اظهار داشت: گنجاندن سفر‌های نوروزی در کنار عید دیدنی از اعضای فامیل، خیلی‌ها را مجبور می‌کند، دید و بازدید‌های خود را در محدوده زمان، فشرده کنند.

وی افزود: از آنجایی‌که چای سیاه و شربت آماده از گزینه‌های ثابت پذیرایی در ایام نوروز هستند، معمولاً افراد در این روز‌ها از سهم مجاز روزانه خود در مصرف این نوشیدنی‌ها گذر کرده و با عوارض دریافت کافئین یا قند بیش از حد مواجه می‌شوند، مصرف چای با فاصله کم از آجیل و میوه نیز خود دردسرساز شده و مانع از جذب مواد مغذی موجود در این خوراکی‌ها می‌شود.

دانایی با تأکید بر اینکه لطفاً تعارفات را کنار بگذارید و با قدرت نه بگویید، گفت: در ایام تعطیلات عید، دید و بازدید‌های فراوانی صورت می‌گیرد و تب مهمانی داغ است، ممکن است در یک روز برای دید و بازدید و تبریک عید به چند جای مختلف سر بزنید، این به این معنی نیست که شما حق دارید هرجایی که رفتید میوه و شیرینی و آجیل بخورید، در هر جایی سعی کنید فقط از یکی از خوراکی‌ها استفاده کنید.

کارشناس تغذیه و مواد غذایی با بیان اینکه در برابر تعارف و اصرار میزبان مقاومت کنید، بیان کرد: مصرف شیرینی باید یک تا ۲ عدد در روز باشد که برای افراد دیابتی حتی این میزان هم زیاد و خطرناک است.

با این ترفند‌ها تناسب اندام داشته باشید

بیشتر میوه و کمتر شیرینی بخورید

وی با بیان اینکه میوه بهترین جایگزین برای آجیل و شیرینی است، بیان کرد: سعی کنید بیشتر میوه بخورید، البته افراد دیابتی باید بسیار مراقب باشند و علاوه بر شیرینی، در مورد میوه هم زیاده‌روی نکرده و همواره مطابق توصیه پزشک خود عمل کنند.

دانایی با بیان اینکه اگر در خانه هستید غذا‌های مورد علاقه خود را نپزید، چون احتمالا ًبیشتر از دیگر غذا‌ها از آن خواهید خورد، عنوان کرد: خوردن غذا‌های خوشمزه را به مهمانی‌ها موکول کنید، این کار به سلامتی‌تان کمک می‌کند.

بیشتربخوانید:

ترفندهایی برای لاغری سریع وبالا بردن سوخت و ساز بدن

 

 

 

به اندازه کافی آب بنوشید

کارشناس تغذیه و موادغذایی با تأکید بر اینکه در طول تعطیلات سعی کنید آب زیاد بنوشید و نیم ساعت قبل از غذا یک تا ۲ لیوان آب بنوشید، ادامه داد: این کار تأثیر زیادی در کاهش اشتها دارد و باعث پر شدن شکم می‌شود، حداقل در این ایام، مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کنار بگذارید، مصرف کم آب باعث می‌شود سوخت و ساز بدن کاهش پیدا کرده و در نتیجه چاق شوید.

با این ترفند‌ها تناسب اندام داشته باشید

غذای خود را با سالاد شروع کنید

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از اضافه وزن، سالاد را قبل از غذا میل کنید، خوردن سالاد قبل از غذا اشتها را کاهش می‌دهد، اضافه کرد: اگر همانطور که قبلاً گفته شد نیم ساعت قبل از غذا آب هم مصرف کنید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

دانایی با بیان اینکه شیرینی اضافه را دور بریزید، باور کنید حیف نیست، خاطرنشان کرد: حتما دیده‌اید که بعضی از افراد سیر شده‌اند در حالی که غذایشان تمام نشده و سعی می‌کنند آن را تا انتها بخورند، یا وقتی شیرینی زیادی در خانه دارند برای اینکه خراب نشود در طول روز تعداد بیشتر از آن را مصرف می‌کنند، این یک حرکت کاملاً اشتباه است و نه تنها باعث زود چاق شدن می‌شود، بلکه برای سلامتی هم مضر است.

از ابتدا بشقاب خود را پر نکنید

کارشناس تغذیه و موادغذایی با بیان اینکه از ابتدا بشقاب خود را پر نکنید تا مجبور شوید همه را تا آخر بخورید، کم کم غذا بریزید و آهسته بخورید، گفت: این مورد برای یک بار شاید اهمیت نداشته باشد، اما اگر تکرار شود در اضافه وزن تأثیر زیادی دارد و یکی از دلایل پنهان چاق شدن در برخی افراد است، بزرگتر‌هایی که عادت دارند غذای اضافه فرزند خود را بخورند حتماً به این مورد توجه کنند.

با این ترفند‌ها تناسب اندام داشته باشید

از دلایل بسیار مهم در چاقی و لاغری، تند و آهسته خوردن غذا‌ها است

وی با تأکید بر اینکه از دلایل بسیار مهم در چاقی و لاغری، تند و آهسته خوردن غذا‌ها است، بیان کرد: غذایی که خوب جویده نشود، سوخت و ساز کمتری دارند و باعث می‌شود چاق شویم، غذایی که خوب جویده نشده حتی اگر حجم آن کمتر باشد از غذایی که به خوبی جویده شده، بیشتر چاق کند، این مورد علاوه بر چاقی، باعث بروز مشکلات دیگر در معده و گوارش هم می‌شود.

دمنوش‌های لاغری و چربی‌سوز بخورید

الهام نصیری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به راه‌های جلوگیری از چاقی در تعطیلات عید نوروز گفت: سعی کنید چای را بدون شیرینی و شکلات بخورید در غیر این صورت تاثیری در کاهش وزن نخواهد داشت، همچنین دمنوش‌هایی مانند دمنوش چای ترش، دمنوش چای سبز و دمنوش نعنا فلفلی از دمنوش‌های چربی‌سوز و لاغر کننده هستند که در این مدت و ایام بعد تعطیلات بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

وی ادامه داد: دمنوش‌های ترکیبی مانند دمنوش چای سبز، گزنه و برگ زیتون و نیز دمنوش چای سبز و سیب ترش هم از دمنوش‌های موثر در افزایش سوخت و ساز بدن هستند و از راهکار‌های مؤثر در پیشگیری از چاقی در عید نوروز است.

تنقلات را همسفرتان نکنید

نصیری با اشاره به اینکه خیلی از افراد عادت دارند در مسافرت ماشین خود را پر از تنقلات و هله هوله کنند، بیان کرد: بعضی از افراد نیز در هنگام تعطیلات جلوی تلویزیون لم داده و هنگام مشاهده برنامه دلخواه‌شان، از ابتدا تا انتهای برنامه، خود را با انواع تنقلات و خوراکی‌ها سرگرم می‌کنند؛ این‌ها عادت‌های نادرستی هستند که باید کنار گذاشته شود، خوب است عادت کنیم در سفر، از راه و در زمان تماشای تلویزیون و پرده سینما، از برنامه لذت ببریم نه از تنقلات.

بیشتر بخوانید:

چندروش شگفت انگیز برای کوچک کردن شکم

 

 

 

غذا‌های پر کالری را بشناسید

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تأکید بر اینکه غذا‌های پرکالری را بشناسید و در این مدت کمتر از آن‌ها استفاده کنید، ادامه داد: برنج، ماکارونی، انواع آجیل به خصوص بادام زمینی، سیب‌زمینی و نشاسته، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های صنعتی تأثیر زیادی در افزایش وزن دارند، فراموش نکنید بعد از تعطیلات هم فرصت کافی برای خوردن این نوع غذا‌ها دارید پس در این مدت کوتاه از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

حتماً صبحانه بخورید، اما صبحانه مناسب

وی با اشاره به اینکه نخوردن صبحانه خود یکی از دلایل چاقی است و یک صبحانه خوب و کامل باعث می‌شود سراغ خوراکی‌های نامناسب نروید، افزود: ترجیحاً در این مدت از کره، شکلات صبحانه یا کره بادام زمینی به دلیل کالری بالایی که دارند، کمتر استفاده یا اصلاً استفاده نکنید، بهترین صبحانه، غذایی است که حاوی میوه و سبزیجات مثلاَ گوجه و خیار و کربوهیدرات‌ها مانند غلات و نان سبوس‌دار باشد، عسل، لبنیات و تخم مرغ هم گزینه‌های مناسبی هستند.

اگر فرصت دارید، ورزش کنید

نصیری با بیان اینکه اگر زمانی برای ورزش و تحرک پیدا کردید، حتماً ورزش کنید، گفت: تعطیلات سال نو زمان مناسبی برای ورزش‌ها و بازی‌های گروهی است و علاوه بر چربی‌سوزی، می‌توانید شور و نشاط جمعی آن را هم تجربه کنید، پیاده‌روی تند یکی از راحت‌ترین و ساده‌ترین روش‌های لاغری و سلامتی است که تنها به یک کفش مناسب نیاز دارد.

با این ترفند‌ها تناسب اندام داشته باشید

این موارد کوچک شاید خیلی ساده و بی‌اهمیت به نظر برسند، اما از مهم‌ترین دلایل چاقی و اضافه وزن در تعطیلات نوروز هستند که افراد زیادی بعد از تعطیلات متوجه آن می‌شوند. موارد دیگری مانند ایجاد بی‌نظمی در ساعات خواب و بیداری و ساعات غذاخوردن هم تهدیدی برای اضافه وزن و چاقی است، اما گاهی رعایت آن در ایام نوروز، سخت و نشدنی است، اما در مورد سایر موارد، کمی به ایام بعد از تعطیلات فکر کنیم و همیشه به این فکر کنیم که رژیم گرفتن خیلی سخت‌تر از به اندازه خوردن و رعایت کردن است، پس با رعایت این موارد ساده که همه ما قادر به انجام آن هستیم، زیبایی و تناسب اندام خود را حتی در تعطیلات نوروز حفظ کنیم.

امسال هم سعی کنید تا جایی که ممکن است به مسافرت نروید و از کنار خانواده ماندن، تماشای فیلم، مطالعه، آشپزی لذت ببرید. در دید و بازدید‌های عید حتماً فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید و زمان زیادی را در خانه میزبان سپری نکنید، تا حد امکان از دید و بازدید‌های گروهی بپرهیزید.

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، ورزش، لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام، غذای رژیمی، چربی سوزی تعداد بازديد: 172 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز