Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 18:03

5
اسفند
راهکارهای غذایی برای مهار ریفلاکس

راهکارهای غذایی برای مهار ریفلاکس

علائم ریفلاکس ممکن است ناشی از تماس اسید معده با مری و ایجاد سوزش و درد باشد. اگر ترشح اسید معده زیاد است، می‎توان غذاهای خاص را برای مدیریت علائم ریفلاکس اسید در رژیم غذایی گنجاند.

زهرا دارابی : کاندید دکترای تخصصی تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی یزد

د‌کتر آزاده نجارزاده : استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی یزد

 

تحریریه زندگی آنلاین : مواد غذایی مناسب

علائم ریفلاکس ممکن است ناشی از تماس اسید معده با مری و ایجاد سوزش و درد باشد. اگر ترشح اسید معده زیاد است، می‎توان غذاهای خاص را برای مدیریت علائم ریفلاکس اسید در رژیم غذایی گنجاند.

هیچ یک از این غذاها وضعیت بیماری را درمان نمی‎کند و امتحان این غذاهای خاص برای تسکین علائم باید بر اساس تجربیات شخصی باشد.

 

  سبزیجات

سبزیجات به طور طبیعی چربی و قند کمی دارند. گزینه‎های خوب شامل لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، سبزیجات برگ‎دار، سیب‎زمینی و خیار است.

 

 زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی طبیعی است و یک درمان طبیعی برای سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی است. می‎توانید ریشه زنجبیل رنده شده یا تکه شده را به اسموتی‎ها اضافه کنید یا برای کاهش علائم، چای زنجبیل بنوشید.

 بیشتر بخوانید:

با این خوراکی ها از شر رفلاکس معده رها شوید

5داروی گیاهی برای درمان رفلاکس اسید معده

آیا استرس باعث سوزش معده می‌شود؟

 

 

 بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر، یک غله کامل و همچنین منبع عالی فیبر است. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر گزینه مناسبی برای خطر کمتر ریفلاکس اسید می‌باشد. نان و برنج سبوس دار منابع مناسب دیگر غنی از فیبر هستند.

 

 میوه ‎های غیر از مرکبات

میوه‎های غیر از مرکبات از جمله خربزه، موز، سیب و گلابی نسبت به میوه‎های اسیدی کمتر باعث ایجاد علائم ریفلاکس می‎شوند.

 

 گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی

گوشت‎های بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی کم‎چرب می‎توانند علائم ریفلاکس اسید را کاهش دهند. می‎توان آنها را به صورت کبابی، پخته شده یا آب‎پز مصرف کرد.

 

سفیده تخم ‎مرغ

سفیده تخم‎مرغ گزینه مناسبی است. با این حال، زرده تخم‎مرغ را به دلیل چربی بالا باید محدود کرد، زیرا ممکن است علائم ریفلاکس را تشدید کند.

 

 چربی ‎های سالم

منابع چربی‎های سالم مانند آووکادو، گردو، بذر کتان، روغن زیتون، روغن کنجد و روغن آفتابگردان. مصرف چربی‎های اشباع و ترانس باید کاهش یابد و چربی‎های غیر اشباع سالم جایگزین شود.

 

 پیدا کردن محرک‎های ایجاد علائم

سوزش سر دل یکی از علائم رایج ریفلاکس اسید و GERD است. ممکن است پس از خوردن یک وعده غذایی کامل یا برخی غذاها سوزش در شکم یا قفسه سینه احساس شود. GERD همچنین می‎تواند باعث استفراغ یا بازگشت اسید به مری شود. همچنین ممکن است برخی علائم دیگر نیز مانند سرفه خشک، گلو درد، نفخ، آروغ یا سکسکه، مشکل در بلع و توده در گلو احساس شود. بسیاری از افراد مبتلا به GERD متوجه می‎شوند که برخی از غذاها باعث ایجاد علائم آنها می‎شوند. هیچ رژیم غذایی یکسانی نمی‎تواند از همه علائم ریفلاکس جلوگیری کند و محرک‎های غذایی برای هر کس متفاوت است.

 

 برای شناسایی محرک‎های فردی خود، یک دفتر یادداشت غذایی داشته باشید و موارد زیر را دنبال کنید:

 چه غذاهایی می‎خورید؟

 چه زمانی از روز غذا می‎خورید؟

 چه علائمی تجربه می‎کنید؟

دفترچه یادداشت را حداقل برای یک هفته نگه دارید. اگر رژیم غذایی شما متفاوت است، پیگیری غذا به مدت طولانی‎تری نیاز دارد. همچنین می‎توانید از دفترچه یادداشت غذایی برای شناسایی غذاها و نوشیدنی‎های خاصی که بر GERD تأثیر می‎گذارند استفاده کنید.

 بیشتر بخوانید:

مبتلایان به آلرژی چه غذاهایی بخورند و چه غذاهایی نخورند؟

پنیر لبنه چه نوع پنیری است و چه خواصی دارد؟

 

 

 

 غذاهایی که باید اجتناب شود

اگرچه بر سر این که کدام غذاها واقعاً باعث علائم ریفلاکس می‎شوند، بحث وجود دارد، اما برخی از غذاها برای بسیاری از افراد مشکل ایجاد می‎کنند. برای کنترل علائم، می‎توانید با حذف غذاهای زیر از رژیم غذایی شروع کنید:

 

 غذاهای پرچرب

غذاهای سرخ شده و چرب می‎توانند باعث شل شدن دریچه مری به معده (LES) شوند و در نتیجه اسید معده بیشتر به مری برگردد. این غذاها همچنین تخلیه معده را به تأخیر می‎اندازند. خوردن غذاهای پرچرب شما را در معرض خطر بیشتری برای علائم ریفلاکس قرار می‎دهد، بنابراین کاهش کل چربی مصرفی روزانه می‎تواند کمک کننده باشد.

 غذاهای زیر دارای میزان چربی بالایی هستند. از مصرف این‎ها اجتناب کنید یا مصرف آن‎ها را کم کنید:

 سیب‎زمینی و پیاز سرخ‎کرده

 محصولات لبنی پرچرب، مانند کره، شیر پرچرب، پنیر و خامه‌ترش

 گوشت گاو و یا بره سرخ شده

 ژامبون و سایر فراورده‎های پروتئینی (انواع سوسیس و کالباس)

 دسرها یا تنقلاتی مانند بستنی و چیپس

 سس‎های خامه‎ای و سس‎های سالاد

 غذاهای روغنی و چرب

 گوجه‎فرنگی و مرکبات

میوه‎ها و سبزیجات اجزای سالم یک رژیم غذایی مناسب هستند، اما برخی از میوه‎ها، به خصوص میوه‎های بسیار اسیدی می‎توانند علائم GERD را ایجاد یا بدتر کنند. اگر به طور مکرر ریفلاکس اسید معده دارید، باید مصرف غذاهای زیر را کاهش دهید یا حذف کنید:

 پرتقال  گریپ‎فروت  لیمو  لیموترش

 آناناس  گوجه‎فرنگی

 

شکلات

شکلات حاوی ماده‌ای به نام متیل گزانتین است. که می‎تواند باعث شل شدن عضله صاف در LES شده و در نتیجه ریفلاکس را افزایش می‎دهد.

 

 سیر، پیاز و غذاهای تند

غذاهای تند، مانند پیاز و سیر، علائم سوزش سر دل را در بسیاری از افراد ایجاد می‎کنند. این غذاها باعث ایجاد ریفلاکس در همه افراد نمی‌شود، اما اگر به مقدار زیاد پیاز یا سیر می‎خورید، وعده‎های غذایی خود را به دقت در دفتر ثبت خوراک خود یادداشت کنید.

 

  نعنا

نعنا و محصولات با طعم نعنا نیز می‎توانند علائم ریفلاکس اسید را تحریک کنند.

 

 

 سبک زندگی

علاوه بر کنترل علائم ریفلاکس با رژیم غذایی و تغذیه، می‎توان علائم را با تغییر سبک زندگی نیز مدیریت کرد. این نکات را امتحان کنید:

 آنتی‎اسیدها و سایر داروهایی که تولید اسید را کاهش می‎دهند مصرف کنید (استفاده بیش از حد می‎تواند عوارض جانبی منفی ایجاد کند).  وزن مناسب را حفظ کنید.  آدامسی بجوید که با طعم نعنا نباشد.  از مصرف الکل خودداری کنید.  سیگار نکشید.  پرخوری نکنید و آهسته غذا بخورید.  حداقل 2 ساعت پس از صرف غذا در حالت ایستاده بمانید.  از پوشیدن لباس‎های تنگ خودداری کنید.  3 تا 4 ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید.

 برای کاهش علائم ریفلاکس در هنگام خواب، سر تخت خود را 10 تا 15 سانتی‎متر بالا بیاورید.

افراد مبتلا به GERD معمولاً می‎توانند علائم خود را با تغییر شیوه زندگی و دارو کنترل کنند. اگر تغییر شیوه زندگی و داروها باعث بهبود علائم نشد، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک داروهای تجویز شده را تغییر می‎دهد یا در موارد شدید جراحی را توصیه می‎کند.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، مشکلات گوارشی، ریفلاکس معده، ترش کردن، اسید معده، سوزش معده، د‌کتر آزاده نجارزاده تعداد بازديد: 232 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز