Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 02:43

12
آبان
چرا برخی از افراد دائما احساس گرسنگی می‌کنند؟

چرا برخی از افراد دائما احساس گرسنگی می‌کنند؟

بنابر بررسی‌های محققان معلوم شده برخی از افراد پس از صرف غذا دچار افت شدید قند خون می‌شوند و این وضعیت باعث می‌شود که زودتر از دیگران دوباره احساس گرسنگی کنند. اما دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث می‌شود برخی از افراد دایما احساس گرسنگی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، گرسنگی علامت طبیعی بدن برای هشدار دریافت مواد غذایی بیشتر است. وقتی گرسنه می‌شوید، معمولا معده‌تان سروصدا می‌کند و ممکن است سردرد بگیرید یا زودرنج و عصبانی شوید یا توانایی تمرکزتان را از دست بدهید.

بیشتر مردم چند ساعت بعد از هر وعده غذایی گرسنه می‌شوند، اما برخی از افراد خیلی زود گرسنه می‌شوند. دلایل متعددی، از جمله موارد زیر، باعث می‌شود دایما احساس گرسنگی کنیم:

۱. کمبود پروتئین در رژیم غذایی

مصرف پروتئین برای کنترل اشتها مهم است. پروتئین می‌تواند از گرسنگی بکاهد و فرد به‌طور طبیعی کالری کمتری در روز دریافت کند. در واقع پروتئین موجب ترشح نوعی هورمون در بدن می‌شود که علامت سیری ارسال می‌کنند و از ترشح هورمون‌های تحریک‌کننده گرسنگی می‌کاهد. هرچه پروتئین بیشتری در روز مصرف شود، احساس گرسنگی کمتری هم وجود خواهد داشت. از مواد خوراکی سرشار از پروتئین باید به گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ اشاره کرد.

بیشتربخوانید:

7 دوره اشتهایی که برای کاهش وزن باید بشناسید

 

 

۲. کمبود خواب کافی

خواب کافی برای سلامت بسیار ضروری است. خواب برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی بدن مهم است و از خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی و سرطان می‌کاهد. علاوه‌بر آن، خواب کافی عاملی مهم در کنترل اشتهاست. خواب کافی با کنترل مقدار هورمون اشتها، گرلین، از اشتها می‌کاهد و به همین دلیل فرد احساس گرسنگی نمی‌کند. خواب کم ترشح این هورمون را افزایش می‌دهد.

۳. ‌مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده مانند آرد سفید، نوشابه‌های گازدار و شیرینی به‌دلیل اینکه تحت فرآوری بسیار بالا قرار می‌گیرند، فاقد فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این مواد تصفیه‌شده که فاقد فیبر هستند، به‌سرعت در بدن هضم می‌شوند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی می‌کند. علاوه‌بر آن کربوهیدارت‌ها می‌توانند موجب بالا رفتن سریع قند خون شوند که در نهایت انسولین بیشتری ترشح می‌شود. انسولین به‌سرعت از قند خون می‌کاهد و فرد احساس گرسنگی می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید احساس سیری بیشتری داشته باشید، از کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده کمتر استفاده کنید و از مواد خوراکی مغذی مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل استقبال کنید.

بیشتربخوانید:

ویتامین‌هایی که اشتهایتان را کاهش می دهد

 

 

۴. چربی کم در رژیم غذایی

چربی‌ها هم نقش مهمی در احساس سیری دارند. چربی‌ها معمولا به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند و مدت بیشتری در معده‌تان باقی می‌مانند. همچنین چربی‌ها موجب می‌شوند که هورمون‌های مختلف تحریک‌کننده سیری بیشتری ترشح شوند.

از دیگر دلایل احساس گرسنگی دایمی می‌توان به نوشیدن کم آب، پیروی از رژیم غذایی کم‌فیبر، ورزش و تحرک بیش از حد، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، مصرف بیش از حد مواد خوراکی مایع و تند غذا خوردن اشاره کرد. البته اگر هنگام غذا خوردن حواس‌تان به چیز دیگری، مثلا برنامه تلویزیونی، باشد اشتهایتان بیشتر می‌شود. سندرم پیش‌قاعدگی و برخی از داروها هم اشتها را افزایش می‌دهند.

اگر هیچ‌کدام از موارد فوق علت اصلی گرسنگی دایمی‌تان نباشد، احتمالا به بیماری‌هایی چون دیابت، پرکاری تیروئید، افسردگی یا اضطراب مبتلا شده‌اید.

 بیشتربخوانید:

اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید، این مطلب را بخوانید!

 

برچسب ها: رژیم غذایی، کم کاری تیروئید، احساس گرسنگی، گرسنگی تعداد بازديد: 214 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز