Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 03:43

27
اسفند
تغذیه سالم نسخه شفابخش همه دوران‌ها ( قسمت اول)

تغذیه سالم نسخه شفابخش همه دوران‌ها ( قسمت اول)

گفت‌و‌گوی اختصاصی زندگی آنلاین با دکتر احمدرضا درستی؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی

گفتگو: رضا حسینمرد ی

 

تحریریه زندگی آنلاین : دکتر احمدرضا درستی یکی از چهره‎های نام آشنای عرصه تغذیه کشورمان، متولد اصفهان است. وی دوران تحصیلات متوسطه و دیپلم خود را در تهران گذرانده و مدرک لیسانس و فوق‎لیسانس خود را از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخذ کرده است؛ اوایل پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان جهادگر در مناطق اطراف قزوین (آبیک) خدمت کرد و خدمت سربازی را در منطقه سگزی یزد انجام داده است. می‎توان گفت که ایشان تقریباً در همه نقاط کشور فعالیت و خدمت کرده است. وی معتقد است که اهل منطقه خاصی از ایران نیست و همه نقاط کشور، زادگاه اوست، چون در این چند دهه عمر خود در اغلب نقاط ایران زندگی و خدمت کرده است.

وی در دوران جنگ تحمیلی (سال 1365) دانشجوی کارشناسی علوم بهداشتی دانشگاه تهران بود و مدت‎ها به عنوان دانشجو در مناطق جنگی حضور داشته و آموزش رزمندگان در مورد اصول بهداشت و تغذیه در جنگ را نیز به بهترین نحوی انجام داده است؛ این مرد پرتلاش و خستگی‎ناپذیر در دوران حضور خود در جبهه‎ها با یک دستگاه تلویزیون و ویدئو پیرامون تغذیه سالم و بهداشت به رزمندگان آموزش لازم را به طور تصویری ارائه می‎کرد که آن زمان مورد استقبال همه در آن دوران قرار گرفت و بسیار مفید بود. دکتر درستی، بعد از جبهه حدود نه ماه در مناطق دور افتاده اطراف شهرضا اصفهان در روستایی به نام رامشه خدمت کرد. بعد از اخذ مدرک کارشناسی علوم بهداشت در ادامه برای مقطع کارشناسی ارشد، رشته تحصیلی علوم بهداشتی در تغذیه را پی گرفت.

بیشتربخوانید:

رژیم نخستـین را بشناسـید!

وی بعد از فارغ التحصیلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. دکتر درستی در خلال سال‎های 71 تا 74 به عنوان مأمور در وزارت بهداشت در سمت مدیر کل اطلاع رسانی نیز خدمت کرده است. وی در سال 1376 برای ادامه تحصیلات در مقطع دکتری به انگلستان رفت (رشته تغذیه انسانی) که این مقطع تا سال 1380(2001) ادامه یافت. تحصیل وی در دانشگاه گلاسکوانگلستان با استفاده از بورس شاگرد اولی دوره کارشناسی ارشد وی بود. دکتر درستی بعد از بازگشت به ایران از سال 84 تا 88 نیز رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران، دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و فعالیت‎های ارزنده‎ای داشت.

او می‎گوید: یکی از اقدامات مهمی که در طول فعالیت خود انجام داده‎ام، استاندارد‎سازی شاخص‎های مربوط به تغذیه، قد و وزن کودکان ایران بود، چون تا قبل از آن بر اساس استاندارد‎های آمریکا محاسبه می‎شد و هیچ انطباقی با وضعیت کودکان ایران نداشت؛ در نهایت به اثبات استاندارد بودن شاخص سازمان جهانی بهداشت برای کودکان ایران رسیدیم و بررسی چند هزار کودک در مناطق مختلف ایران به مقاله‎ای علمی در همین رابطه منجر شد که در مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی انستیتو نیز چاپ شده است.

کار مهم دومی که انجام دادم و در این سال‎ها خیلی کمک کرد این بود که در گذشته جدول ترکیبات غذایی به طور ملی و بومی برای مردم ایران نداشتیم! فقط یک جدول آمریکایی مورد استفاده بود که برای ایرانیان کارآمدی نداشت؛ من جدول ترکیبات غذایی را از منابع علمی کشور انگلستان گرفتم و بومی‎سازی کردم که کتاب آن نیز توسط دنیای تغذیه چاپ شده است.

علاوه بر این اقدامات نرم‎افزار انفرادی جهت ارزیابی وضعیت دریافت موادغذایی را سال‎های پیش نوشتم و در اختیار همکاران قرار دادم؛ به وسیله این نرم‎افزارمشخص می‎شود، آن مقدار و نوع غذایی که میل شد چه چیزهایی به بدن رسانده است. خوشبختانه این نرم افزار توسط پزشکان و تغذیه شناس‎ها مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است و برخی پژوهشگران و دانشجویان به وسیله آن تز دوران تحصیل خود را نوشتند.

دکتر درستی می‌گوید: کتاب زیاد تألیف کردم و به چاپ رسیده است. بیش از 130 مقاله نیز منتشر کرده‌ام که در مجلات معتبر نیز بویژه انگلیسی زبان چاپ شده است. دانشجویان متعددی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تربیت کردم. اکنون نیز چند سالی است که مدیر گروه تغذیه و جامعه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشغول خدمت هستم. خوشحالی من بابت این است که طی سالهای فعالیتم این خدمات را جهت استفاده همکاران و هموطنان ارائه و کاربردی کردم.

همیشه از خدا می‎خواهم پاداش نیک این خدمات و تلاش‎های من را در آخرت بدهد. آرزوی من خوشبختی و سلامتی همه مردم و انسان‎ها است. معتقدم همه انسان‎ها به دنبال خوبی و نیکی هستند. به قول حافظ: جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه، چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.

در میان مردم کشورهای مختلف دنیا آدم خوب زیاد است. من دعا می‎کنم همه مردم خوب دنیا خوشبخت، سعادتمند و سلامت باشند و دنیا از شر آدم‎های بد نیز هر چه زودتر راحت شود. امیدوارم همه ما برای رفتن از این دنیا، دست پر داشته باشیم. خدا را از یاد نبریم و به همدیگر خدمت و محبت کنیم. اگر خدمت کنیم و خیر برسانیم همه شاد خواهیم شد.

با این مقدمه و افق دید، گفتگویی اختصاصی در آستانه بهار ۱۴۰۰ با دکتر احمدرضا درستی مطلق متخصص تغذیه و رژیم‎شناس ترتیب دادیم که توجه شما را به خواندن آن جلب می‎کنیم.

  بیشتربخوانید:

عادت های صحیح غذایی زمانی که معده‌ خالی است

 

 

این روزها مهم‎ترین دغدغه شما در دانشکده علوم تغذیه و رژیم‎شناسی چیست؟

در دانشکده علوم تغذیه و رژیم‎شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران سه گروه (دپارتمان) داریم و من مدیر گروه تغذیه جامعه هستم. من و همکارانم در این گروه به جای توجه به تغذیه و رژیم فردی، توجه و تمرکز به نوع و نحوه تغذیه کل جامعه داریم. الان در جامعه مشکلات تغذیه‎ای مختلفی از جمله کمبود ویتامین D، کم‎خونی، پوکی‎استخوان، دیابت، بیماری‎های قلبی و عروقی و ... را شاهد هستیم که با تغذیه ارتباط تنگاتنگی دارد.

ما در اصل به آنچه مردم می‎خورند و با بیماری‎های مختلف ارتباط دارد توجه ویژه می‎کنیم. حتماً مطلع هستید که خوردن برخی غذا‎ها موجب بروز التهاب و یا تشدید آن در بدن می‎شود و برخی دیگر از غذا‎ها این‎طور نیست و بلکه مفید است. این ایده مطرح شد که بررسی کنیم و ببینیم اینگونه غذا‎ها تا چه حد در ایجاد و تشدید برخی بیماری‎ها از جمله بیماری‎های التهابی چشم، پوست و مشکلات قلبی عروقی تأثیر دارند. یا مثلاً در جامعه افرادی هستند که امنیت غذایی ندارند و به آنچه برای بدن خود نیاز دارند تا دریافت کنند، یعنی مواد غذایی مناسب مصرف کنند، متاسفانه توجه نمی‎کنند! پرسش اینکه این افراد چه گروهی هستند؟ در چه سن و جنسیت یا موقعیتی قرار دارند؟ مشکل همه این افراد به دلیل فقر اقتصادی نیست؛ گاهی این افراد پول و امکان مالی دارند، ولی دانش تهیه و مصرف ندارند تا غذای مناسب برای خود و خانواده تهیه کنند. این موضوع در سالمندان هم مطرح است. ما در گروه تغذیه جامعه به منظور اصلاح شیوه زندگی و اتخاذ تصمیمات لازم، پیشنهاداتی را جهت استفاده توسط عموم مردم و جامعه تدوین و تبیین می‎کنیم.

 

دولت‎ها در تأمین امنیت غذایی و غذای سالم برای ملت خود چقدر نقش دارند؟

توجه دولت‎ها در جهان به این موضوع شدت و ضعف دارد. وقتی که بخشی از درآمد یک کشور از محل فروش یک یا چند محصول به خارج به دست می‎آید، باید به طور عادلانه بین مردم تقسیم شود. گاهی این حداقل پولی که به مردم از جانب دولت پرداخت می‎شود، اصلاً کافی نیست و کفاف خانواده را نمی‎دهد. شرکت‎های خصوصی هم مبالغ حمایتی که به کارمند خود پرداخت می‎کنند ناچیز است. بر اساس اعلام سازمان‎های جهانی حدود 10 درصد از مردم دنیا بیش از 50 درصد غذای دنیا را دراختیار دارند و می‎خورند، در حالی که 90 درصد مردم دنیا می‎توانند به کمتر از 50 درصد غذای تولید و عرضه شده در جهان دسترسی داشته باشند.

حمایت‎های دولت‎ها از مردم در کشورهای مختلف دنیا متفاوت است و پرداخت حقوق و بیمه بیکاری به گونه‎ای که افراد بتوانند رفاه نسبی داشته باشند وجود دارد؛ مثل برخی کشورهای عربی و اروپایی که این حمایت در آنجا قانونی و رایج است. من سال‎ها پیش در انگلستان دانشجو بودم و این حمایت‎ها را از نزدیک برای خودم که به عنوان مثال دانشجو بودم دیدم؛ دیدم که شهرداری یا بخش درمان و سازمان‎های مسئول امور اجتماعی و سلامت، چگونه دانشجویان و اقشار نیازمند را مورد حمایت و یا تخفیفات ویژه قرار می‎دادند.

این‎گونه حمایت‎ها نیازمند قانون‎گذاری و اجرای دقیق مصوبات قانونی برای اقشار مختلف است. در کشورهای غربی مراکز عرضه غذای رایگان به افراد نیازمند وجود دارد و افراد گرسنه با مراجعه به آنجا از غذای گرم و مناسب یا جای خواب بهره‎مند می‎شوند. رفع ناامنی غذایی در کنارتحقیق و پژوهش احتیاج به همکاری همگانی، فعالیت نهاد‎ها و سازمان‎ها دارد. اینکه منتظر باشیم فقط سازمان‎های خیریه از پولی که مردم به آنها می‎دهند هزینه کنند، کافی و مؤثر نیست.

بیشتر بخوانید:

با رعایت این 3 نکته 30 کیلو وزن کم کنید!

روش هایی برای جلوگیری از چاق شدن در روزهای قرنطینه

 

در مورد کشورمان جالب اینکه اوایل پرداخت یارانه به مردم، مصاحبه‎ای در تلویزیون پخش شد که در آن مردم بابت این مقدار پول دریافتی از دولت (یارانه) خوشحال بودند، چون با این مبلغ به رفع برخی مشکلاتی مالی (پرداخت قبوض و ...) غیر از تغذیه و سلامت خانواده می‎پرداختند! چندی پیش یک بررسی توسط دانشجویان من انجام شد و متوجه شدیم که آن دسته از افرادی که غم نان دارند و غذاهای ناامن مصرف می‎کنند، بیشتر در معرض بیماری‎هایی مانند دیابت، مشکلات قلبی عروقی و ... قرار دارند و مبتلا هستند. حتی در مورد آکنه (جوش پوستی) بررسی روی تعدادی از دختران کشور انجام شد و دیدیم که جوش صورت در خانواده‎هایی که غم نان دارند و از نظر تغذیه‎ای و یا اقتصادی ناامن هستند، شیوع بیشتری دارد. حتماً شنیده‎اید که آدم گرسنه دین و ایمان ندارد؟ پس باید به این موضوع توجه ویژه کرد.

سازمان‎های حمایت‎کننده مرتبط با کار و کارگرمثل تأمین اجتماعی باید به افراد فاقد شغل کمک کنند. در ابتدا به معیشت، تغذیه، مسکن و زندگی آنان باید توجه کرد؛ همزمان برای افراد دارای توانایی ولی فاقد شغل، باید به نحو مقتضی کاریابی کرده و تا زمانی که لازم است از او حمایت کنند؛ بیمه بیکاری و دادن سرپناه برای افراد نیازمند خیلی مهم است و تا حدی غم نان را کاهش می‎دهد.

به اعتقاد من پول جریمه دریافتی از افراد و یا صنایع متخلف و گران‎فروش، باید صرف حمایت از این نیازمندان گردد.

 

وضعیت تغذیه با این شرایط اقتصادی کشور در روستا‎ها با شهر‎ها تفاوت دارد؟

اوایل انقلاب شصت درصد جمعیت کشور روستا نشین بودند، ولی اکنون به حدود پانزده درصد رسیده است. اکثریت مردم روستاها به شهر‎ها مهاجرت کرده‎اند تا از نظر اقتصادی و معیشتی بهبود پیدا کنند. یکی از علل مهاجرت این است که یک کشاورز و یا باغبان یک سال زحمت می‎کشد، ولی چیزی که از بابت تلاش در کاشت، داشت و برداشت عاید او و خانواده‎اش می‎شود، کفاف زندگی و هزینه‎ها را نمی‎دهد؛ از سوی دیگر واسطه یا دلال در یک معامله با خرید محصول کشاورزی به قیمت پایین، چندین برابر آن کشاورز زحمتکش پول به دست می‎آورد. این مشکلات در زندگی، اقتصاد وتغذیه خانواده تأثیر می‎گذارد. اگر به گوشه و کنار کشور سفر کنید از نزدیک باخانواده‎هایی مواجه می‎شوید که غم نان دارند و به سختی زندگی می‎کنند.

 

سلامت و امنیت غذایی چه ابعاد و ارتباطاتی با هم دارد؟

در این زمینه سه واژه اصلی داریم؛ امنیت تغذیه‎ای، امنیت غذایی، ایمنی غذایی است. اگرهدف اصلی تأمین امنیت تغذیه‎ای مردم باشد باید دو موضوع یعنی وجود غذای کافی و سالم (امنیت غذایی) و ایمنی غذایی مورد توجه قرار گیرد. یک فرد بیمار به دلیل ناتوانی و عارضه، مشکلاتی در متابولیزه کردن غذا دارد که باید برطرف گردد. قبل از امنیت غذا موضوع مهم سلامت غذا است که در اصل ایمنی غذایی نام دارد. مبحث ایمنی غذایی تاکید دارد بر اینکه محصول خریداری شده باید تمامی مراحل تولید تاعرضه آن از استاندارد و اصول کیفی سلامت برخوردار باشد؛ شیر از نظر آلودگی به آفلاتوکسین، برنج، غلات و حبوبات، سبزیجات و میوه‎ها از نظر باقیمانده سموم و کودشیمیایی، آبیاری و فلزات سنگین، گوشت از نظر کیفیت و نحوه تغذیه دام و طیور و ... باید مورد بررسی و تأیید بهداشتی و سلامتی قرار گیرد؛ تمام این مباحث مربوط به ایمنی غذا است. در مبحث امنیت غذایی این موضوع مطرح است: اول اینکه غذا برای خوردن وجوددارد؟ دوم اینکه آیا این غذا سالم است؟

در این زمینه گروه‎های بهداشت محیط و بازرسان دانشگاه‎های علوم پزشکی و وزارتخانه وظیفه مهمی دارند تا سرکشی و نظارت کافی داشته باشند. خدا رو شکر سازمان‎ها و ارگان‎های ناظر وظیفه خود را انجام می‎دهند، ولی باید بیشتر و فراگیر‎تر عمل کنند و برخوردهای قوی و بازدارنده نیازاست. همه نقاط دنیا به ایمنی غذا اهمیت می‎دهند. صنایع غذایی چون مورد نظارت بیشترند، قابل اعتماد ترند.

تا جای ممکن باید از خرید مواد غذایی و خوراکی بصورت فله‎ای خودداری کرد. گاهی در مسافرت خوردن کنسرو ماهی سالم‌تر از خوردن غذای رستوران بین راهی یا غیر مطمئن است.

برخی افراد جهت پختن قورمه‎سبزی، سبزی را به اندازه سیاه شدن سرخ می‎کنند و بعد با گوشت پر چربی و دنبه، غذایی تهیه می‎کنند که برای سلامت مضر است و امنیت تغذیه‎ای را به خطر می‎اندازد. یکی از غذاهای سنتی ما ایرانی‎ها کباب است؛ فراموش نکنید که کباب کوبیده که با دنبه و چربی فراوان تهیه شده است هم می‎تواند مضر باشد. پس باید در راستای امنیت تغذیه‎ای به این نکته و انتخاب غذای سالم برای خود، خانواده و میهمانان توجه کرد. در بسیاری موارد امنیت تغذیه‎ای به واسطه ناآگاهی و یا نبود فرهنگ مناسب تغذیه‎ای به خطر می‎افتد.

 

آیا به مواد غذایی تولیدی صنایع غذایی کشور می‎توان اعتماد کرد؟

اگر به این نتیجه می‎رسیدم که صنایع غذایی کشور مشکل دارد و قابل اعتماد نیست با صراحت اعلام می‎کردم. واقعیت این است که مشکلات، معدود و ناچیز است. این موارد حتی در میان بهترین و معتبر‎ترین تولید‎کنندگان جهان هم دیده می‎شود. گاهی کشف و اعلام عمومی یک مورد تخلف باعث بی‎اعتمادی مردم نسبت به کل صنایع غذایی می‎شود.

از سوی دیگر به عنوان مثال وقتی مجوز صادر می‎شود که مقدار کمی پالم مجاز به استفاده درصنایع لبنیات کشور است، این امکان وجود دارد که با همین مجوز سوء‎استفاده‎هایی نیز انجام شود و مقدار بیشتری از روغن پالم در لبنیات مورد استفاده قرار گیرد. گاهی ممکن است که سود‎جویی شود و به جای روغن پالم، روغن هسته پالم که خیلی مضر است استفاده شود.

سازمان غذا و دارو از زمان‎های قدیم تحت تصدی مدیریتی داروسازان بوده است. در حال حاضر نیز بخش مکمل‎های غذایی سازمان غذا و داروی ایران در اختیار و مدیریت یک داروساز است و ایشان برای سیاست‎های بخش خود تصمیم می‎گیرد. به نظر من باید از یک متخصص تغذیه جهت این واحد بهره گرفت.

به عنوان مثال در جلسه‎ای یکی از مدیران تصمیم‎گیر که داروساز بود و اطلاع دقیقی از مباحث تغذیه‎ای و صنایع غذایی نداشت، بر موضوع کاهش میزان ترانس روغن‎های تولیدی کشور به صفر که کاری غیر ممکن است تاکید مؤکد داشت؛ جالب اینکه دنیا می‎داند، ترانس روغن صفر نمی‎شود و استاندارد جهانی نیز معتقد است که می‎توان حدود دو درصد از نیاز انرژی روزانه را از روغن ترانس تأمین کرد. با این احتساب اگر حدود هشت درصد روغن‎های مصرفی از نوع ترانس باشد، مشکلی ایجاد نمی‎کند (روغن مایع و نیمه جامد). متاسفانه این مدیر مربوطه که دانشی در این زمینه نداشت توجیه نمی‎پذیرفت! ولی در نهایت بعد از تلاش‎های فراوان و توضیح کارشناسان و متخصصان مربوطه متوجه این موضوع شد. متاسفانه در سازمان غذا و دارو ایران، متخصص تغذیه که تصمیم‎ساز و قانون‎گذار باشد وجود ندارد و از متخصصین تغذیه در بحث قانون‎گذاری و مدیریت استفاده نمی‎شود.

 

نشان‎های استاندارد و یا سیب سلامت درج شده روی بسته‎بندی مواد غذایی، چقدر تضمین‎کننده کیفیت تولید در تمام مدت سابقه فعالیت یک کارخانه است؟

من خودم همیشه از محصولات غذایی بسته‎بندی وکارخانه‎ای برای منزل تهیه می‎کنم. باید دانست که مثلاً شیر باز و فله‎ای، آلودگی‎های بیشتری نسبت به تولیدی صنایع شیر و کارخانجات دارد. بررسی نشان داده که احتمال آلودگی شیر فله‎ای به سم آفلاتوکسین نسبت به شیر تولید شده در صنایع خیلی بیشتراست، ولی نظارت‎ها نیز باید تقویت شود. قدرت بازدارندگی قوانین باید تشدید و بیشتر شود. جریمه‎های تخلفات برای بسیاری افراد متخلف، بازدارنده نیست. برای عده‎ای این رقم‎ها خنده‎دار است!

به عنوان مثال جریمه رانندگی در بسیاری ازکشورها به قدری بالا است که یک راننده متخلف برای یک تخلف گاهی مجبور می‎شود بخش قابل توجهی از حقوق ماهانه خود را بابت جریمه بپردازد و نمره منفی هم در گواهینامه خواهد داشت. با این کار دیگر کسی جرات تخلف و بازی با جان انسان‎ها در زمینه سلامت و تغذیه آنان نخواهد داشت، چون با برخورد جدی مواجه می‎شود؛ باید برخورد با تخلفات بازدارنده باشد. در کشور به ابزار بازدارنده جدی در موارد تخلفات غذا و تغذیه نیاز داریم.

 

در مورد ارزان شدن لبنیات و برخی محصولات غذایی مفید مانند دوغ نظر شما چیست؟

من مثالی در مورد گران کردن سیگار با هدف کاهش مصرف دخانیات اشاره می‎کنم؛ آیا این اقدام بازدارنده بود؟ هر کسی هر چیزی بخواهد به هر قیمت تهیه می‎کند. آیا فکر می‎کنید درج تصویر انواع سرطان روی پاکت سیگار بازدارنده صد در صد است؟ به نظر من باید فرهنگ‎سازی عمیق‎تر از این باشد که با ارزان و گران کردن کالا، متقاضی آن بیشتر و کمتر شود. نکته و سؤال اصلی این است: آیا وقتی به شرکت‎های تولیدی می‎گوییم دوغ ارزان به مردم بفروشند، تمهیداتی برای آنان اندیشیده‌ایم که متضرر نشوند و یا مجبور نشوند تا از کیفیت تولید کم کنند؟!

بی‎شک باید بودجه‎ای جهت حمایت و فرهنگ‎سازی اختصاص داد و فرمول مناسبی برای چنین دوغ ارزان و مفید و موثری نیز در نظر داشت. حتی اگردر قانون هم تاکید شده باشد که دوغ را ارزان‎تر بفروشیم. گاهی پاسخ عکس می‎دهد و به جای اینکه دوغ ارزان‎تر شود، نوشابه گران‎تر می‎شود که قدرت خرید مردم کمتر شود. اینکه کالایی ارزان‎تر ارائه شود گاهی شبهه و نگرانی در ذهن ایجاد می‎شود که شاید تقلبی یا کم‎کیفیت باشد (مثل توزیع رایگان شیر در مدارس که کیفیت آن را زیر سؤال برده بود!).

من این شکل مداخله در تولید و فرهنگ‎سازی غذایی را موفقیت‎آمیز نمی‎دانم.

 

 نقش غذاهای دریایی را در حفظ و تأمین سلامت چقدر مؤثر می‎دانید؟

کتابی به نام ماهی، میگو و امگا 3 با همکاری یکی از دانشجویانم سال‎ها پیش نوشتیم که مورد استقبال خوبی قرار گرفت. مردم ما در این زمینه کمبود دانش ندارند. همه می‎دانند که ماهی چیز خوبی است، ولی وقتی می‎پرسیم چقدر ماهی در طول هفته می‎خورید؟ متاسفانه پاسخ می‎دهند که هیچ...! اگر چه امگا 3 برای بهبود فعالیت‎های مغز بسیار ضروری است، ولی این موضوع نیازمند فرهنگ‎سازی بیشتر است که چطور، چه مقدار و از چه طریق مصرف شود. امگا 3 برای برخی از سردرد‎ها مؤثر است، ولی به نظر من برای اینکه برخی سردردها که منشاء کمبود امگا 3 دارند، بهبود پیدا کند، بهتر است ماهی بخوریم یا از روغن کبد ماهی در قالب قرص امگا 3 استفاده کنیم.

 پروتئین ماهی بسیار عالی و سهل‎الهضم است. علاوه بر این سلنیوم، روی، فلور، آهن و ویتامین B12 نیز دارد. جالب اینکه ویتامین B12 ماهی بیشتر از گوشت قرمز و مرغ است. فرصت خوب ایام نوروز را استفاده کرده و بیشتر ماهی میل کنیم. حتی ماهی پرورشی نیز خوب است. گرچه گروهی معتقدند که ماهی پرورشی خوب نیست، ولی باید به این افراد گوشزد کرد که ماهی پرورشی نیز خوب است، به شرط اینکه سرخ نکنیم و بخار‎پز کنیم. ماهی بخار‎پز شده داخل آبکش فلزی و قابلمه در کنار سبزیجات معطر و لیموترش غذای لذیذ و سالمی خواهد بود.

بدترین چیز سرخ کردن ماهی در روغن داغ است که می‎تواند خاصیت و امگا3 ماهی را از بین برده و حتی سرطان‎زا شود.

میگو هم جزء غذاهای دریایی خوب است، اگر چه کلسترول آن مانند تخم‎مرغ بالا است، ولی خوردن آن هفته‎ای یک بار توصیه می‎شود، چون تمام ارزش‎های یک غذای دریایی را دارد. باید به بچه‎ها از کودکی آموخت و به ذائقه آنها چشانید. فرهنگ خوردن غذای دریایی را باید آموخت تا فرزندان در آینده با مشکلاتی مثل میگرن و بیماری‎های قلبی و عروقی کمتر مواجه شوند.

برچسب ها: رژیم غذایی، چاقی، لاغری، تغذیه سالم، دکتر احمدرضا درستی، تناسب اندام، رژیم درمانی تعداد بازديد: 398 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز