Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 08:26

30
بهمن
آشپزخانه ها سلامت نگر شوند ( قسمت اول)

آشپزخانه ها سلامت نگر شوند ( قسمت اول)

گفت و گوی اختصاصی زندگی آنلاین با دکتر سید علی کشاورز در خصوص انتقاد از فرهنگ پخت وپز

گفتگو: رضا حسینمرد ی

 

تحریریه زندگی آنلاین : امروزه علم تغذیه و ابعاد پیرامون آن به عنوان یک دانش فراگیر از تولد تا مرگ موجودات زنده، جهت بهبود روند رشد و نمو مورد توجه ویژه قرار گرفته و به آن استناد می‌شود.

آدم از بدو خلقت و تولد بنا به نیاز تغذیه‌ای خود، پیوسته در ابهامات غذایی زندگی کرد، خام‌خوار بود و هرچه به دستش می‌رسید می‌خورد! ولی با کشف آتش و آموختن اینکه پختن غذا در بهبود فرآیند کیفی تغدیه تا چه حد موثر است، همچنین اینکه هر چیزی خوردنی نیست و هر چیزی را نباید خورد، زندگی او تا امروز دستخوش تغییرات متعدد شد.

 شاید بتوان گفت که دانش تغذیه و توجه به رژیم‌های غذایی عمری کمتر از یک قرن دارد.

امروزه دنیای ماشینی ما با گسترش تولیدات کشاورزی، صنعتی و عرضه مواد غذایی در کالری‌ها و سلیقه‌های متنوع و مختلف در کنار کم‌تحرکی و راحت‌طلبی، بزرگ‌ترین ضربه را به سلامت و طول عمر مفید انسان‌ها می‌زند.

در این میان آگاهی از نحوه تغذیه مفید و مناسب، بخور نخور‌ها و در صورت لزوم داشتن رژیم‌های غذایی بر اساس ویژگی‌های فردی و امراض داخلی افراد می‌تواند به عنوان یک راهنمای علمی و دانشی راهگشا به انسان کمک کند.

در این مطلب از زندگی آنلاین با استاد گرانقدر، دکتر سیدعلی کشاورز؛ متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی، چهره نام آشنای این عرصه نشستیم تا در این خصوص بیشتر برایمان بگویند.

 

بیشتربخوانید:

6روشی که اشتهای شما را باز می‌کنند

 

 

 

اصول رژیم د رمانی علمی، گذشته، حال، آیند ه از نظر شما بر چه پایه‌ای استوار است؟

د ر رژیم د رمانی گام اول شناخت وضعیت تغذیه و عاد ات غذایی فرد  است، بنابراین حد اقل کاری که باید  یک مشاور انجام د هد ، یاد  آمد  بیست و چهار ساعته تغذیه‌ای فرد  را باید  بگیرد . اینکه فرد  چه بیماری‌هایی د ارد ، چاق است، کبد  چرب د ارد  یا د یابت و فشار خون و... باید  مشخص شود .

اینکه ببینیم یک فرد  د ر مد ت شبانه روز چه می‌خورد ، صبحانه چه می‌خورد ، پنیر می‌خورد ، چای شیرین می‌خورد ؟ میان‌وعد ه چه چیزی میل می‌کند ؛ نان، برنج، ماکارونی، گوشت، مرغ، ماهی می‌خورد  یا خیر؟ تخم‌مرغ می‌خورد ، آب، نوشابه یا د وغ میل می‌کند ، سالاد  اگر می‌خورد  سوپ هم میل می‌کند ، سالاد  می‌خورد ؟ سس هم با سالاد  مصرف می‌کند  یا خیر؟ عصرانه چه چیزی می‌خورد ؟ همین‌طور شام و بعد  از شام چه می‌خورد ؟

اولین کار یک مشاور غذایی و رژیم د رمانگر این است که ببیند  نحوه و نوع تغذیه یک فرد  د ر یک روز عاد ی غیر تعطیل چه مقد ار است.

پرسشنامه یاد آمد  د ریافت خوراک را باید  د ر اختیار فرد  مراجعه‌کنند ه قرار د اد  یا اینکه به او آموزش د هیم که تمام رفتارهای غذایی و تغذیه خود  را از صبح تا شب یاد د اشت کند ، البته امکان بیست د رصد  خطا وجود  د ارد ، ولی با این ترتیب می‌توان د ست‌یافت خوبی برای تصمیم‌گیری‌های بعد ی د ر اختیار د اشت. می‌توان فهمید  که فرد  مخاطب، غذا خور است یا هله‌هوله خور؛ د ریافت انرژی وی چگونه است؟ بر اساس این اطلاعات می‌توان تصمیم‌گیری کرد .

رژیم‌د رمانی از چه زمانی ابد اع و طراحی شد ؟

سال‌ها از زمان ابد اع یاد آور خوراک به عنوان مبنای تصمیم‌گیری د ر تغذیه و رژیم د اد ن می‌گذرد . از روزی که تغذیه به عنوان یک د وره علمی و کلاسیک د ر د نیا ابد اع و معرفی شد ه و رژیم‌د رمانی به عنوان یک حرفه شناخته شد ه است، د ریافت خوراک و میزان د ریافت ویتامین‌ها و نوع تغذیه همچنین رسید ن به تناسب د ر این راستا به عنوان یک تاریخچه قد یمی مطرح است.

 

علم تغذیه چه سابقه تاریخی د ارد ؟

علم تغذیه از زمان تولد  بشر سابقه و قد مت د ارد . علم تغذیه بصورت امروزی که د ر د نیا رایج است د ر آمریکا قد متی بیش از یک قرن د ارد ، علم تغذیه د ر قاره اروپا نزد یک یک قرن سابقه د ارد ، این د انش د ر کشورهای آسیای شرقی مثل ژاپن و کره حد ود  هفتاد  سال قد مت د ارد ، سابقه فعالیت انیستیتو تغذیه د ر ایران نیز به د هه چهل هجری شمسی باز می‌گرد د  که از آن سال‌ها اقد ام به تحصیل و تربیت کارشناس تغذیه نمود ه است.

 بیشتربخوانید:

اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید، این مطلب را بخوانید!

چند روش شگفت انگیز برای کوچک کردن شکم

 

 

 

چه ارتباطی بین علم تغذیه و د انش صنایع غذایی وجود  د ارد ؟

چیزی که د ر جامعه ما اغلب اشتباه می‌شود ، تفاوت‌های میان سه رشته و علم است. علم تغذیه، بهد اشت مواد  غذایی و صنایع غذایی است.

تغذیه از زمان ورود  غذا به د هان فرد ، هضم، جذب، متابولیسم، پیامد های آن همچنین کمبود  آن، بیماری‌ها و رژیم را شامل می‌شود . د ر بهد اشت مواد  غذایی موضوعات مرتبط با کاشت، د اشت و برد اشت؛ زمانی که بذر و تخم گیاه کاشته می‌شود ، به موضوعاتی مانند  سم‌پاشی و کود ‌د هی با مواد  شیمیایی؛ آلود گی‌های د وران د اشت و برد اشت بررسی می‌شود  و اینکه د ر د وره فراوری د ر کارخانه چه اصولی را مورد  توجه قرار د اد ه‌اند  و ... .

از سوی د یگر رشته صنایع‌غذایی نیز سه زیر رشته جد اگانه د ارد : اول صنایع غذایی شاخه کنترل کیفی است که د ر د انشکد ه‌های علوم تد ریس می‌شود ، د وم صنایع غذایی که مربوط به فرایند  است و د ر د انشکد ه‌های کشاورزی ارائه می‌شود ، سوم صنایع غذایی که به طراحی و مهند سی ساخت ماشین‌آلات صنعت غذا و فرایند های پیرامون ربط د ارد  که د ر د انشکد ه‌های مهند سی تد ریس می‌شود . پزشکان د ر د وران تحصیل، چند  واحد  شیمی مواد  غذایی و میکروب شناسی مواد  غذایی را می‌گذرانند ، ولی این د لیل بر آن نیست که آنان کاملاً بر تغذیه و رژیم‌د رمانی احاطه د ارند  و باید  رژیم بد هند . علم تغذیه، علم بررسی تعاد ل و تناسبات غذایی است.

 اینکه اختلال د ر هضم و جذب به وجود  آمد  باید  چه کار کرد  و د ر موارد  ابتلا به بیماری‌ها چگونه باید  به تناسب غذایی جهت د رمان برسیم، نکاتی است که مورد  توجه متخصصین و کارشناسان تغذیه باید  قرار گیرد .

 

د ید ه می‌شود  که از د انش تغذیه برای شناسنامه‌د ار کرد ن برخی محصولات غذایی استفاد ه می‌شود . د ید گاه شما چیست؟

بله. ارزش تغذیه‌ای یک محصول غذایی را متخصص تغذیه تعیین می‌کند . وقتی یک ماد ه غذایی و محصول د ر اختیار یک متخصص تغذیه قرار می‌گیرد ، با محاسبه میزان پروتئین، قند ، چربی و ... د ر یکصد  گرم از آن محصول قاد ر است ارزش غذایی و میزان کالری آن ماد ه غذایی را به طور علمی محاسبه و اعلام نماید .

 

د ر سال‌های اخیر رژیم د رمانی و تغذیه کمی مکانیزه شد ه است. نظر شما چیست؟

این کارها علمی نیست. تجارت وقتی وارد  برخی مقولات می‌شود ، گاهی منافع و ارزش‌ها جایگاه واقعی خود  را از د ست می‌د هد . اینکه به یک برنامه کامپیوتری، اطلاعات غذایی فرد  را می‌د هید ، د ر اصل با یک ماشین مواجه هستید  تا تصمیم‌گیری کند ، ولی وقتی یک فرد  به متخصص تغذیه مراجعه می‌کند ، قد ، وزن، اند ازه مچ د ست، وضعیت ترکیب بد ن را می‌گیرد  و استخراج می‌کند ؛ شاید  به این نتیجه برسد  که این اند ازه‌ها و عد د ‌ها مربوط به یک فرد  هفتاد  و پنج کیلویی و نرمال است، اما همین فرد  وقتی روی ترازو می‌رود ، می‌بینیم که هشت کیلو عضله کم د ارد  و د ه کیلو چربی مازاد  د ارد ...! فرد ی که قصد  تعیین نحوه تغذیه و د اد ن رژیم د ارد  باید  طوری اقد ام کند که از عضله فرد  کم نشد ه، بلکه چربی اضافه وی نیز کم شود .

ماشین و کامپیوتر د یگر این را تشخیص نمی‌د هد ، بلکه بر اساس وزن اضافه نسبت به قد  فرد  اقد ام به محاسبه رژیم و نحوه تغذیه خواهد  کرد . ماشین تمام اضافه وزن را شاید  به اشتباه، چربی ارزیابی کند  که باید  کم شود ، ولی متخصص تغذیه این خطا را نخواهد  کرد . برخی افراد  بد ن عضلانی د ارند  و نمی‌توان بیش از آنکه صلاح است وزن فرد  را کاهش د اد ، چون از عضلات کم می‌شود  و این اقد ام صحیح نیست. اصلاً رژیم ماشینی و با استفاد ه از برنامه‌های نرم افزاری توصیه نمی‌شود . کسی که بخواهد  کار علمی و تخصصی د ر تغذیه و رژیم د رمانی انجام د هد ، تن به رژیم‌های نرم افزاری نمی‌د هد .

 

ورود  مکمل‌های تغذیه‌ای و د اروهایی مانند  د اروهای چربی‌سوز (به اصطلاح عوام) چه جایگاهی د ر رژیم د رمانی د ارد ؟

مکمل‌های غذایی حجم فشرد ه‌ای از مواد  مغذی یا ترکیبات غذایی است. مثلاً کپسول زرد چوبه یا کورکومین، صد  برابر ماد ه مؤثره بیشتری نسبت به زرد چوبه‌ای د ارد  که به طور عاد ی د ر غذا و طبخ استفاد ه می‌شود . پس وقتی ماد ه مؤثره فشرد ه شد ، جنبه د ارویی پید ا می‌کند . استفاد ه از مکمل زمانی توصیه می‌شود  که برآورد  یک متخصص تغذیه آن‌گونه باشد  که با د ریافت غذای روزانه، نیاز‌های فرد  بر طرف نمی‌شود . باید  بررسی شود  که چه مقد ار و برای چه مد ت از یک مکمل باید  به فرد  د اد  تا نیازهای ضروری بد ن وی برطرف شود  تا اینکه فرد  با مشکل مواجه نشود . اگر فرد  بطور سرخود  از یک مکمل یا د اروی تقویتی استفاد ه کند ، می‌تواند  با مشکل مواجه شود .

 بیشتربخوانید:

اختلالات عصبی پرخوری و کم‌خوری، نتیجه استرس کرونا

 

 

 

د ر مورد  رژیم‌های افزایش وزن یا کاهش وزن، شما از چه اصولی پیروی می‌کنید ؟

ما پس از گرفتن اند ازه قد ، وزن، د ور مچ، شرح‌حال و همچنین یاد آمد  خوراک فرد ، گرفتن ترکیب بد ن با د ستگاه «اینباد ی»، میزان د ریافت انرژی و مشکلات د رونی فرد  را بررسی کرد ه و با مشاهد ه ترکیب بد ن با توجه به وضعیت چربی و عضلات بد ، رژیم غذایی مناسب به مراجعه‌کنند ه می‌د هیم.

 

افراد  لاغر چطور؟

د ر این افراد  اشتها و تمایل فرد  به غذا را بررسی می‌کنیم. با بررسی میزان برخی از املاح و مواد  معد نی د ر بد ن می‌توان به علل کاهش اشتها پی برد . کمبود  آهن، روی، کمبود  برخی از ویتامین‌ها اشتها را کم می‌کند . د ر این‌صورت مکمل مربوطه را تجویز می‌کنم و معمولاً برای افراد  کم اشتها شربت انار توصیه می‌کنم، قرص گیاه شیکورید ین و قرص مخمر آبجو نیز تجویز می‌کنم. من د اروی شیمیایی پیشنهاد  نمی‌کنم. معمولاً این افراد  به علت هله‌هوله خوری، غذا مناسب نمی‌خورند  که ما سعی د ر حذف هله‌هوله می‌کنیم و مقد ار گوشت، مرغ و ماهی آنان را کم‌کم افزایش می‌د هیم. این افراد  لاغر اگر نتوانند  از نظر تغذیه‌ای حجم خود  را بالا ببرند  با استفاد ه از مکمل‌های پروتئینی و کربوهید راتی به آنان کمک می‌کنیم که وزن بگیرند .

 

آیا رژیم‌د رمانی باید  با بررسی وضعیت اقتصاد ی و اجتماعی افراد  انجام گیرد ؟

به‌طور مسلم با بررسی وضعیت اقتصاد ی و اجتماعی افراد  نسبت به رژیم د رمانی اقد ام می‌کنیم، البته از مکمل‌های تولید  د اخل می‌توانیم توصیه کنیم، چون مکمل‌های خارجی چهار تا پنج برابر نمونه‌های د اخلی قیمت د ارند . من به همه این ابعاد  توجه د ارم.

آیا به افراد  لاغر مصرف بیشترغذای پرکالری توصیه می‌کنید ؟

غذای پر کالری ارزش و اهمیتی د ر تغذیه این افراد  ند ارد . سعی می‌کنیم د ر رژیم، قبل از بالا برد ن کالری و انرژی د ریافتی، کیفیت تغذیه فرد  را بالا ببریم. اگر فرد  کمبود  عضله د ارد  باید  به افزایش حجم عضله وی فکر کنیم تا اینکه به افزایش بافت چربی و بروز چاقی د ر فرد  فکر کنیم.

 

چگونه به جذب حد اکثری غذا د ر افراد  کمک می‌کنید ؟

به‌وسیله پروبیوتیک‌ها و پره‌بیوتیک‌ها کمک به جذب بهتر غذا می‌کنیم. د ر مورد  افراد ی که قصد  لاغرشد ن د ارند ، مصرف حد اکثری سبزیجات بخارپز را به‌عنوان منبع غذایی فیبر د ر رژیم غذایی آنان قرار می‌د هیم. سالاد  بد ون سس و سبزی خورد ن را نیز د ر رژیم غذایی می‌گنجانیم. سبوس گند م و برنج را برای افراد ی که نمی‌توانند  از این مواد  غذایی و یا مکمل‌ها استفاد ه کنند  جهت پر کرد ن معد ه و کاهش تقاضای غذا، توصیه می‌کنیم. این اقتصاد ی است، چون یک کیلو سبوس گند م و برنج اگر یکصد  و چهل هزار تومان برای مصرف یکماه قیمت د اشته باشد ، ولی مکمل فیبر و پروتئین پانصد  و پنجاه هزار تومان قیمت د ارد .

 بیشتربخوانید:

پرخوری عصبی را چگونه درمان کنیم؟

 

 

 

توصیه کاربرد ی د ر امر پخت و پز هم د ارید ؟

همه باید  آشپزی خود  را اصلاح کنند . گوشت، مرغ و ماهی را به طور فرپز، بخار‌پز و آب‌پز باید  آماد ه کرد  و خورد ن کباب باید  غیر از کوبید ه باشد ؛ همچنین چربی غذا نیز باید  به حد اقل برسد . قند  و شکر، نوشابه، بستنی، کارامل، شربت،

شیرینی و شکلات باید  حذف شود  و یا به حد اقل برسد .

فیبر لازم باید  از مواد  غذایی طبیعی، سبزی خورد ن تأمین شود . برای جلوگیری از چاقی، یکی د و ساعت قبل از ناهار و شام باید  از سبزی‌های بخار پز و سالاد  فاقد  سس جهت کاهش اشتها استفاد ه کرد . کد و، باد مجان، لوبیا سبز، نخود  سبز، قارچ، کلم، کرفس، بامیه، گوجه فرنگی را می‌توان بخار‌پز و کنار مرغ مصرف کرد . از فلفل و اد ویه که نقش چربی‌سوزی د ارد  می‌توان استفاد ه کرد .

 

برخی افراد  یک نوع رژیم از یک نوع ماد ه غذایی به طور تکراری تجویز یا توصیه می‌کنند . تا چه حد  می‌تواند  این نحوه تغذیه ضرر د اشته باشد ؟ مثلاً برخی افراد  فقط رژیم پروتئینی می‌د هند .

مطمئن باشید  که هیچ‌گاه یک کارشناس تغذیه و متخصص، این نوع رژیم را توصیه نمی‌کند . د ر کشور ما تعد اد  فراوانی از پزشکان عمومی رژیم می‌د هند . آنان د و واحد  د ر طول تحصیل د ر مورد  تغذیه گذراند ه‌اند ، ولی رژیم‌د رمانی نخواند ه‌اند . از آرایشگر تا مربی ورزشی این روزها مشغول رژیم د اد ن هستند .

این رژیم‌ها از نوع غیر علمی و غیر حرفه‌ای است؛ هیچ‌گاه یک کارشناس تغذیه چنین رژیمی توصیه نمی‌کند . این رژیم‌ها عوارض د ارد .

 

رژیم ناد رست د اد ن چه پیامد هایی د ارد ؟

می‌تواند  سوء‌تغذیه و تحلیل شد ید  عضلانی بد هد . ممکن است ریزش مو شد ید  بد هد . وقتی فرد  از نظر علمی ارزیابی می‌شود  می‌توان رژیم صحیح اعلام کرد ، ولی بسیاری از مراجعان به د نبال رژیم‌های سریع و کوتاه مد ت هستند  که من اصلاً توصیه نمی‌کنم و تجویز هم نمی‌کنم. رژیم کوتاه و سریع پیامد های مخربی برای بد ن د ارد .

من تجربه د ارم چند ین سال قبل، خانمی را به میزان نود  کیلوگرم د ر مد ت د و سال کاهش وزن د اد یم؛ بد ون هیچ افتاد گی پوست و چروک روی صورت و بد ن که گزارش آن د ر هفته نامه سلامت چاپ شد . روند  طولانی مد ت رژیم موجب می‌شود  که پوست فرصت ترمیم و جمع کرد ن خود  را پید ا کند .

د ر کاهش وزن سریع خطراتی چون ایجاد  سنگ کیسه صفرا و پاک نشد ن چربی از کبد  وجود  د ارد . حتی می‌تواند  عارضه کبد  چرب را تشد ید  کند .

 

د رمان عارضه کبد  چرب از د ید گاه شما چگونه است؟

روزانه مراجعان فراوانی د ر خصوص کبد  چرب به مطب د ارم. د ر موارد  کبد  چرب گرید  د و (د رجه د و) به بالا، ابتد ا مصرف گوشت قرمز، جگر، کله پاچه و د ل قلوه، مغز را حذف می‌کنیم. چربی را به حد اقل کاهش می‌د هیم. مصرف قند ها و حتی میوه‌های شیرین را تا حد  ممکن کاهش می‌د هیم.

اگر مراجعان د ستورات لازم و توصیه‌های من را مو به مو اجرا کنند ، کبد  چرب گرید  سه را د ر مد ت پنج تا شش ماه حذف می‌کنیم. من این را تضمین می‌کنم. وقتی می‌گویم گوشت قرمز نخور، یعنی هیچ مقدا ر نخور. وقتی می‌گویم کیک، کلوچه، بیسکویت، شکلات و کاکائو نخور، یعنی هیچ مقد ار اصلاً نخور. تمام این تنقلاتی که گفتم چربی اشباع د ارند  ایزومر ترانس بالا د ارند  و به شد ت کبد  را چرب می‌کنند  و خطر گرفتگی عروق هم ایجاد  می‌کنند . کیک، کلوچه، بیسکویت، شکلات نباید  خورد . متاسفانه تمام اینگونه تنقلات به خصوص شکلات و کاکائو د ارای چربی مضر و روغن پالم است.  افراد  د ارای کبد  چرب ضمن کاهش د اد ن شد ید  چربی و روغن مواد  غذایی، کتلت، کوکو، ته د یگ، چیپس و سیب‌زمینی سرخ کرد ه را نیز نباید  مصرف کند . مصرف لواشک، آلوچه و آبمیوه‌ها به‌خصوص صنعتی و امثال آن را باید  به حد اقل رساند  یا مصرف نکنند ، چون لواشک، فرم تغلیظ شد ه میوه‌ها است. آب‌میوه‌ها و این‌گونه میوه‌ها د ارای مقاد یر فراوانی قند  میوه است که کالری بالایی د ارد  و د ر کبد  به شکل چربی تبد یل و ذخیره می‌شود .

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، چاقی، لاغری، تناسب اندام، رژیم درمانی، دکتر سید علی کشاورز، کبدچرب تعداد بازديد: 398 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز