Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:40

30
مرداد
گیاهان دارویی موثر در کاهش آلرژی های فصلی

گیاهان دارویی موثر در کاهش آلرژی های فصلی

متاسفانه آلرژی‌ها یا حساسیت‌ها درمان‌پذیر نیستند. بیشتر ژنتیکی یا ارثی هستند و افرادی که به دنبال درمان دارویی می‌گردند باید به این نکته توجه داشته باشند.

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص گیاهان دارویی،‌ در پاسخ به سوال گزارشگر «زندگی‌آنلاین» در مورد گیاهان دارویی موثر در کاهش آلرژی‌های فصلی، بیان کرد: «متاسفانه آلرژی‌ها یا حساسیت‌ها درمان‌پذیر نیستند.

بیشتر ژنتیکی یا ارثی هستند و افرادی که به دنبال درمان دارویی می‌گردند باید به این نکته توجه داشته باشند. اما با روش‌هایی می‌توان مشکلات آلرژی را تا حدودی کاهش داد تا قابل‌تحمل‌تر شوند.

آلرژی می‌تواند نسبت به هر چیزی وجود داشته باشد و می‌تواند فصلی (مربوط به زمان گرده‌افشانی، گرما و سرما) یا ... باشد. در فصل سرما به خصوص در افراد مبتلا به آسم، شدت تنگی‌نفس می‌تواند بیشتر باشد و یا در بعضی از افراد می‌تواند آبریزش، سرفه و یا ‌عطسه بیشتر اتفاق بیفتد».

دکتر صالحی سورمقی افزود: «هر ماده‌ای که خداوند در حیطه زندگی ما ساخته است، می‌تواند آلرژی‌زا باشد، بنابراین ما موادی را به عنوان ضد‌آلرژی داریم که خود آنها هم می‌توانند آلرژی‌زا باشند.

پس اگر در جایی دیدید گفته می‌شود بعضی از مواد ضد‌آلرژی ولی در برخی افراد آلرژی‌زا هستند، طبیعی است.

مثلا زردچوبه ضد آلرژی خوبی است، ولی ممکن است در درصد کمی از افراد هم آلرژی‌زا باشد یا دارچین هم در موارد کمی از افراد می‌تواند آلرژی زا باشد، ولی در اکثر موارد ضد حساسیت است؛ انگور ضد حساسیت است، ولی در مواردی می‌تواند ایجاد حساسیت کند. یا زرشک هم به همین ترتیب».

این متخصص گیاهان دارویی گفت: «در اینجا برای افرادی که بیشتر دچار تنگی نفس و آسم هستند و این مشکل به ویژه در زمستان با سرماخوردگی شدت پیدا می‌کند، محصولی را معرفی می‌کنم که آن روغن یا اسانس نعنا است که به دلیل داشتن ترکیبی به نام منتول یکی از بهترین و قوی‌ترین ضد‌احتقان‌ها، یعنی باز کننده مجاری تنفسی است.

این روغن امروزه در صنعت به شکل قطره‌ای به نام قطره منتول فرموله شده است که از آن می‌توان به چند شکل استفاده نمود».

وی اظهار داشت: «در افرادی که دچار تنگی نفس می‌شوند، اگر این تنگی نفس به هنگام خواب اتفاق می‌افتد می‌توانند این قطره را جلوی بینی یا به ویژه در دو طرف بالش بمالند که تبخیر شده و باعث باز شدن راه‌های تنفسی گردد.

همچنین در کودکان هم می‌توان به همین شکل از آن استفاده نمود و در مواقع بیداری یا بازی در کنار یقه آنها مالیده شود.

قطره منتول تنها بخوری است که نیازی به دستگاه ندارد و می‌توانید قطراتی از آن را در جاهای گرم مثل پشت پنجره‌ای که آفتاب هست یا در مسیر لوله شوفاژ یا جاهای گرم قرار دهید تا تبخیر شود و برای محیط‌های مسکونی بسیار مناسب است که ضمن ضد عفونی کردن، به عنوان ضد احتقان، باعث باز شدن بینی می‌شود.

از این قطره می‌توان در حمام یا جکوزی و سونا هم به عنوان ضد‌احتقان استفاده نمود.».

دکتر صالحی افزود: «در افرادی که دچار آسم هستند توصیه می‌شود شیشه آن را همراه داشته باشند و هر بیست دقیقه یا نیم ساعت یکبار چند قطره از آن را جلوی بینی خود بمالند و با چند تنفس عمیق راه‌های بینی باز خواهد شد و این اثر تا حدود نیم ساعت یا یک ساعت ادامه دارد و چون از نعنای خوراکی استفاده می‌شود، اگر فرد هر چند مرتبه هم به استفاده از آن نیاز پیدا کرد، مصرف آن هیچ مشکل یا عارضه جانبی را به دنبال نخواهد داشت».

 

برای دیدن فایل ویدیویی مصاحبه با آقای دکتر محمدحسین صالحی سورمقی در مورد درمان آلرژی با گیاهان دارویی اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، درمان حساسیت فصلی، درمان آلرژی فصلی، گیاهان دارویی مفید برای حساسیت فصلی، گیاهان دارویی مفید برای آلرژی فصلی، گیاه درمانی حساسیت فصلی، گیاه درمانی آلرژی فصلی تعداد بازديد: 1236 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز