Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 16:23

17
مرداد
آشنایی با خواص گیاه زنیان ؛ از لاغری تا درمان سکسکه

آشنایی با خواص گیاه زنیان ؛ از لاغری تا درمان سکسکه

زنیان دارای خواص بادشکن، برطرف‌کننده سکسکه، ضدتهوع و استفراغ، لاغرکننده و رفع دل پیچه است.

به گزارش فارس، دانه زنیان یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید است که برای درمان مشکلات معده از آن استفاده می‌کنند. این دانه فوق‌العاده به‌ جز درمان ناراحتی‌های معده خواص دیگری برای سلامتی دارد. می‌توان دانه زنیان را به صورت خام یا پودر استفاده کرد یا می‌توانید آن را با سایر گیاهان ترکیب کنید و در رژیم غذایی خود بگنجانید.

دانه زنیان حاوی کلسیم، تیامین، ریبوفلاوین، فسفر، آهن و نیاسین است. روغن زنیان از دانه‌های آن تهیه می‌شود که دارای ۲/۵ تا ۵ درصد روغن است. از برگ‌ها و گل‌های زنیان برای استخراج روغن استفاده می‌شود و دارای ۳۵ تا ۶۰ درصد تیمول است. از این روغن بی‌رنگ یا قهوه‌ای کم‌رنگ به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان میکروب‌کش و قارچ‌کش استفاده می‌کنند.

 اسیدی شدن دستگاه گوارش

یک قاشق غذاخوری دانه زنیان با یک قاشق غذاخوری زیره سبز را با هم ترکیب کنید. این ترکیب را با مقداری پودر زنجبیل به‌صورت روزانه مصرف کنید. این درمان طبیعی بهترین روش برای رفع مشکلات وخیم هاضمه است. همچنین برای درمان اسیدیته و مشکل رفلاکس اسیدی مناسب است.

 

بیشتر بخوانید:

آشنایی با خواص جادویی زنیان

 

یبوست

دانه زنیان برای درمان مشکلات مربوط به هاضمه بسیار مناسب است. بنابراین برای خلاصی از شر یبوست به شما کمک کند. دانه زنیان هیچ‌گونه اثر جانبی ندارد.

 اختلالات کلیوی

دانه زنیان برای درمان سنگ‌های کلیه بسیار ضروری است. برای درمان یا کاهش دردهای ناشی از اختلالات کلیوی بسیار مفید است.

 آسم

مصرف دانه زنیان با آب گرم سرماخوردگی را به‌سرعت تسکین می‌دهد و سرفه و مخاط را از بدن دفع می‌کند. برای درمان برونشیت و آسم مناسب است. می‌توان دوبار در روز دانه زنیان را به‌همراه شکر زرد استفاده کرد.

کبد و کلیه

برای درمان درد روده که در نتیجه‌ سوءهاضمه و التهاب ایجاد می‌شود، آب زنیان را بنوشید. مصرف این گیاه برای درمان عملکرد نامناسب کبد و کلیه بسیار مناسب است.

مشکلات دهان و دندان

دانه زنیان سبب جلوگیری یا بهبودی درد دندان می‌شود. برای درمان درد دندان، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان دهان خود را با مقداری روغن میخک، مقداری روغن زنیان و آب بشویید. این راه بهترین روش برای حفظ بهداشت دهان و دندان است.

 

بیشتربخوانید:

زنیان (نانخواه) در طب سنتی

 

 

سرماخوردگی

این دانه بهترین روش طبیعی برای درمان علائم سرماخوردگی مانند انسداد بینی است. بخور زنیان در آب داغ بهترین تسکین است.

خارش، سوختگی و اگزما

دانه زنیان را با آب ولرم مخلوط کنید تا به صورت خمیر دربیاید. این خمیر را به هر منطقه‌ای از صورت یا بدن که لازم است بزنید. سعی کنید تا منطقه‌ی آسیب‌دیده را با آب زنیان بشویید تا اثر بیشتری داشته باشد. برای تورم ناشی از سوختگی، جوش یا اگزما دانه زنیان خرد‌شده را با آب لیمو ترکیب کنید. این ماده به از بین بردن تورم کمک می‌کند.

 مشکلات هاضمه

دانه زنیان برای مشکلات هاضمه مفید است. جویدن یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان با شکر کمک می‌کند تا از شر سوءهاضمه خلاص شوید. می‌توانید دانه را بدون شکر مصرف کنید.

آرتریت

روغن دانه زنیان روش بسیار مفیدی برای درمان درد آرتریت است. به‌طور مرتب، مفاصل آسیب‌دیده را با روغن دانه زنیان ماساژ دهید تا از درد آرتریت خلاص شوید.

اسهال

دانه زنیان دارویی طبیعی برای اسهال خونی و اسهال است. مشتی از دانه زنیان را در یک لیوان آب بجوشانید. سپس اجازه بدهید سرد شود و دوبار در روز آن را مصرف کنید. این یکی از روش‌های مرسوم برای درمان سوءهاضمه و اسهال خونی است.

 آنفلوآنزا

دانه زنیان را همراه با دارچین در آب بجوشانید. از صافی رد کنید و ۴ بار در روز آن را بنوشید تا آنفلوآنزا برطرف شود.

شیردهی

دانه زنیان را با دانه رازیانه مخلوط کنید. این ترکیب برای پاک‌سازی رحم و افزایش تولید شیر مادر استفاده می‌شود. یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان را به یک لیتر آب اضافه کنید. ۵ دقیقه آن را بجوشانید و سپس اجازه دهید تا سرد شود. برای اثربخشی بهتر هر روز آن را مصرف کنید.

 میگرن

دانه‌های زنیان را در یک ورق کاغذ بپیچید و بو کنید. این کار برای کاهش سردردهای میگرنی مفید است. همچنین می‌توان برای درمان سایر مشکلات مربوط به سر دانه‌های زنیان را سوزاند و استنشاق کرد.

 سلامت قلب

برای تحریک قلب یک قاشق غذاخوری دانه زنیان را با آب گرم مصرف کنید. این روش برای درمان درد قفسه سینه هم مناسب است.

 جوش

یکی دیگر از خواص زنیان درمان جای جوش است. پودر دانه زنیان را با ماست ترکیب کنید و روی صورت خود قرار دهید. بعد از 30 دقیقه آن را با آب گرم بشویید. این روش درمانی می‌تواند جای جوش را کمرنگ کند.

 کاهش وزن

نوشیدن نصف لیوان آب و دانه زنیان خیس‌شده با معده‌ خالی به حل شدن چربی کمک می‌کند. هر روز صبح با معده خالی یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان میل کنید. این کار سبب می‌شود تا در یک ماه ۴ تا ۵ کیلوگرم وزن کم کنید.

میزان و طریقه مصرف زنیان برای لاغری

دمنوش، دو تا چهار گرم از گیاه زنیان را در آب جوش دم کرده، روزی سه بار نیم فنجان مصرف شود.

پودر، می‌توان روزانه سه تا چهار گرم پودر دانه‌ها را به شکل‌های مختلف یا همراه با غذا مصرف کرد. با وجود این که دانه ها ریز هستند، برای اثربخشی بیشتر لازم است پودر شوند تا مواد آن‎ها در بدن بهتر استخراج شود.

عصاره خشک، عصاره خشک دانه‌های زنیان را می توان روزانه 125 میلی‎گرم مصرف کرد.

عرق زنیان، بعد از هر وعده غذایی ظهر و شب نصف استکان همراه با نصف استکان آب مصرف شود تا هضم غذا را آسان و از نفخ و ترشی معده جلوگیری کند.

 شب ادراری

۵۰ گرم کنجد سیاه، ۲۵ گرم دانه زنیان و ۱۰۰ گرم شکر زرد را با هم مخلوط کنید. روزی دوبار ۱ قاشق چای‌خوری از این مخلوط را مصرف کنید. این کار به درمان تکرر ادرار و شب‌ ادراری کمک می‌کند.

درد مفاصل

برای تسکین درد مفاصل، مارچوبه، دانه زیره سیاه، دانه شنبلیله و دانه زنیان را با هم مخلوط کنید. سپس پودر کنید و هر روز صبح نصف قاشق چای‌خوری از آن را بخورید.

 کولیت

یک قاشق چای‌خوری دانه زنیان و نصف قاشق چای‌خوری دانه رازیانه را در نیم‌لیتر آب بجوشانید. به‌مدت ۵ دقیقه روی شعله متوسط بپزید. اجازه دهید سرد شود و آن را از صافی رد کنید. روزانه بعد از هر وعده غذایی یک فنجان از آن بنوشید.

 پاک‌کننده بدن

مصرف چای دانه زنیان می‌تواند به پاکسازی سموم بدن کمک کند. به‌همین‌ دلیل می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی و بیماری‌های مربوط به آن را کاهش دهد. این کار به تصفیه خون و بهبود جریان خون در بدن کمک می‌کند.

سنگ مثانه

برای از بین بردن سنگ مثانه روزانه ۶ گرم دانه زنیان مصرف کنید.

نحوه نگهداری از زنیان

برای نگهداری زنیان از قرار دادن آن در مکان‎های مرطوب و در زیر نور مستقیم آفتاب خودداری کنید و همیشه آن را به اندازه مصرف‎تان خریداری کنید، این دانه‌ها را در ظروف در بسته و در مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

برچسب ها: درمان یبوست، آرتریت، خواص زنیان، طبع زنیان، زنیان، لاغری با زنیان، زنیان چیست تعداد بازديد: 353 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز