Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:09

3
آذر
زنیان (نانخواه) در طب سنتی

زنیان (نانخواه) در طب سنتی

گیاه زنیان یا نانخواه، مزاج گرم و خشك دارد. زنیان به تقویت مغز و اعصاب، رفع مشکلات قاعدگی، قطع اسهال و ... کمک می‌کند. این مقاله را بخوانید تا اطلاعات بیشتری از زنیان بدست آورید.

دکتر سید مهدی میرغضنفری؛‌ متخصص طب سنتی

 

مزاج این گیاه گرم و خشك در درجه سوم (از چهار درجه) و لذا نسبتا قوی بوده، یعنی باید در مصرف آن احتیاط کرده و برای استفاده طولانی، حتما با نظر پزشک باشد.

به صورت دانه (میوه گیاه) است گرچه ریشه این گیاه نیز خاصیت دارویی دارد. معمولا برای گرم كردن سیستم گوارشی و برای تسهیل عمل هضم از آن استفاده می شود. 

زنیان دارای بو و طعم  تندی بوده و اشتها آور است و بخاطر گرمی ای كه دارد طبیعتاً افراد با مزاج گرم سعی كنند استفاده زیاد نداشته باشند و یا اگر استفاده می كنند، به عنوان مصلح آن، از کمی سنكجبین استفاده كنند.

عرق زنیان معمولاً برای گرفتگی های عضلانی ناشی از سردی و حتی درجات خفیفی از حالت شبه فلج توصیه شده است و برای بعضی از لرزش های بدن كه طبیعتاً  ناشی از سردی باشد استفاده می‌شود.

این گیاه برای تقویت مغز و اعصاب مفید است كه گاهی همراه با دارچین و گل گاو زبان هم قابل استفاده است.

با توجه به اینکه سیستم تنفسی به سردی حساس است و سرما موجب اسپاسم و انقباض مجاری تنفسی شده و سردی مزاج باعث ترشح و ماندن ترشحات در سیستم ریوی می شود، زنیان و عرق آن می‌تواند با نرم و رقیق کردن و لذا دفع ترشحات تنفسی، برای برخی انواع سرفه و برونشیت یا ذات الریه یا تنگی نفس مفید باشد.

با توجه به اینکه زنیان مدر (ادرارآور)، قاعده اور و عرق آور (معرق) است، برای دفع رطوبت های زائد بدن بسیار مناسب است که این، منجر به درجاتی از کاهش وزن و پف آلودگی نیز می شود.

همچنین برای دفع سنگ های ادراری و مشکلات قاعدگی (دیر باز شدن قاعدگی یا قاعده نشدن به موقع مخصوصا در سرد مزاجان) نیز مفید استاین گیاه ضد نفخ و از بین برنده بادهای تشکیل شده داخل بدن و سیستم گوارش است و لذا برای رفع برخی از انواع پیچ خوردن روده و قولنج مفید است.

افراد گرم مزاج اگر بر اثر مصرف زنیان دچار سردرد شوند؛ می توانند از گشنیز استفاده كنند كه گیاهی است كه با طبع سرد و ضد زنیان عمل کرده و باعث جلوگیری از بالا رفتن بخارات و گازها به سمت مغز می شود.

برای قطع اسهال نیز به کار می رود، البته باید توجه داشت که باید به علت اسهال توجه داشت و نباید اسهال را بلافاصله پس از بروز، بند آورد.

خاصیت تریاقی داشته و برای ترک اعتیاد به تریاک و کم کردن مضرات آن، مفید است.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، خواص درمانی زنیان، خواص زنیان، فواید نانخواه، گیاه نانخواه، مزاج زنیان، طبع زنیان، زنیان و طب سنتی تعداد بازديد: 9917 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز