Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 12:54

18
دی
خواص درمانی ادویه جات

خواص درمانی ادویه جات

مصرف به اندازه ادویه افزون بر خوش‌عطر و طعم کردن غذا، فواید زیادی برای بدن دارد که تسهیل در هضم غذا، تنظیم قندخون و ... از آن دسته‌اند. از جمله این ادویه‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

مصرف به اندازه ادویه افزون بر خوش‌عطر و طعم کردن غذا، فواید زیادی برای بدن دارد که تسهیل در هضم غذا، تنظیم قندخون و ... از آن دسته‌اند. از جمله این ادویه‌ها می‌توان موارد زیر را برشمرد:

جوز هندی
جوز هندی هسته میوه‌ای هلو مانند است که در اندونزی به عمل می‌آید. بیشترین عطر و خاصیت آن در پوسته این هسته است، اما معمولا کل هسته در آشپزی به کار می‌رود. تاثیر ویژه جوزهندی در هضم غذا و تسکین درد‌های روماتیسمی است. مصرف بیش از اندازه آن به دلیل دارا بودن ترکیبات آلکالوئیدی باعث تاثیر مستقیم روی سلول‌های مغز و ایجاد حالات توهم‌زاست. مصرف مداوم آن زیان‌آور و استفاده از ۴ گرم آن در یک نوبت باعث مسمومیت شدید می‌شود، پس در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و هنگام مصرف آن را رنده کنید تا عطرش تبخیر نشود.

تخم گشنیز
تخم گشنیز در تهیه ادویه ترکیبی، استفاده فراوان و عطر خوش و منحصربه‌فردی دارد. تخم گشنیز به صورت درسته یکی از معطرکننده‌های ترشی است.

پودر آن به شدت میکروب‌کش است و در زمان ابتلا به بیماری‌های گوارشی مانند اسهال‌خونی، وبا و تیفوئید که هنوز در فصول گرم بخش‌هایی از کشورمان را درگیر می‌کند، بسیار مفید است. راه مصرف ویژه‌ای ندارد، تنها مقداری از آن را در غذا بریزید و بس.
در گذشته‌های نه چندان دور برای خوشبوکردن دهان و تسکین درد دندان نیز مورد مصرف داشته است.

تخم گشنیز دارای مقادیر قابل توجهی کلسیم و ویتامین‌های A و C است که باعث تقویت بدن می‌شود. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن موجب بی‌حسی و گیجی شدید می‌شود که باید از آن اجتناب کرد.

هل
در ایران معمولا در تهیه شیرینی‌جات یا برای عطردادن به چای به‌کار برده می‌شود، اما در آشپزی هندی و عربی موارد استفاده فراوان دارد.

این ادویه پر خاصیت تقویت‌کننده قلب و سیستم گوارش است. به هضم غذا کمک می‌کند و مانند بعضی دیگر از انواع ادویه، ضدمسمومیت است.

یکی از موارد معدود استفاده از هل در غذا، برای عطردادن به خورش‌های نذری است. اگر آن را به تنهایی یا به‌عنوان یکی از عناصر ادویه ترکیبی به‌کار ببرید، حتما مشتری دایمی آن خواهید شد.

هل دارای سه نوع سبز، سفید و سیاه است که خواص یکسانی دارد. هل را با چای دم کرده و عسل بخورید تا سرماخوردگی درمان و تب پایین آورده شود. اگر زیاد ترش می‌کنید، هل را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

مانند دیگر ادویه‌ها مصرف بیش از حد آن مضر است و باعث ناراحتی روده‌ها می‌شود. خواص هل بسیار شبیه شربت اکسپکتورانت است، پس اگر اهل درمان گیاهی هستید، هل را همیشه در ذهن داشته باشید.

 

منبع:خراسان

برچسب ها: ادویه، خواص ادویه جات، جوز هندی، تنظیم قندخون، هل، تخم گشنیز، خواص تخم گشنیز، طبع تخم گشنیز تعداد بازديد: 543 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز