Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 04:49

22
آبان
زیره کرمان را بهتر بشناسید

زیره کرمان را بهتر بشناسید

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که رویش زیره چگونه است و یا در چه مناطقی می روید؟ یا اینکه بوته آن چه شکلی است؟ آیا این گیاه خوش عطر و طعم بوته ای است یا به صورت خوشه ای بر روی درخت؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که رویش زیره چگونه است و یا در چه مناطقی می روید؟ یا اینکه بوته آن چه شکلی است؟ آیا این گیاه خوش عطر و طعم بوته ای است یا به صورت خوشه ای بر روی درخت؟ ما قصد داریم تا در این مقاله به تمامی سوالات رایج در مورد این گیاه پاسخ دهیم.

زیره گیاهی است که به صورت بوته ای رشد می کند و جزء خانواده چتریان است. حتما در مورد خواص دارویی و درمانی این گیاه چیزهای زیادی شنیده اید. زیره در دو نوع سبز و سیاه رشد می کند و بیشترین حجم رشد را در شهر کرمان دارد. به همین دلیل جزء یکی از بهترین سوغات های کرمان به شمار می رود. در این شهر کشاورزان معمولا از تیر ماه شروع به برداشت زیره های خود می کنند. اگر به دنبال بهترین و مرغوب ترین نوع زیره هستید، پس بهتر است نوع کوهی آن را تهیه کنید که فقط در کوه های شهرستان بافت پیدا می شوند و به صورت خود رو، رشد می کنند. معمولا عشایری که در فصل رویش این زیره در مناطق کوهستانی بافت هستند، این زیره را برداشت می کنند که البته باید بگوییم برداشت زیره کوهی کاری است بسیار دشوار! اگر شما هم با تهیه بلیط اتوبوس کرمان به این شهر سفر کردید می توانید به این مناطق کوهستانی بروید و خودتان این زیره های کوهی را بیابید و برداشت کنید و برای رزرو بلیط می توانید به https://mrbilit.com/ مراجعه کنید.

 

مصرف این گیاه قدمتی طولانی به فاصله ای حدود چندین هزار سال قبل دارد. بله! حتی در دوران ما قبل تاریخ هم از این گیاه استفاده می کردند. این ادعا ثابت شده است و طبق کاوش هایی که در خانه های دریاچه ای که مردم ما قبل تاریخ در آن سکونت داشته اند انجام شده است، مقدار بسیار زیادی زیره پیدا کرده اند. جالب است بدانید که یونانی ها و و رومی ها هم از زیره استفاده می کردند اما از خاصیت های معجزه آسای آن بی خبر بوده اند. در گذشته طبیبی به نام ابن بیطار عرب، بر روی این گیاه تحقیقاتی انجام داده است و متوجه تاثیر آن بر روی دفع نفخ شکم شده است.

اگر با بلیط هواپیما تهران کرمان به این شهر سفر کردید، در هنگام خرید سوغاتی برای عزیزان تان، خرید زیره را به عنوان سوغاتی بسیار ارزشمند فراموش نکنید. در گذشته کرمانی ها خصوصا کسانی که دستی بر طبابت داشته اند، به این گیاه "کمون" هم می گفتند. بیشترین نوع زیره ای که در کرمان رشد می کند زیره سیاه است. البته زیره رنگ های دیگری هم دارد مانند صورتی، خاکستری، زرد، سبز و قهوه ای. بذر این گیاه به صورت دو بیضی به هم چسبیده است. زیره کرمان یک ویژگی منحصر به فرد دارد و آن هم نوع چرب آن است که می توان از ان یک اسانس روغن که ترکیبی از چندین ماده موثر دارویی است تهیه کرد. این مواد دارویی شامل رزین، تانن، نوعی الکل و مقداری هم ترکیبات نیتروژنه می باشد. این گیاه را اگر به پنیر بیفزایید باعث می شود تا قدرت نگهداری آن کمی بیشتر شده و خوش بود تر هم بشود. نوعی دیگر از زیره هم وجود دارد که خواص لاغری داشته که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

خواص زیره

پیش از هر چیز باید بگوییم که خواص زیره سبز با زیره سیاه کمی تفاوت دارد. برای مثال زیره سیاه سرشار از موادی همچون رویف منگنز، منیزیوم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است. در این گیاه ویتامین هایی همچون ویتامین   C، E، B 6 و ریبوفلاوین وجود دارد.

برای لاغری و کاهش وزن

مقداری پودر زیره سیاه را با کمی آب لیمو ترش تازه و آب مخلوط کنید و پیش از غذا میل کنید. این ماده در کاهش چربی دور شکم مفید است و میزان سوخت و ساز چربی در این ناحیه را افزایش می‌ دهد.

کافیست تا مقداری از زیره سیاه را با آب لیموی ترش و کمی آب قاطی کنید و قبل از غذا بخورید. این کار باعث می شود تا چربی های دور شکم تان به سرعت باور نکردنی آب شوند و از طرف دیگر هم میزان سوخت و ساز بدن تان افزایش دهد. راه حل دوم هم این است که کمی از زیره را آسیاب کرده تا به صورت پودر در بیاید و سپس آن را در کمی آب حل کنید و کمی هم عسل به آن بیفزایید و آن را میل نمایید. اگر قصد کاهش وزن دارید، سعی کنید با هر وعده غذایی کمی زیره مصرف کنید، برای مثال یک قاشق چای خوری از آن را در چند قاشق ماست ریخته و نوش جان کنید و یا اینکه مقداری از آن را بر روی سالاد یا بشقاب غذای تان بپاشید.

اما در برخی از موارد به دلیل سیستم بدنی متفاوتی که هر شخص دارد، ممکن است مصرف زیره به این صورت برای کاهش وزن و چربی سوزی پاسخ ندهد. پس پیشنهاد می کنیم زیره را با روش های مختلف مصرف کنید، برای مثال از عرق زیره استفاده کنید یا اسانس آن که در تمام داروخانه ها موجود می باشد.  به شما توصیه می کنیم برای مصرف عرق زیره حتما آن را از مغازه های معتبر خریداری کنید و حتما نشان استاندارد ان را بررسی نمایید. اما باید بگوییم که مصرف خود زیره تاثیر بیشتری خواهد داشت، چراکه معمولا عرقیات مخلوطی از اسانس این گیاه و آب هستند به همین خاطر ممکن است تاثیر چندانی نداشته باشند.

درمان آکنه و جوش های جوانی با آب زیره

زیره تاثیر بسزایی در بر روی شفافیت پوست دارد. کافیست تا مقداری از آن را در ظرفی خیس کنید و بگذارید تا چند ساعتی در آن باقی بماند، سپس با آبش صورت خود را بشویید و معجزه آن را دروم آینه مشاهده کنید. زیره همچنین باعث بند آوردن خون بینی می شود. برای این کار باید مقداری از آن را بجوشانید و به شخصی که دچار خونریزی شده است بدهید و چند قطره از آب جوشانده شده را هم به درون سوراخ های بینی بچکانید. اگر چشم های تان قرمز شده است و هیچ قطره استریل چشمی در دسترس ندارید، کافیست تا چند قطره از آب جوشیده شده این گیاه را به درون چشمان تان بریزید. این گیاه سبب
می شود تا رگ های داخل چشم تان خونریزی نکند و قرمزی اش هم بر طرف شود. اگر هم دچار دندان در شده اید، پیشنهاد می کنیم کمی از آب آن را قرقره کنید و دهان خود را با آن بشویید تا دردتان کمی تسکین یابد.

درمان معده درد و نفخ شکم

زیره یکی از داروهای سنتی است که توسط پزشکان قدیمی برای درمان نفخ شکم تجویز می شد. این گیاه از لحاظ درمان نفخ هنوز هم خیلی بهتر از داروهای صنعتی و ضررهای کمتری هم دارد. همچنین به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی که در آن وجود دارد برای گوارش بسیار مفید بوده و درمانی موثر برای معده درد است.

کاهش قند خون

مصرف زیره باعث کاهش قند خون می شود که این خاصیت در برخی از موارد هم ممکن است کمی آسیب رسان باشد. برای مثال اگر قصد دارید که عمل جراحی انجام دهید پس حتما مصرف این گیاه را قطع کنید، چراکه کاهش قند خون آن هم پیش از عمل اصلا مناسب نیست. از این رو هشداری جدی به دیابتی ها می دهیم. لطفا اگر دیابت دارید از مصرف زیره خود داری کنید، زیرا همانطور که گفتیم این گیاه باعث افت قند خون می شود، به همین دلیل برای کسانی که دیابت دارند اصلا مفید نیست و ممکن است سلامتی شان را به خطر بیندازد.

 ضد سرطان

در زیره ماده ای به نام کیومین آلدهید وجود دارد. این ماده یک ترکیب فعال است که سبب متوقف سازی سلول های سرطانی در بدن می شوند. همچنین این دانه یکی از موثر ترین ماده های ضد سرطانی است.

تنظیم فشار خون

همانطور که گفتیم در این گیاه مقدار قاب توجهی پتاسیم وجود دارد. پتاسیم یکی از مهم ترین ماده های معدنی برای تعادل الکترولیت های بدن می باشد. بنابراین مصرف زیره برای افرادی که مبتلا به فشار خون هستند بسیار مفید است و باعث می شود تا فشار خون شان تنظیم شود. بر اساس گفته های محققین در این زمینه نوشیدن روزانه یک فنجان از دمنوش یا آب زیره سبب می شود تا از بیماری های قبلی در امان بمانید.

 

راه های تشخیص زیره تقلبی

خیلی کم پیش می آید که زیره تقلبی در بازار وجود داشته باشد اما شما باید زیره تازه را از زیره کهنه تشخیص دهید. زیره بویی تند دارد و عطرش آنقدر قوی است که کل اطرافش را پر می کند. برای تشخیص زیره تازه کافیست تا عطر و بوی آن را بررسی کنید و سپس آن را خریداری نمایید. معمولا زیره های سبز در اثر ماندن و کهنگی کم رنگ تر می شوند.

برچسب ها: زیره، خواص زیره، زیره کرمان، رپورتاژ آگهی، مشخصات زیره اصل تعداد بازديد: 629 تعداد نظرات: 2

نظرات

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز