Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 21:19

3
اسفند
آلوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت (2)

آلوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت (2)

بسیاری از ضایعات و زخم‌های پوستی، آفتاب‌سوختگی‌ها، بریدگی‌ها، آكنه و التهاب مخاط دهان با استفاده از ژل آلوئه‌ورا به صورت موضعی بهبود می‌یابند. استفاده از این ژل برای بهبود زخم‌های حاصل از جراحی مجاز نیست.

آلوئه‌ورا سرشار از مواد معدنی است
مواد معدنی گوناگونی در این گیاه باارزش یافت می‌شوند كه عبارتند از:كلسیم، كروم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، پتاسیم، فسفر، سدیم و روی. این مواد معدنی برای حفظ سلامتی لازمند و ثابت شده كه اثر یكدیگر را تقویت می‌كنند. 

قندها در آلوئه‌ورا
این گیاه دارای دو مونوساكارید است. گلوكز و فروكتوز قندهای موجود در آلوئه‌ورا هستند كه خاصیت ضد التهابی دارند. آلوئه‌ورا همچنین دارای پلی‌ساكاریدهاست. پلی‌ ساكاریدها به طور طبیعی در سلول‌های بدن یافت می‌شوند، ولی بدن در حدود 10 سالگی تولید این نوع قندها را متوقف می‌كند و از این زمان به بعد قندها باید از منابع خارجی تأمین شوند.

آلوئه‌ورا منبع بسیار خوبی برای تأمین پلی‌ ساكاریدهاست. به خاطر وجود این قندها در آلوئه‌ورا این گیاه دارای خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی است. تركیبات موجود در این گیاه موجب می‌شوند كه ماكروفاژهای بدن بیشتر اینترفرون و اینترلوكین تولید كنند. این دو ماده از تكثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌‌كنند. ماكروفاژها در واقع تمیزكننده‌های سیستم ایمنی هستند كه می‌توانند تومورها و سموم شیمیایی را تجزیه كنند. 

خواص درمانی آلوئه‌ورا
خواص درمانی این گیاه از دیرباز شناخته شده است و امروزه نیز مردم به اثرات درمانی آن ایمان دارند. فراورده‌های آلوئه‌ورا طبیعی هستند، به همین دلیل مردم همیشه بر خواص درمانی مفید این گیاه تكیه می‌كنند. همان طور كه گفتیم وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، فاكتورهای رشد، آمینواسیدها و پروتئین‌ها در این گیاه ثابت شده است.

برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا دارای ماده ژل مانندی است كه استفاده از آن به صورت موضعی برای درمان سوختگی‌ها و بهبود زخم‌ها مفید است. برخی از تركیبات موجود در این گیاه موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی و جلوگیری از رشد تومورها می‌شوند. گیاه آلوئه‌ورا دارای بیش از 200 ماده مختلف است كه همگی برای بدن بسیار مفیدند. مایع زردرنگ و تلخی كه از این گیاه استخراج می‌شود، می‌تواند به عنوان مسهل به كار رود. 

ضایعات پوستی
بسیاری از ضایعات و زخم‌های پوستی، آفتاب‌سوختگی‌ها، بریدگی‌ها، آكنه و التهاب مخاط دهان با استفاده از ژل آلوئه‌ورا به صورت موضعی بهبود می‌یابند. استفاده از این ژل برای بهبود زخم‌های حاصل از جراحی مجاز نیست، چون بهبود زخم را به تأخیر می‌اندازد. 

عفونت‌های دستگاه تناسلی 
تركیبات موجود در گیاه آلوئه‌ورا در درمان عفونت‌های دستگاه تناسلی موثر است. 

هایپرلیپیدمی
آلوئه‌ورا برای كنترل این عارضه بسیار خوب ظاهر می‌شود. این حالت زمانی به وجود می‌آید كه غلظت هر یك از چربی‌های پلاسمای خون افزایش می‌یابد. 

دیابت 
مواد موجود در این گیاه شگفت‌انگیز به بیماران دیابتی كمك می‌كند تا بهتر بیماری‌شان را كنترل كنند. مواردی كه در بالا گفته شد، تنها اندكی از خواص درمانی این گیاه هستند. آلوئه‌ورا برای تسكین درد هم مفید است، به شما كمك می‌كند از شر خارش‌ها خلاص شوید و پوست‌تان را درخشان و شاداب نگه می‌دارد. بسیاری عقیده دارند كه هیچ گیاهی روی زمین به اندازه آلوئه‌ورا این همه خواص درمانی شگفت‌انگیز ندارد در زیر به برخی دیگر از توانایی‌های درمانی این گیاه اشاره می‌شود:


كاهش دهنده كلسترول خون 
اكسیژن‌رسانی بهتر به سلول‌ها
تسكین دردهای آرتریتی و كاهش میزان التهاب در بدن 
جلوگیری از از اثر تخریب‌كنندگی رادیكال‌های آزاد و ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها
جلوگیری از تشكیل سنگ‌های كلیوی و حفاظت از بدن در برابر اگزالات موجود در چای و قهوه. شیره این گیاه مسهل است، ولی چون ممكن است موجب گرفتگی دردناك عضلات شود، غالبا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با مصرف میزان كمتری از این شیره می‌توان از سنگ كلیه پیشگیری یا اندازه سنگ را كوچك‌تر كرد. 
بهبود و درمان اختلالات گوارشی (بیماری سندرم روده تحریك‌پذیر از جمله این بیماری‌هاست)
كاهش دهنده فشارخون با برطرف كردن علت پرفشاری خون
درمان سندرم خستگی مزمن
كمك به سلامت دهان و دندان. دندانپزشكان بر استفاده از فرآورده‌های این گیاه در حفظ و بهداشت دهان و دندان تأكید دارند. 
استفاده از فرآورده گیاه آلوئه‌ورا برای بیماران سرطانی كه تحت شیمی‌درمانی هستند نیز مفید است. دیده شده كه مصرف این گیاه حالت تهوع را كه مشكل شایع بیماران شیمی‌درمانی است، كاهش می‌دهد.

 

 

برای خواندن بخش اول -آلوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، صبر زرد، خواص درمانی آلوئه ورا، فواید آلوئه ورا تعداد بازديد: 1031 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز