Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 12:54

3
اسفند
آلوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت (1)

آلوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت (1)

گیاه «آلوئه‌ورا» یكی از گیاهان شگفت‌انگیز است كه با داشتن خواص مفید و توانایی‌های درمانی متعدد، به بهبود بسیاری از بیماری‌ها كمك می‌كند. این گیاه كه به آن «صبر زرد» هم می‌گویند، یك گیاه بادوام با گل‌های زرد است.

تحریریه ماهنامه دنیای سلامت

 

درباره خواص دارویی و درمانی گیاهانی كه در طبیعت یافت می‌شوند، بسیار شنیده‌ایم و گاهی اوقات از این معجزه‌های شگفت‌انگیز طبیعی حیران شده و دیده‌ایم كه خواص درمانی این گیاهان اگر بیشتر از داروهای شیمیایی نباشد، كمتر نیست. در ضمن، گیاهان دارویی نسبت به داروهای شیمیایی عوارض جانبی كمتری دارد. گیاه «آلوئه‌ورا» هم یكی از این گیاهان شگفت‌انگیز است كه با داشتن خواص مفید و توانایی‌های درمانی متعدد، به بهبود بسیاری از بیماری‌ها كمك می‌كند.

آلوئه‌ورا چیست؟
این گیاه كه به آن «صبر زرد» هم می‌گویند، یك گیاه بادوام با گل‌های زرد است. برگ‌های نیزه‌ای و آبدار این گیاه تا حدود 50 سانتی‌متر بلند می‌شوند و طول این گیاه به حدود 122 سانتی‌متر می‌رسد. انسان‌ها از دیرباز با آلوئه‌ورا آشنا بوده‌اند و شواهد نشان می‌دهد كه اولین گزارش مكتوب درباره این گیاه مربوط به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است كه در نوشته‌های روی دیواره‌های غارها و كنده‌كاری‌های روی ظروف مربوط به مصر باستان كشف شده است.

در افسانه‌های مصر باستان آمده كه این گیاه چنان ارزشی نزد مردمان این سرزمین داشته است كه برای حضور در مراسم پس از مرگ فرعون می‌بایست هدیه‌ای از برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا تقدیم می‌كردند. همچنین درباره استفاده كلئوپاترا، ملكه زیبای مصر، از این گیاه برای حفظ زیبایی‌اش نقل می‌شود.

گفته می‌شود كه او هر روز برای در امان ماندن از آفتاب شدید مصر پوست خود را با آن ماساژ می‌داده است. مصریان حتی برای مومیایی كردن مردگان هم از آن استفاده می‌كردند. مصریان تنها كسانی نبودند كه آلوئه‌ورا را می‌شناختند، بلكه درباره استفاده ارسطو از این گیاه نیز شواهدی وجود دارد.

او مشاور اسكندر بود و به تشویق او اسكندر جزیره سوكوترا در اقیانوس هند را تصرف كرد؛ چرا كه این جزیره به خاطر رشد زیاد گیاه آلوئه‌ورا مشهور بوده است. در آن زمان برای درمان زخم‌های سربازان سپاه اسكـندر از این گیاه استفاده می‌شده است. آلوئه‌ورا در طب سنتی 5 هزار ساله هندی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تمدن‌های یونانی، رومی، آفریقایی، مایایی، سرخ‌پوستان امریكا و چینی‌ها نیز به ارزش این گیاه پی برده بودند. مسلمانان در برخی نقاط جهان پس از بازگشت از سفر حج این گیاه را بالای در خانه‌های‌شان آویزان می‌كنند. 

96‌ درصد از وزن این گیاه را آب تشكیل می‌دهد و مابقی شامل چربی‌های ضروری، آمینواسیدها، ویتامین‌ها، املاح، آنزیم‌ها و گلیكوپروتئین ‌است. آلوئه‌ورا دارای خواص گوناگونی است كه همگی برای حفظ و بهبود سلامتی انسان و درمان بیماری‌ها كاربرد دارند. در اینجا به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌كنیم:

آلوئه‌ورا سیستم ایمنی را تقویت می‌كند
اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد، می‌تواند از خود در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع كند و اگر دچار جراحتی شود خودش آن را بهبود بخشد. بیماری‌های خودایمنی مانند ام.‌اس، لوپوس و آرتریت روماتوئید همگی ناشی از كاركرد نادرست سیستم ایمنی هستند. سرماخوردگی‌های مكرر، بیماری‌های پوستی، مشكلات گوارشی مانند ریفلاكس و التهاب روده می‌توانند نشانه ضعف سیستم ایمنی باشند.

مكمل‌های آلوئه‌ورا حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها، آمینواسیدها، آنزیم‌ها و ریزمغذی‌های مفید بسیاری هستند كه به بدن كمك می‌كنند در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی از خودش دفاع كند. در واقع، وظیفه اصلی سیستم ایمنی تمایز قائل شدن بین عوامل بیماری‌زای خارجی و عوامل بی‌خطر داخلی است. به عنوان مثال، گلیكوپروتئین‌هایی كه روی یك ویروس را می‌پوشانند به بدن تعلق ندارند و باعث بروز بیماری می‌شوند.

وقتی سیستم ایمنی درست كار كند، می‌تواند بین این دو عامل فرق بگذارد و در برابر عوامل بیماری‌زای خارجی واكنش مناسب نشان دهد. ولی گاهی سیستم ایمنی نمی‌تواند این وظیفه را به درستی انجام دهد و بین دشمن‌ها و دوستان بدن تفاوتی قائل نمی‌شود. اینجاست كه سیستم ایمنی به اشتباه، خود بدن را هدف قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌رساند.

در این حالت بیماری‌های خودایمنی بروز می‌كنند. گیاه آلوئه‌ورا دارای خواصی است كه موجب می‌شود سیستم ایمنی درست عمل كند و عوامل بیماری‌زا را از خود بدن بازشناسد و در مقابل دشمنان خارجی بدن واكنش مناسب نشان دهد. 

آلوئه‌ورا سرشار از ویتامین‌هاست
این گیاه دارویی منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین‌هاست. به همین خاطر از آن در بسیاری از درمان‌های خانگی استفاده می‌كنند. ویتامین‌های موجود در آلوئه‌ورا برای كسانی كه پرورش اندام كار می‌‌كنند و البته برای حفظ سلامتی عمومی بدن لازم است. ویتامین‌ها عملكردهای زیست شیمیایی گوناگونی دارند و می‌توانند مانند آنتی‌اكسیدان‌ها، هورمون‌ها یا واسطه‌های پیام‌رسان سلولی عمل كنند.

آلوئه‌ورا ویتامین‌های B1، B2، C، B3، B6، A ، B12، E و اسیدفولیك را در خود دارد. البته این گیاه بیش از آنكه به طور مستقیم این ویتامین‌ها را به بدن شما برساند، به آن كمك می‌كند تا این ویتامین‌ها را از منابع دیگر بهتر جذب كند یا بسازد. آلوئه‌ورا به دلیل داشتن ویتامین A، C و E دارای خواص آنتی‌اكسیدانی است و می‌تواند اثر مخرب رادیكال‌های آزاد را خنثی كند.

ویتامین‌های گروه B و كولین در متابولیسم آمینواسیدها دخالت دارند و ویتامین B12 برای تولید گلبول‌های قرمز خون لازم است. اسیدفولیك هم برای ایجاد سلول‌های خونی ضروری است. آلوئه‌ورا دارای آمینواسیدها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، لیگنین (یك نوع فیبر)، اسید سالیسیك، استرول‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و قندهاست.

اگر شما قرص‌های حاوی ویتامین‌های موجود در این گیاه را مصرف كنید، پس از مدتی تغییر محسوسی در وضعیت خود حس خواهید كرد. ویتامین‌های موجود در آلوئه‌ورا خواص بسیار مفیدی دارند و وضعیت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند...

 

 

برای خواندن بخش دوم -آلوئه‌ورا طبيب شگفت‌انگيز طبيعت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: گیاهان دارویی، گیاه درمانی، صبر زرد، خواص درمانی آلوئه ورا، فواید آلوئه ورا تعداد بازديد: 1018 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز