Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 12:26

3
اردیبهشت
7 دمنوش‌‌گیاهی برای افزایش انرژی (1)

7 دمنوش‌‌گیاهی برای افزایش انرژی (1)

نعنا گیاهی‌ است که در هر خانه یافت می‌شود و می‌‌توان معجونی مخصوص سرماخوردگی‌‌های زمستانی از آن تهیه نمود. دمنوش نعناع سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، در رفع گلودرد موثر بوده و گرفتگی بینی را باز می‌‌نماید.

غزاله شیمی؛ کارشناس ارشد تغذیه

 

 

با شروع زمستان و سرد شدن هوا بدن آسیب پذیرترشده و سیستم ایمنی ضعیف و حساس‌تر می‌‌شود . علاوه بر این ،بسیاری از افراد میل کمتری به نوشیدن آب و مایعات پیدا می‌‌کنند که باعث خشک شدن بدنشان می‌‌گردد. بنابراین، مصرف مقادیر کافی مایعات از جمله دمنوش‌‌های گیاهی مناسب این فصل، به شما کمک می‌‌کنند تا زمستان را در شرایط جسمی سالم‌تری بگذرانید.

معمول ترین نوشیدنی چای است که ساده‌ترین راه برای تسکین دردهای عمومی بدن و پیشگیری‌ از بیماری‌ها است، ولی زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود و خوب است كه در کنار آن از نوشیدنی‌‌های جایگزین مانند انواع جوشانده‌‌ها و دمنوش‌‌های گیاهی استفاده شود. امروزه شاهد افزایش روز افزون مصرف کنندگان دمنوش و جوشانده‌‌های گیاهی هستیم و بازارنیزازانواع متنوع آن بهرمند است.

این نوشیدنی‌‌ها از جوشیدن دانه، ریشه یا برگ گیاهان در آب جوش تهیه می‌‌شوند. اما برخلاف باور عامه، دمنوش با جوشانده فرق می‌کند. برای تهیه دمنوش باید گیاهان دارویی را در آب جوشیده ریخته و ۱۵-۲۰ دقیقه آن را روی بخار قرار دهیم (دم کردن چای معمولی) و بعد از جدا کردن تفاله، نوشیدنی را میل نماییم.

در حالی که برای تهیه انواع جوشانده باید گیاهان دارویی را با آب سرد یا گرم به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی حرارت بجوشانیم. شایان ذکر است که خواص این دو نوع نوشیدنی با یكدیگر متفاوت بوده و هر یک خاصیت منحصر به خود رادارد. اثر جوشانده‌‌ها قوی‌تر از دمنوش و در مقایسه با عرقیات گیاهی، خواص تقویتی و همچنین عطر بیشتری دارند.

تحقیقات نشان داده اند که‌ جوشانده برخی گیاهان با اثرگذاری قوی و فوری بر بعضی از اعضای بدن، عوارض ناگواری به دنبال دارند و می‌توانند به مسمومیت و یاحتی مرگ منجر شوند. در نتیجه توصیه می‌شود، برای مصارف روزانه به میزان متعادل از دمنوش استفاده واز مصرف جوشانده بخصوص جوشانده گیاهان ناشناخته بدون نظر و تجویز متخصصان اجتناب شود. در ادامه چند دمنوش مناسب در فصل زمستان را برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا و افزایش انرژی، به شما معرفی می‌‌نماییم.

 نکات مهم درمورد مصرف دمنوش‌‌ها

 1- اگرچه دمنوش‌‌ها دارای خواص فراوانی هستند، لیكن گاه اثرات نا مطلوبی را می‌‌توانند در بر داشته باشند، مانند افت یا افزایش قند خون و فشار خون. ضمنا ، مصرف آن‌‌ها به همراه برخی از خوراكی‌‌ها و یا داروها توصیه نمی گردد. بنابراین، اگر شما مبتلا به بیماری خاصی هستید، بهتر است قبل از مصرف این دمنوش‌‌ها با پرشك متخصص مشورت نمایید. 2-  توصیه می‌‌شود دمنوش را با عسل میل نمایید.

همچنین یك برش لیموترش نیز به آن اضافه نموده تا ویتامین C آن در ایام زمستان تاثیر بیشتری بر سلامتی شما داشته باشد. 3-  دمنوش‌‌ها دارای تاریخ مصرف می‌‌باشند. تركیبات دمنوش‌‌ها با اكسیژن هوا دارای فعل و انفعال شده به مرور زمان خاصیت آن‌‌ها كاهش می‌‌یابد. توصیه می‌‌شود دمنوش‌‌ها را در محل‌‌های خشك و خنك و به دور از نور آفتاب نگهداری نمایید. به هیچ عنوان پس از انقضای زمان مصرف از آن‌‌ها استفاده نفرمایید. ضمناَ پیشنهاد می‌‌گردد از مصرف دمنوش‌‌های بدون نام و نشان و تاریخ مصرف پرهیز نمایید.

دمنوش بادرنجبویه 

دمنوش بادرنجبویه  به آرام شدن ذهن و خواب خوب کمک می‌کند. همچنین طبع این نوشیدنی گرم بوده، در نتیجه برای زمستان بسیار مناسب است. بادرنجبویه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از آن بعنوان دارویی برای سرماخوردگی، درمان سرفه‌های شدید و تسکین مشکلات تنفسی، تب و مشکلات گوارشی یاد می‌‌شود.

 دمنوش نعنا

 نعنا گیاهی‌ است که در هر خانه یافت می‌شود و می‌‌توان معجونی مخصوص سرماخوردگی‌‌های زمستانی از آن تهیه نمود. دمنوش نعناع سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، در رفع گلودرد موثر بوده و گرفتگی بینی را باز می‌‌نماید. این دمنوش ضد نفخ است و در رفع دردهای شکمی که با خوردن مواد غذایی سرد در فصل زمستان ایجاد می‌شود، موثر است. دمنوش نعنا بهبود دهنده حالت تهوع نیز می‌‌باشد و یک تب بر است.

 

برای خواندن بخش دوم - 7 دمنوش‌‌گیاهی برای افزایش انرژی - اینجا کلیک کنید. 

 

برچسب ها: دمنوش گیاهی، انواع دمنوش، دمنوش نعنا، دمنوش مخصوص سرماخوردگی، دمنوش بادرنجبویه تعداد بازديد: 2128 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز