Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 21:12

5
اردیبهشت
ملاحظات روانشناسی برای سال جدید

ملاحظات  روانشناسی برای سال جدید

سلام به شما خوانندگان خوب، فرهیخته و فرزانه‌ی زندگی آنلاین . امیدوارم خوب و خوش باشید در روزگاری که می دانم حال روحی و ذهنی بیشتر شما و ما به خاطر شرایط اقتصادی و بیماری کرونا و سایر اتفاق‌ها آن گونه که بایستی خوب و ایده آل باشد، نبوده و نیست!

محمد رضا دژکام - روان شناس و مشاور خانواده

 

تحریریه زندگی آنلاین : سال 1399 بر شما چگونه گذشت؟

سلام به همه‌ی شما خوبان و نیکان روزگار! سلام به شما خوانندگان خوب، فرهیخته و فرزانه‌ی زندگی آنلاین . امیدوارم خوب و خوش باشید در روزگاری که می دانم حال روحی و ذهنی بیشتر شما و ما به خاطر شرایط اقتصادی و بیماری کرونا و سایر اتفاق‌ها آن گونه که بایستی خوب و ایده آل باشد، نبوده و نیست! به قول استاد گرامی سید علی صالحی نازنین که گفت و نوشت:" سلام حال همه‌ی ما خوب است اما تو باور مکن!" بگذریم.

عزیزان دل و قشنگ مهربان من! سال ۱۳۹۹ خورشیدی در پایان است و روزهای آخرش را در حال سپری کردن است. آری چه زود گذشت! اما گذشت اگرچه تلخ و گزنده. روح و روان و جسممان، خسته شد از ناملایمات این سال پر از فراز و نشیب. دل تنگ شدیم و گاهی دلمان گرفت و پوکیدو پوسیداز رنج‌هایی که دیدیم و شنیدیم و کشیدیم. سالی که با بیماری کووید ۱۹ یا همان ویروس مخرب و مهلک کرونا آغاز شد و در ادامه چالش‌هایی بس گران را تجربه کردیم و کردید و بی شک سختی‌های فراوانی را متحمل شدیم‌.

خوب می‌دانم که فشارهای روانی زیادی را پشت سر گذاشتید و گذاشتیم و دغدغه‌های روزمره و فشارهای اقتصادی و معیشتی بسیاری را تجربه کردیم و کردید! روزهایی که می‌شد با آرامش سپری شود، مملو شدند از استرس‌های بد و اضطراب‌های بی پایان و شنیدن خبرهای ناگوار روزانه از برای از دست دادن عزیزانی که به خاطر بیماری و رنج از کنارمان ناباورانه و معصومانه کوچ کردند.

 

نگاهمان را تغییر دهیم!

اگرچه شاید در سالی که در روزهای پایانی‌اش هستیم، تجربه‌های خوشایندی را کسب نکردیم ولی این دلیل و بهانه‌ای نمی‌تواند باشد که نگاهمان و رویکردمان تک بعدی باشد و یک سویه. زندگی جاری و ساری است و من و شما و همه‌ی ایرانیان جان حق زندگی کردن دارند و هیچ کسی نمی‌تواند این حق مسلم و طبیعی را از من و شما بگیرد. قصد نصیحت و پند و اندرز را ندارم، چرا که خود کوچک همه‌ی شما بودم و هستم و تا همیشه خواهم بود. اما به رسم عادت دیرینه‌ی هر ساله که برای شما نیکان روزگار پیام مهربانی و عاشقانگی نوشتم و باز می‌نویسم، خواستم چند توصیه‌ی طلایی روان شناسی به خدمتتان تقدیم کنم با کمال احترام و ادب که در آستانه ی سال نو و بهار طبیعتان ها رادبه کار بگیریم و به امید آن که سال جدید را با توکل به حضرت عشق آغاز کنیم به استقبالش برویم و آرزو کنیم و کنید که روزهایی سرشار از عشق و مهربانی را در سال ۱۴۰۰ با هم و کنار هم و برای هم رقم بزنیم.

 بیشتربخوانید:

نوع جدید جهش‌یافته ویروس کرونا ؛ هندی

 

بیماری کرونا با مردم در سال 1399 چه کرد؟

بیماری کرونا، نزدیک به ۶۰ هزار نفر از هموطنان جان و عزیزمان را از پیشمان ناباورانه برد به دیار باقی! برخی از عزیزمان به گونه‌ای دیگر کوچ کردند و داغدار شدیم و شدید برای رفتن غریبانه‌ی آنان! سخت است سخن گفتن و نوشتن ولی چاره‌ای نیست. این رسم روزگار، زمانه و طبیعت زندگی است. به قول دوست عزیزم استاد " رسول نجفیان نازنین: میرن ادما از اونا فقط خاطره هاشون به جا می مونه!". بگذریم. سال ۱۳۹۹ و به عبارت بهتر قرن ۱۳ خورشیدی در حال رفتن است و به انتهای خودش نزدیک می‌شود و درآستانه ی سال ۱۴۰۰ خورشیدی هستیم و بهار در راه است و سال نو و آغاز ی دوباره برای مهربانی، عشق ورزیدن، محبت، یکرنگی، دوست داشتن و دوست داشته شدن از جانب من و شما و در یک کلام همه‌ی ایرانیان نازنینی که در هر کجای ای کره‌ی خاکی روزگار را سپری می‌کنند.

 

توصیه‌های طلایی روان شناسی برای داشتن سالی پر از آرامش و آسایش برای مردم ایران زمین!

لطفاً در لحظه‌ی تحویل سال برای هم دعای خیر کنید و یاد درگذشتگان را گرامی بدارید.   در این اوضاع و احوال نامناسب کرونایی لطفاً در منازل خود بمانید و دید و بازید های نوروزی هر ساله را به زمان دیگری موکول کنید.  از طریق فضای مجازی با هم در تماس باشید و تبریکات نوروزی خود را به صورت تماس‌های صوتی و تصویری به یکدیگر انتقال دهید.  لطفاً از سفر کردن تا حد امکان خود داری کنید و در منازل خود بمانید تا خدای ناکرده بیماری به دیگران منتقل نشود.  برای کادر درمان که در طول این یکسال با تمام جانشان در خط مقدم مبارزه با کرونا تلاش و کوشش و از خود گذشتگی از خود نشان دادند، صمیمانه دعای خیر و سلامتی کنید.   برای آنانی که اکنون دیگر در کنارمان نیستند از خدای منان طلب آمرزش و مغفرت نمایید.  روش‌های مقابله با استرس را بیاموزید.  راهکارهای غلبه و کنترل بر اضطراب را یاد بگیرید.  خدای ناکرده اگر علایم و نشانه‌های بیماری‌های جسمانی یا روانی را احساس کردید، حتماً در اولین فرصت ممکن نزد یک متخصص بروید و به سلامت و بهداشت روان و جسم خود اهمیت بدهید.  لطفاً از مصرف خود سرانه‌ی دارو به هر شکلی جدا خود داری نمایید.  از خود گذشتگی و بخشش را را سر لوحه‌ی افکار و اندیشه‌ی خودتان قرار دهید.   مهربانی و عشق را جایگزین کینه و نفرت کنید.  گاهی به یکدیگر زنگ بزنید و از حال وروز همدیگر خبردار شوید و تا زمانی که زنده هستیم و هستید به فکر هم باشیم و از هم غافل نشوید و نشویم.  اگر عزیز سالمندی در منزلتان دارید قدر بودنشان را بیش از گذشته بدانید و بدانیم.  برای جوانانی که ارزوی ازدواج کردن را در سر دارند از صمیم قلب دعای خوشبختی، کنید.  دعای عاقبت بخیری و سلامتی برای همدیگر داشته باشید و داشته باشیم.  به زندگی با نگاه خوش بینانه‌تری بنگریم و عاشقانگی کردن به همدیگر را فراموش نکنیم.  برای سلامتی عزیزانی که دچار بیماری روانی و جسمانی هستند و در بیمارستان هستند یا در منزل با بیماری‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند دعای خیر از پروردگار متعال نماییم.   برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی اساسی و منطقی داشته باشیم و با هدف و انگیزه به آینده بیاندیشیم.  برای پدر و مادر و بزرگان خود ادای احترام و ادب را همیشه به‌خاطر داشته باشیم و با تمام وجودمان به آنان عشق بورزیم و دوستشان داشته باشیم...

 بیشتربخوانید:

ترفندهای تازه ویروس هفت خط کرونا برای فریب سیستم ایمنی بدن

 

سال 1400 را با عشق و مهربانی آغاز کنیم!

کلام آخر: برای چهره‌های عزیز هنرمند و ورزشی و سایر عزیزان که به دلیل بیماری کرونا از کنارمان کوچ کردند نیز از خداوند طلب آمرزش و مغفرت نماییم و یادشان را تا همیشه گرامی بداریم. عزیزانی از جمله:" زنده یاد استاد چنگیز جلیلوند، زنده یاد پرویز پور حسینی، زنده یاد کریم اکبری مبارکه و چهره‌های محبوب ورزشی زنده یادان:" مهرداد میناوند و علی انصاریان فقید!"..... یادی کنم از هنرمند فقید زنده یاد " فرهاد مهراد": بوی عیدی بوی توپ بوی کاغذ رنگی بوی یاس جا نماز ترمه‌ی مادر بزرگ!" .... و به یاد زنده یاد " ناصر عبداللهی عزیز که خواند:" بهار بهار صدا همون صدا بود صدای شاخه‌ها و ریشه‌ها بود. بهار بهار چه اسم آشنایی صدات میاد اما خودت کجایی؟!" به امید روزهایی سرشار از عشق و مهربانی برای تمام ایرانیان عزیز در هر کجای این کره‌ی خاکی که هستند. نوروزتان قشنگ، هر روزتان نوروز، سال نوتون مبارک و بهارتون سرسبز بادا! آرزومند ارزوهایتان:"محمد رضا دژکام"

 

برچسب ها: افسردگی، ویروس کرونا، محمد رضا دژکام، دوران پساکرونا تعداد بازديد: 296 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز