Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 05:22

24
دی
هر آنچه باید در مورد التهاب عضله قلب یا میوکاردیت بدانید!

هر آنچه باید در مورد التهاب عضله قلب یا میوکاردیت بدانید!

قلب به عنوان مهم‌ترین عضو بدن شناخته می‌شود، به گونه‌ای که حیات و موت انسان به فعالیت و عدم فعالیت آن بستگی دارد. این عضو مهم بدن ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکلات و بیماری‎هایی شود

به قلم : سید خلیل فروزنیا ؛ فوق تخصص جراحی قلب‌ و عروق دارای فلوشیپ پیوند قلب و ریه

 

تحریریه زندگی آنلاین : قلب به عنوان مهم‌ترین عضو بدن شناخته می‌شود، به گونه‌ای که حیات و موت انسان به فعالیت و عدم فعالیت آن بستگی دارد. این عضو مهم بدن ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکلات و بیماری‎هایی شود که فعالیت صحیح آن را با مشکل مواجه کند. یکی از این بیماری‌ها التهاب عضله قلب یا میوکاردیت نام دارد.

 

التهاب عضله قلب یا cardiomyocytes چیست؟

به بافت ماهیچه‌ای اطراف قلب، میوکارد می‌گویند، این بخش وظیفه منقبض کردن قلب و پمپاژ خون به تمام بخش‌های قلب را بر عهده دارد. زمانی که این بخش ملتهب می‌شود دیگر کارایی صحیح خود را از دست می‌دهد. از سویی حجم قلب بزرگ‌تر می‌شود و نمی‌تواند خون را به تمامی بخش‌های بدن پمپاژ کند. این مورد ممکن است مشکلات گوناگونی مانند ضربان‌های غیرطبیعی، تنگی نفس و درد در قفسه سینه را در پی داشته باشد. نمونه مزمن این بیماری حتی می‌تواند باعث لخته شدن خون و سپس سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ را در پیش داشته باشد. بنابراین باید به این بیماری توجه بسیاری شود تا در مراحل اولیه درمان شده و از بروز مشکلات جدی‌ جلوگیری کند.

بیشتربخوانید:

7 مسکن طبیعی برای کاهش درد عضله

علائم التهاب عضله قلب چیست؟

این بیماری مانند سایر بیماری‌ها علائم و نشانه‌هایی دارد که توصیه می‌شود در هنگام مشاهده هریک از آن‌ها به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

این بیماری می‌تواند در هر سن و جنسیتی رخ دهد و در مراحل اولیه نشانه‌های مشخصی در پیش ندارد به همین دلیل تشخیص این بیماری بسیار سخت بوده و نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد.

اگر بیمار در مرحله اولیه بیماری باشد علائم و نشانه‌هایی مانند بیماری آنفولانزا در او دیده می‌شود. برای مثال فرد دچار تب می‌شود و دردهای شدید و خفیفی در قفسه سینه خود احساس می‌کند. در این موارد حتی ساده‌ترین فعالیت‌های فرد دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال تنفس فرد با مشکل مواجه می‌شود و نمی‌تواند مانند گذشته تنفس مناسب داشته باشد.

اگر این بیماری از مراحل اولیه به مراحل حاد و پیشرفته برسد، علائم گسترده‌ای در این فرد دیده می‌شود که می‌توان از آن به مواردی همچون خستگی مفرط، تنگی نفس، تب شدید، دردهای مفصلی، رنگ پریدگی پوست و آبی شدن آن، جمع شدن آب و متورم شدن پاها و همچنین احساس درد شدید در قفسه سینه اشاره کرد.

 در مراحل مزمن و نهایی بیمار دچار اختلال جدی وضعیت علایم حیاتی خواهد شد و در این هنگام سیستم ایمنی بدن نیز با خطرات جدی‌تری مواجه می‌شود.

 تذکر: میوکاردیت علایم اختصاصی نداشته و ممکن است تظاهر اولیه آن با هر یک از علایم غیر اختصاصی همچون تب، کاهش اشتها، ضعف و بیحالی، تنگی نفس و سایر علایم عمومی باشد. در صورت علایم مشابه حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 بیشتربخوانید:

نگاهی به کارکردهای منیزیم در بدن

 

 

 

 

راه‌های تشخیص بیماری التهاب عضله قلب چیست؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص این بیماری وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌ها اشاره می‌کنیم.

آزمایش خون: آزمایش خون یکی از اولین مواردی که برای تشخیص این بیماری نیاز است. نتایج آزمایش خون اطلاعات مفیدی در مورد میزان عفونت و التهابات موجود در بدن را نشان می‌دهند. همچنین حضور هر گونه ویروس، باکتری و انگل نیز در نتایج این آزمایش نشان داده می‌شود که می‌توان از این طریق بیماری التهاب عضله قلب را شناسایی و درمان کرد.

گرافی ساده قفسه سینه: یکی دیگر از تست‌های کاردیت که می‌تواند وجود التهاب قلبی را به نمایش گذارد، گرافی ساده قفسه سینه است. پزشکان توسط نتایج این تست و بررسی تصاویر و آناتومی قفسه سینه می‌توانند وجود این بیماری و نارسایی قلبی را تشخیص داده و اقدام به درمان آن کنند.

الکتروکاردیوگرام: نوار قلب می‌تواند برای تشخیص این بیماری موثر باشد، زیرا روند فعالیت و ضربان قلب را به نمایش می‌گذارد و هرگونه ضربان غیرطبیعی در این نوار مشخص می‌شود. البته بعضی از پزشکان برای بررسی دقیق‌تر به بیماران خود توصیه می‌کنند تا از هولتر نوار قلب استفاده کنند تا اطلاعات برای مدت زمان طولانی‌تری تحت کنترل پزشک باشد.

بیوپسی میوکارد یا نمونه برداری از عضله قلب: در برخی از مواقع امکان تشخیص بیماری با هیچ یک از روش‌های گفته شده جواب نمی‌دهد. در این هنگام پزشک از روش بیوپسی برای نمونه برداری از بافت عضله قلب استفاده می‌کند. در این روش پزشک در طی کاتتریزه شدن قلب، قطعه کوچکی از بافت را برداشته و آزمایش‌های لازم را بر روی آن انجام می‌دهد تا نتیجه صحیح مشخص شود.

بیشتربخوانید:

 

درمان بیماری التهاب عضله قلب

استراحت: در بسیاری از موارد تنها چیزی که بدن شما برای درمان لین بیماری احتیاج دارد استراحت است. بعد از تشخیص بیماری با توجه به صلاحدید پزشک شما به مدت سه تا شش ماه از انجام ورزش‌های سنگین و رقابتی دور می‌مانید و کاملا استراحت می‌کنید تا عفونت و التهاب قلبی به مرور زمان برطرف شود.

دارو: از مهمترین این داروها میتوان از داروهای ضد التهابی نام برد که باعث کاهش شدت و دوره بیماری و جلوگیری از عوارض شدیدتر میوکاردیت خواهند شد.

بستری در بیمارستان: در مراحل حاد بیماری با توجه به توصیه و نظر پزشک، بیمار در بیمارستان بستری می‌شود تا مراقبت‌های ویژه از آن صورت گیرد و هیچگونه خطری مانند حمله قلبی و ضربان‌های غیرطبیعی به بدن او آسیب نرساند.

 

علائم حمله قلبی در مردان

 بیماری قلبی از جمله مهمترین عوامل مرگ و میر مردان در ایران می باشد. باابن‌حال، حملات قلبی، به سبب درمان‌های نجات‌بخش جدید، الزاماً کشنده نیستند و برخی مواقع لطمه چندانی به شما وارد نمی‌کنند. نکته اصلی آگاهی از علائم و درخواست آنی کمک است.علائم حملات قلبی ممکن است در افراد مختلف و حتی مورد به مورد در یک شخص متفاوت باشند. برخی علائم به طور ناگهانی بروز می‌کنند و بقیه هشدارهای متعدد می‌دهند. بااین‌حال، برخی علائم شایع حملات قلبی در مردان وجود دارند.

درد قفسه سینه در مردان

درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی هم در مردان و هم در زنان است. این درد، اغلب مواقع، به‌تدریج با درد یا ناراحتی خفیف شروع می‌شود. به دلیل شیوه معمول نمایش حملات قلبی در فیلم‌ها و تلویزیون، برخی مواقع، شروع ناگهانی علائم شدید را «حمله قلبی هالیوودی» می‌نامند. حمله قلبی ممکن است اینگونه رخ دهد اما موارد آن خیلی زیاد نیست. 

احساس ناراحتی یا فشار در قفسه سینه مردان

این درد ممکن است شدید باشد اما نه الزاماً. ممکن هم هست که در قالب احساس «پری»، فشردن یا فشار نمایان شود. همچنین ممکن است آن را با سوزش سر دل اشتباه بگیرید. این ناراحتی اغلب در ناحیه چپ یا مرکز قفسه سینه به‌وجود می‌آید. این احساس ممکن است بیش از چند دقیقه ادامه داشته باشد یا بیاید و برود.

درد در سایر نواحی بدن

برخی مواقع، درد یا ناراحتی به دلیل نرسیدن خون کافی در سایر قسمت‌های بدن نمایان می‌شود؛ معمولاً، در ناحیه بالای کمر، از جمله قسمت بالای شکم، کتف‌ها، یکی از بازوها (احتمالاً بازوی چپ) یا هر دو بازو، پشت، گردن، فک و حتی دندان.

سایر علائم حمله قلبی در مردان

تنگی نفس، یا دیس‌پنه، ممکن است همراه یا بدون درد قفسه سینه رخ دهد و حتی ممکن است تنها علامت شما باشد. همچنین ممکن است زمانی که فعالیتی دارید یا ندارید رخ دهد و احتمالاً به دلیل احتقان (تجمع مایعات) در ریه‌ها ایجاد می‌شود.  همچنین ممکن است که سرفه یا خس‌خس سینه داشته باشید.احساس خستگی بدون دلیل نیز یکی دیگر از علائم رایج است. همچنین ممکن است اضطراب داشته باشید.حالت تهوع و استفراغ در مردان کمتر از زنان شایع است. برخی افراد می‌گویند که احساس سبکی سر یا سرگیجه دارند. نشانه احتمالی دیگر، عرق سرد است.هر چه علائم بیشتری داشته باشید احتمال بروز حمله قلبی بیشتر است. اما در نظر داشته باشید، ممکن است حمله قلبی بدون هیچ علامتی رخ دهد. این نوع حملات را حملات قلبی خاموش می‌نامند و هر چه مسن‌تر یا مبتلا به دیابت باشید شایع‌تر هستند.اگر علایم مشابهی را تجربه می کنید، لازم است با متخصص قلب مشورت نمایید. تشخیص بیماری های قلبی تنها بر اساس شرح حال دقیق علایم، تست های تشخیصی اولیه از جمله نوارقلب، تست ورزش و اکو قلب توسط متخصص قلب امکانپذیر می باشد.

 

برچسب ها: سکته قلبی، حمله قلبی، درد قفسه سینه، میوکاردیت، گرفتگی عضله، سید خلیل فروزنیا تعداد بازديد: 120 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز