Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 23:17

20
دی
راهکارهای درمان درمان آسم آلرژیک

راهکارهای درمان درمان آسم آلرژیک

امروزه بیماری آسم در جهان بسیار زیاد شده و بسیاری از افراد را مبتلا کرده است به خصوص در کشورهایی که آلودگی بیشتر است آمار افراد مبتلا به آسم بسیار رو به افزایش است.

به قلم : دکتر شهرام سیدی ؛ متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

 

تحریریه زندگی آنلاین : امروزه بیماری آسم در جهان بسیار زیاد شده و بسیاری از افراد را مبتلا کرده است به خصوص در کشورهایی که آلودگی بیشتر است آمار افراد مبتلا به آسم بسیار رو به افزایش است. می توان گفت آسم یک بیماری است که راه تنفس فرد را تنگ و متورم می کند و مخاط بسیاری تولید می کند، از این رو باعث می شود مشکلات تنفسی، سرفه و تنگی نفس در فرد نمایان شود.در مواقعی که بیماران مبتلا شده به آسم آلرژیک تحت عوامل حساسیت زا قرار می گیرند مجاری تنفسی آن ها منقبض می شود و نیز تنفس آن ها سخت می شود و همچنین ترشحات مخاطی در این مجاری بسیار زیاد می شود.

 

از کجا بدانیم که به آسم مبتلا شده ایم؟

علایم آسم در برخی افراد شدید و در برخی دیگر خفیف است و فرد ممکن است حملات آسم را به ندرت تجربه کند و در زمان هایی که ورزش می کنید و بیمار می شوید ممکن است علایم آسم را حس کند.

بیشتربخوانید:

آلرژی فصلی را چگونه کنترل کنیم؟

 

 

 

علایمی که نشانگر این است که فرد مبتلا به آسم شده شامل:

تنگی نفس در فرد

احساس درد در ناحیه قفسه سینه

فرد در هنگام خواب دچار تنگی نفس و یا خس خس سینه می شود.

صدای خس خس یا سوت در زمان بازدم فرد

خس خس سینه از علایم معمول آسم در کودکان می باشد که حملات سرفه یا خس خس سینه که با ویروس های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا اوج می گیرد.

علایمی که نشان می دهد بیماری آسمی فرد بسیار شدید است:

شدیدتر شدن مشکل در تنفس فرد است که این مورد با استفاده از دستگاه پیک فلومتر سنجیده می شود و برای بررسی رویکرد ریه ها مورد استفاده قرار می گیرد. یه عبارتی این دستگاه حداکثر سرعت جریان هوا در هنگام خروج از ریه ها را اندازه گیری می کند.

بیشتربخوانید:

رایج ترین محرک های آسم

 

 

 

در برخی افراد علایم آسم در بسیاری از شرایط شدیدتر می شود که این شرایط عبارتند از:

آسم در بر گرفته از ورزش: زمانیکه هوا سرد و خشک می باشد بیشتر می شود.

آسم شغلی: دلیل این نوع آسم می تواند محرک های موجود در محیط کار مانند بخار، گاز یا گردوخاک های شیمیایی ایجاد شود.

آسم ناشی از آلرژی:  این نوع آسم مربوط به وجود حیوانات خانگی و آلرژن های خاص می باشد.

بهترین درمان برای آسم

برای درمان آسم عصبی فرد بایستی عوامل ایجاد کننده در محیط زیست مبتلا شده به آلرژیک را حذف کند و داروهای که  شل کردن عضلات مجاری هوایی که تنفس فرد را بهتر و آسان تر می کند مصرف کند

همچنین مصرف اسپری هایی که معمولا آبی رنگ هستند این اسپری ها زمانی تجویز می شود که علایم بیمار بروز کرده و بیمار احساس ناراحتی می کند، اما اگر بیمار مبتلا به آسم شدید باشد مصرف مداوم این دارو نیز توصیه می شود.

مصرف داروهای پیشگیری کننده که این دارو ها با کم کردن التهاب در مجاری هوایی اثر گذار است و باعث کاهش تحریک پذیری آن ها می شود برخلاف داروهای تسکین دهنده که زمان ناراحتی بیمار تجویز می شود.

بیشتربخوانید:

تازه های درمان آسم

 

 

 

داروهای اورژانسی: هنگامی که یک آسم حاد رخ می دهد ، دو روش درمانی اورژانس برای درمان آن در دسترس است:

استفاده از مقادیر زیاد داروهای تسکین دهنده اغلب از طریق یک دستگاه نبولایزر

استفاده از مقادیر زیاد یک داروی ضد التهاب (مانند قرص های استروئیدی یا تزریق آمپول استروئید(

دستگاه نبولایزر یک دستگاه کمپرسور هوا است که عمل تبدیل داروها به صورت ذرات ریز شده را انجام می دهد و با این وسیله ، داروها به صورت اسپری درآمده که از طریق یک ماسک و لوله ی دهانی ، می توان آنها را به بیمار استنشاق نمود.

زمانیکه فرد علایم ذکر شده را داشته باشد بایستی به پزشک مربوطه مراجعه کند و در زمان ملاقات با پزشک اقدامات زیر را انجام دهد:

تمام علایمی را به خاطر داشته باشید این علایم حتی ممکن است شامل علایمی باشد که به دلیل مراجعه شما به پزشک ارتباطی نداشته باشد.

مواقعی که علایم آسم شما را اذیت می کند را با دکتر در میان بگذارید عنوان مثال اگر علایم شما در زمان های خاصی از روز یا در فصل های خاص یا در زمان مواجهه با هوای سرد، گرده های گل یا سایر موارد بیشتر می شود.

حتما تمامی داروهایی را که مصرف می کنید با پزشک در میان بگذارید.

بهتر است با یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود به پزشک مراجعه کنید. گاهی  به خاطر سپردن تمام اطلاعاتی که پزشک در زمان ملاقات در اختیار شما قرار می دهد ممکن است یادتان برود.

آسم چه عوارضی دارد؟

عوارض آسم عبارتند از:

علایمی مانند این که زندگی روزمره فرد را مانند خوابیدن، کتر کردن و غیره را مختل می کند.

فرد بیمار در زمان عود کردن آسم آلرژیک نمی تواند به سرکار و یا مدرسه برود.

تنگ شدن نفس و احساس درد در قفسه سینه که فرد را بی قرار می کند.

بستری شدن فرد زمان آلودگی هوا

عوارض داروهایی که فرد مبتلا مصرف می کند.

درمان مناسب آسم تا حد زیادی می تواند از عوارض آن جلوگیری کند.

 بیشتربخوانید:

اگر آلرژی فصلی دارید این موارد را جدی بگیرید

 

 

 

 

سخن آخر

در این مقاله توضیح مختصری در رابطه با آسم و درمان آن ذکر شده که فرد مبتلا به آسم برای درمان و عود نکردن آن چه مواردی را باید رعایت کند، همچنین بیمار با مراقبت از خود می تواند این بیماری را کنترل کند. توجه داشته باشید که در صورت بهتر نشدن علائم، باید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. فراموش نکنید که حمله آسم یک مورد پزشکی اورژانسی است و باید در مورد آن اقدامات فوریتی پزشکی انجام شود.

 

 

برچسب ها: آلرژی، آلودگی هوا، آسم، تنگی نفس، دکتر شهرام سیدی تعداد بازديد: 56 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز