Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 08:13

9
اردیبهشت
تازه‌های درمان آسم

تازه‌های درمان آسم

آسم یک بیماری تنفسی، غیر واگیر و غیر عفونی است. در بیماری آسم راه‌های هوایی تنگ و باریک شده، هوا به‌خوبی به ریه‌ها نمی‌رسد و راه نفس گرفته می‌شود. علائم شایع آسم شامل سرفه ، خس‌خس سینه، تنگی نفس

به قلم : دکتر شهرام سیدی - متخصص ایمونولوژی بالینی و آلرژی

 

تحریریه زندگی آنلاین : آسم یک بیماری تنفسی، غیر واگیر و غیر عفونی است. در بیماری آسم راه‌های هوایی تنگ و باریک شده، هوا به‌خوبی به ریه‌ها نمی‌رسد و راه نفس گرفته می‌شود. علائم شایع آسم شامل سرفه ، خس‌خس سینه، تنگی نفس، سنگینی قفسه سینه می‌شود. علائم این بیماری متغییر است یعنی در دوره‌هایی عود می‌کند و تشدید می‌شود و در دوره‌هایی نیز علائم رو به بهبود دارد که برای درمان آسم نیاز است تا به متخصص آلرژی مراجعه نمایید.

امروزه بیماری آسم در جهان بسیار شایع می‌باشد، به‌ویژه در کشورهایی که آلودگی هوا روزبه‌روز بیشتر می‌شود. آمار مبتلایان به بیماری آسم نیز، در حال افزایش است. درصورتی‌که بیمار مبتلابه آسم به‌موقع به پزشک مراجعه کند، باعث درمان به‌موقع و جلوگیری از پیشرفت بیماری می‌گردد. آسم و انواع بیماری‌های تنفسی دیگر ازجمله مهم‌ترین بیماری‌هایی هستند که باید به‌طورجدی برای درمان و یا پیشگیری از پیشرفت علائم و عارضه‌های ناشی از آن‌ها اقدام کرد. در این نوشتار بر آنیم پرداختی داشته باشیم به بیماری آسم و نیز تمامی جنبه‌های مختلف این بیماری را موردبررسی قرار دهیم.

پرسشی که همواره از سوی بسیاری از افراد پرسیده می‌شود، این است که آیا بیماری آسم درمان دارد یا خیر؟ باید خاطرنشان کرد درمان آسم، روشی غیرقابل‌دسترس نیست و به‌راحتی و با رعایت چند نکته قابل انجام است. در ادامه مقاله با ما همراه باشید… بیماری‌های تنفسی با درگیر کردن بخش‌هایی از دستگاه تنفس باعث اختلال درراه‌های هوایی و کارکرد ریه می‌شوند. ازجمله بیماری‌های ریوی می‌توان به بیماری‌های انسدادی ریوی ، بیماری‌های محدودکننده ، عروقی ریوی و غیره اشاره کرد. بیماری‌های انسدادی ریه شامل آسم ، آمفیزم برونشیت مزمن برونشکتازی و بیماری راه‌های هوایی کوچک می‌شوند که از شایع‌ترین آن‌ها آسم است .

 بیشتربخوانید:

بهترین روش ها برای کنترل آلرژی در زمستان

 

 

 

 

درمان آسم و روش‌های آن

آمار افراد مبتلابه آسم، رو به افزایش است. می‌توان گفت آسم یک بیماری است که راه تنفس فرد را تنگ و متورم می‌کند و مخاط بسیاری تولید می‌کند، ازاین‌رو باعث می‌شود مشکلات تنفسی، سرفه و تنگی نفس در فرد نمایان شود. در مواقعی که، بیماران مبتلا شده به آسم آلرژیک تحت عوامل حساسیت‌زا قرار می‌گیرند، مجاری تنفسی آن‌ها منقبض می‌شود و نیز تنفس آن‌ها سخت می‌شود و همچنین ترشحات مخاطی در این مجاری بسیار زیاد می‌شود. آسم، نوعی از بیماری‌های تنفسی است. این بیماری همچون بسیاری از بیماری‌های دیگر در درجات مختلفی از شدت و ضعف در بیماران وجود دارد. بیماران مبتلابه آسم، درواقع با تورمی در ناحیه لوله‌های تنفسی خود مواجه شدند که این عارضه سخت شدن عمل تنفس را برای افراد مبتلای آن ایجاد می‌کند. آسم چگونه درمان می‌شود؟ از آنجائی که علائم آسم در همه افراد یکسان نیست داروها و روش‌های درمانی نیز یکسان نیست . همه افراد از داروهای یکسان استفاده نمی‌کنند اما مصرف داروها طبق نظر پزشکتان امر بسیار مهمی است. پزشک با توجه به شرایط بیمار ، سن ، و علت بروز آسم ، بهترین درمان آسم را برای فرد در نظر می‌گیرد. معمولاً داروهایی که برای درمان آسم استفاده می‌شوند به دودسته کلی داروهای سریع الاثر و داروهای کنترل طولانی‌مدت تقسیم می‌شوند. معمولاً داروهایی که مکانیزم اثر آن‌ها سریع است برای کنترل وضعیت فرد در هنگام حمله آسم استفاده می‌شود و از داروهای بلندمدت برای کنترل وضعیت کلی فرد و کاهش حملات استفاده می‌شود.

 

بهترین راه برای درمان آسم

بهترین و ساده‌ترین راه درمان آسم دوری از محرک‌هاست . محرک‌ها که جلوتر در مورد آن‌ها توضیح داده شد مهم‌ترین عامل در ابتلا شدن افراد به آسم است. بنابراین با دوری از آن‌ها می‌توانید شرایط خود را بهبود ببخشید – در خانه و محل کار از هواکش استفاده کنید. تهویه هوا می‌تواند ذرات ریز گردوغبار و گرده‌های موجود در هوا را از محیط خارج کند. – بستن در و پنجره‌ها در فصل‌های آلرژی‌ها به میزان زیادی می‌تواند بسیار سودمند باشد. – در محلی که هستید سعی کنید میزان رطوبت را کنترل کنید . اگر در منطقه مرطوب زندگی می‌کنید از رطوبت‌گیر استفاده کنید. – از وسایلی که دارای پرز هستند کمتر استفاده کنید . روبالشی ، روتختی – اگر به پرز بدن حیوانات خانگی حساسیت دارید به‌هیچ‌عنوان حیوانات خانگی را نگه‌داری نکنید. آلرژی به گربه ازجمله موارد بسیار شایع است. – نظافت منزل و دوری از گردوغبار از مهم‌ترین عوامل در حفظ سلامتی شماست. هنگام نظافت منزل از ماسک استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

 بیشتربخوانید:

10 ماده غذایی برای آنکه راحت‌تر نفس بکشید

 

 

 

تمرینات تنفسی برای درمان آسم

تمرینات هوازی باعث می‌شوند هوای بیشتری وارد ریه‌ها شده و به‌مرورزمان ظرفیت ریه‌ها افزایش پیدا کند. تکنیک‌های مختلفی را دراین‌باره می‌توانید استفاده کنید که ما چند مورد را به‌عنوان نمونه برای شما ذکر می‌کنیم : تمرین تنفسی دیافراگم: تمرین تنفسی بینی روش پاپورث که چند نوع تنفس را با تکنیک‌ها و تمرینات آرامش ترکیب می‌کند. تنفس بوتیکو که برگرفته از نام مخترع این تمرین است. در این روش تنفس آرام و عمیق را تمرین می‌کنید. تمرین تنفسی با لب‌های بسته . این روش برای رفع تنگی نفس استفاده می‌شود. تمرین تنفسی یوگا . استفاده از تنفس عمیق در یوگا می‌تواند به بهبود علائم آسم کمک کند.

 

بهترین رژیم غذایی برای بیماران مبتلابه آسم چیست ؟

تغذیه در بیماران آسمی به‌گونه‌ای نیست که بتوان گفت با خوردن فلان غذا یا خوردنی می‌توان آسم را درمان کرد اما بیماران آسمی با یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند تا حد بسیار زیادی در کنترل بیماری خود مؤثر باشند. به‌علاوه از بروز حملات آسم پیشگیری کنند.

 رابطه آسم و چاقی:

چاق شدن یکی از عواملی است که ریسک ابتلا به آسم را در فرد افزایش می‌دهد. به‌علاوه حفظ وزن متناسب می‌تواند به درمان افرادی که دچار آسم هستند کمک کند.

بیشتربخوانید:

تاثیر آسم مداوم بر سلامت قلب

 

 

 

غذاها و مواد خوراکی که بیماران آسمی باید در رژیم غذایی خود استفاده کنند:

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه میوه و سبزی موجب کاهش بسیاری از علائم آسم و حتی کاهش تعداد حمله‌های آسمی می‌شود و مصرف غلات سبوس‌دار هم می‌تواند از بروز آسم و مشکلات آن جلوگیری می‌کند.

مصرف غذاهای چرب و شیرین و تغذیه حاوی چربی‌های اشباع‌شده سبب افزایش التهاب و تحریک‌پذیری مجاری تنفسی شده و آسم را تشدید می‌کند.

سبک تغذیه غربی ( چربی زیاد ، فیبر کم و پروتئین زیاد موجب افزایش التهابات مجاری تنفسی و کاهش قطر راه‌های هوایی شده و علائم و حملات آسم را افزایش می‌دهد.

غذاهایی که سرشار از ویتامین دی (D) است. مثل: آب‌پرتقال، ماهی سالمون

استفاده از سبزیجات سرشار از بتاکاروتن مثل : هویج

استفاده از غذاهای منیزیوم دار مثل : اسفناج ، کدوتنبل ، شکلات تلخ

استفاده از منابع ویتامین A مثل : سیب‌زمینی شیرین ، کاهو ، کلم

غذاها و خوراکی‌هایی که بیماران آسمی باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنند:

رژیم حاوی فیبر زیاد و سبزیجات و چربی کم باعث کاهش علائم آسم خواهد شد. یکی دیگر از مواردی که بهتر است در بیماری آسم آن را کاهش دهیم لبنیات است.

در مطالعات بسیاری مشخص‌شده است که مصرف پنیر، ماست و حتی شیر با هایپراکتیویتی راه‌های هوایی و آسم رابطه دارد.  مصرف ویتامین‌هایی مثل ویتامین دی (D)سی (C) و ای (E) که آنتی اکسیدان‌های خیلی خوبی هستند باعث کاهش حملات آسم و علائم آن می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف کم و حتی مصرف نکردن تخم‌مرغ و شیر می‌تواند باعث بهبود آسم شود. مصرف سلنیوم،  بتاکاروتن و ویتامین آ هم در کاهش التهاب و علائم آسم نقش مهمی دارند.

 

انواع آسم

آسم از جهت شدت و ضعف به چند دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود. اما نوعی از آسم وجود دارد که آسم آلرژیک نامیده می‌شود.

در برخی افراد علائم آسم در بسیاری از شرایط شدیدتر می‌شود که این شرایط عبارت‌اند از:

آسم قلبی : به علت نارسایی قلبی و اختلال در پمپاژ قلب

آسم عصبی : به علت استرس و هورمون‌های آن

آسم در برگرفته از ورزش : زمانی که هوا سرد و خشک می‌باشد بیشتر می‌شود.

آسم شغلی : دلیل این نوع آسم می‌تواند محرک‌های موجود در محیط کار مانند بخار، گاز یا گردوخاک‌های شیمیایی ایجاد شود.

آسم ناشی از آلرژی :  این نوع آسم مربوط به وجود حیوانات خانگی و آلرژی‌های خاص می‌باشد.

البته خاطرنشان می‌کنیم که تفاوت آسم و آلرژی در ماهیت آن‌هاست اگرچه که علائم و نشانه‌های آن‌ها نسبتاً مشابه یکدیگر است.

 بیشتربخوانید:

چاقی اوضاع را برای آلرژی‌دارها وخیم می‌کند

 

 

 

آسم قلبی

آسم قلبی، عارضه‌ای است که مربوط به نارسایی قلبی می‌باشد و در حقیقت آسم نیست اما علائم آسم را دارد. علائم آن سرفه، خلط، مشکلات تنفسی، تنگی نفس و … می‌باشد. این علائم در شب شدیدتر می‌شود و در افراد سالمند بیشتر دیده می‌شود. گاهی اوقات این بیماری با آسم معمولی اشتباه گرفته‌شده و در صورت تشخیص این دو عارضه و در پیش گرفتن درمان نادرست، آسم قلبی تشدید خواهد شد. خس‌خس سینه در آسم قلبی به علت تنگ شدن راه‌های هوایی و التهاب نیست، بلکه به دلیل مایع موجود در ریه‌ها است. زمان یکه پمپ قلب به‌درستی کار نکند، مایعات تمایل به پشتیبان گیری به ریه‌ها دارند. مایع موجود در ریه‌ها، چیزی است که منجر به ایجاد خس‌خس در ریه‌ها می‌شود.

 

علائم آسم قلبی

آسم قلبی، علاوه بر علائم آسم مانند تنگی نفس و سرفه، خس‌خس سینه، آسم قلبی ممکن است سبب احتباس مایعات وابسته در مچ و اندام تحتانی شود. بعضی از بیماران، ممکن است درنتیجه احتباس مایعات دچار اضافه‌وزن شوند. امکان دارد در بیماران مبتلابه آسم قلبی نشانه‌های دیگری رخ دهد که می‌تواند مشابه بیماران مبتلابه آسم ضعیف کنترل‌شده ازجمله ضعف و خستگی باشد.

 

تشخیص و درمان آسم قلبی

برای تشخیص نارسایی قلب، از روش‌هایی مانند عکس‌برداری از سینه استفاده می‌کنند. در برخی از بیماران، هنگامی نارسایی قلبی تشخیص داده می‌شود که در عکس‌برداری، بزرگ شدن قلب را نشان دهد. گاهی اوقات ممکن است آسم قلبی هیچ نشانه‌ای نداشته باشد و باعث شود که تشخیص دشوار شود. تشخیص صحیح این عارضه بسیار مهم می‌باشد زیرا درمان آسم قلبی با آسم ریوی بسیار متفاوت می‌باشد.

 

آسم عصبی

بر اساس مطالعات انجام‌شده، تجربه موقعیت استرس‌زا و تنش، ریسک حمله آسم را در افراد مبتلابه آسم، تقریباً دو برابر می‌کند. همچنین پاسخ بدن به استرس، باعث تحریک سیستم ایمنی و ترشح هورمون‌های خاص می‌شود. این موضوع می‌تواند به بروز التهاب درراه‌های هوایی ریه منجر شده و سبب حمله آسم عصبی شود.

 

آسم ناشی از ورزش

شاید متعجب شوید که نوعی از آسم وجود دارد که در اثر ورزش به وجود می‌آید. افرادی که ورزش می‌کنند به‌خصوص در آب‌وهوای سرد علائم این نوع آسم را بیشتر مشاهده می‌کنند. این نوع آسم در بعضی مواقع بروز می‌کند و همیشگی نیست. این افراد هنگام ورزش کردن دچار علائم شدیدتری می‌شوند. تنگ شدن مجاری هوایی در ریه‌ها ، تنگی نفس ، خس‌خس سینه از بارزترین علائم در این افراد است. درواقع باریک شدن راه هوایی یا در اصلاح تخصصی‌تر برونکوکسیون دلیل اصلی این بیماری است که برای افراد ورزشکار اتفاق می‌افتد. اما اکثر افرادی که دچار برونکوکسترسیون ناشی از ورزش می‌شوند با اقدامات پیشگیرانه و استفاده از داروهای درمانی می‌توانند از شدت علائم بکاهند و همچنان به ورزش خود ادامه دهند. ابتلا به برونکوکسیون بیشتر در افرادی که دچار آسم هستند بروز می‌کند بااین‌حال ممکن است افراد سالم نیز دچار آسم بشوند. عواملی که موجب تشدید این بیماری می‌شوند شامل : – هوای خشک و سرد – آلودگی هوا – کلر موجود در استخرها ورزش‌هایی که نیاز به تنفس‌های عمیق دارند خطر ابتلا به آسم ناشی از ورزش را افزایش می‌دهند. مثل مسابقات دوومیدانی ، شنا ، فوتبال

 

طبقه‌بندی انواع آسم‌ها:

خفیف موعدی

همیشگی خفیف

همیشگی متوسط

همیشگی وخیم

آسم آلرژیک نیز نوعی از آسم است که در اثر آلرژی بیمار به مواد یابوهای خاصی در این افراد ایجاد می‌شود و عارضه‌هایی را به همراه دارد. این مسئله درواقع به واکنش‌های زیادی که سیستم دفاعی بدن نسبت به بسیاری از عوامل محیطی نشان می‌دهد بازمی‌گردد. حشرات ریز در بهار، گرده‌افشانی درخت‌ها، گردوغبار هوا ازجمله عواملی هستند که ازجمله انواع حساسیت‌زاها محسوب می‌شوند.

 چرا به آسم دچار می‌شویم ؟ ازنظر پزشکی علت ابتلا به آسم هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده است اما دلایلی همچون ژنتیک و شرایط محیطی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. کسانی که ازنظر ژنتیک مستعد ابتلا به آسم هستند اگر در برابر آلرژی‌های محیطی قرار بگیرند درصد احتمال مبتلا شدن به بیماری آسم در آن‌ها بالا می‌رود.

 محرک‌هایی که می‌تواند افراد را به آسم مبتلا کند عبارت‌اند از :

غذا : حلزون آجیل شکلات

انواع پر: پر بالش، پشم و کرک

گردوغبار: غبار ناشی از جارو زدن ، گردوغبار موجود در هوا

هوا : تغییرات فصلی ، خشکی یا سردی و گرمی زیاد

آلوده‌کننده‌های صنعتی: دود صنعتی فلزات و کارخانه‌ها

مصرف دخانیات

آسم ناشی از ورزش

استرس شدید

مواد نگهداره برخی غذاها و نوشیدنی‌ها

داروهایی مانند ناپروکسن، آسپرین، ایبوپروفن

ریز گرد ها و مواد موجود در هوا

عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی

آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض مداوم دود سیگار و دخانیات

عوامل دیگر همچون پاک‌کننده‌های خانگی مثل حلال‌ها ، تینرهای رنگ ، عطرها و …

 

عوامل ایجاد آسم

 علت اینکه چرا افراد با شرایط سنی مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند و برخی مبتلا نمی‌شوند، پیدا نشده است، اما به‌طور قطعی عوامل محیطی و ژنتیک در این امر دخیل هستند. قرارگیری در معرض موادی که سبب ایجاد آلرژی می‌شوند و همچنین محرک‌های ویروسی می‌تواند احتمال ابتلا به آسم را افزایش دهد. این محرک‌ها در همه افراد یکسان نیست.

 

علائم آسم

ازجمله مهم‌ترین علائمی که این بیماری همراه خود دارد، تنگ شدن نفس و سرفه‌های مکرر است. قطعاً مشاهده کرده‌اید که مبتلایان به آسم زمانی که فعالیت‌های حرکتی زیادی دارند به‌سرعت شروع می‌کنند به سرفه داشتن و نیز تنگی نفس که می‌تواند برایشان آزاردهنده باشد. در این مواقع از اسپری‌های کوچکی استفاده می‌کنند تا روند تنفسی‌شان به حالت عادی بازگردد.

از دیگر علائم و نشانگان این بیماری، می‌توان به علائم بالینی و جسمی افراد اشاره کرد از طریق تست‌های مختلفی ازجمله اسپیرومتری و نیز آزمایش از طریق متاکولین مشخص می‌شود..

علائم آسم، در برخی افراد شدید و در برخی دیگر خفیف است و فرد، ممکن است حملات آسم را به‌ندرت تجربه کند و در زمان‌هایی که ورزش می‌کند، ممکن است علائم آسم را احساس کند. ازجمله این علائم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

خس‌خس سینه، از علائم معمول آسم در کودکان می‌باشد که حملات سرفه یا خس‌خس سینه که با ویروس‌های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا اوج می‌گیرد.

علائم آسم در شرایط حاد

شدیدتر شدن عارضه آسم، مشکل در تنفس فرد است که این مورد با استفاده از دستگاه پیک فلومتر سنجیده می‌شود و برای بررسی رویکرد ریه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی، این دستگاه حداکثر سرعت جریان هوا در هنگام خروج از ریه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.

 

درمان آسم آلرژیک

آسم آلرژیک، شایع‌ترین نوع آسم می‌باشد. حساسیت یا آلرژی، در اثر واکنش طبیعی بدن به عواملی ایجاد می‌شود که بی‌ضرر و طبیعی هستند ولی دستگاه ایمنی بدن بعضی از افراد به‌شدت نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. آلرژی فصلی یکی از حساسیت‌های شایع می‌باشد که معمولاً در فصل‌های بهار و گاهی در تابستان و یا حتی پاییز، هنگام گرده‌افشانی گیاهان مشاهده می‌شود. گرده‌افشانی برخی از گیاهان در بهار و برخی از آن‌ها در تابستان می‌باشد. با ارزیابی نشانه‌ها و علائم بیمار و انجام معاینات فیزیکی، پزشک می‌تواند تشخیص دهد که بیمار دارای چه نوع آلرژی می‌باشد و می‌تواند درمان را شروع کند. برای درمان آن می‌توان از دارودرمانی، استفاده از گیاهان دارویی، دوری از عامل ایجاد حساسیت، تغییر سبک زندگی و … استفاده کرد.

 

 درمان آسم از طرق مختلفی قابل انجام است ازجمله این روش‌ها:

درمان از طریق داروهایی که با عنوان داروهای تسکین‌دهنده شناخته می‌شوند، امکان‌پذیر می‌باشد. این داروها ازاین‌جهت تسکین‌دهنده نامیده می‌شوند که تأثیراتی را بر روی لوله‌های تنفسی افراد می‌گذارد و باعث می‌شود این بیماری تسکین پیدا کند. درواقع همان‌گونه که گفته شد آسم در اثر تورم و التهاب لوله‌های تنفسی ایجاد می‌شود درنتیجه برای از بین بردن عارضه‌هایی که آسم در پی دارد، باید این التهاب و تورم از بین برود که داروها تسهیل‌کننده این مسیرند و تورم را از بین می‌برند. این داروها همچون اسپری‌هایی هستند که افراد آن‌ها را در کنار خوددارند و در زمان بروز مشکل از آن‌ها استفاده می‌کنند.

داروهایی وجود دارد که برای پیشگیری از بروز و ظهور علائم آسم استفاده می‌شود. درواقع این داروها برخلاف داروهای تسکین‌دهنده که بعد از شروع علائم اسم استفاده می‌شود، این داروهای پیشگیرانه موجب می‌شود تنگی نفس و سرفه اتفاق نیفتد. درنتیجه بیمار با مشکلاتی مواجه نمی‌شود. نحوه استفاده از این داروها بدنی نحو است که روزانه در دو نوبت استفاده می‌شود.

 

حمله آسم چیست ؟

هنگامی‌که علائم آسم تشدید می‌شود در اصطلاح به آن حمله آسم می‌گویند. حمله آسم هنگام عبور هوا از ریه‌ها رخ می‌دهد. سرفه ، تنگی قفسه سینه خس‌خس کردن که باعث مشکلات تنفسی می‌شود. هنگامی‌که حمله رخ می‌دهد دیواره ریه متورم شده و مجاری هوا تنگ می‌شود. بنابراین هوای کمتری وارد ریه‌ها می‌شود. در این شرایط مخاطی که بدن تولید می‌کند باعث مسدود شدن مجاری هوا می‌شود و مشکل را حادتر می‌کند. با دانستن علائم هشداردهنده حمله آسم می‌توانید از بروز مشکلات جدی خودداری کنید.در این خصوص به توصیه‌های پزشک معالجتان با دقت گوش کنید. و از بروز حمله‌های بیشتر جلوگیری کنید.

 

پیشگیری از حمله آسم

مهم‌ترین سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که چطور از بروز حمله آسم جلوگیری کنیم ؟ همواره نکاتی وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها از حمله آسم پیشگیری کنید: – از استرس ، اضطراب و هیجانات زیاد دوری‌کنید. – مراقب عفونت‌های ویروسی باشید – سعی کنید تا جای ممکن دچار عفونت تنفسی نشوید. – از لوازم و وسایل عطر دار استفاده نکنید. – وسایلی که دارای پشم ، کرک یا پر هستند را مرتباً بشویید و محیط منزل و کار را تمییز نگه‌دارید. – بوهای تند ، دودهای ناشی از پخت غذا ، شامپوهای عطر دار را از محیط دور کنید. – سعی کنید از ورزش در هوای سرد و خشک دوری‌کنید. – داروهای خود را سروقت و به‌طور منظم طبق دستور پزشک مصرف کنید. – اگر علائم آسم در شما کمتر شد به‌طور خودسرانه مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک را قطع نکنید. – سعی کنید بیشتر از لباس‌های نخی استفاده کنید

 

توصیه‌هایی به بیماران مبتلابه آسم در فصل سرما

 ویروس کرونا در افراد مبتلابه آسم ، می‌تواند بیمار را در وضعیت حاد پزشکی قرار دهد و احتمال بروز ویروس را افزایش می‌دهد. البته که شایعات ویروس کرونا کم نیست ، عاقلانه‌ترین کار استفاده از سخنان پزشک ایمونولوژی دراین‌باره است.

با کاهش دمای هوا امکان تشدید علائم بیماری آسم وجود دارد. هوای سرد سبب خشکی و حساسیت راه‌های تنفسی می‌شود . بهتر است دهان و بینی خود را با شال بپوشانید و از طریق بینی نفس بکشید.

مرطوب کردن هوای خانه و محل کار ممکن است باعث سختی تنفس و بروز علائم آسم شود همچنین قارچ‌ها نیز در هوای مرطوب رشد بیشتری دارند بنابراین بهتر است از دستگاه تهویه هوا استفاده کنید.

در فصل زمستان نه‌تنها هوای سرد خارج از منزل بلکه ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیز برای بیماران مبتلابه آسم مضر است. درصورت ابتلا به سرماخوردگی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برای گرم کردن منزل بهتر است از شومینه‌های برقی و گازسوز استفاده شود چون شومینه‌های چوب سوز محرک آسم است.

استفاده از میوه‌های خشک‌شده و سولفاته و آب‌میوه‌های کارخانه‌ای بر ای بیماران مبتلابه آسم توصیه نمی‌شود.

حبوبات در برخی افراد موجب نفخ و درنتیجه اختلال در تنفس می‌شوند و ممکن است محرک آسم باشند بهتر است حبوبات قبل از استفاده در آب خیس شوند و چند بار آب آن تعویض و سپس پخته شود.

هم‌چنین سیر، پیاز، غذاهای سرخ‌شده و نوشابه‌های گازدار نیز موجب نفخ می‌شوند.

 

نکاتی کلی و ضروری درزمینهٔ بیماری آسم

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درزمینهٔ آسم وجود دارد، این است که زمانی که حملات آسم بروز می‌کند مدت‌زمان طولانی طول نمی‌کشد که بیمار به حالت عادی بازمی‌گردد و می‌تواند زندگی عادی داشته باشد. درواقع، آن حملات آسمی باعث تنگی نفس شدید در بیمار می‌شود که حالت خفگی برایش پیش آورد. در این مواقع از اسپری‌هایی برای رفع مشکل استفاده می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت آسم ازجمله بیماری‌های خطرناک محسوب نمی‌شود و می‌توان با رعایت کمی نکات ایمنی و مراقبت‌ها از شدت یافتن این بیماری جلوگیری کرد و در برابر وقوع اتفاقات ناگوار مصون بود.

داروهایی که به‌طور مرتب استفاده می‌شود، معمولاً عارضه‌هایی را به همراه دارند ازجمله این‌که استخوان‌های افراد تحریک‌پذیر می‌شود و در برابر هر ضربه‌ای امکان شکستگی زیاد است. به همین جهت باید توجه داشته باشید که پیش از آنکه وضعیت آسم شدید شود باید مراحل درمانی را پشت سر بگذارید تا به مصرف این داروها نیاز نداشته باشید.

بهترین گزینه‌ای که برای درمان به‌عنوان پزشک می‌تواند یاری گر شما باشد متخصص ایمونولوژی است که در این زمینه‌ها قطعاً آگاهی و دانش زیادی دارند نیز تجربه‌های درمانی آن‌ها می‌تواند درروند بهبودی شما تأثیرگذار باشد.

 

 

 

 

برچسب ها: آلرژی، چاقی، آلودگی هوا، آسم، مشکلات تنفسی، تنگی نفس، درمان آسم، نارسایی قلبی، پاکسازی ریه، تقویت ریه، التهاب ریه، دکتر شهرام سیدی تعداد بازديد: 133 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز