Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 17:39

18
بهمن
انواع تومور نخاع را بشناسید

انواع تومور نخاع را بشناسید

تومورهای نخاعی دارای سه نوع می‌باشد که باعث درد کمر بیمار می‌شود که عبارت‌اند از : توده‌هایی که بر روی استخوان‌ها ، رباط‌های ستون فقرات ، نخاع و ریشه‌های عصبی رشد می‌کند تومورهای نخاعی گفته می‌شود.

به قلم : دکتر رضا جاودانی  - جراح مغز، نخاع و ستون فقرات

 

تحریریه زندگی آنلاین :  تومورهای نخاعی دارای سه نوع می‌باشد که باعث درد کمر بیمار می‌شود که عبارت‌اند از : توده‌هایی که بر روی استخوان‌ها ، رباط‌های ستون فقرات ، نخاع و ریشه‌های عصبی رشد می‌کند تومورهای نخاعی گفته می‌شود.تومورهای نخاعی می‌توانند هم غیر سرطانی و هم سرطانی باشد.

البته باید بگوییم که در موارد کمتری اتفاق می‌افتد که منشأ بروز سرطان‌های بدخیم خود ستون فقرات باشد، معمولاً این نوع تومورها از سایر بخش‌های بدن به ستون فقرات گسترش می‌یابد.تمامی تومورها یا توده‌های نخاعی می‌تواند منجر به درد ، مشکلات عصبی و در برخی از مواقع باعث فلجی فرد می‌شود، همچنین چه این توده سرطانی باشد چه نباشد می‌تواند جان بیمار را تهدید کند و باعث معلولیت دائمی او شود به همین علت توصیه می‌شود که با مشاهده علائم این بیماری سریعاً به متخصص جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

بیشتربخوانید:

وقتی پیام رسانی مغز مختل می شود

 

تومورهای ستون مهره‌ها

تومورهای استخوانی : این نوع تومور در ستون مهره‌های ایجادشده و منشأ آن می‌تواند در قسمت استخوان یا دیسک‌های ستون فقرات باشد، از شایع‌ترین تومورهای بدخیم استخوان می‌توان به استئوژنیک سارکوم اشاره کرد. همچنین قابل‌ذکر است این نوع سرطان بسیار نادر می‌باشد.

 

تومورهای متاستاتیک : باید بگوییم اغلب تومورهای نخاعی از سرطان‌های ایجادشده در سایر بافت های بدن به ستون فقرات گسترش می‌یابد، در بانوان گسترش این نوع سرطان معمولاً به دلیل سرطان سینه یا ریه می‌شود و در مردان نیز به دلیل سرطان‌ها پروستات یا ریه ایجاد می‌شود.

 

تومورهای اینترادورال و خارج نخاعی

تومورهای داخل دورا در درون کانال نخاعی و خارج از اعصاب رشد می‌کند، از ویژگی‌های این تومور می‌توان به خوش‌خیم بودن و سرعت رشد کم آن اشاره کرد. این نوع تومور نخاع از انواع ذیل می‌باشد:

مننژیوما، در پرده‌های اطراف نخاع تشکیل‌شده و خوش‌خیم می‌باشد، اما می‌توانند جزء تومورهای بدخیم نیز باشند، این نوع تومور بیشتر در بانوان میان‌سال و سالخورده رایج است.

تومورهای غلاف عصبی که از ریشه‌های عصبی بیرون آمده از نخاع منشأ می‌گیرد، این نوع تومورها خوش‌خیم بوده و سرعت رشدشان کم است.

 بیشتربخوانید:

تومور نخاع و راهکارهای درمان

 

 

تومورهای داخل نخاعی

این نوع تومورها معمولاً خوش‌خیم بوده و در اغلب موارد در ستون فقرات گردنی ایجاد می‌شود، این نوع تومور از داخل هر یک از عصب‌ها رشد کرده و منشأ آن سلول‌هایی است که پشتیبانی فیزیکی و حائلی برای سیستم عصبی فراهم می‌کنند. علائم تومور نخاع به شرح ذیل می‌باشد:

درد گردن و کمر که به دنبال آن مشکلات عصبی مانند ضعف یا بی‌حسی بازوها و پاها یا تغییر در عادات دفع مدفوع یا ادرار جزء شایع‌ترین علائم محسوب می‌شود.

درد کانونی ستون فقرات که به هنگام صبح بدتر می‌شود.

دردی که با لمس ناحیه درگیر شدیدتر می‌شود.

دردی که با استراحت رفع نشود و هنگام شب بیشتر از روز باشد.

درد کمر به همراه بی‌اشتهایی ، کاهش وزن ، تهوع ، استفراغ و لرز باشد.

 

درمان تومور نخاع

برای درمان این نوع توده می‌توان از دارو ، جراحی ، پرتودرمانی استفاده کرد.

بیشتربخوانید:

تنگی کانال نخاع

 

 

 

 

برچسب ها: سرطان، جراحی، کمردرد، ستون فقرات، درمان کمردرد، پرتودرمانی، تومور، نخاع، جراح مغز و اعصاب، دکتر رضا جاودانی تعداد بازديد: 146 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز