Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 11:08

18
تیر
از معجزه ماداگاسکار تا داروی HIV

از معجزه ماداگاسکار تا داروی HIV

از گوشه و کنار جهان هر روز اخباری مبنی بر یافتن تأثیر دارویی بر روی کرونا ویروس جدید منتشر می‌شود که امید به درمان این بیماری را افزایش می‌دهد، اما در حقیقت هنوز هیچ داروی تأیید شده‌ای به دست نیامده است که بتواند بیماری COVID-19 را درمان کند.

تحریریه زندگی آنلاین : از گوشه و کنار جهان هر روز اخباری مبنی بر یافتن تأثیر دارویی بر روی کرونا ویروس جدید منتشر می‌شود که امید به درمان این بیماری را افزایش می‌دهد، اما در حقیقت هنوز هیچ داروی تأیید شده‌ای به دست نیامده است که بتواند بیماری COVID-19 را درمان کند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد دنیا ناامید شده است تا راه‌هایی برای کند کردن گسترش کروناویروس جدید و روش‌هایی برای درمان این بیماری خطرناک پیدا کند. تا تاریخ ۶ آوریل، بیش از ۲۰۰ کارآزمایی بالینی بر روی دارو‌ها و یا واکسن‌های احتمالی COVID-19 انجام شده و همچنان در حال انجام هستند. از گوشه و کنار جهان نیز هر روز اخباری مبنی بر یافتن تأثیر دارویی بر روی کروناویروس جدید منتشر می‌شود که امید به درمان این بیماری را افزایش می‌دهد، اما در حقیقت هنوز هیچ داروی تأیید شده‌ای به دست نیامده است که بتواند بیماری COVID-19 را درمان کند. وبسایت علمی livescience طی گزارشی، به بررسی چندین نمونه از دارو‌هایی پرداخته است که پزشکان جهان امیدوارند، حداقل یکی از آن‌ها بتواند به مبارزه با COVID-19 کمک کند.

 

امید‌ها به داروی ضد ویروس EIDD-2801

دانشمندان در تاریخ ۶ آوریل در نشریه Science Translational Medicine گزارش دادند که نتایج بررسی عملکرد یک داروی خوراکی بنام EIDD-2801 در مطالعات آزمایشگاهی بر سلول‌های ریوی و مجاری تنفسی انسان، نتیجه بخش بوده است. دانشمندان معتقدند که این دارو می‌تواند حتی موثر‌تر از داروی رمدسیویر (Remdesivir)، مسیر SARS-CoV-2 را در ورود به سلول‌های انسان ببندد. رمدسیویر هم جزو دارو‌های ضد ویروسی است که گفته می‌شود چند سال پیش به صورت آزمایشی برای درمان ویروس ابولا مورد استفاده قرار گفته است. این دارو جزو نخستین دارو‌هایی است که برای درمان کووید ۱۹ در ماه مارس و در آمریکا امتحان شد و بعد به دلیل عوارض، استفاده از آن محدود شد.

در حالی که رمدسیویر مانع تکرار مجدد کروناویروس جدید می‌شود،EIDD-2801 جهش‌های ژنتیکی را در RNA ویروس ایجاد می‌کند. ساینتفیک امریکن گزارش داد، در حالی که RNA کروناویروس کپی‌های خود را انجام می‌دهد، این دارو جهش‌های مضر زیادی را در آن ایجاد می‌کند که بدین تریب ویروس دیگر قادر به آلوده کردن سلول‌ها نیست. به نظر می‌رسد این دارو در برابر RNA چندین ویروس دیگر نیز کارا باشد و به همین دلیل محققان معتقدند که این دارو می‌تواند یک ضد ویروس چند منظوره باشد.

 

بیشتر بخوانید:

ویتامین هایی که با ویروس کرونا مقابله می کنند!

همچنین برخلاف رمدسیویر، که باید به صورت داخل وریدی تجویز شود،EIDD-2801 به صورت قرص بلعیده می‌شود. «تیموتی شیاهان»، نویسنده اصلی این پژوهش، از گروه اپیدمیولوژی دانشگاه کارولینای شمالی، در گفتگو با این ژورنال اظهار داشت: «EIDD-2801 یک داروی خوراکی است که می‌تواند در منزل و بلافاصله پس از تزریق تجویز شود. این احتمال نیز وجود دارد که این دارو در آینده، همه جا در دسترس باشد، البته پس از اینکه ثابت شد برای انسان بی خطر است».

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه اموری، UNC Chapel Hill و مرکز پزشکی دانشگاه Vanderbilt در نشویل انجام شد. این شرکت در بیانیه‌ای گفت: مرکز Ridgeback Biotherapeutics مستقر در فلوریدا، مجوز این دارو را صادر کرده و به تازگی از طرف سازمان غذا و دارو اجازه داده شده است تا آزمایش‌های انسانی این دارو را طی چند ماه آینده آغاز کند.

 

بیشتر بخوانید:

دارو‌های موثر در درمان کرونا

 

برچسب ها: ویروس کرونا، درمان کرونا، کووید19، داروی کرونا، داروی اچ آی وی تعداد بازديد: 483 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز