Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 28 فروردین 1403 - 18:07

25
شهریور
مراقبت از پوست در فصل بهار

مراقبت از پوست در فصل بهار

مراقبت از پوست در فصل بهار به دلیل گردافشانی و ایجاد آلرژی و حساسیت‌های پوستی نسبت به سایر ماه‌های در سال اهمیت بیشتری دارد. برای اینکه بتوانیم از پوست خود به‌درستی محافظت کنیم، اول باید نوع پوست خود را بشناسیم

تحریریه زندگی آنلاین : مراقبت از پوست در فصل بهار به دلیل گردافشانی و ایجاد آلرژی و حساسیت‌های پوستی نسبت به سایر ماه‌های در سال  اهمیت بیشتری دارد. برای اینکه بتوانیم از پوست خود به‌درستی محافظت کنیم، اول باید نوع پوست خود را بشناسیم و ویژگی‌ها و نحوه برخورد با آن را بلد باشیم. به همین دلیل ما روش شناسایی و مراقبت از پوست در فصل بهار را برایتان توضیح می‌دهیم.

 بیشتربخوانید:

استفاده از اسکراب چقدر مهم است؟

 

 

 

کارهای مهمی که باید برای مراقبت از پوست در فصل بهار انجام دهیم

با توجه به شرایط و محیط زندگی،  عواملی مانند آلودگی هوا، اشعه مضر آفتاب و …  می‌توانند به‌صورت جدی به پوست ما آسیب وارد کنند. کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم تا این آسیب‌ها را به حداقل برسانیم برای هر نوع پوست و یا بخش‌های مختلف یک پوست متفاوت است، عبارت‌اند از:

  شست‌وشوی صورت

  پاکسازی پوست و لایه‌برداری

  آب‌رسانی و رطوبت رسانی

  محافظت پوست در مقابل تور آفتاب

  رعایت رژیم غذایی مناسب

 

 

مراقبت از پوست در کدام لایه‌های پوست انجام می‌شود؟

لایه‌های پوست:

اپیدرم (رو پوست)

درم (میان پوست)

هیپودرم (زیر پوست)

لایه‌ی اپیدرم از لایه‌های بسیاری تشکیل شده است که بالاترین لایه‌ای که ما لمس می‌کنیم. لایه‌ی شاخی هست که از سلول‌های مرده تشکیل شده است. لایه‌ی شاخی یک نواد به‌طور معمول روزی یکبار ریزش دارد اما با رشد سن این ریزش و زایش به تأخیر می‌‌افتد. از 15 تا 21 روز و برخی اوقات به دلیل آلودگی هوا و تغذیه و مراقبت نکردن این مدت بیشتر می‌شود  و این لایه‌ی شاخی ضخیم می‌شود. ایرادهایی که با ضخیم بودن لایه‌ی شاخی به وجود می‌آید، پوست حالت کدر پیدا می‌کند (به‌طوری که همیشه خسته و کثیف دیده می‌شود) و حالت افتادگی دارد و پوست اصلاً شاداب نیست انگار که دهیتراته شده و واقعاً هم به دلیل این که آلودگی‌ها و کرم‌ها در این لایه‌ی شاخی مرده نفوذ کردند پوست نمی‌تواند تنفس کند نمی‌تواند آب جذب کند حتی اگر بهترین کرم‌ها را استفاده کنید چون این سلول‌ها مرده هستند جذب پوست نمی‌شوند. در نتیجه ما باید مراقب باشیم که این لایه ضخیم نشود، به همین دلیل برای مراقبت از پوست و اثربخش بودن کارهایی که انجام می‌دهیم با پاکسازی  و یا میکرودرم از ضخیم شدن این لایه جلوگیری می‌کنیم.

یشتربخوانید:

جوانسازی پوست صورت با ماسک شیر خشک

 

 

 

مراقبت از پوست  مختلط

چند مدل پوست مختلط داریم، اما متداول‌ترین نوع حالت T  هست، یعنی پیشانی، بینی و چانه چرب و گونه‌ها خشک هست. مراقبت از پوست مختلط تقریباً سخت است. اما یک نکته کلیدی داره: ” برقراری تعادل”مهم‌ترین بخش در مراقبت از پوست چیست؟ شست و تو، شوینده مناسب پوست‌های مختلط: شوینده‌ای که ملایم هست به این دلیل که شوینده قوی به نواحی خشک آسیب می‌‌زند و از طرفی نواحی چرب را تحریک می‌کند (برای تولید چربی بیشتر) بنابراین از شوینده‌هایی استفاده کنید:

ملایم هستند (مخصوص انواع پوست یا پوست مختلط)

 عطر یا الکل ندارند

نکته:  استفاده از تونر یا ماسک پاکسازی برای تمیز کردن بهتر بخش‌های چرب پوست، خیلی خوب هست.

بخش بعدی و مهم مراقبت از مرطوب کردن و آب‌رسانی پوست می‌باشد. ما باید با توجه به هر بخش از پوست، رفتاری مناسب داشته باشیم. به این معنی که برای بخش‌های خشک باید از مرطوبت کننده‌ها  و برای بخش‌های از چرب آبرسان‌ها استفاده کنیم.

نکته: استفاده از روغن‌های خشک مثل آرگان و آووکادو، هم با بخش چرب و هم خشک سازگار هست، استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود.

پوست‌های مختلط در نواحی چرب (به علت چربی و آلودگی) نه تنها کدر می‌شوند، بلکه به جوش زیر پوستی یا سر سیاه مبتلا می‌گردند، از طرفی در گونه‌ها (به علت خشکی) کدر شده و پوسته پوسته می‌گردد. بنابراین لایه‌برداری ملایم می‌تواند هم به شفافیت نواحی چرب و هم خشک کمک کند، اما بعد از لایه‌برداری هر ناحیه باید آب‌رسانی انجام شود.

بیشتربخوانید:

ماسک سیب زمینی و عسل مناسب برای انواع پوست

 

 

 

مراقبت از پوست خشک:

 پوست خشک نیاز دارد به:

 شست‌وشو برای رفع آلودگی

 تقویت رشته کلاژن برای جلوگیری از پیریِ زودرس

 حفظ آب و رطوبت پوست

 لایه‌برداری که گاهی برای از بین بردن پوسته‌ها و سلول‌های مرده

 محافظت در برابر اشعه مضر خورشید

اگر اطلاعاتی درباره‌ی کرم‌های مرطوب کننده ندارید این مقاله را حتماً بخوانید:

 

 شوینده مناسب پوست خشک:

باید ملایم باشد

ترجیحاً از نوع‌های کرمی (creamy) باشد

فاقد الکل یا مواد عطری باشد

اگر شما هم جز دسته‌ای هستید که استفاده از مواد طبیعی و خالص را به مواد شیمیایی ترجیح می‌دهید، پیشنهاد ما برای شما:

ماسک آبرسان، برای آب‌رسانی، جوان‌سازی، لیفت صورت

 روغن آووکادو، کلاژن ساز، مرطوب کننده و روشن کننده

 روغن نارگیل: مرطوب کننده قوی پوست

نکته: برخی از دوستان فقط در نواحی گوشه‌های لب (امتداد خط خنده و پایین لب) دچار خشکی و پوسته پوسته شدن هستند، علت آن خمیردندان هست، در هنگام مسواک زدن دقت کنید تا خمیر دندان روی پوستتان قرار نگیرد.

 بیشتربخوانید:

راز زیبایی پوست دختران کره‌ای چیست؟

 

 

 

مراقبت از پوست چرب:

 مهم‌ترین بخش در مراقبت از پوست چرب تمیز کردن پوست هست، این امر بستگی دارد که آرایش می‌کنید یا نه.

اگر آرایش می‌کنید: اول باید آرایش را پاک‌کنید (میسلار واتر، شیر پاک‌کن و …)

آرایش نمی‌کنید چه بهتر مرحله اول حذف می‌شود، اشتباه متداول این است که میسلار واتر، نیازی به شست‌وشو ‌ندارد، اما پوست‌های چرب و ‌مستعد جوش ممکن هست که جوش بزنند.

مرحله اصلی شست‌وشوی صورت هست، با پن، فوم، ژل شست‌وشو و..

اگر مستعد جوش هستید از ژل‌های شوینده‌ای استفاده کنید که خاصیت آنتی باکتریال دارند. اگر مستعد جوش زیرپوستی هستید، شوینده حاوی دانه اسکراب مناسب هست (اما نباید به عنوان شوینده روزانه استفاده شود) اگر دوست خیلی چرب دارید دو بار در روز، صبح و شب پوستتان را بشورید.

 

پوست کدر

اول از همه باید بدانیم کدری پوست با رنگ تیره پوست تفاوت دارد:

رنگ تیره یعنی پوست‌های سبزه یا گندمی، در این پوست‌ها رنگ رنگدانه‌‌های پوستی به صورت ژنتیکی رنگی هست.

اما کدری پوست یعنی پوست نسبت به رنگ ژنتیکی خودش تیره‌تر هست و خسته به نظر می‌رسد. (کدری و خستگی پوست می‌تواند ما را مسن‌تر نشان دهد.)

دلایلی که کدری پوست متفاوت هست و طبیعتاً تا دلایل را ندانیم درمان غیر ممکن هست، برخی از دلایل:

1-آلودگی‌های محیطی

2- سلول‌های مرده پوستی

3- چربی بیش از اندازه پوست

4-کم آبی پوست

بنابراین برای سه دلیل اول باید پوست را بشوریم و پاکسازی کنیم. برای دلیل چهارم باید به سراغ مرطوب کننده و آبرسان برویم.

 

برای داشتن پوست شفاف و سالم باید چه‌کار کنیم؟

شست‌وشوی روتین

پاکسازی مطابق با نوع پوست (پوست‌های چرب ممکن هست تا هفته‌ای دو بار هم لازم داشته باشند. پوست‌های معمولی و مختلط هفته‌ای یکبار، پوست‌های خشک گاه‌گاهی) پاکسازی یعنی هر روشی که باعث تمیز کردن عمقی منافذ، از بین بردن آلودگی‌های سطحی و از بین بردن پوست‌های مرده است.

 بیشتربخوانید:

 آموزش ساخت کرم دور چشم خانگی

فواید شگفت‌انگیز فیشیال پوست

 

 

 

ابزاری که ما برای پاکسازی پیشنهاد می‌دهیم:

1- قلم پیلینگ

2-ماسک پاکسازی

3- خاک رس

اما به‌طور مداوم نباید به پوست حمله کنیم و آن را بیش از اندازه بشوریم، ذره‌ای هم مراقبت لازم است، که در این زمان مطلوب کننده‌ها و آبرسان‌‌ها برای مراقبت از پوست به کمک ما می‌آیند.

 

پوست دهیتراته

 خیلی از دوستان می‌پرسند که پوستشان خشک هست اما جوش می‌زنند و جوش‌‌های سر سیاه و منافذ باز پوستی دارند!! دوستان عزیز پوست شما چرب هست اما در اثر شست‌وشوی غلط دهیتراته شده! پوست دهیتراته یعنی اینکه پوست آب کافی ندارد، هم جوش می‌زنند هم منافذ باز دارند و هم احساس کشیدگی پوست دارند. این پوست دچار مشکل شده است و مادر زادی نمی‌باشد. عوامل دهیتراته شدن پوست:

 لوازم آرایشی

 محصولات مراقبتی

 رژیم غذایی

 تغییرات آب و هوایی

پس پوست خشک با پوست دهیتراته متفاوت هست.

راهکار چیست؟! استفاده از روغن‌های خشک (زود چرب) مانند آرگان یا آووکادو، ماسک ابر رسان فیلین یا سرم‌‌های ابر رسان و همچنین استفاده از دستگاه هیدرودرمی سری گالوانیک که به لایه‌ی درم پوست آبرسانی می‌کند.

 

استفاده از ضد آفتاب:

 استفاده از ضد آفتاب برای همه‌ی پوست‌ها ضروری است، اما برای پوست‌های خشک و حساس فوق ضروری هست. چون آفتاب باعث ایجاد منافذ باز، لک‌های پوستی و از همه بدتر باعث پیری زودرس می‌شود.

استفاده از ضد آفتاب برای انواع پوست ضروری است، پوست‌های مختلط (مخصوصاً مستعد آکنه) باید از ضد آفتاب‌های مخصوص پوست‌های چرب و مستعد آکنه استفاده کنند.

توصیه: از ضد آفتاب‌های بی‌رنگ که صرفاً درمانی هستند استفاده کنید.

نکته:  در صورت تمایل از ضد آفتاب‌های رنگی استفاده کنید، قبل از ضد آفتاب روی نواحی خشک مرطوب کننده سبک یا آبرسان بزنید تا در آن نواحی ضد آفتاب تکه تکه نشود و حالت بدی روی پوست ایجاد نگردد.

 

 

تعریف و کاربرد لایه‌برداری پوست

باور غلط این است که پوست‌های خشک نباید از لایه‌بردارها استفاده کنند. اما استفاده گه گاهی از لایه‌بردار باعث از بین رفتن پوسته‌ها و سلول‌های مرده می‌شود. در نتیجه پوست از حالت خستگی و کدری درمی‌آید.

(پیشنهاد ما روغن هسته انار هست) چون این روغن نه تنها لایه‌بردار طبیعی پوست هست بلکه خاصیت جوان‌سازی و رطوبت رسانی هم دارد.

 

استفاده از تونر برای پوست

تونر مناسب می‌تواند منافذ را کاملاً تمیز کند، به کوچک شدن منافذ و روشن شدن پوست کمک می‌کند. اما نکته مهم این است که بعضی تونر‌‌ها با مسدود کردن منافذ باعث جوش زیر پوستی می‌شوند.

 

تعریف و کاربرد آبرسانی پوست

بعد از انجام مراحل شست‌وشو باید پوست را آبرسانی کنیم، آبرسان یعنی محلولی که رطوبت پوست را حفظ می‌کند و پوست را هیدراته می‌کند. مرطوبت کننده یعنی چربی ‌پوست را متعادل و یک لایه‌ی مراقبتی روی پوست ایجاد می‌کند.

اشتباه رایج این است که پوست‌های چرب نباید مرطوب کننده یا روغن پوست بزنند.

استفاده از مرطوب کننده‌های غلیظ یا روغن‌های سنگین باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه می‌شود. اما روغن‌های خشک و مرطوب کننده‌های سبک بسیار مفید هستند، چون وقتی تعادل چربی پوست (در اثر شست‌وشو، پاکسازی و….) به هم بریزد غده‌های چربی فعال می‌شوند و یک عالم سموم تولید می‌کنند. که باعث برق صورت، جوش سر سفید و سرسیاه می‌شود، بنابراین لازم است گاهی به پوست چرب (که روتین شست‌وشو را رعایت می‌کند) مقداری روغن سبک (آرگان یا آووکادو) یا مرطوب کننده سبک زده شود.

نکته‌ی بعدی درباره‌ی پوست‌های چرب - جلوگیری و درمان آکنه و - جلوگیری و درمان جوش سرسیاه هست. که یک مبحث مفصل می‌باشد. اما به‌طور کلی پوست‌های چرب باید همیشه یک آنتی باکتریال در دسترس داشته باشند و  مصرف کنند.

 

اثرات آنتی‌اکسیدان‌‌ها روی پوست

 مهم‌ترین عامل پیری پوست رادیکال‌های آزاد هستند، رادیکال‌های آزاد به ساختار سلولی حمله می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. آنتی‌اکسیدان‌‌ها از این تخریب‌ها جلوگیری می‌کنند، بنابراین هم در تغذیه و هم در محصولات مراقبتی باید از آنتی‌اکسیدان‌‌ها استفاده کنیم. توجه کنید که این موضوع ربطی به نوع پوست ندارد و برای همه واجب می‌باشد. آنتی‌اکسیدان مناسب و با کیفیت باید جذب خوبی برای پوست داشته باشد. جذب خوب مانند روغن آرگان، این روغن حاوی اسید هیالورونیک هم هست، این اسید چرب باعث حفظ رطوبت پوست، ترمیم پوست و تقویت کلاژن و الاستین می‌شود.

 

 

 چرا پوست خوبی نداریم؟

اولین کاری که می‌‌توانید انجام بدید خرید ژل شست‌وشوی مناسب با PH پوستتان هست. راهکارهای بسیاری برای مراقبت از PH اسیدی پوست هست که یک لایه نازکی برای  محافظت از پوست ما می‌باشد.

یکسری چیزها هست که دست ما نیست مانند بالا رفتن سن، با بالا رفتن سن پوست ما قلیایی‌تر می‌شود. حالا کارهایی که ما می‌توانیم انجام بدهیم شست‌وشوی صورت با آب سرد می‌باشد، آب داغ باعث قلیایی‌تر شدن پوست می‌شود. نکته‌ی بعدی مناسب نگه داشتن PH  تغذیه مناسب هست.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های پر کافئین، الکل زیاد، غذاهایی که قند زیادی دارند و دانه‌های فراوری شده ممنوع می‌باشد تا از شدت قلیایی شدن پوست کاسته شود. یک راه حل خانگی برای اسیدی کردن پوست: یک پیمانه سرکه سیب همراه با چهار پیمانه آب مخلوط کنید، داخل یک ظرف با سر اسپری مانند بریزید و مانند تونر روی صورت خود اسپری کنید.

برچسب ها: رژیم غذایی، حساسیت پوستی، مراقبت از پوست، پاکسازی پوست، خشکی پوست، اگزما، فصل بهار، مراقبت، ماسک، پوست چرب، لایه برداری پوست، تونر تعداد بازديد: 151 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز