Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 15:05

16
مهر
خوراك‌های رژيمی برای بهبود علائم يائسگی

خوراك‌های رژيمی برای بهبود علائم يائسگی

طرز تهیه خوراك‌های رژيمی برای بهبود علائم يائسگی

خوراك‌های رژيمی برای بهبود علائم يائسگی

 

 

تغذیه مناسب دوران یائسگی:

 دوران یائسگی در خانم‌ها با شروع یک سری تغییرات فیزیولوژیک (هورمونی) و معمولا از نیمه دهه چهارم زندگی آغاز می‌شود. برخی از این تغییرات با دگرگونی‌های قابل توجه در ترکیب بدن و اندام‌های مختلف بدن همراه است و در صورتی که فرد در پیش از شروع این دوران از وضعیت تغذیه و شیوه زندگی مناسبی برخوردار نبوده باشد، می‌تواند مشکلات بسیار جدی برای سلامت ایجاد نماید، بنابراین تاکید اصلی بر این است که الگوی تغذیه و شیوه زندگی در دوره‌های قبلی زندگی و حتی از زمان کودکی مناسب باشد تا عوارض قابل توجهی را در یائسگی شاهد نباشیم، اما تغییرات هورمونی منجر به برخی نشانه‌های اولیه مانند تغییرات در عملکرد‌های ذهنی، تغییرات در طیف چربی خون، تغییر در بافت استخوانی، حالت عصبی و خلقی (احساس گُرگرفتگی) و ... می‌شوند.

 

تغذیه در یائسگی:

 

انتخاب خوراکی‌های مختلف از انواع گروه‌های غذایی اصلی در برنامه غذایی و رعایت تنوع و اعتدال در انتخاب‌های خوراکی از گروه‌های غذایی با توجه به شرایط فردی بسیار اهمیت دارد. بویژه اینکه در این دوران اگر کاهش  فعالیت فیزیکی روزانه اتفاق بیفتد، روند تغییر بافت ماهیچه‌ای بدن (بافت فعال بدن) به بافت چربی و پیوندی (بافت غیر فعال بدن) بشدت تسریع می‌شود و معنای ساده این مطلب این است که حتی اگر فرد از وزن متناسب نسبت به قد خود برخوردار باشد، به لحاظ فیزیولوژیک یک فرد چاق محسوب می‌شود و همانگونه که می‌دانیم چاقی در این سنین بشدت عامل خطر بروز بیماری‌های مزمنی است که پیشتر در مورد آنها صحبت شد.

شواهدی موجود است که نشان می‌دهند انتخاب برخی خوراکی‌های گیاهی که حاوی ترکیبات مشابه هورمونی (استروژن) هستند، می‌تواند تا حدود قابل توجهی از برخی از نشانه‌های بالینی دوران یائسگی مانند حالات گرگرفتگی، افزایش چربی‌های خون، اختلالات ذهنی و ... بکاهد.

سویا از مهم‌ترین این خوراکی‌ها می‌باشد که بویژه در طی دو دهه گذشته بدلیل اینکه حاوی ترکیبات استروژنی گیاهی است، بسیار مورد توجه بوده است، اما حقیقت این است که در طی دو دهه گذشته اغراق در مورد فواید سویا بسیار زیاد بوده و صنایع غذایی در دنیا نیز به این بزرگنمایی دامن زدند به گونه‌ای که انواع فرآورده‌های سویا از قبیل: شیر، پنیر و حتی بستنی سویا تهیه و عرضه شده اند.

اما واقعیت این است که اولا این فرآورده‌ها آنگونه که تبلیغ شدند از ارزش غذایی خوبی در مقایسه با لبنیات برخوردار نیستند و ثانیا مصرف بیش از اندازه ترکیبات فیتو استروژنی (استروژن‌های گیاهی) می‌تواند بسیار خطرناک باشد و بسیاری از مطالعات نیز نشان داده‌اند که حتی زمینه‌ساز سرطان پستان در خانم‌ها در این سنین است و اثری بر عملکرد‌های ذهنی و طیف چربی خون نیز ندارد.

بدنبال این مطالعات انجمن قلب آمریکا در سال 2006 میلادی تمام حمایت‌های قبلی از مصرف بی رویه سویا و ترکیبات آن را پس گرفت و فقط مصرف معادل 25 گرم پروتئین سویا در روز را برای یک فرد سالم مجاز دانست و بویژه تاکید نمود که مصرف مکمل‌های سویا که حاوی دوز‌های بالای فیتواستروژن هستند، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بعنوان جمع بندی تاکید می‌شود که تمامی خانم‌ها در این سنین اولا از یک برنامه خوراکی کامل از تمام گروه‌های اصلی خوراکی و بصورت روزانه بهره‌مند شوند و اصل تعادل (متناسب با نیاز‌های فردی) و تنوع (انتخاب انواع خوراکی‌ها از یک گروه خاص) را در تغذیه روزانه رعایت نمایند و در عین حال می‌توانند از مقدار کمی سویا در برنامه روزانه خود (در حد 25 گرم پروتئین سویا) استفاده كنند و توجه داشته باشند که بقیه سبزی‌ها و میوه‌های تازه و سالم اگر روزانه مصرف شوند حاوی مقادیر کافی و متناسب از استروژن‌های خوراکی هستند.      

 

 

ماهی پلــو با گـوجه‌فرنگی و براكلـی

 

اعظم گلزار منش

 

مواد لازم برای 4 نفر:

 

فیله‌ ماهی (مانند ماهی شیر)     200 گرم     260 كیلوكالری

سویا سس     1 قاشق سوپخوری     7 كیلوكالری

قرص عصاره مرغ     1 عدد     70 كیلوكالری

آب     حدود 1 پیمانه    0 كیلوكالری

برنج قهوه‌ای    200 گرم    700 كیلوكالری

روغن زیتون     2 قاشق سوپخوری     270 كیلوكالری

سیر له‌شده     2 حبه    8 كیلوكالری

گوجه‌فرنگی خردكرده    150 گرم    25 كیلوكالری

كلم براكلی خردكرده    200 گرم    70 كیلوكالری

كنجد     سه‌چهارم قاشق سوپخوری    60 كیلوكالری

 

 

روش تهیه:

 

 ابتدا فیله‌های ماهی را به قطعات مكعبی كوچك برش دهید. آن‌ها را درون ظرف مناسبی بریزید و سویاسس به آن بیفزایید. این مخلوط را بمدت حداقل یك ساعت درون یخچال قرار دهید. اكنون قرص عصاره مرغ و آب را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد. سپس برنج را به آن بیفزایید و پس از جوشیدن مجدد حرارت را كم كنید، در ظرف را بگذارید و اجازه دهید برای 20 دقیقه به آرامی بجوشد تا برنج نرم شود و آب آن بخار گردد.

روغن را در تابه‌ای بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سیر را به مدت 3 دقیقه در آن تفت دهید تا طلایی شود. اكنون تكه‌های ماهی مزه‌دار شده را به تابه اضافه كنید و چند دقیقه تفت دهید. حالاگوجه‌فرنگی را به ماهی بیفزایید و 10 تا 12 دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید تا سس نسبتاً غلیظی بدست آید. اكنون گلچه‌های براكلی را درون مواد قبل بریزید و پس از مدت كوتاهی تابه را از روی حرارت بردارید. در این مرحله كنجد را به مواد اضافه كنید. مخلوط براكلی و گوجه‌فرنگی را به ظرف مورد نظر انتقال دهید. برنج را با چنگال هم بزنید و با مخلوط فوق تركیب كنید.

 

  

نوشیدنی میوه‌ای

 

مواد لازم برای 2 نفر:

 

هلو (یا گلابی) خرد كرده     1 پیمانه     50 كیلوكالری

وانیل     یك‌هشتم قاشق چایخوری    0 كیلوكالری

شیر كم‌چرب     1 پیمانه    100 كیلوكالری

ماست كم‌چرب     1 پیمانه     100 كیلوكالری

 

 

روش تهیه:

 

 تمام مواد لازم را در مخلوط كن بریزید و مخلوط نمایید. نوشیدنی را قبل از سرو، در یخچال خنك نمایید.

 

برچسب ها: آموزش آشپزی، زندگی آنلاین، خوراك‌های رژيمی برای بهبود علائم يائسگی تعداد بازديد: 604 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز