Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 11:03

27
اسفند
منشور غذایی برای كودكان بیمار (1)

منشور غذایی برای كودكان بیمار (1)

از آنجا كه دفع آب از بدن به هنگام بروز اسهال بسیار افزایش می‌یابد و قسمت قابل توجهی از آب میان بافتی از دست می‌رود، لذا لازم است در این عارضه مقدار بیشتری آب و مایعات نوشیده شود.

برلیانت بزرگمهر مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی

 

 

 

یکی از بیماری‌هایی كه در بین كودكان شیوع زیادی دارد و برعكس عفونت‌های تنفسی، معمولاً در فصول گرم سال بیشتر در اطفال بروز می‌نماید، عفونت‌های گوارشی است. دل‌درد، دل‌پیچه، اسهال و گاه تهوع، استفراغ و تب از علائم این اختلال می‌باشند كه در این مقوله به برنامه غذایی در اسهال پرداخته می‌شود.

- یكی از باورهای غلطی كه در مورد اسهال در بین برخی خانواده‌ها وجود دارد این است كه باید آب و مایعات از برنامه غذایی حذف گردند. حذف آب و مایعات چنانچه برای مدت طولانی ادامه یابد بسیار خطرناك است، به‌خصوص برای كودكان می‌تواند حتی منجر به مرگ گردد.

از آنجا كه دفع آب از بدن به هنگام بروز اسهال بسیار افزایش می‌یابد و قسمت قابل توجهی از آب میان بافتی از دست می‌رود، لذا لازم است در این عارضه مقدار بیشتری آب و مایعات نوشیده شود تا شخص مبتلا به كم‌آبی نگردد.

- برخی از والدین به هنگام ابتلاء كودكانشان به اسهال، مصرف انواع آبمیوه‌ها را برای آنان ممنوع می‌نمایند و معتقدند كه مصرف آبمیوه باعث تشدید بیماری و وخامت بیشتر حال بیمار خواهد شد.

- انواع میوه‌های تازه نیز در مدت زمان ابتلاء به اسهال تحریم می‌گردند. بسیاری از افراد معتقدند كه میوه‌ها به علت داشتن فیبر غذایی باعث تحریك دستگاه گوارش و دفع سریع مواد غذایی از روده‌ها می‌شوند، بنابراین شدت اسهال را بیشتر  و مدت زمان ابتلاء به این بیماری را طولانی‌تر می‌نمایند.

- یكی دیگر از موادی كه معمولاً در زمان بروز اسهال از برنامه غذایی كودك حذف می‌شود، شیر است كه از هنگام شروع این عارضه، تا چند روز پس از بهبودی، كودك از مصرف آن منع می‌گردد.

- پنیر نیز از موادی است كه در بسیاری از خانواده‌ها مصرف آن در دوران ابتلاء به اسهال ممنوع می‌شود.

- عادت دیگری كه در بسیاری از خانواده‌های ایرانی مرسوم است، تحریم انواع گوشت اعم از گوشت قرمز، مرغ و ماكیان یا ماهی در زمان بروز اسهال می‌باشد.

- باور دیگری كه در بین بسیاری از خانواده‌ها شایع است، عقیده بر مضر بودن انواع سبزی و سالاد به هنگام بروز اسهال می‌باشد. حتی بعضی از افراد، از سبزیجات پخته نیز در برنامه غذایی خود استفاده نمی‌كنند.

در مقابل این تحریم‌ها، مصرف بعضی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها توسط برخی افراد در موارد ابتلاء به اسهال، افزایش می‌یابد. این اشخاص بر این باورند كه استفاده از انواعی از مواد یا ‌آشامیدنی‌ها تأثیر مهمی بر سلامت انسان دارد و به كند شدن حركات دستگاه گوارش و در نتیجه بهبود اسهال كمك می‌نماید. 

- از جمله افزودن شكر زیاد به مواد غذایی یا استفاده از مواد شیرین جهت تأمین انرژی مورد نیاز شخص مبتلا به اسهال.

- استفاده از منابع دارویی ویتامین C و یا آب لیموشیرین تازه به مقدار زیاد جهت تأمین نیازهای كودك به این ویتامین.

- مصرف نوشابه‌های گازدار همراه غذا یا به تنهایی به صورت میان‌وعده.

- استفاده از مواد حاوی سوربیتول بالا مانند آب سیب و هلو.

- افزایش مصرف چای و نیز قهوه كه بنا بر عقیده برخی از مادران به هنگام بروز اسهال برای كنترل این عارضه و بهبود آن در كودكان مفید است و مصرف آن توصیه می‌شود.

- مصرف مقدار زیادی ماست جهت كاهش دفع و كنترل اسهال.

در این مقوله به تأثیر تحریم‌های غذایی كه در موارد بروز اسهال در خانواده‌ها وجود دارد و نیز اثرات مصرف مواد یا ‌آشامیدنی‌هایی كه به هنگام ابتلاء به این اختلال، بنا بر باور بسیاری از افراد توصیه می‌شود می‌پردازیم:

- مصرف میوه‌ها و ‌آبمیوه‌های حاوی پكتین مانند سیب و موز در كند شدن حركات دستگاه گوارش و كاهش تخلیه روده مؤثر است و به بهبود اسهال كمك می‌كند. علاوه بر آنكه میوه‌ها و آبمیوه‌های تازه به علت دارا بودن مقادیر قابل توجهی ویتامین و نیز مقدار مناسبی مواد معدنی از قبیل پتاسیم، به تأمین نیازهای كودكان كمك زیادی می‌نمایند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- منشورغذایی برای كودكان بیمار- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: تغذیه کودک، عفونت‌های تنفسی، کودک بیمار، تغذیه کودک بیمار، اسهال کودک، تغذیه و اسهال کودک، عفونت‌های گوارشی تعداد بازديد: 1116 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز