Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 02:06

27
اسفند
منشورغذایی برای كودكان بیمار (2)

منشورغذایی برای كودكان بیمار (2)

شیر از مواد غذایی بسیار مفید و ضروری برای انسان و به‌خصوص كودكان می‌باشد، ولی به هنگام بروز اسهال بهتر است مقدار آن محدود شود و از مصرف شیرهای پرچرب خودداری گردد.

 

همچنین قند موجود در میوه‌ها و آبمیوه‌ها موجب تأمین قسمتی از كالری مورد نیاز روزانه می‌شود. لازم به ذكر است كه در مصرف این مواد نباید افراط شود، زیرا در صورت مصرف زیاد، اثرات معكوس بر بهبود اسهال داشته و آن را تشدید می‌كند. 

میوه‌ها و آبمیوه‌ها بهتر است در موارد اسهال شدید موقتاً از برنامه غذایی حذف شوند و سپس بعد از كنترل بیماری و كم شدن شدت آن، به‌تدریج و در ابتدا به مقدار كم وارد برنامه غذایی كودك بشوند.

-  شیر از مواد غذایی بسیار مفید و ضروری برای انسان و به‌خصوص كودكان می‌باشد، ولی به هنگام بروز اسهال بهتر است مقدار آن محدود شود و از مصرف شیرهای پرچرب خودداری گردد. در ابتدا استفاده از شیرهای كم‌چربی توصیه می‌شود و پس از بهبودی نسبی اسهال، مصرف شیر معمولی برای كودكان ضروری است.

- در مورد پنیر لازم است از مصرف پنیرهای چرب و شور در همه موارد، به‌خصوص در دوران ابتلاء به اسهال خودداری شود. این مسأله نه‌تنها برای كودكان بلكه برای همه افراد اعم از بزرگ و كوچك، پیر و جوان و زن و مرد، توصیه می‌گردد. چربی موجود در پنیرهای پرچرب علاوه بر دارا بودن اثرات سوء بر سلامت انسان، می‌تواند به تشدید اسهال كمك كند و وضعیت نامساعد بیمار را وخیم‌تر نماید.

- عادت غذایی شایعی كه به هنگام بروز اسهال در اكثر خانواده‌ها وجود دارد، حذف كامل مواد گوشتی (اعم از گوشت قرمز یا سفید) از الگوی غذایی افراد از جمله كودكان است. انواع گوشت از منابع بسیار خوب و غنی پروتئین با ارزش بیولوژیكی بالا، آهن به میزان قابل توجه با كیفیت مطلوب، روی و ویتامین‌های گروه B می‌باشند.

ماهی علاوه بر خواص فوق، دارای اسیدهای چرب امگا- 3 به مقدار زیاد است كه برای حفظ سلامت انسان بسیار ضروری می‌باشد. البته استفاده از گوشت‌های چرب و یا سرخ‌كرده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و مواد گوشتی (اعم از گوشت قرمز یا سفید) باید به صورت پخته یا كباب‌شده مصرف گردند.

ضمناً نباید در مصرف گوشت افراط شود، بدین‌معنا كه در ابتدا مواد گوشتی به مقدار كم وارد برنامه غذایی شوند و سپس مقدار آنها تدریجاً افزایش یابد. 

- در مورد سبزی‌ها كه مصرف آنها توسط بسیاری از افراد به هنگام اسهال تحریم می‌شود، لازم به ذكر است كه سبزی‌ها از منابع غنی ویتامین‌های A و C هستند و نیز مقادیر مناسبی ویتامین‌های گروه B را دارا می‌باشند، همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فیبر غذایی و آب بوده و نیز از نظر پتاسیم غنی هستند، به این ترتیب می‌توانند نقش مهمی در حفظ سلامت انسان و پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشند.

 در موارد ابتلا به اسهال، سبزی‌ها به صورت پخته و در مقادیر متعادل می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و هنگامی كه اسهال رو به بهبود است مصرف سبزی‌های خام توصیه می‌گردد. البته لازم است سبزی‌های خام در ابتدا به مقدار كم وارد برنامه غذایی كودك بشوند، سپس به تدریج می‌توان مقدار آنها را افزایش داد.

لازم به ذكر است كه از مصرف سبزی‌های محرك و نفاخ به صورت پخته یا خام در موارد ابتلاء به اسهال باید خودداری شود. 

سبزی‌ها و میوه‌ها به علت دارا بودن فیبر غذایی به مقدار قابل توجه، می‌توانند به اعمال طبیعی مخاط گوارشی كمك كرده و عمل جذب مواد غذایی را افزایش دهند.

نظر به اینكه سبزی‌ها و میوه‌ها از منابع غنی پتاسیم محسوب می‌شوند و با یادآوری این مسأله كه در اسهال مقدار زیادی پتاسیم از طریق مدفوع دفع می‌شود، لذا رساندن مقدار كافی پتاسیم از طریق مصرف این گروه غذایی یعنی سبزی‌ها و میوه‌ها به بدن كودكان مبتلا به اسهال ضروری است.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- منشورغذایی برای كودكان بیمار- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: برنامه غذایی كودك، اسهال در كودكان، حفظ سلامت كودكان، مصرف سبزی‌ها در كودكان، مخاط گوارشی كودكان، تغذيه مناسب در كودكان، ويتامين مفيد در كودكان تعداد بازديد: 778 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز