Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 18 شهریور 1403 - 03:52

20
تیر
اتاق‌های کوچک کودک و ایده‌های طلایی دکوراسیون

اتاق‌های کوچک کودک و ایده‌های طلایی دکوراسیون

اگر به دنبال ایده‌های خوب برای اتاق خواب کودک هستید، راه را درست آمده‌اید. همه ما وقتی می‌خواهیم دکوراسیون اتاقی را تغییر دهیم، به دنبال ایده‌هایی هستیم که هم شیک و جذاب باشند و هم تا جای ممکن در فضا صرفه‌جویی

به قلم : آذین نعمتی ؛ كارشناس ارشد معماری

 

تحریریه زندگی آنلاین : اگر به دنبال ایده‌های خوب برای اتاق خواب کودک هستید، راه را درست آمده‌اید. همه ما وقتی می‌خواهیم دکوراسیون اتاقی را تغییر دهیم، به دنبال ایده‌هایی هستیم که هم شیک و جذاب باشند و هم تا جای ممکن در فضا صرفه‌جویی کنند و وسایل بیشتری را در خود جای دهند. ما در این نوشتار لیستی از بهترین انتخاب‌های ممکن را گردآوری کرده‌ایم تا برای انتخاب دست‌تان بازِ باز باشد. اتاق کودک باید فضای کافی برای خواب، مطالعه و انجام تکالیف و بازی داشته باشد. قطعا در فضاهای کوچک امکان بازی و انجام برخی فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها خیلی فراهم نیست، ولی با یک طراحی ایده‌آل و مناسب می‌توان از هر فضایی، استفاده بهینه نمود. وقتی صحبت از ایده‌های اتاق خواب کودک می‌شود، استفاده از فضای ذخیره‌سازی چند منظوره، در اولویت است. کودکان به دلیل داشتن وسایل و اسباب‌بازی‌های مختلف، نیاز به محیطی دارند که برای قرار گرفتن چیزهایی که دارند، دچار مشکل نشوند. کار روی طراحی اتاق کودک یک نوع ماجراجویی خوشایند است و مطمئن باشید از انجام آن خسته نخواهید شد.

 

1- عمودی فکر کنید

اگر فضای کوچکی در اختیار دارید، بهترین ایده برای طراحی دیوار اتاق، آویزان کردن یا نصب اشیا و وسایل مورد علاقه کودک از سقف یا روی دیوار است. به این ترتیب هیچ فضایی گرفته نمی‌شود و کودک شما می‌تواند از مجموعه مورد علاقه‌اش نیز لذت ببرد. نصب وسایل دکوری، حیات وحش، کهکشان، دایناسورها و ... روی دیوارها به صورت عمودی، ایده خوبی است. بهتر است که رنگ دیوار مورد نظر خنثی باشد تا با آویزان شدن وسایل، بیش از اندازه شلوغ به نظر نرسد. در اتاقی که در عکس مشاهده می‌کنید، از تعدادی حشره و گیاه استفاده شده است. با توجه به تغییر علایق کودک، می‌توانید مدتی بعد جای آنها را به وسایل دیگری بدهید.

بیشتربخوانید:

ایده هایی برای طراحی اتاق کودک

 

 

 

2- نقاشی روی دیوار

وقتی که تصمیم می‌گیرید کمی تنوع در اتاق کودک‌تان ایجاد کنید و دیوارها را از سادگی در آورید، شاید بهترین راهکار، نقاشی آنها باشد. کمی بیشتر جسارت به خرج بدهید و خودتان دست به کار شوید. این کار جنبه ماجراجویانه هم خواهد داشت. یک دیوار مناسب را انتخاب کنید و آن را با تِمی که فرزندتان دوست دارد، نقاشی کنید. ما از طبیعت الهام گرفته‌ایم و از سه لایه رنگ سبز در پس زمینه‌ای کمرنگ (آبی بسیار ملایم) استفاده کرده‌ایم. خط افق جنگل را می‌توانید با برش پارچه و کاغذ ایجاد کنید، مثلا کاغذ را بریده و فرم‌های ایجاد شده را روی دیوار بکشید تا طبق الگو کارتان جلوه بهتری داشته باشد. به این ترتیب تغییر زیادی در فضای اتاق ایجاد می‌شود.

 

3- نظرتان راجع به تخت‌های کمد‌دار چیست؟

یکی از نکات مورد علاقه طراحان اتاق خواب، تمرکز روی تختخواب و مدل آن است. تختخواب‌های کمد‌دار یکی از انتخاب‌های خوب برای مدیریت بیشتر فضا هستند. قطعات بیشتر و فضای مخصوص نگهداری وسایل به کودکان این امکان را می‌دهد که علاوه بر تخت، قفسه، کشویی، کمد و میز تحریر نیز داشته باشند و مجموع این چیزها، در یک بخش کوچک متمرکز شود و باز هم فضا برای بازی و سایر کارها در اختیار داشته باشند.

 

4- اتاق مشترک

طراحی اتاق مشترک همیشه پیچیدگی بیشتری دارد. در این شرایط هم باید وسایل و امکانات عادلانه در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد و هم فضای کافی برای آنها در نظر گرفته شود، بنابراین راه‌حل استفاده از تختخواب دو طبقه، بهترین راهکار ممکن است.

چه فضای کافی در اختیار نداشته باشید و چه فرزندان‌تان به صورت مشترک از یک اتاق استفاده کنند، در هر صورت انتخاب تخت‌های دو طبقه مشکل شما را تا حد زیادی برطرف می‌کند. برای این منظور حتما و حتما به کیفیت محصول مورد نظر خود بیشتر اهمیت دهید. این تخت‌ها باید مقاومت و استحکام بیشتری داشته باشند.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک

 

 

 

 

5- استفاده از سبد و باکس برای نگهداری وسایل کوچک‌تر

این یکی بسیار اهمیت دارد. بچه‌ها خرده وسایل و اسباب‌بازی زیاد دارند. برای ایجاد نظم و آزاد بودن فضای کافی برای بازی، این باکس‌ها و سبدها گزینه خوبی به شمار می‌روند. باکس‌ها باعث سازمان‌دهی و منظم شدن اتاق‌ها می‌شوند و احساس آرامش بیشتری را به ساکنان خانه منتقل می‌کنند، البته مزایای استفاده از جعبه‌ها، زیاد است. در طول سال‌های کودکی کوهی از وسایل بازی و سرگرمی در اتاق کودک جمع می‌شود و جمع‌آوری آنها در داخل سبدها و بعد استفاده از برچسب برای مشخص کردن هر کدام از جعبه‌ها و سبدها، می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

 

6- استفاده از پرده برای پوشش

بدون شک اتاق خواب فضایی برای آرامش و استراحت است و در مورد کودکان، مکانی برای بازی و تفریح نیز می‌باشد. و بازی همان طور که از نامش پیدا است، به وسایل و امکاناتی نیازمند می‌باشد، ولو اندک. یکی از دغدغه‌های والدین هر خانواده، رشد خلاقیت کودکان در حین بازی کردن است. وسایلی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند، بنابراین چیزی که تصور همگان از اتاق کودک است، همان فضای شلوغ و پر از وسایل ریز و درشت است. از طرفی شب، زمان آرامش و بازگرداندن انرژی از دست رفته می‌باشد. برای برخورداری از خوابی آرام و بی‌دغدغه، یکی از بهترین راهکارها، استتار و پوشاندن شلوغی و ازدحام است تا آنجا که فضا خلوت و دنج به نظر برسد. استفاده از پرده‌ها به شما کمک می‌کند. که تمام آن شلوغی‌های ریز و درشت را شب هنگام به یک باره پنهان کنید و فضای اطراف کودک را تا جای ممکن خلوت نمایید. فقط کافی است که آن را بکشید.

 

7- از یک فرش یا قالیچه رنگی استفاده کنید

برای اتاق‌های کوچک، فرش‌های بزرگ انتخاب‌های خوبی نیستند. فضا را بسته و ثابت نگه می‌دارند، اما یک فرش متناسب با ابعاد، فضا را تثبیت می‌کند. زیر انگشت‌های پا بافت نرمی ایجاد می‌کند، بنابراین فرش‌های نرم و رنگی در مقایسه با انواع نمدها و فرش‌های زبر و سخت، انتخاب‌های بهتری محسوب می‌شوند. فرش‌های مناسب برای اتاق کودک‌تان، احساس گرما و صمیمیت بیشتری دارند. چند تایی کوسن هم این طرف و آن طرف اتاق باشد، بهتر است. تقریبا همه بچه‌ها ترجیح می‌دهند که هنگام بازی کردن روی زمین بنشینند. فرش‌ها مناسب‌ترین بافت برای پوشاندن کف اتاق‌های کودکان محسوب می‌شوند، بنابراین بهتر است پوشش کف اتاق کودک متناسب با نیازها و فعالیت‌های روزمره کودک انتخاب شود. فرش‌های رنگی که ابعاد مناسبی دارند، فضا را بزرگ و دلباز نشان می‌دهند و البته اشکال تنیده در تار و پود فرش‌ها نیز برای پرورش خلاقیت و قوه تخیل آنها مفید است.

بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

 

 

 

 

8- یک فضای مناسب برای نشستن کنار پنجره ایجاد کنید

می‌توانید یک صندلی جمع و جور کنار پنجره بگذارید یا اینکه یک مبل یا کاناپه راحت در همان فضا تعبیه کنید، طوری که کودک به راحتی آنجا بنشیند یا حتی دراز بکشد و مشغول مطالعه شود، حتی می‌توانید یک پاف بزرگ درست کنید و از فضای پایین آن نیز برای نگهداری وسایل کودک، استفاده کنید. از کوسن‌های متفاوت استفاده نمایید و با کمک آنها لایه‌های رنگی بیشتری را به فضای اتاق اضافه کنید. این کار باعث می‌شود که کودکان واکنش بیشتری به رنگ‌ها نشان دهند. از طرفی یاد بگیرند که چگونه از فضاها، بیشترین استفاده را ببرند و تلاش کنند حتی از موقعیت‌های معمولی نیز فرصت‌های طلایی بسازند.

 

9- به درست کردن

یک دیوار آهنربایی هم فکر کنید

اما دیوار آهنربایی به چه دردی می‌خورد؟ اینکه کودک بدون از دست دادن فضای اتاقش، روی سطح دیوار یک وسیله سرگرمی که هم برای بازی است و هم آموزش، داشته باشد، هیجان‌انگیز نیست؟ یک دیوار آهنربایی می‌تواند به یک «منطقه بازی» تبدیل شود. آهنرباهای منظومه شمسی یا آهنرباهای حیوانات و گیاهان و خیلی چیزهای دیگر می‌تواند ساعت‌ها کودک شما را سرگرم بازی کند و در این مرحله از رشد، فضای اتاق کودک می‌تواند یک فضای مناسب آموزشی باشد و بسیاری چیزها را همان جا یاد بگیرد. دیوار آهنربایی برای این منظور نیز انتخاب درخشانی است.

 

10- جلب توجه با استفاده از رنگ‌های تند

احتمالا تا به الان بیشتر سراغ رنگ‌های ملایم، ملیح و خنثی رفته‌اید. اگر این گونه بوده است، بهتر است یک دفعه جسارت به خرج بدهید و با یک رنگ تند و جیغ، توجه کودک باهوش خود را جلب کنید. ما از رنگ طوسی در کنار زرد استفاده کرده‌ایم. لبه‌های موجی تخت دو طبقه با این رنگ زرد غلیظ خیلی جالب توجه به نظر می‌رسد.

برچسب ها: آذین نعمتی تعداد بازديد: 58 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز