Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:43

19
مهر
دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

بدون شک کودکان و نوجوانان اوقات زیادی از شبانه‌روز را در اتاق خود سپری می‌‌کنند، از زمان خواب گرفته تا زمان بازی و استراحت، اتاق آنها باید هماهنگ و همگام با شخصیت منحصر به فرد آنها باشد. رنگ‌ها، بافت‌ها، میزان نور، طرح‌ها و ...

ترجمه :  اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : بدون شک کودکان و نوجوانان اوقات زیادی از شبانه‌روز را در اتاق خود سپری می‌‌کنند، از زمان خواب گرفته تا زمان بازی و استراحت، اتاق آنها باید هماهنگ و همگام با شخصیت منحصر به فرد آنها باشد. رنگ‌ها، بافت‌ها، میزان نور، طرح‌ها و ... به نوعی به طراحی داخلی از فضای فکری یک کودک یا نوجوان ربط پیدا می‌‌کند. ما از متخصصان و کارشناسان در این خصوص کمک گرفته‌ایم تا مطابق با علاقه‌های کودکان و البته استانداردهای ضروری در خصوص طراحی اتاق خواب کودک، ما را راهنمایی کنند تا با رهنمودهای آنها بهترین طراحی ممکن از اتاق کودک برای شما فراهم باشد. اگر چنانچه کودک اتاق خواب خود را دوست داشته باشد و با آن ارتباط خوبی برقرار کند، قطعا اوقات شادتری را در آنجا سپری خواهد کرد. به این نکات توجه کنید:

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی

 

 

هرگز خود را محدود به رنگ‌ها نکنید، مخصوصا صورتی و آبی

شاید تِم صورتی و آبی بین کودکان بسیار پرطرفدار باشد، اما شما یک قدم فراتر از چیزی که رایج است حرکت کنید. فرزند خود را به رنگ‌ها محدود نکنید و انتخاب رنگ را جنسیت‌زده نکنید. اتاق‌های سفید و روشن که جزئیات رنگی دارند، بسیار جذاب هستند. تصورش را بکنید که یک اتاق سفید و روشن با چند ترکیب رنگی از رنگ‌های شاد و گرم چقدر بازیگوشانه و پرهیجان به نظر می‌‌رسد. در این اتاق جمع و جور کودک شما فضای کافی برای استراحت و بازی دارد. جعبه‌های چیده شده در قفسه، ایده‌آل‌ترین مکان برای نگهداری اسباب‌بازی‌ها و وسایل ریز او است و از ایجاد هر گونه بی‌نظمی هم جلوگیری می‌‌کند. این اتاق را به راحتی می‌‌توان در آینده با تغییر فقط برخی وسایل، به فضایی شیک برای نوجوان تبدیل کرد.

 

از برخی المان‌ها و وسایل مخصوص بزرگ‌ترها هم استفاده کنید

اینکه این اتاق، با توجه به عنوانش اتاق کودک است، دلیل نمی‌شود که در آن فقط وسایل کودکانه و مبلمان مخصوص کوچولوها باشد. گاهی می‌‌شود از وسایل دیگر هم استفاده کرد. حتما نباید از عکس‌ها و طرح‌های بچه‌گانه استفاده کرد. می‌‌توانید از وسایل دکوری و برخی هنرهای دستی و تزئینی هم استفاده کنید، مثلا عکس حیوان خانگی فرزندتان را روی دیوار نصب کنید یا حتی عکس یک کار هنری. روی زمین قالیچه ایرانی پهن کنید که طرح‌های رنگی و هندسی فوق‌العاده‌ای دارد و از برخی وسایل تزئینی نیز ایده و الهام بگیرید. طرح‌ها و رنگ‌های مونوکروم روی دیوارها و مبلمان اتاق، فضای دلنشینی را ایجاد خواهد کرد و معمولا با بیشتر سلیقه‌ها هماهنگی دارد.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

 

 

فضایی را ایجاد کنید که خنده روی لب‌های فرزندتان بیاورد

اتاق کودک می‌‌تواند حس بازی و هیجان، یا آرامش و آسایش به او بدهد. کودک شما کدام را ترجیح می‌‌دهد؛ آرامش یا هیجان؟ یک اتاق خواب کودک می‌‌تواند ساده، روشن و شاد باشد. این فضا به نوعی نرم و امن است و روشنایی و سادگی‌اش ناخودآگاه لبخند به لب‌ها می‌‌آورد. دیوارها سفید سفید هستند، بقیه وسایل هم یا سفید هستند یا رنگ روشن پاستیلی دارند. پتوی تا شده روی مبل راحتی، حس امنیت می‌‌دهد و به جرات می‌‌توان گفت که این فضا برای دختر یا پسر شما، کامل و بی‌نقص است.

 

آیا دنبال یک فضای منحصر به فرد و خاص هستید

اگر دو فرزند دارید که به طور مشترک از یک اتاق استفاده می‌‌کنند، باید به طراحی اتاق بیشتر اهمیت دهید، مخصوصا اگر از نظر جنسیتی تفاوت هم داشته باشند، باید از مدل‌ها، طرح‌ها و رنگ‌هایی استفاده کنید که هر دو جنس نسبت به آن‌ها گرایش و علاقه‌مندی دارند. سعی کنید رنگ اصلی اتاق را رنگی خنثی و یا روشن مثل سفید انتخاب کنید و بعد مطابق با علاقه‌مندی‌های هر کدام از آنها، وسایل شخصی‌شان را بچینید. علاقه‌مندی‌های فرزندتان به چیست؟ اگر به طبیعت و گل‌ها علاقه دارد، از همان طرح‌ها بیشتر استفاده کنید. در مورد حیوان‌ها، فضا و ستاره‌ها، جغرافیا، پرنسس‌ها و شخصیت‌های کارتونی و ... با او صحبت کنید و به او نیز فرصت کافی بدهید تا سلیقه خودش را پیدا کند.

 

طرح یا رنگی را انتخاب کنید که تاریخ انقضا نداشته باشد

کودکی بهترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت زندگی آدم‌ها است و اتاقی که کودکی در آن سپری می‌‌شود، نقش مهمی در این دوره به خصوص دارد، اما کودکان خیلی سریع رشد می‌‌کنند و بزرگ می‌‌شوند، پس بهتر است سراغ طرح‌ها و رنگ‌هایی بروید که محدودیت و تاریخ مصرف ندارند. برخی رنگ‌ها و طرح‌ها تا نوجوانی و حتی سال‌های بعد از آن همچنان زیبا و دوست‌داشتنی هستند، مثلا رنگ‌های خنثی این ویژگی را دارند و اتفاقا محدود به هیچ کدام از جنس‌ها (دختر و پسر) هم نمی‌شوند.

 بیشتربخوانید:

نکاتی در مورد دکوراسیون اتاق کودک

 

 

اتاق کودک را به فضایی بسیار راحت تبدیل کنید

علاوه بر اینکه به سلیقه و علاقه فرزندتان توجه کافی دارید، به ایجاد یک فضای بسیار راحت برای او نیز توجه کنید. یک اتاق می‌‌تواند هم بسیار مدرن و امروزی باشد و هم بسیار راحت و دنج. وجود یک کاناپه راحت با کوسن‌های نرم، یک قالیچه بسیار نرم و حتی یک عروسک پشمالوی نرم و بزرگ می‌‌تواند این حس را در اتاق فرزندتان القا کند و به او آرامش بیشتری دهد. پس اگر به دنبال فضایی آرام‌بخش هستید، حتما به این عناصر فکر کنید.

 

ترکیبی از وسایل و لوازم خاص

وقتی که به دنبال طراحی اتاق هستید، ایده‌های جالبی به ذهن‌تان خطور می‌‌کند، مخصوصا اگر سیری هم در عکس‌های موجود در سایت‌ها کنید. شما می‌‌توانید با تلفیق برخی از آنها و تغییر کمی در سلیقه فرزندتان، مدل‌های جالب دیگری را نیز خودتان طراحی کنید. اتاق خواب کودک فقط به رنگ دیوار و مبلمان اتاق محدود نمی‌شود. وسایل جانبی و ترکیب درست آنها می‌‌تواند فضای متفاوت و ایده‌آلی را خلق کند، مثلا استفاده از چادرهای مخصوص کمپ، استفاده از برچسب‌های آماده نقاشی شده، استفاده از آسمان شب و ستاره‌ها یا راه‌راه‌های کلاسیک، می‌‌توانند به شما کمک کنند تا این فضای متفاوت را خودتان خلق کنید. طرح‌های تازه و نو را می‌‌توان با استفاده از برخی وسایل متفاوت در اتاق، خلق کرد.

 

فضای نگهداری وسایل بسیار مهم است. به آن جدی‌تر فکر کنید

برخی از طراحان معتقدند که کلید اصلی طراحی اتاق کودک، ایجاد فضای موفق و مناسب (هر چه بیشتر) برای وسایل و لوازم کودک است. بله، کودکان اسباب‌بازی و لوازم ریز و درشت زیادی دارند و جای دادن آنها در اتاق معمولا دغدغه همیشگی والدین است. برای این منظور با چیدمان درست و انتخاب وسایل مناسب برای نگهداری اسباب‌بازی‌های‌شان، می‌‌توانید از فضای داخلی اتاق نهایت استفاده را ببرید و از شلوغ و درهم به نظر رسیدن اتاق هم جلوگیری کنید، مثلا از جعبه‌ها و باکس‌های رنگی استفاده کنید. سبد، سینی، کمد، کشویی و ... همگی گزینه‌های خوبی برای این منظور هستند.

 

تختخواب کودک را به درستی انتخاب کنید

فرقی نمی‌کند که فرزند دوقلو دارید، یک فرزند دارید یا تعداد فرزندان بیشتر، در هر صورت در انتخاب تختخواب دقت کنید. تختخواب‌هایی که در قسمت پایین‌شان کشویی دارند، برای اتاق کودکان مناسب‌ترند. معمولا کودکان ترجیح می‌‌دهند وقت بازی کردن فضای بیشتری در اتاق در اختیارشان باشد. استفاده از انواع کمدها و کشویی باعث کوچک‌تر شدن فضای اتاق می‌‌شود. اگر از تختخوابی استفاده کنید که کشویی دارد، دیگر نیازی به تهیه کشویی یا کمد بیشتر نیست و فضای باز اتاق بیشتر خواهد شد.

 

اگر فرزندتان از مرحله کودکی به نوجوانی رسیده، حتما فضای کار و مطالعه را هم برای او در نظر بگیرید

با بزرگ شدن کودکان، نیازهای آنها تغییر می‌‌کند. مطالعات آنها بیشتر می‌‌شود و نیاز ضروری به میز و صندلی مطالعه دارند. از مشق شب یا سایر برنامه‌های درسی آنها در این بخش انجام می‌‌شود. سعی کنید اتاق نوجوان خود را با چند وسیله جانبی مثل کوسن، پتو و روتختی و چند تابلوی دیواری، مطابق با سبک و سلیقه‌اش، خاص و منحصر به فرد کنید.

 

عناصر بیشتری به اتاق فرزندتان اضافه کنید

عناصر مختلف، در اتاق کودک و نوجوان می‌‌توانند خاطرات متفاوتی را برای آنها خلق کنند. صندلی‌ها، آباژور، کوسن‌ها و حتی طرح کاغذ دیواری و مبلمان اتاق، برای مدت‌های طولانی در ذهن و حافظه آنها می‌‌ماند و بعدها با مرور خاطرات گذشته به یاد برخی از این وسایل و قطعات خاص اتاق‌شان می‌‌افتند. شما می‌‌توانید کاری کنید که اتاق فرزندتان به یاد ماندنی شود و در سال‌های آینده برخی خاطرات شیرین برای او تداعی شود.

برچسب ها: دکوراسیون، اتاق کودک، دکوراسیون داخلی، فنگ شویی تعداد بازديد: 290 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز