Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 01:59

21
آبان
ایده‌های خلاقانه در طراحی اتاق کودک

ایده‌های خلاقانه در طراحی اتاق کودک

وقتی که صحبت از ایجاد حس انسجام و هماهنگی در آشپزخانه و اتاق نشیمن می‌شود، باید این انسجام را در سرتاسر فضای خانه خود پیاده کنید. یکی از طراحان برجسته، بریانا نیکس

آذین نعمتی - کارشناس معماری

 

تحریریه زندگی آنلاین : وقتی که صحبت از ایجاد حس انسجام و هماهنگی در آشپزخانه و اتاق نشیمن می‌شود، باید این انسجام را در سرتاسر فضای خانه خود پیاده کنید. یکی از طراحان برجسته، بریانا نیکس، می‌گوید: «طراحی اتاق کودک باید در امتداد سایر قسمت‌های خانه باشد. این فضا باید جایی باشد که شما و فرزندتان، هر دو، در آن از معاشرت با هم لذت ببرید». کلید طراحی داخلی اتاق‌ها، ایجاد تعادل و توازن است. به فرزندتان اجازه دهید که بخشی از این فرآیند باشد. مبلمانی برای اتاق فرزندتان انتخاب کنید که دوام و ماندگاری داشته باشد.

 

1- بچه‌ها را درگیر طراحی اتاق‌شان کنید

با جستجو کردن در وبلاگ‌های طراحی داخلی، برنامه پینترست و اینستاگرام و یا کتاب‌ها شروع کنید. با جستجو کردن در این فضاها، ایده‌های زیادی به دست می‌آورید. با الهام از آنها می‌توانید فضای دلخواه فرزندتان را کشف و اجرا کنید. تصاویر را تماشا کنید و دقت نمایید که فرزندتان به کدام نوع طراحی واکنش بیشتری نشان می‌دهد. عکس‌ها را به آنها نشان دهید. این کار سرگرم کننده نیز می‌باشد.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک مبتلا به آلرژی

 

 

 

 

2- برنامه‌ریزی و ارزیابی کنید

بعد از تحقیق و جستجو، گام بعدی ارزیابی است. ابتدا تعیین کنید که طرح را می‌پسندید، بعد برای آن برنامه ریزی کنید. مبلمان انتخابی شما باید با المانت‌های دیگر (مثل نوع کف‌پوش) هماهنگی داشته باشد. مبلمان انتخاب شده باید به نوعی چیده شود که فضای کافی برای بازی در اختیار کودکان قرار دهد.

 

 

3- گوشه‌های دنج ایجاد کنید

 کودک شما زمان زیادی را در اتاقش سپری می‌کند. او در آنجا، مطالعه، بازی و استراحت می‌کند. این فضا حتی باید برای شما نیز مناسب باشد، چرا که در اوقات زیادی شما نیز همراه آنها هستید. زمانی که در آنجا وقت می‌گذرانید، باید احساس راحتی کنید. پس مبل، صندلی و یا هر وسیله دیگری را نیز برای خودتان در نظر بگیرید.

 

4- از پکیج‌های دکوراسیون استفاده کنید

 اگر هنوز هم سرگرم هستید، از پکیج‌های دکوراسیون بهره ببرید. اول از همه نیاز به یک کمد بزرگ است تا تمام لباس‌ها داخل آن جا شود. می‌توانید یک کمد جدید تهیه کنید و یا اینکه از کمدهای خودتان استفاده نمایید و فقط در ظاهر آن تغییراتی ایجاد کنید. برخی مجموعه‌ها در این زمینه بسیار کامل هستند و می‌توانید از آنها ایده‌های درخشانی بگیرید.

 بیشتربخوانید:

سازمان دهی و نظم دادن به فضای مطالعه کودک

 

 

 

5- یک تم در نظر بگیرید

 برخی از کودکان علایق خاص خود را دارند. پیدا کردن یک موضوع به عنوان تم، برای آنها هیجان‌انگیز است، در ضمن فضا را هم منسجم نگاه می‌دارد. طرحی را انتخاب کنید که با بقیه بخش‌های خانه هماهنگی داشته باشد.

 

6- به جایی که از آنجا خرید می‌کنید، توجه نمایید

 اینکه در حال خرید مبلمان اتاق کودک‌تان هستید، نمی‌تواند مانع شما شود که طرح و سبک مورد علاقه‌تان را کنار بگذارید؛ به هر حال مبلمان انتخابی باید با استانداردهای شما تطابق داشته باشد. اگر می‌خواهید اتاق را منحصر به فرد کنید، بهتر است که این کار را با قطعات کوچک‌تر وسایل اتاق انجام دهید و برای قطعات بزرگ‌تر، از مبلمان با دوام و ساده استفاده کنید. آینه، کفپوش، روتختی، پرده، آویز، قالیچه و ... از خرده وسایلی هستند که در مرحله بعد به اتاق اضافه می‌شوند، پس در قدم نخست حتما به مکانی که از آنجا خرید می‌کنید، اهمیت دهید تا اجناس مورد نظرتان را بیابید.

 

7- با اندازه‌ها کمی شوخی کنید

 اینکه قصد طراحی دکوراسیون اتاق کودک‌تان را دارید، به این معنی نیست که نمی‌توانید از استانداردها خارج شوید. کمی بازی با اندازه‌ها می‌تواند فضای اتاق را منحصر به فرد کند، مثلا از یک لوستر با اندازه غیر متناسب استفاده کنید. شیطنت‌های جالب، شخصیت بازیگوشانه‌ای به فضای اتاق می‌دهند.

 بیشتربخوانید:

دکوراسیون اتاق کودک در شرایط خاص

 

 

 

 

8- با قفسه‌بندی شروع کنید

 به جای قفسه‌های سنتی مثل قفسه‌های کتاب می‌توانید با کمی خلاقیت قفسه‌های جدید و متفاوت ایجاد کنید، مثلا چند طاقچه روی یک دیوار ایجاد کنید و سعی نمایید ارتفاع کمی به آنها بدهید. بعد یک بالش نرم روی زمین در کنار قفسه قرار دهید تا فضای خوبی برای مطالعه ایجاد شود. هنگام انتخاب قفسه به کاربرد آن توجه کنید. آیا می‌خواهید وسایلی در آن جای دهید که از دسترس کودک دور باشد یا برعکس؟ معمولا قفسه‌های پایین‌تر برای اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌ها مناسب‌ترند.

 

9- مبلمان با دوام را انتخاب کنید که در چند سال آینده نیاز به تعویض نداشته باشند

 از اثاثیه تاریخ مصرف‌دار، چشم‌پوشی کنید. عاقلانه خرید کنید تا بیشترین بهره‌وری را از مبلمان انتخابی ببرید. به هنگام خرید، دوام مبلمان را در نظر بگیرید. از وسایلی استفاده کنید که برای چند سال آینده نیز کارایی دارند.

 

10- به یک فضای مجزا برای نشستن نیز فکر کنید

 اگر فضای اتاق اجازه می‌دهد، یک سِت کوچک میز و صندلی نیز تهیه کنید. کودکان از این فضا برای معاشرت با دیگران استفاده می‌کنند یا اینکه نقاشی و کارهای دستی خود را آنجا انجام می‌دهند. این فضا مختص فرزند شما است و مکانی مفید برای دور نگاه داشتن اسباب‌بازی‌ها و به هم ریختگی میز ناهار خوری شما، محسوب می‌شود.

 بیشتربخوانید:

ایده های دوست داشتنی برای اتاق بازی کودک

 

 

 

 

11- به سقف طرح‌دار فکر کنید

 اگر تمایل به استفاده از طرح‌ها و الگوهای دیواری دارید، اما ترجیح می‌دهید که از کاغذ دیواری استفاده نکنید، این کار را با ایجاد تغییراتی در سقف اتاق انجام دهید. سقف طرح‌دار، بازیگوشی و شیطنت ویژه‌ای در اتاق ایجاد می‌کند. تصورش را بکنید که کودک‌تان روی تخت دراز بکشد و به طرح‌های روی سقف نگاه کند و از آنها لذت ببرد؛ لذا انتخاب الگویی منسجم و درست نیز حائز اهمیت است.

 

12- به رنگ‌های خنثی جدی فکر کنید

 اتاق کودک را می‌توان با چند وسیله کوچک و ریز، تغییر داد. پس برای جلوگیری از شلوغ به نظر رسیدن اتاق، بهتر است که دیوارها و رنگ مبلمان درشت را خنثی در نظر بگیرید یا از رنگ‌های روشن و ملایم استفاده کنید.

 

13- به انتخاب اندازه طرح‌ها و الگوها اهمیت دهید

 برای طراحی اتاق کودک، گاهی می‌شود طرح‌ها و الگوها را متناسب با هم انتخاب کرد، مثلا برای روتختی، پرده وطرح قالی از الگوها و طرح‌های کوچک‌تر استفاده کنید و اگر می‌خواهید شکل و الگوهای انتخابی‌تان درشت باشد، حتما رنگ دیوارها را خنثی انتخاب کنید تا شلوغی ایجاد نشود.

 

14- برای تخت از رنگ‌های سفید و کرم استفاده کنید

 خنثی نگه داشتن رنگ ملحفه‌ها، آیتم مهمی در ایجاد توازن و تعادل در فضای اتاق است. ملحفه‌های سفید به راحتی شسته می‌شوند. در ضمن با کمی تنوع جنس و رنگ برای سایر وسایل مبلمان، در اتاق ایجاد بافت می‌کنید.

 بیشتربخوانید:

عواقب خوابیدن کودک کنار والدین را جدی بگیرید

 

 

 

15- حتما یک فضای مناسب برای مطالعه در نظر بگیرید

 کودکان بزرگ‌تر (آنهایی که مدرسه می‌روند) نیاز به فضای مناسب برای مطالعه دارند؛ منطقه و محدوده‌ای که در آن بنشینند و برای مدتی سرگرم انجام کاری شوند. برای ایجاد تمرکز بیشتر، رنگ‌های روشن، انتخاب‌های بهتری هستند. نورپردازی را نیز فراموش نکنید، حتی یک لامپ ساده و کوچک نیز می‌تواند موقع مطالعه کودک‌تان منجر به هوشیاری و تمرکز بیشتر او شود.

 

16- خیلی خودتان را درگیر مُد روز نکنید

 محدودیت زمانی را کنار بگذارید. برخی از وسایل اتاق کودک لازم نیست زود به زود عوض شوند. پس از قطعاتی استفاده کنید که این ویژگی را دارند و همیشه روی مُد هستند و سال‌ها از تماشای آنها لذت می‌برید.

 

17- فضای ذخیره‌سازی شیک را فراموش نکنید

 معمولا فضای اتاق کودک، زود دچار در هم ریختگی و شلوغی می‌شود. بهتر است فضایی را برای نگهداری و قرار دادن خرده‌ریزه‌ها و اسباب‌بازی‌ها در نظر بگیرید. بهتر است برای این فضا از قبل فکر کنید و قفسه‌هایی را طراحی نمایید که علاوه بر کارایی بالا، در زیبایی اتاق نیز تاثیر‌گذارند. چنین قفسه‌هایی باعث می‌شوند که اتاق‌ها منظم به نظر برسند.

 

18- مبلمان را هوشمندانه انتخاب کنید

 هر اتاق کودکی نیاز به تختخواب دارد؛ تختی که راحت و متناسب با فضای اتاق باشد. انتخاب یک تخت دو نفره، به جای تختخواب نوجوان، عاقلانه‌تر و هوشمندانه‌تر است. این تختخواب‌ها تا مدت زمان زیادی برای فرزند شما کافی و مناسب هستند و برای شب‌ها که کنارش دراز می‌کشید و کتاب می‌خوانید هم فضای بسیار خوبی محسوب می‌شوند. به هنگام خرید تختخواب توجه کنید که ارتفاع آن بلند نباشد. کودکان در سنین پایین از تخت خواب‌های بلند می‌ترسند.

 

19- بازی با کاغذ دیواری‌ها

 اگر هیجان زیادی برای انتخاب کاغذ دیواری دارید، چرا به این هیجان اضافه نکنید؟ چگونه؟ با برداشتن یک قدم دیگر با استفاده از کاغذ دیواری انتخابی‌تان شما می‌توانید الگوی کاغذ دیواری را تا پنل تختخواب و کرکره پنجره و بخش‌های دیگر اتاق ادامه دهید. این کار در ترکیب کاغذ دیواری‌هایی که سبک‌های مدرن دارند، جلوه بسیار زیبایی خواهد داشت.

 

20- یک جای دنج و یک گوشه مخفی ایجاد کنید

 حتی در بزرگسالی هم از چیزی به نام مخفیگاه داشتن و یا یک گوشه دنج منحصر به فرد، لذت می‌بریم. به جای اینکه هر بار پتو، بالش و وسایل دیگر را از کمدها بیرون بکشید و فضای این چنینی برایش ایجاد کنید، در یک گوشه اتاق، فضای ثابتی در نظر بگیرید که حکم همان گوشه دنج، امن و مخفی را داشته باشد. اندازه این فضا ارتباط مستقیم با اندازه اتاق دارد.

 

 

برچسب ها: دکوراسیون، اتاق کودک، دکوراسیون داخلی، اسباب بازی، رنگ اتاق کودک، طراحی داخلی، کاغذ دیواری، طراحی، دیزاین، مبلمان، فرش اتاق کودک، سرویس خواب، آذین نعمتی تعداد بازديد: 313 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز