Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 10:48

26
اردیبهشت
کابوس آلرژی بهارانه

کابوس آلرژی بهارانه

از زیبایی‌های فصل بهار، رویش مجدد گیاهان است، اما این رویش مجدد که اغلب با گرده‌افشانی گل‌ها و درختان می‌باشد، ممکن است برای عده‌ای شروع کابوس آلرژی‌های فصلی باشد. اغلب کسانی که دچار حساسیت‌های فصلی می‌شوند

به قلم : دکتر سارا طالبی پور نیکو

 

تحریریه زندگی آنلاین : از زیبایی‌های فصل بهار، رویش مجدد گیاهان است، اما این رویش مجدد که اغلب با گرده‌افشانی گل‌ها و درختان می‌باشد، ممکن است برای عده‌ای شروع کابوس آلرژی‌های فصلی باشد. اغلب کسانی که دچار حساسیت‌های فصلی می‌شوند، با شروع فصل بهار، علائم‌شان بدتر می‌شود.

حساسیت‌های فصلی در کودکان سنین پایین‌تر کمتر است و با افزایش سن و اغلب بعد از 4 سال بیشتر می‌شود، اما با این حال ممکن است در کودکان سنین پایین هم دیده شود و علائم آن شامل گرفتگی بینی و بی‌قراری و خوب شیر نخوردن به دلیل عدم توانایی تنفس از راه بینی است.

آیا حساسیت‌های فصلی ممکن است به یکباره ایجاد شوند و فردی که از قبل هیچ علائمی نداشته ناگهان دچار آلرژی‌های فصلی بشود؟

پاسخ این سوال بلی است و حتی ممکن است در سنین بزرگسالی هم ناگهان بدن به ماده‌ای حالت آلرژیک نشان بدهد.

مکانیسم ایجاد آلرژی‌های فصلی چیست؟

ماده آلرژن مثلا گرده گل که از طریق مخاطات بینی جذب می‌شود، باعث تحریک سیستم دفاعی بدن شده و سلول‌های دفاعی بدن در واکنش به آن هیستامین تولید می‌کنند و این هیستامین است که مسئول ایجاد علائم آلرژی‌های فصلی است.

بیشتربخوانید:

آلرژی بهاره و راهکارهای تغذیه‌ای

 

 

 

 

علائم آلرژی‌های فصلی شامل چه مواردی است؟

گرفتگی و احتقان بینی

آبریزش بینی

اشک‌ریزش

عطسه (گاها پشت سر هم و بی‌وقفه)

خارش گلو و بینی

سرفه یا خس‌خس سینه و یا تنفس‌های دشوار

احساس خلط پشت حلق

احساس خستگی و خواب‌آلودگی

اختلالات خلقی

کاهش تمرکز

علائم پوستی و اگزما

افت فشار خون

ورم چشم‌ها و بینی

البته همه این علائم نباید با همدیگر اتفاق بیفتند و وجود چند علامت می‌تواند برای تشخیص آلرژی کافی باشد.

کودک من در بقیه فصل‌های سال هم این علائم را دارد ممکن است آلرژی باشد؟

بله، مخصوصا اخیرا با توجه به افزایش ریز‌گرد‌ها و آلودگی هوا میزان آلرژی در کودکان در فصول سرد سال نیز رو به افزایش است، ولی اگر علائم آلرژی فقط در فصل خاصی مثل بهار ایجاد می‌شود، اسم آن آلرژی فصلی می‌شود و بیشتر ناشی از گرده‌افشانی گل‌ها و علف‌های هرز می‌باشد که موضوع این مقاله نیز در رابطه با آلرژی‌های فصلی بهار است.

بیشتربخوانید:

توصیه های تغذیه ای در آلرژی (2)

 

 

 

این علائم خیلی شبیه علائم سرماخوردگی هستند و چطور تفاوت آن را متوجه بشویم؟

سرماخوردگی اغلب همراه با تب یا بدن درد است و اغلب بعد از نهایتا 10 روز فرد رو به بهبودی می‌رود، ولی در یک فرد آلرژیک این علائم گاها طولانی‌تر بوده و حال عمومی فرد خوب است.

راههای پیشگیری از حملات آلرژیک چیست؟

در حقیقت بهترین راه پیشگیری حذف ماده آلرژن از محیط است و شاید این امر کمی غیر ممکن به نظر برسد، ولی با راهکارهایی که در ادامه خدمت شما می‌گویم، می‌توانید میزان ماده آلرژن را از محیط زندگی کم کنید.

* ملحفه‌های کودک را هفته‌ای یک بار با آب ولرم بشورید.

* حداقل هفته‌ای دوبار زمین را جارو برقی (ترجیحا جاروی دارای فیلتر هپا) بکشید.

* هنگام بیرون رفتن از منزل از ماسک استفاده کنید.

* بعد از بازگشت از بیرون منزل، کفش‌ها را بیرون درب در بیاورید و به حمام بروید و لباس‌هایتان را عوض کنید و بشویید.

* پنجره‌ها را ببندید و از دستگاه‌های تصفیه هوا دارای فیلتر هپا برای تهویه هوا استفاده کنید.

* روزهایی که باد می‌وزد و امکان پخش شدن گرده‌ها زیاد است، در خانه بمانید.

هنگام زدن چمن‌ها و علف‌های هرز، کودک را از محیط دور کنید و در صورتی که خودتان این کار را انجام می‌دهید، قبل از تماس با کودک حتما مواردی که در بالا گفته شد را انجام بدهید.

پهن کردن لباس‌ها بیرون از منزل ممکن است باعث شود که گرده گل‌ها روی لباس‌ها بنشیند. پس اگر امکانش را دارید، از خشک‌کن برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

پیشگیری از آلرژی بهاری با غذا

 

 

 

آیا آلرژی یا حساسیت درمان دارد؟

همانطور که گفتیم درمان اصلی آلرژی، حذف ماده آلرژی‌زا می‌باشد که اگر آلرژی فصلی باشد و عامل آن گرده‌های گل یا علف‌های هرز باشد، عملا حذف آن امکان‌پذیر نمی‌باشد.

پس در قدم‌های اولیه علاوه بر اقداماتی که در بالا گفته شد، می‌توانید با مشورت پزشک از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید که اغلب باعث کاهش علائم آزار‌دهنده می‌شود، ولی در بعضی موارد که آلرژی باعث علائم خیلی شدید شده یا حتی منجر به آسم و آسیب به ریه‌ها در طول زمان می‌شود، از روش ایمنی‌زدایی استفاده می‌شود که توسط فوق تخصصص‌های ایمونولوژی و آلرژی اطفال این کار انجام می‌گردد.

برای این کار اول با تست‌های خاصی عامل آلرژن شناسایی خواهد شد و پس از آنکه عامل آلرژن شناسایی شد با تزریق‌های خاصی از ماده آلرژن با دز‌های کنترل شده در طی زمان باعث کاهش حساسیت بدن در برابر آن ماده آلرژن می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مواقعی مثل واکنش آنافیلاکتیک (حساسیتی شدید) در برابر نیش زنبور که امکان دارد برای حیات فرد مخاطره‌انگیز باشد، از این روش برای حساسیت‌زدایی استفاده می‌شود.

 بیشتربخوانید:

خارش و آلرژی شدید؛ ارمغان مصرف ۹ ماده غذایی

                                

 

       

برچسب ها: آلرژی فصلی، آسم، هیستامین، علائم آلرژی، حساسیت فصلی، اگزما، فصل بهار، افت فشار خون، عطسه، دکتر سارا طالبی پور نیکو تعداد بازديد: 111 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز