Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 13:30

28
فروردین
پیشگیری از آلرژی بهاری با غذا

پیشگیری از آلرژی بهاری با غذا

گنجاندن بعضی از خوراکی‌ها با تقویت ایمنی بدن می‌تواند در مقابله با آلرژن‌ها یا مواد محرک مؤثر باشد و علائم آلرژی را تسکین دهد حساسیت تنفسی در فصل بهار بسیار شایع است زیرا زمان گرده افشانی گل‌ها و گیاهان است.

تحریریه زندگی آنلاین : گنجاندن بعضی از خوراکی‌ها با تقویت ایمنی بدن می‌تواند در مقابله با آلرژن‌ها یا مواد محرک مؤثر باشد و علائم آلرژی را تسکین دهد حساسیت تنفسی در فصل بهار بسیار شایع است زیرا زمان گرده افشانی گل‌ها و گیاهان است. بر اساس آمار حدود 30 درصد بزرگسالان و 20 درصد کودکان از علائم حساسیت مانند گرفتگی بینی، عطسه، پرخونی بینی و... رنج می‌برند. البته آلودگی هوا طی سال‌های اخیر نیز در تشدید آن تأثیر داشته است زیرا حجم بالای اکسید کربن در هوا علاوه بر بیشتر شدن گرده‌ها موجب افزایش حجم و حساسیت بیشتر آنها نیز می‌شود. گنجاندن بعضی از خوراکی‌ها با تقویت ایمنی بدن می‌تواند در مقابله با آلرژن‌ها یا مواد محرک مؤثر باشد و علائم آلرژی را تسکین دهد:

 

کلم بروکلی

کلم بروکلی از دو جنبه در کاهش علائم حساسیت نقش دارد. نخست مقدار بالای ویتامین C آن است که نقش آنتی‌هیستامین طبیعی را دارد و مانع از ترشح هیستامین توسط گلبول‌های سفید می‌شود. همچنین سبزیجات چلیپایی از جمله کلم بروکلی به باز شدن مجاری تنفسی و رفع مخاط‌ها کمک می‌کنند.

 بیشتربخوانید:

خارش و آلرژی شدید؛ ارمغان مصرف ۹ ماده غذایی

آلرژی به بادمجان ؛ از علت تا درمان

 

 

 

سیر و پیاز

کرستین سلاح بی‌نظیر برای مقابله با حساسیت‌هاست که مانند داروهای آنتی‌هیستامین عمل می‌کند. سیر و پیاز و همچنین سیب سرشار از این ماده هستند. البته باید توجه داشت که در موارد حساسیت به درخت غان نباید سیب مصرف کرد زیرا معمولاً حساسیت تشدید می‌شود.

 

آناناس

این میوه استوایی حاوی آنزیمی به نام بروملائین است که تأثیر ضدالتهاب قوی دارد که البته برای تسکین سینوزیت ناشی از حساسیت تنفسی نیز مفید خواهد بود. همچنین منبع غنی از ویتامین C نیز محسوب می‌شود. برای بهره‌مندی بیشتر از خواص آن توصیه می‌شود به‌جای کمپوت میوه تازه میل شود.

 

کلم

کلم برگ و کلم پیچ سرشار از کاروتنوئیدهاست که برای تسکین علائم رینیت آلرژیک مفید خواهد بود. برای افزایش سطح جذب کاروتنوئیدها در بدن بهتر است برگ‌های کلم با چند دقیقه‌ای در روغنی سالم مانند روغن زیتون آغشته شود.

 

انگور سیاه

آنچه سبب رنگ تیره انگور سیاه می‌شود نوعی آنتی‌اکسیدان پلی فنول به نام رسوراتول است که بر اساس تحقیقات می‌تواند مانع از واکنش‌های آلرژی‌زا تحریک شده توسط ایمونوگلوبین E شود.

 بیشتربخوانید:

با این توصیه های طب سنتی با آلرژی بهاری مبارزه کنید

 

 

شکلات تلخ

کاکائو نیز مانند انگور سیاه با کاهش سطح آنتی کورهای تحریک شده توسط ایمنوگلوبین‌های E با علائم آلرژی مقابله می‌کند.

 

مرکبات

گریپ فوروت، پرتقال و دیگر مرکبات منبع غنی ویتامین C هستند. این ویتامین نه تنها می‌تواند مانع از ترشح هیستامین شود بلکه با خستگی ناشی از حساسیت نیز مقابله می‌کند.

 

جعفری

این سبزی معطر نیز سرشار از ویتامین C است که در صورت تازه بودن مانع از ترشح هیستامین می‌شود. البته جعفری خاصیت مدر دارد و در صورت مصرف زیاد باید با پزشک مشورت نمود.

 

گزنه

نمی‌توان در مورد خوراکی‌های ضد حساسیت صحبت کرد و نامی از گزنه نبرد. این سبزی حاوی هیستامین؛ ماده‌ای که در زمان واکنش به یک آلرژن تولید می‌شود، است. مصرف دمنوش گزنه در طولانی مدت حالتی شبیه حساسیت در بدن ایجاد می‌کند و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد. در این فصل می‌توان برهای گزنه را مانند اسفناج در سوپ استفاده کرد زیرا مقدار بسیار بالایی ویتامین C دارد. البته مراقب باشید حتماً گزنه را پخته مصرف نمایید تا اسید فرمیک موجود در برگ‌های آن از بین برود.

 بیشتربخوانید:

آلرژی بهاری؛ راه‌های پیشگیری و درمان آن

 

برچسب ها: آلرژی، حساسیت غذایی، سرماخوردگی، علائم آلرژی، مشکلات تنفسی، حساسیت فصلی، ویتامین c، اگزما، فصل بهار، خارش پوست، آنتی‌هیستامین، عطسه تعداد بازديد: 365 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز