Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 19:07

3
مهر
تیک یک بیماری است

تیک یک بیماری است

مجموعه‌ای از حرکات تکراری که در بدن، صورت، چشم‌ها، سرو گردن، شانه‌ها، دست و پا و یا صوت توسط فرد انجام می‌شود در طیف تیک می‌گنجد، حتی این حرکات تکراری می‌تواند به صورت سرفه‌های متعدد

تحریریه زندگی آنلاین : به گزارش کودک سالم  به نقل از مهر، امین ماهورام؛ فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان توضیح داد: مجموعه‌ای از حرکات تکراری که در بدن، صورت، چشم‌ها، سرو گردن، شانه‌ها، دست و پا و یا صوت توسط فرد انجام می‌شود در طیف تیک می‌گنجد، حتی این حرکات تکراری می‌تواند به صورت سرفه‌های متعدد، ایجاد برخی صداها در گلو یا گفتن برخی کلمات بدون کنترل باشد. ممکن است در بازه‌های زمانی متفاوت تظاهرات و علائم تیک تغییر پیدا کند و یا گاهی به طور کلی محو یا دوباره ظاهر شود. تیک یک بیماری است. عمدی در کار نیست و با هدف جلب توجه از سوی کودک انجام نمی‌شود، بنابراین والدین هرگز نباید برای پیشگیری از تکرار این حرکات کودک را تنبیه کنند یا حساسیت و اضطراب زیاد در زمان بروز تیک از خود نشان دهند. در زمانی که کودک حرکات تکراری دارد، بر چهره و یا مشخصا نقطه‌ای که دچار تیک است تمرکز نکنید. در بیشتر موارد حفظ آرامش کودک به بهبود و یا حتی درمان تیک منجر می‌شود. چنانچه اختلال تیک مشکلاتی در ارتباطات اجتماعی و یا درسی کودک ایجاد کند برای بهبود آن باید به روانپزشک متخصص کودک مراجعه کرد.

بیشتربخوانید:

روش های خانگی درمان پرش پلک چشم

برچسب ها: اضطراب، روانپزشک، پرش پلک تعداد بازديد: 156 تعداد نظرات: 2

نظرات

  • دستگاه زردی نوزاد
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 - 13:35
    لطفا در خصوص بیماری زردی نوزاد نیز مطلب بنویسید. و بگویید چگونه می توانیم با استفاده از اجاره دستگاه زردی نوزاد در منزل نوزاد خود را درمان کنیم.ممنون
    • پاسخ دکتر سارا طالبی پور نیکو؛ متخصص نوزادان و کودکان:
      با سلام. درمان زردی به دو صورت زیر انجام می شود:
      1- شیر دادن کافی به نوزاد
      اگر نوزاد به میزان کافی شیر بخورد و دفع ادرار خوبی داشته باشد، می‌تواند بیلی‌روبین بیشتری را از بدن خارج کند و از طرفی میزان رسوب بیلی‌روبین در بدن کمتر خواهد شد.
      2- درمان با نور یا فتوتراپی
      بیلی‌روبین موجود در خون در اثر تابش نور با طول موج خاصی شکسته می‌شود و به نوع بی‌خطر تبدیل می‌گردد.
      بسیاری از والدین این سوال را می‌پرسند که آیا نور مهتابی در درمان زردی موثر است؟ پاسخ این سوال خیر می‌باشد.
      همانطور که توضیح داده شد این نور طول موج خاصی باید داشته باشد که این طول موج فقط در دستگاه‌های فتوتراپی مخصوص درمان زردی نوزاد وجود دارد.
      این دستگاه‌ها در بیمارستان‌ها و یا جهت اجاره در منزل موجود هستند.
      در مورد اینکه آیا نوزادتان را بستری کنید یا با اجاره دستگاه در منزل درمان کنید، حتما با متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید، چون در موارد پرخطر یا زردی‌های بالا فتوتراپی در منزل جوابگو نیست.
      در بسیاری از فرهنگ‌ها اعتقاد دارند که با گذاشتن نوزاد زیر نور خورشید زردی قابل درمان است که این کار فقط باعث سوختگی پوست نوزاد یا کم‌آبی وی می‌گردد و در درمان زردی موثر نیست.
      یک نکته که در اینجا لازم می‌بینم در مورد آن توضیح دهم، این است که زردی حتی بدون هیچ درمانی خود به خود ممکن است بهبود یابد، ولی اثرات مخربی بر روی زندگی و آینده فرد خواهد گذاشت و این سرعت عمل ما در کاهش میزان زردی و درمان درست و به موقع آن است که در کاهش عوارض نقش حیاتی را بازی می‌کند.
      پس سعی کنیم وقت طلایی درمان زردی نوزاد را با درمان‌هایی از قبیل داروهای گیاهی یا نور خورشید و حجامت و امثال آن که هیج جایگاهی در درمان ندارند، نگیریم.
      در بعضی موارد زردی نوزاد بیشتر از یک ماه طول می‌کشد که انشاءا... در مقالات بعدی به این موضوع می‌پردازیم.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز