Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 20:54

28
خرداد
دانستنی ‌های‌ مهم پیرامون انحراف چشمی در بچه‌های نارس

دانستنی ‌های‌ مهم پیرامون انحراف چشمی در بچه‌های نارس

مغز نوزادان نارس در 24 تا 34 هفته حاملگی به طور اولیه در ناحیه اطراف بطن مغزی اثر می گذارد. اثر آن به صورت ضایعه کم خونی منطقه مغزی و ضایعه خونریزی مغزی دیده می شود.

د‌کتر محمد‌کریم نعمت‌الهی - جراح و متخصص بیماری‌های چشم ؛ فلوشیپ جراحی چشم کود‌کان و استرابیسم

 

تحریریه زندگی آنلاین :

 هدف: بررسی ارتباط میان انحراف چشم و شدت صدمات مغزی ماده سفید در بچه‌های نارس

مغز نوزادان نارس در 24 تا 34 هفته حاملگی به طور اولیه در ناحیه اطراف بطن مغزی اثر می گذارد. اثر آن به صورت ضایعه کم خونی منطقه مغزی و ضایعه خونریزی مغزی دیده می شود. این ضایعه‌ها توسط MRI قابل تشخیص می باشد.

به خاطر پیشرفت در علم پزشکی در نگهداری بچه های نارس، زنده ماندن این بچه ها بیشتر شده، اما وقوع صدمات ماده سفید مغزی کاهش نیافته است. مشکلات رشدی مختلفی می تواند همراه با ضایعه ماده سفید مغزی بچه های نارس باشد، مثل فلج اسپاستیک اندام ها، عقب ماندگی ذهنی، نقص بینایی، محدویت میدان بینایی، تاخیر رشد بینایی و نقص حرکتی عضلات چشم گزارش شده است.

در یک بررسی از مجموع 73 بیمار (42 پسر و 31 دختر) که دارای MRI مغزی و معاینه چشمی بودند و سن متوسط 32 هفته نوزادان (26 تا 42 هفته)، وزن متوسط 1500 گرم (680 تا 3900 گرم)، تصویر MRI مغزی انجام شده بر اساس ضایعات مغزی اطراف بطن ماده سفید بین یک درجه تا چهار درجه تقسیم بندی شده است. هر قدر میزان ضایعات مغزی بیشتر باشد، درجه تقسیم بندی بالاتر می رود. ارزیابی چشمی برای مستقیم بودن چشم ها در فاصله 6 متری و فاصله 30 سانتیمتری بررسی شد و در ضمن نوع انحراف خارجی، انحراف داخلی و انحراف عمودی و ثابت بودن انحراف یا انحراف گاه گاهی بررسی گردید.

 بیشتر بخوانید:

تب و راه‌های اندازه‌گیری درست آن در کودکان

*مشکـــلات رشدی مختلفی می تواند همراه با ضایعه ماده سفید مغزی بچه های نارس باشد، مثل فلج اسپاستیک اندام ها، عقب ماندگی ذهنی، نقص بینایی، محدویت میدان بینایی، تاخیر رشد بینایی و نقص حرکتی عضلات چشم گزارش شده است.

 

آنالیز

درجه یک ضایعات مغزی، بر اساس MRI، 4 بیمار، درجه دو 8 بیمار، درجه سه 28 بیمار و درجه چهار 33 بیمار. هر چه درجه ضایعه مغزی ماده سفید شدیدتر باشد، درجه تقسیم بندی آن بالاتر می رود. از 73 بیمار مطالعه شده 38 بیمار (52 درصد) انحراف چشمی داشتند. هر چه میزان شدت ضایعات مغزی بیشتر باشد، شانس انحراف چشمی بیشتر است. در درجه یک ضایعات مغزی، انحراف چشمی دیده نشد، اما در درجه چهار ضایعات مغزی، 24 بیمار، انحراف چشمی داشتند. شیوع انحراف چشم در بچه های نارس با صدمات مغزی بیشتر از بچه های سالم می باشد. با افزایش شدت ضایعات مغزی بچه‌های نارس میزان انحراف چشمی بیشتر است. بچه های نارس با صدمات مغزی که دچار انحراف چشمی و دچار نقص بینایی مغزی می شوند، نیاز به روش مراقبت جدید جهت رشدشان دارند. همچنین نیاز به دانش بیشتری جهت درمان انحراف و پیگیری تنبلی چشم آنها دارد.

 

 بیشتر بخوانید:

هشدار برای عفونت‌ ادرار

کاهش علائم سرماخوردگی در کودکان

 

برچسب ها: تنبلی چشم، انحراف چشم، د‌کتر محمد‌کریم نعمت‌الهی تعداد بازديد: 555 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز