Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 27 مهر 1403 - 06:45

5
مرداد
فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای (به انگلیسی: Bell pepper) نوعی فلفل شیرین است از خانواده سیب‌زمینیان که به رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و نارنجی یافت می‌شود. از ویژگی‌های آن این است که به تندی دیگر گونه‌های فلفل نیست.

به قلم : شکوفه قاسمی ، کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : فلفل دلمه‌ای (به انگلیسی: Bell pepper) نوعی فلفل شیرین است از خانواده سیب‌زمینیان که به رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و نارنجی یافت می‌شود. از ویژگی‌های آن این است که به تندی دیگر گونه‌های فلفل نیست. به همین دلیل در انگلستان و ایرلند «فلفل شیرین» نیز نامیده می‌شود. این گیاه بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و شمال آمریکای جنوبی است.

فلفل دلمه‌ای حاوی مجموعه‌ای از ترکیبات و عناصر مغذی است که برای سلامتی بسیار مفید هستند. در زیر ترکیبات و عناصر مهمی که در فلفل دلمه‌ای یافت می‌شوند را شرح می‌دهیم:

 ویتامین C :فلفل دلمه‌ای یک منبع عالی از ویتامین C است. این ویتامین قدرت آنتی‌اکسیدانی دارد و نقش مهمی در حفظ سلامت پوست، سیستم ایمنی بدن و جذب آهن از منابع گیاهی دارد.

ویتامین A: فلفل دلمه‌ای دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A است که برای حفظ سلامت چشم‌ها، پوست و سیستم ایمنی بدن مفید است.

 ویتامین B6:  این ویتامین مهم برای تولید هموگلوبین (پروتئین حمل‌کننده اکسیژن)، ساختن نوروترانسمیترها (مواد شیمیایی مغز) و حفظ سلامت قلب ضروری است.

کاروتنوئیدها: فلفل دلمه‌ای حاوی کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن، لوتئین و زئازانتین است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدان قوی هستند و می‌توانند در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های مربوط به پیری مفید باشند.

فیبر: فلفل دلمه‌ای دارای مقدار قابل توجهی فیبر است که می‌تواند به حفظ سلامت گوارش، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و کنترل سطح قند خون کمک کند.

 کپسایسین: این ترکیب فعال موجود در فلفل دلمه‌ای مسئول ایجاد طعم تند آن است. کپسایسین خواص ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد انسداد را دارد.

 پتاسیم: فلفل دلمه‌ای حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم است که برای حفظ سلامت قلب و عروق، کنترل فشار خون و تعادل آب و الکترولیت بدن ضروری می‌باشد.

به طور کلی، مصرف فلفل دلمه‌ای در یک رژیم غذایی متنوع و متعادل می‌تواند به حفظ سلامت عمومی و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها کمک کند.

بیشتر بخوانید:

با فواید بی نظیر فلفل سیاه آشنا شوید!

 

 

 

خواص و فواید فلفل دلمه‌ای

سیلیکون بالای آن ناخن‌ها و مو را تقویت می‌کند

فلفل دلمه‌ای سبز مقدار زیادی سیلیکون طبیعی دارد که ممکن است مو و ناخن‌ها را حفظ کند.

 

فلفل دلمه‌ای برای افزایش رشد مو

فلفل دلمه‌ای قرمز محرک طبیعی رشد مو می‌باشد و با تحریک گردش خون در درمان ریزش مو بسیار مؤثر است. در مورد ریزش مو، کپسایسین جریان خون را بهبود می‌بخشد که برای رشد و حفاظت از فولیکول مو از اثرات دی هیدرو تستسترون حیاتی است.

 

 فلفل دلمه‌ای برای تقویت فولیکول مو

یکی از دلایلی که چرا فلفل دلمه‌ای برای مو خوب می‌باشد، این واقعیت است که منابع عالی ویتامین C و برای سلامتی مو ضروری می‌باشد. ویتامین C به جذب مناسب آهن کمک می‌کند، بنابراین تضمین می‌کند که آهن کافی در سلول‌های خونی قرمز برای حمل اکسیژن به فولیکول‌های مو وجود دارد. همچنین ویتامین C در تشکیل کلاژن استفاده می‌شود. کلاژن برای فولیکول‌های مو، مورد نیاز است. کمبود

ویتامین C می‌تواند باعث خشک شدن و ریزش مو شود که به راحتی شکسته می‌شوند.

 

فلفل دلمه‌ای برای مبارزه با آسیب اکسیداتیو

فلفل دلمه‌ای قرمز، سبز و زرد غنی از ویتامین C هستند که به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن پوست را محکم کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کند و توانایی پوست در برابر مبارزه با آسیب اکسیداتیو را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

فلفل تندبهتر است یا فلفل شیرین؟

 

 

 

فلفل دلمه‌ای برای جوان‌سازی و سلامت پوست

‌آنتی اکسیدان‌ها و مواد فوتو‌شیمیایی موجود در عصاره فلفل دلمه‌ای، پوست را سالم و جوان می‌سازد.

 

فلفل دلمه‌ای برای کاهش علائم سالمندی

مصرف عصاره فلفل دلمه‌ای به کاهش علائم سالخوردگی به دلیل سطح بالای آنتی‌اکسیدان کمک می‌کند. فلفل دلمه‌ای پوست را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و به این ترتیب پوست را سالم و جوان می‌سازد.

 

فلفل دلمه‌ای برای پاک‌سازی پوست

مخلوطی از عصاره هویج و فلفل دلمه‌ای سبز می‌تواند در تمیز کردن لکه‌ها و جوش‌های پوست بسیار مؤثر باشد.

 

 فلفل دلمه‌ای مفید برای چشم‌ها

بالا بودن ویتامین A در فلفل دلمه‌ای قرمز به بینایی به ویژه بینایی شب، کمک می‌کند. آنها منبع غنی کاروتنوئید به نام لوتئین هستند که به کاهش خطر انحطاط چشم‌ها کمک می‌کند. انحطاط بینایی شایع‌ترین علت از دست دادن بینایی است. همچنین فلفل دلمه‌ای نیز به دلیل سطح بالای بتاکاروتن و ویتامین C از چشم محافظت می‌کند.

 

فلفل دلمه‌ای کالری زیادی می‌سوزاند

فلفل دلمه‌ای قرمز به فعال کردن گرما در بدن کمک می‌کند و متابولیسم را افزایش می‌دهد. کپسایسین که مسئول افزایش گرمای فلفل است، در فلفل دلمه‌ای نیز به مقدار کم یافت می‌شود. در نتیجه متابولیسم را به ملایمت و بدون افزایش ضربان قلب و فشار خون (بر خلاف فلفل تند) افزایش می‌دهد. در نتیجه می‌تواند موجب کاهش وزن شود.

 

 فواید فلفل دلمه‌ای در مبارزه با سرطان

غنی بودن در مواد مغذی و ضد التهاب در فلفل دلمه‌ای نیز فواید متعددی برای مقابله با سرطان دارد. خطر ابتلا به سرطان به علت التهاب شدید و استرس مزمن افزایش می‌یابد.

 این عوامل می‌توانند با مصرف منظم فیتو نوترینت که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است، جبران شوند. علاوه بر این، فلفل دلمه‌ای حاوی ترکیبات سولفور است. آنزیم‌ها در فلفل دلمه‌ای به جلوگیری از سرطان معده و سرطان پروستات کمک می‌کنند. گفته می‌شود که در جلوگیری از سرطان پروستات، مثانه و رحم و سرطان لوزالمعده مؤثر است.

 

فواید قلبی و عروقی فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای‌های قرمز غنی از لیکوپن هستند؛ در نتیجه برای قلب مفید می‌باشند، در حالی که فلفل دلمه‌ای سبز منبع خوبی از فیبر است. افزایش سطح هوموسیستئین می‌تواند منجر به ریسک بالاتری از بیماری‌های قلبی شود. فلفل دلمه‌ای حاوی ویتامین B6 و اسید فولیک است که به کاهش سطح هوموسیستئین کمک می‌کند.

 علاوه بر این‌ها، آنتی‌اکسیدان‌های قوی ویتامین A و C در این سبزیجات به از بین بردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. پتاسیم موجود در فلفل دلمه‌ای نیز حدود 162 میلی‌گرم است که برای فشار خون و قلب نیز مفید می‌باشد.

 

دیگر مزایای فلفل دلمه‌ای

ثابت شده است که عصاره فلفل قرمز در درمان اختلالات گوارشی مانند زخم، اسهال و سوءهاضمه مؤثر است. همچنین بروز چندین مشکل تنفسی مانند آسم و عفونت را در ریه‌ها کاهش می‌دهد. عصاره فلفل دلمه‌ای در برابر گلو درد و خونریزی بینی مؤثر است.

 

از فلفل دلمه‌ای برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود؟

فلفل دلمه‌ای به عنوان یک ماده طبیعی و سالم، در برخی بیماری‌ها و شرایط به عنوان یک تکمیل‌کننده درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما باید توجه داشت که فلفل دلمه‌ای نمی‌تواند به تنهایی یک درمان جایگزین باشد و همیشه نیاز به مشورت پزشک یا متخصص تغذیه دارد. در زیر برخی از بیماری‌ها و شرایطی که فلفل دلمه‌ای در آنها ممکن است مفید باشد را ذکر می‌کنیم:

التهابات: فلفل دلمه‌ای حاوی ماده کپسایسین است که خواص ضد التهابی دارد. مصرف متعادل فلفل دلمه‌ای ممکن است در کاهش التهاب‌ها مانند التهاب مفاصل (آرتریت) یا التهاب روده‌ای (کولیت) مفید باشد.

 

 سیستم ایمنی بدن: با توجه به محتوای

ویتامین C در فلفل دلمه‌ای، مصرف آن می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و در پیشگیری از عفونت‌ها و سرماخوردگی‌ها کمک کند.

 سلامت قلب و عروق: فلفل دلمه‌ای حاوی مقادیر قابل توجهی پتاسیم است که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کرده و فشار خون را کنترل می‌کند.

  سلامت گوارش: مصرف فلفل دلمه‌ای به دلیل محتوای فیبر قابل توجه، می‌تواند به سلامت گوارش کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست را کاهش دهد.

 انسداد ناشی از رینیت آلرژیک: مصرف کپسایسین موجود در فلفل دلمه‌ای ممکن است در کاهش انسداد بینی ناشی از رینیت آلرژیک (آلرژی فصلی) مؤثر باشد.

 کاهش وزن: فلفل دلمه‌ای از خاصیت سوزاندن کالری برخوردار است و مصرف آن ممکن است در کاهش وزن و مدیریت چاقی برای برخی افراد مفید باشد. مصرف فلفل دلمه‌ای همراه با یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم توصیه می‌شود.

  بهبود عملکرد مغزی: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف فلفل دلمه‌ای و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی، حافظه و تمرکز کمک کند.

 پیشگیری از سرطان: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که کاروتنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل دلمه‌ای می‌توانند در پیشگیری از بروز بعضی از انواع سرطان‌ها، به خصوص سرطان روده بزرگ، مؤثر باشند.

  مدیریت دیابت: فلفل دلمه‌ای حاوی فیبر قابل توجهی است که می‌تواند به کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. همچنین، فلفل دلمه‌ای دارای اثرات ضد اکسیدانی است که می‌تواند در پیشگیری از مشکلات مرتبط با دیابت مفید باشد.

در هر صورت، لازم است تأکید شود که مطالعات بیشتر در زمینه اثرات درمانی فلفل دلمه‌ای لازم است و همیشه بهتر است قبل از استفاده، نظر پزشک خود را دریافت کنید. همچنین، در صورت وجود هرگونه عوارض جانبی یا تداخل با داروهای دیگر، مصرف فلفل دلمه‌ای را متوقف کنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

تعداد بازديد: 47 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز