به قلم : رضا تبریزی ، کارشناس حوزه آموزش و اوقات فراغت
تحریریه زندگی آنلاین : پایان امتحانات دانش آموزان دوره ابتدایی و آغاز تعطیلات تابستانی از سویی و افزایش دسترسی آنان به فضای مجازی از طریق تلفنهای همراه هوشمند، نگرانی خانوادهها را در زمینه پرسه زنی و گشت و گذار بی هدف فرزندنشان در فضای مجازی افزایش داده است.همه ساله با فرا رسیدن ماه خرداد، پایان دوره تحصیلی دانش آموزان نیز فرا می رسد و پس از پشت سر گذاشتن ایام امتحانات و گرفتن کارنامه قبولی، پر کردن اوقات فراغت فرزندان به دغدغه نخست خانواده ها تبدیل می شود.اگر کودکان و نوجوانان دهه شصتی که والدین کودکان و نوجوانان امروز هستند، تابستان خود را با بازی های مختلف گروهی در کوچه پس کوچه های شهر روستا سپری می کردند و یا بخشی از وقت خود را در کنار پدر و مادر یا نزدیکانشان شاگردی می کردند تا حرفه بیاموزند، حدود سه دهه است که برگزاری دورههای تابستانی و اردوهای مختلف و شرکت در کلاس های آموزشی و مهارتی جای آنها را گرفته است.در کنار آن، توسعه دسترسی کودکان به فضای مجازی بویژه در ایام پس از کرونا، مشکل پرسه زنی بی هدف کودکان و نوجوانان در محیط اینترنت که اغلب خارج از نظارت والدین است، به همراه داشته است. این مشکل سبب شده تا والدین به فکر آن باشند که در ایام تابستان یا دسترسی فرزندانشان به اینترنت را محدود کنند یا با ثبت نام آنها در کلاس های مختلف آموزشی، کمتر این فرصت را ایجاد کنند که وقت کودکان در فضای مجازی تلف شود.در همین رابطه برخی فعالان حوزه فضای مجازی اقدام به طراحی فضاهای آموزشی در بستر اینترنت کرده اند که از جمله می توان به بازآموزی دروس تحصیلی در شبکه نمایش خانگی و یا زیست بوم های ایرانی با محوریت بازی و آموزش و سرگرمی اشاره کرد.اوقات فراغت از مهمترین پیشنیازهای نسل کودک به شمار می رود که در تمام دنیا به عنوان سازنده سبک زندگی مطرح می شود.
بیشتربخوانید:
کودک بازی و تربیت اخلاقی
فقدان مهدکودکهای دارای ساختار تعریف شده سبب شده تا اوقات فراغت یکی از چالشهای نسل جدید به شمار می رود و بنابراین باید تعریف درستی از اوقات فراغت به عنوان جهت دهنده به زندگی و آینده فرزندانمان انجام شود. با استفاده از فناوری های نو می توان زیست بوم های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی برای کودکان و نوجوانان طراحی کرد که از آسیب های فضای مجازی در امان بمانند، این زیستبوم ها با استفاده از هوش مصنوعی می توانند مهارت های کودکان را تقویت کنند و در عین حال در قالب تفریح و سرگرمی آموزش های لازم را به آنان عرضه کنند.
ارتقای مهارت های زندگی یکی از نیازهای نسل نوجوان و کودکان است. زیست بومهای ایرانی به دنبال ایجاد فضایی امن به دور از آسیبهای اجتماعی و شبکه بی حد و مرز اینترنت هستند و خانوادههای ایرانی می توانتد با خیالی آسوده آن را در دسترس کودکان خود قرار دهند. در رابطه با طراحی زیست بوم سرزمین آوانیان، این زیست بوم با امنیت بالا و محتوای سالم سبب می شود تا کودکان از فضای مجازی و اینفلوئنسری خارج شوند و بر مهارت زندگی خود بیفزایند. اوقات فراغت از مهمترین دغدغه نسل کودک است؛ با وجود اینکه بسیاری از کشورها در تولید محتوای کودکانه متناسب با فرهنگ بومی گامهای بسیاری برداشتند، اما جای خالی تولید محتوای کودکانه بر اساس نیاز کودکان ایرانی همواره احساس میشود.باید در زیست بوم های ایرانی، مهارت های کودکان را بر اساس فرهنگ ایرانی ارتقا دهیم و نسبت به انتقال و هویت ایرانی - اسلامی اهتمام داشته باشیم.
بیشتربخوانید:
کودکان گوشی های هوشمند و دغدغه والدین