Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 09:35

22
مرداد
تغذیه و بهداشت در بواسیر

تغذیه و بهداشت در بواسیر

"هموروئید" یا "بواسیر" به تورم وریدها در بخش‌های انتهایی رکتوم و مقعد اطلاق می‌شود که مهم‌ترین عامل خونریزی مقعد است. گاهی دیواره این عروق متورم آنقدر نازک می‌شود که ورید بیرون زده و با تحریک، درد و خونریزی

مترجم: مریم سادات کاظمی

 

تحریریه زندگی آنلاین : "هموروئید" یا "بواسیر" به تورم وریدها در بخش‌های انتهایی رکتوم و مقعد اطلاق می‌شود که مهم‌ترین عامل خونریزی مقعد است. گاهی دیواره این عروق متورم آنقدر نازک می‌شود که ورید بیرون زده و با تحریک، درد و خونریزی به‌خصوص هنگام دفع همراه است.

هموروئید به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود؛ هموروئید داخلی را نمی‌توان دید یا احساس کرد زیرا داخل رکتوم است، معمولا درد ندارد و خونریزی تنها نشانه آن است. اما هموروئید خارجی در مقعد قرار دارد که دردناک بوده و با خونریزی همراه است.

بیشتربخوانید:

خواص دارویی تره از درمان بواسیر تا نفخ و قوای جنسی

 

 

 

زمینه خانوادگی، چاقی و بارداری به‌دلیل فشار به رکتوم، یبوست و نشستن یا ایستادن طولانی از جمله شرایط بروز این ناراحتی هستند. برخی تغییرات در سبک زندگی تاثیر بسیار خوبی در پیشگیری و بهبود هموروئید دارد و مانع از وخامت مشکل می‌شود:

 گنجاندن فیبردر رژیم غذایی

مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر باعث بهبود اجابت‌مزاج شده و همچنین خونریزی و دردهای ناشی از هموروئید را تسکین می‌دهد. میوه‌ها وسبزیجات، برنج‌ قهوه‌ای، غلات سبوس‌دار و مغزها منابع غنی از فیبر هستند.

توجه به حالت نشستن

افرادی که به‌دلیل شغل مجبور به نشستن ساعات طولانی هستند، حتما هر یک ساعت یکبار چند دقیقه‌ای راه بروند تا فشار در ناحیه رکتوم و مقعد کم شود. همچنین هنگام فعالیت‌های ورزشی مانند دوچرخه‌سواری نیز باید به حالت نشستن توجه گردد و پس از هر 20 تا 30 دقیقه نشستن، چند دقیقه‌ای پیاده‌روی لازم است. به‌طور کلی استفاده از بالشتک‌های مخصوص برای افرادی که زیاد می‌نشیند توصیه می‌شود تا فشار به نشیمنگاه کاهش یابد.

بیشتربخوانید:

هموروئید‌ بواسیر د‌ر بارد‌اری

 

 

 

 

کمک‌گرفتن از آب گرم

آب گرم جریان خون را افزایش می‌دهد و در کاهش تورم عروق مؤثر است. افرادی که از هموروئید رنج می‌برند بهتر است در وان آب گرم بنشینند. البته افزودن کمی جوش‌شیرین به آب نیز مفید خواهدبود.

کمپرس سرد

سرما در کاهش تورم عروق مؤثر است و تسکین فوری درد را درپی دارد. کافی است چند تکه یخ را درون کیسه پلاستیک و پارچه‌ای نازک بپیچید و حدود 20 دقیقه روی مقعد بگذارید. برای تکرار این روش حداقل ده دقیقه فاصله درنظر بگیرید.

عدم استفاده از دستمال معطر

دستمال‌های بهداشتی معطر و رنگی حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که هموروئید را تحریک می‌کند. برای نظافت از دستمال کاغذی معمولی یا پارچه تمیز و استریل استفاده کنید. البته بهتر است دستمال را ابتدا کمی مرطوب کنید. سپس با دستمال آغشته به مرطوب‌کننده بدون عطر، موضع را به‌آرامی ماساژ دهید. وازلین انتخاب خوبی خواهدبود.

استفاده از سرویس بهداشتی در فواصل کوتاه

امتناع از دفع مدفوع موجب ابتلا به یبوست و فشار بیشتر به رکتوم و مقعد می‌شود که زمینه‌ساز هموروئید است. حتما هنگام نیاز از سرویس بهداشتی استفاده کنید و با نوشیدن آب کافی و تغذیه صحیح، یبوست را بهبود دهید.

اجتناب از حمل وسایل سنگین

بلندکردن و حمل وسایل سنگین باعث فشار شدیدی به کانال مقعد می‌شود که احتمال تورم عروق و بروز هموروئید را درپی دارد. حتما هنگام خرید از ساک چرخ‌دار استفاده نمایید و بدون کمک دیگران وسایل سنگین را جابجا نکنید.

 بیشتربخوانید:

درمان های غذایی بواسیر در بچه ها

 

 

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

عدم بهبود نسبی حتی به‌رغم رعایت اصول بهداشتی و سبک زندگی سالم

درد و خونریزی شدید به‌خصوص پس از یک هفته

خونریزی در مواقع به‌جز دستشویی

بروز علائم در کودکان کمتر از 12 سال

 

منبع: www.brunet.ca

برچسب ها: تغذیه، رژیم غذایی، چاقی، بارداری، یبوست، بواسیر، هموروئید، درمان بواسیر، خونریزی مقعدی تعداد بازديد: 94 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز