Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 02:45

21
فروردین
خطرات احتمالی ایمپلنت سینه (1)

خطرات احتمالی ایمپلنت سینه (1)

بسیار پیش می‌آید خانم‌هایی كه عمل ایمپلنت سینه انجام داده‌اند، برای دفعات بیشتری به این عمل نیاز پیدا كنند و یا اینكه ایمپلنت‌های خود را در آورند.

دکتر عبدالرضاروئین تن؛ فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی

 

 

 

لاستیك سیلیكون، ماده‌ای است كه برای ایمپلنت سینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. خانم‌هایی كه می‌خواهند سینه‌های‌شان را بزرگ‌تر و یا بخش تخلیه شده سینه‌های‌شان را با كیسه‌های سیلیكونی پر كنند، سراغ ایمپلنت سینه می‌روند. به طور كلی دو نوع ایمپلنت برای سینه‌ها وجود دارد: نوع اول نوع آب نمكی است و نوع دوم نوع سیلیكونی.

در ایمپلنت‌های آب نمكی از سرم نمكی و در ایمپلنت سیلیكونی از ژل غیر قابل نفوذ استفاده می‌شود. روش سیلیكونی از نظر جراحان سینه روش قابل قبول‌تری است. برای نخستین بار در سال 2006 FDA عمل سینه با سیلیكون را مورد تایید قرار داد، ولی همچنان تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام است.

در واقع نام روش‌های متفاوت ایمپلنت از روی موادی كه از آنها برای پر كردن سینه استفاده می‌شود، گرفته شده است. روش آب نمكی یا Saline و روش استفاده از ژل سیلیكون هر دو از دهه 60 به كار گرفته شدند. در سال 1992، FDA اعلام كرد كه روش سیلیكونی باعث بروز برخی بیماری‌ها مثل ورم رماتیسمی و برخی بیماری‌های خود ایمنی می‌شود؛ اما در سال 2006، محدودیت‌های استفاده از ژل‌های سیلیكونی را برداشت و سیل عظیمی از خانم‌ها تقاضای استفاده از آن برای بزرگ‌تر كردن سینه‌های‌شان داشتند.

سیلیكون نوعی پلاستیك یا پلیمر مصنوعی است كه اولین بار در سال 1930 ساخته شد. این پلاستیك مصنوعی از تركیب یك نوع ماده طبیعی، كربن، هیدروژن و اكسیژن كه با پلیمرایز تركیب شده‌اند، به دست می‌آید، فرایندی كه در آن مولكول‌های ساده برای تشكیل مولكول‌های پیچیده‌ تركیب می‌شوند. سیلیكون در سه حالت مایع، ژله‌ای و جامد وجود دارد.

اخیرا دانشمندان در حال تحقیق روی استفاده از فناوری نانو برای ایمپلنت سینه هستند تا روش سالم‌تری را برای این‌كار بیابند و خطرات كمتری خانم‌ها را تهدید كند. بیشتر افرادی كه در اثر بیماری سرطان سینه، بخشی از سینه خود را برداشته‌اند، ترجیح می‌دهند كه ایمپلنت داشته باشند.

 سالین یا سیلیكون

سالین یا سیلیكون، كدام یك بهتر است؟

انتخاب هر یك از این روش‌ها به خود فرد بستگی دارد. میزان بودجه‌ای كه برای كار در نظر گرفته می‌شود، اندازه سینه‌ها، اندازه زخم و بافت سینه‌ها در انتخاب روش مناسب‌تر تاثیرگذار است.

 مزایای ایمپلنت

مزایای ایمپلنت سیلیكونی

- طبیعی‌تر و نرم است.

 - آثار به جا مانده روی سینه‌ها كمتر است.

 - در درازمدت اثر خود را حفظ می‌كنند.

 - به شكل گرد و یا قطره اشك وجود دارد.

 - برای خانم‌های بالای 22 سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 معایب ایمپلنت

معایب ایمپلنت سیلیكونی

 -‌ از قبل به صورت پر شده در می‌آید و بعد در محل مورد نظر قرار می‌گیرد.

  - اگر ایمپلنت سینه دچار پارگی شود، فرد متوجه آن نمی‌گردد.

معایب ایمپلنت سالین

- آب سالین غلظت كمی دارد و ایمپلنت به سادگی خم می‌شود.

 - سینه‌ها شكل گردتر، سفت‌تر و غیرطبیعی‌تری به خود می‌گیرند.

 - سنگین‌تر از سیلیكون است؛ بنابراین سینه‌ها به سمت پایین آویزان‌تر می‌شوند.

مزایای ایمپلنت سالین

-  به صورت خالی در سینه‌ها قرار می‌گیرد و بعدا آن را پر می‌كند.

-  پارگی و از هم گسیختگی در این روش به خوبی مشخص می‌شود و در صورت پارگی آب كمك جذب بافت سینه می‌شود.

- نیازی به MRI نیست.

 - مقرون به صرفه و ارزان‌ قیمت است.

 برای خانم‌های 18 سال به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 خطرات احتمالی ناشی از ایمپلنت سینه

 این عمل برخی خطرات را در كوتاه مدت یا طولانی مدت به همراه دارد و خانم‌هایی كه قصد انجام آن را دارند، باید با خطرات آن آشنا باشند. انقباض كپسول، شكستگی و تراوش، دردهای موضعی و نیاز به عمل جراحی مجدد از مهم‌ترین خطرات آن است.

 انقباض كپسول

در این وضعیت بافت زخم یا كپسول كه به طور معمول در اطراف ایمپلنت شكل می‌گیرد، سفت و سخت می‌شود. بافت زخم داخل بدن است و می‌تواند سخت شدن سینه‌ها و تغییر شكل آنها را به همراه داشته باشد.

شیر دادن

براساس پژوهش‌ها، 64 درصد از خانم‌هایی كه عمل ایمپلنت سینه را انجام می‌دهند، توانایی شیر دادن به نوزادشان را ندارند. این در حالی است كه فقط 7 درصد از خانم‌هایی كه عمل ایمپلنت نكرده‌اند، قادر به شیر دادن به نوزادشان نیستند.

سندرم شوك سمی

در موارد نادر، خانم‌هایی كه ایمپلنت سینه می‌كنند، دچار سندرم شوك سمی می‌شوند. این سندرم خطرناك است و با علائمی مثل تب، استفراغ، حالت تهوع، گیجی و سستی، آفتاب سوختگی و سوزش پوست همراه می‌باشد. در صورت وجود این علائم فورا به پزشك مراجعه كنید.

 عمل‌های جراحی مجدد

بسیار پیش می‌آید خانم‌هایی كه عمل ایمپلنت سینه انجام داده‌اند، برای دفعات بیشتری به این عمل نیاز پیدا كنند و یا اینكه ایمپلنت‌های خود را در آورند. انقباض كپسول، عفونت، تغییر شكل و تغییر محل و ته نشین شدن كلسیم باعث نیاز به عمل جراحی مجدد و برداشتن ایمپلنت می‌شود.

 تورم یا غده خونی

تجمع خون درون برخی حفره‌های بدن را غده خونی می‌گویند. غده خونی معمولا بعد از عمل جراحی بروز می‌كند. بدن غده‌های كوچك خونی را جذب می‌كند، اما غده‌های بزرگ‌تر نیاز به درمان دارند. غده خونی یا تومور با علائمی مثل تورم، درد و كبودی همراه است...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- خطرات احتمالی ایمپلنت سینه- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: عمل سینه، لاستیك سیلیكون، ایمپلنت سینه، كیسه‌های سیلیكونی، ایمپلنت‌های آب نمكی، ژل سیلیكون، پلیمر مصنوعی، سالین یا سیلیكون، مزایای ایمپلنت تعداد بازديد: 3874 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز